Slováci začínajú programovať nemocnicu budúcnosti
Vývojári zo spoločnosti Siemens Healthineers Slovensko sa pustili do unikátneho projektu, ktorý vďaka umelej inteligencii od základu zmení spôsob, akým fungujú nemocnice na celom svete.
V súčasnosti neexistuje softvér, ktorý by dokázal komplexne riadiť nemocničné procesy a efektívne riadiť ich fungovanie. Softvérové systémy určené pre zdravotnícke zariadenia riešia čiastkové úlohy a navzájom nekomunikujú. Nemocnice tak svoje prístroje a personál nevyužívajú efektívne, čo v konečnom dôsledku môže zbytočne predlžovať diagnostiku a liečbu pacientov. Slovenskí programátori a IT špecialisti sa pustili do projektu Patient Journey Management, aby to pomocou neho od základu zmenili.
„Unikátny systém bude využívať prvky umelej inteligencie a umožní nemocniciam lepšie využívať limitované zdroje. Zároveň im poskytne lepší prehľad o jednotlivých procesoch a na základe tvrdých dát umožní vyhodnocovať kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Prispeje k tomu aj spätná väzba od pacientov a ich rodín, ktorú bude systém zbierať a analyzovať,“ vysvetľuje Alexander Biháry zo spoločnosti Siemens Healhineers Slovensko.
O tretinu viac výkonov
Prínosy nového projektu pocítia aj lekári a nemocničný personál, a to vďaka lepšej organizácii práce a optimalizácii činností, napríklad pri objednávaní pacientov či plánovaní služieb a operácií.
„Poznáme to všetci a nielen zo slovenských nemocníc. Ste objednaný k lekárovi na vyšetrenie, ale to sa nemôže uskutočniť, lebo práve nie je k dispozícii potrebný prístroj. A naopak, keď už je k dispozícii, nikto tú informáciu neposunie ďalej a vy čakáte. Čakáte na špecialistu, čakáte na posteľ, čakáte na operačný zákrok,“ hovorí A. Biháry. Efektívnejšie riadenie zdrojov by tak podľa neho mohlo nemocniciam ušetriť až tridsať percent nákladov. „Alebo inak povedané, s existujúcimi zdrojmi budú môcť poskytnúť pacientom o tretinu viac výkonov,“ dodáva expert.
Návšteva pacienta v nemocnici by bola omnoho kratšia a efektívnejšia, ak by tok informácií prebiehal tak, ako má, a potrebné zdroje by boli pripravené dopredu na základe dát a predikcií. Prirodzene, nový systém tiež myslí na efektívne manažovanie pacientov pozitívne testovaných na ochorenie Covid-19 a náhle zmeny súvisiace s pandémiu koronavírusu.
Informácie pre pacienta
Nejde však len o samotnú efektivitu procesov v nemocniciach, pre vývojárov je dôležitá aj spokojnosť samotného pacienta. „Dostane informáciu o tom, čo sa s ním bude diať od momentu vstupu do nemocnice. V každej chvíli bude pacientovi jasné, aké vyšetrenia a zákroky ho ešte čakajú a kedy sa predpokladá, že bude môcť ísť domov,“ sumarizuje A. Biháry. Pacientom sa zároveň skráti čas čakania na vyšetrenie a ich liečba bude efektívnejšia.
„Pacienti budú mať všetky potrebné informácie o svojej diagnóze, priebehu liečby a pobyte v nemocnici k dispozícii v mobilnej aplikácii, ktorú pre nich tiež pripravíme,“ dodáva.
Tímy zo Slovenska
Na projekte Patient Journey Management bude pracovať okolo päťdesiat softvérových inžinierov a testerov na Slovensku. Spolupracovať budú s menšími tímami v Nemecku a s desiatimi špičkovými nemocnicami v Európe a Spojených štátoch.
Spoločnosť Siemens Healthineers si slovenských špecialistov nevybrala náhodou. Naši programátori dlhodobo potvrdzujú svoju kvalifikáciu v oblasti umelej inteligencie a strojového učenia. „Prvky umelej inteligencie sa dnes už bežne používajú v mnohých oblastiach zdravotníctva a lekárom uľahčujú prácu i rozhodovanie pri liečbe,“ vysvetľuje Milan Unger, ktorý sa tejto oblasti v Siemens Healthineers venuje.
Softvér pomáha špecialistom pri čítaním skenov z tomografov a upozorní ich na potenciálne nebezpečné oblasti. Lekárom vyhľadá relevantné odborné články, ktoré by mohli pomôcť pri konkrétnych symptómoch alebo porovná priebeh liečby a úspešnosti s iným podobným pacientom. Umelá inteligencia asistuje aj pri robotických operáciách. „Spektrum využitia je naozaj široké. Populačné trendy, nedostatok kvalifikovaných pracovníkov, ekonomické bariéry a zvyšujúce sa nároky pacientov si budú vyžadovať čoraz väčšiu automatizáciu zdravotníctva, ktorá nebude možná bez metód umelej inteligencie,“ dodáva M. Unger.
Dlhodobý projekt
Tím pre projekt Patient Journey Management sa v súčasnosti buduje. „Chceme dať príležitosť všetkým, ktorí sú aktívni, majú vášeň pre programovanie, chcú tvoriť a majú záujem byť od začiatku pri vývoji nového produktu, ktorý bude pomáhať ľuďom na celom svete,“ hovorí A. Biháry.
Vývoj sa začína doslova v „bode nula“. „Projekt je dlhodobý a náš trh je celosvetový. Prvé nasadenie do prevádzky očakávame koncom roka 2021. Predpokladám, že vývoj bude pokračovať najmenej ďalších desať rokov,“ uzatvára A. Biháry.
Foto: Siemens
Zobrazit Galériu
Žiadne komentáre