Dáta odhalia aj skryté tajomstvá strojov
„Na svete je veľa dobrých muzikantov, ale len zopár je megaúspešných. Dôvodom je, že sú dokonalí vo všetkých detailoch. To isté platí o výrobe, úspech je skrytý v maličkostiach,“ hovorí Michal Major, riaditeľ popradského závodu Whirlpool Slovakia, jedného z najlepších v celom globálnom koncerne. Už niekoľko rokov tu zavádzajú progresívnu výrobnú kultúru, ktorá doslova na každom kroku vedie k zlepšovaniu procesov vo veľkosériovej produkcii. Teraz sa postupne pridávajú digitálne technológie. Ponúkajú detailný pohľad na každé zariadenie i celú fabriku a dávajú jej nové schopnosti, o akých pred pár rokmi nik ani netušil.
Akú pozíciu má popradský závod medzi ostatnými v Európe?
Naše portfólio dosahuje viac ako tisíc modelov, vyrábame práčky plnené zvrchu a spredu, s kapacitou bubna päť až deväť kilogramov bielizne. Za dvadsaťpäť rokov sme pod Tatrami vyrobili viac ako 32 miliónov práčok, pričom do zahraničia vyvážame 98 percent produkcie. Každých sedem sekúnd opúšťa montážnu linku jeden finálny výrobok, denne expedujeme zákazníkom viac ako desaťtisíc kusov automatických práčok podľa ich požiadaviek. Zhora plnené práčky spoločnosti Whirlpool Europe sa vyrábajú iba v Poprade a zo všetkých predaných práčok v Európe pochádza každá druhá od nás. Za jeden rok len na tejto platforme vyrobíme toľko práčok, že ak by sme ich postavili za sebou, vytvorili by rad dlhý 710 kilometrov, čo je vzdialenosť z Popradu približne do Berlína.
Whirpool prišiel na Slovensko ako jeden z prvých investorov už v roku 1992. Popradská fabrika sa postupne stala dôležitým článkom globálnej korporácie a pomáha jej rozvoju. Ako sa to podarilo?
Odpoveď je jednoduchá a zároveň zložitá. Nadviazali sme na tradíciu spoločnosti Tatramat a prepojili ju s Whirlpoolom. Jednou z najlepších fabrík korporácie sme sa stali aj vďaka tomu, že sme priekopníkmi nového progresívneho spôsobu výroby a procesov riadenia.
Čo je základom progresu vo výrobe?
Ľudia. Ak chcete vybudovať spoločnosť, ktorá je výnimočná a konkurencieschopná, musíte sa v prvom rade využiť potenciál a schopnosti svojich zamestnancov. Whirlpool dnes patrí medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku, no ako lokálny zamestnávateľ cítime zodpovednosť predovšetkým voči ľuďom z regiónu. Aktuálne u nás pracuje vyše tisíctristo zamestnancov a počet nadväzujúcich pracovných miest v regióne prevyšuje sedemtisíc.
"Na Slovensku sme tvoriví, neradi plytváme časom,
energiou a neobľubujeme zbytočnú prácu."
Zvyknete vravieť, že od ľudí možno vyžadovať perfektný výkon, ale treba im poskytnúť všetko, čo na výkon práce potrebujú. Čo im ponúkate?
Možnosť pracovať s najnovšími technológiami, to je základná podmienka. Doba sa rýchlo mení. S čím sme sa hrali, keď sme boli malí? Zatĺkali sme klince, vŕtali, skrutkovali alebo sekali drevo. A dnešné deti? Za poplatok sa chodia pozerať, ako vyzerá krava. Pri stroji nikomu z mladých nenapadne, že treba premazať ložisko, pretože už dávno nevedia, čo je vlastnoručne postavená drevená motokára. Ale esemeskujú rýchlosťou blesku, ovládajú tablety a počítače a presne vedia, ako nahodiť dáta a aplikácie. Máme novú generáciu ľudí, pre ktorých sú nové technológie prirodzenou súčasťou života. Ak im ich nedáte, nič ich v závode neudrží a odídu.
Darí sa vám mladých prilákať?
Pracujú u nás celé generácie rodín. Ľudia cítia, že majú možnosť sa sebarealizovať, priemerná seniorita je 10 a pol roka a priemerný vek zamestnancov 39 rokov. Chceme, aby Whirlpool pôsobil ako jeden tím. Spája sa s tým rešpekt, integrita, diverzita a duch víťazstva. Záleží nám aj na rozvoji talentov, hľadáme ich medzi svojimi ľuďmi, dávame priestor všetkým, ktorí majú záujem vzdelávať sa. Zároveň intenzívne spolupracujeme s Technickou univerzitou v Košiciach, Žilinskou univerzitou aj s Univerzitou Mateja Bela v Banskej Bystrici.
Pre fabriku sú dôležití tvoriví ľudia na všetkých úrovniach. Čo očakávate od svojich manažérov?
Samostatnosť, schopnosť pozrieť sa na veci inak, neustále hľadať nové spôsoby a možnosti. A, samozrejme, víťazného ducha a ústretovú a tímovú spoluprácu. Len v tíme, ktorý sa vie navzájom podržať, potiahnuť jeden za druhého, dokážeme efektívne pracovať. Ľudia na Slovensku sú tvorí, hľadáme vždy tú najefektívnejšiu cestu, neradi plytváme časom, energiou a neobľubujeme zbytočnú prácu. Manažéri by mali vedieť toto všetko správne viesť a usmerňovať, pretože potom môžete napredovať aj na globálnom a často turbulentnom trhu.
Znie to ako z učebnice lean manažmentu.
Áno, som veľkým zástancom metód štíhlej výroby, napokon, vo Whirlpool Slovakia som začínal na pozícii lean & industrial engineering manažéra. Popradská fabrika sa stala prvým závodom, ktorý už v roku 2010 získal certifikácie Lean Academy vo všetkých troch kategóriách: Lean Professional, Lean Executive a Lean Basic.
Čo pre vás znamená štíhla výroba?
Dnes je slovo lean veľmi populárne a stretávame sa s ním už takmer v každom druhu biznisu. Netreba za tým hľadať veľkú vedu, je o zdravom sedliackom rozume, systematickosti a disciplíne. Dáva vám možnosť meniť veci a prispôsobovať tomu, čo reálne potrebujete. Lean je spôsob riadenia, ale aj myslenia, je to dlhodobá cesta, na ktorú sa fabrika vydá. V prvom rade ide o zmenu kultúry, kde sa snažíte šetriť zdroje a odbúravať straty akéhokoľvek druhu z výrobných procesov.
Čo to znamená vo výrobnom závode?
Začať sa zamýšľať, prečo leží na zemi skrutka pri pracovisku, aby to bol aj pre operátora signál, že niečo nie je v poriadku. Kvapka oleja na čistej podlahe hovorí o netesniacom tesnení. Malo by byť samozrejmé, že každý pri odchode zo svojho pracoviska zhasne za sebou svetlo, aby sa zbytočne neplytvalo energiou. Znie to až banálne, ale presne takýto prístup a spôsob práce zaručuje dlhodobú stabilitu a konkurencieschopnosť.
"V súčasnosti nie je problém zbierať veľké množstvo údajov,
ale ako ich správne použiť."
Aké zlepšenia vám priniesli lean metódy?
Očividné straty sa nám darilo eliminovať už v minulosti. Dnes je našou najväčšou výzvou analyzovať straty, ktoré nie sú viditeľné na prvý pohlaď. Ide nám o správne riadenie internej výroby, stabilizáciu výrobného plánu a podobne. Snažíme sa hlbšie pochopiť mikroprestoje našich výrobných liniek a takto dosiahnuť maximálny výstup. V internej logistike cielene eliminujeme hliadkovanie a jazdy naprázdno tak, aby sme dosiahli maximálnu efektivitu vysokozdvižných vozíkov a ťahačov.
Aký je podľa vás vzťah medzi leanom a digitalizáciou, prípadne dnes populárnym konceptom priemyslu 4.0?
Je to vzťah niečoho, čo je overené a roky úspešne existuje, a nových technológií, ktoré sme pred pár rokmi nepoznali. Toto spojenie nám otvára úplne nové možnosti, ako analyzovať a optimalizovať procesy. Je to dôležité, pretože nemôžete správne riadiť výrobu i celý závod, ak nemáte správne dáta. Zber dát cez papier a pero je však nepresný a ľudia nemajú radi „papierovačky“. Nasadenie digitálnych technológií nám umožnilo zredukovať takúto nepridanú hodnotu pre ľudí vo výrobnej hale o tri
dsať percent. Namiesto vypĺňania tabuliek sa chcú venovať dôležitejším veciam.
Aké dáta zbierate z výroby a na čo vám slúžia?
V súčasnosti nie je problém automatizovať zber veľkého množstva údajov, výzva je skôr v tom, ako ich správne použiť. Ako mnohé iné podniky, aj my zbierame a vyhodnocujeme údaje o bezpečnosti, kvalite, efektivite, produktivite, množstve zásob a rozpracovanosti výroby či spotrebe energií. V poslednom čase sme sa zamerali na skvalitnenie zberu dát o efektívnosti využitia zariadení (OEE), ktoré vyhodnocujeme elektronicky v reálnom čase. Priemerné OEE dosahujeme v súčasnosti 85 percent a vďaka zozbieraným dátam a následným krokom sme zvýšili kvalitu našich produktov na trhu o tridsať percent. Naším cieľom je taký zber dát, aby sme dokázali odhaliť koreňové príčiny prestojov, porúch či nepodarkov.
"Som zástancom automatizácie,
no jej nasadenie musí prinášať výrobcovi hodnotu."
Využívate aj pokročilejšie nástroje digitálneho podniku, napríklad digitálne dvojča a virtuálnu realitu?
Náš prístup v 3D digitalizácii a virtuálnej realite je pragmatický. Zväčša pracujeme v 2D zobrazení – je to pružnejšie a zároveň menej náročné na hardvérové a softvérové vybavenie. Kritické časti závodu máme digitalizované v 3D. Keď implementujeme nové výrobky, mimoriadne dôležitá je prípravná fáza. Vtedy je lepšie všetko odsimulovať v počítači. Vďaka tomu sme o dvadsať percent rýchlejší pri nábehu na nové portfólio. Na digitálnom dvojčati intenzívne pracujeme v internej logistike. V súčasnosti máme zavedený sledovací systém, ktorý sme si sami navrhli a vyvinuli v spolupráci s externým dodávateľom. Vidíme online pohyb a štatistiky v rámci celej flotily internej logistiky. Slúži nám na odosielanie informácií o reálnej spotrebe na montážnych linkách pre pracovníkov zásobovania a o potrebe zásobenia konkrétnych pracovísk „práve včas“. Zároveň zbierame štatistiky o reakcii zásobovania na požiadavku výroby.
Aké ďalšie kroky očakávate v digitalizácii výroby? Budú práčky niekedy vyrábať len roboty?
Možné je všetko. Som zástancom automatizácie, no jej nasadenie musí byť efektívne a prinášať výrobcovi hodnotu. Potenciál ľudí je veľmi veľký, človek sa dokáže veľmi rýchlo prispôsobiť a reagovať na nové požiadavky. Pri automatizácii a robotizácii stále musíme rátať s určitou maximálnou efektívnosťou zariadení a náročnejšou adaptáciou na nové požiadavky. Samozrejme, výrobné systémy sa veľmi rýchlo vyvíjajú a už dnes existujú koncepty agilných, adaptívnych, inteligentných výrobných systémov, ktoré dokážu vyrábať veľmi efektívne. Sám som zvedavý, kam sa až ľudstvo dokáže v inováciách a vývoji nových technológií dostať.
Whirlpool v Poprade je výrobným vzorom pre európsky región koncernu. Zapája sa aj do výskumu a vývoja nových práčok?
Vývojové laboratóriá a certifikované testovacie zariadenia postupne budujeme od vstupu Whirlpoolu na Slovensko. Zhruba osemdesiatčlenné vývojové oddelenie pôsobí v našom závode už dlhé roky a vyvíja nové produkty a komponenty nielen pre popradský závod, ale aj pre iné regióny, Áziu aj Ameriku. Za jeden z najväčších úspechov nášho tímu považujem najrýchlejší vývoj a implementáciu nového produktu do výroby v histórii našej korporácie. Expertom z Popradu stačilo len osem mesiacov, aby dostali produkt z prázdneho výkresu do sériovej výroby. Výsledkom bola výkonom najkvalitnejšia práčka na trhu.
Michal Major (41) vyštudoval Technickú univerzitu v Košiciach, fakultu BERG, kde neskôr učil ako odborný asistent. Pôsobenie v priemyselnej výrobe začal v oblasti procesnej kvality v spoločnosti Gilbos Slovakia a v rámci automobilového priemyslu pokračoval na rôznych pozíciách v oblasti SQA, procesnej a zákazníckej kvality v spoločnosti Hyundai Mobis. Od roku 2007 zastával pozíciu lean & production manažéra v spoločnosti Hengstler, neskôr pracoval na transformáciách výrobných závodov v spoločnosti IKEA Industries. V popradskej spoločnosti Whirlpool Slovakia pôsobil od roku 2011 ako lean & industrial engineering manažér, od začiatku roka 2015 je jej generálnym riaditeľom. |
Foto: Ivan Fleischer
Zobrazit Galériu
Žiadne komentáre