
Ako vplýva na mozog čas strávený pri obrazovke
Digitálne zariadenia sú dnes všade a zasahujú do všetkého od spánku po tvorivosť. Pediater Michael Rich, docent sociálnych a behaviorálnych vied na Harvard TH Chan School of Public Health, chce pomôcť deťom a rodičom riadiť ich online správanie v tomto neustále sa meniacom digitálnom prostredí. Podľa neho nie je dôležité, ako dlho obrazovku používame, ale to, ako ju používame a čo sa deje v našich mozgoch v reakcii na ňu.
Vyvíjajúci sa ľudský mozog neustále buduje nervové spojenia a prerušuje tie menej používané. Podľa Richa v tomto procese zohráva aktívnu úlohu aj používanie digitálnych médií. Tvrdí, že mnohé z toho, čo sa deje na obrazovke, poskytuje stimuláciu vyvíjajúcemu sa mozgu, ktorá je však „ochudobnená“ v porovnaní s realitou. Deti potrebujú rozmanitú ponuku online a offline zážitkov. „Nuda je priestor na tvorivosť a fantáziu,“ hovorí.
Kvalitný spánok je tiež kľúčom k rozvoju mozgu. Používanie zariadení s displejom emitujúcim modré svetlo, ako sú napríklad smartfóny, pred spaním môže narušiť spánkové vzorce potlačením vylučovania hormónu melatonínu. Mnohým dospievajúcim, ktorí do neskorého večera píšu textové správy, chýba hlboký spánok REM, nevyhnutný na spracovanie a ukladanie informácií z daného dňa do pamäti.
Niektorí mladí ľudia, u ktorých nadmerné hranie hier, sociálne médiá a ďalšie online aktivity ovplyvňujú ich zdravie a každodenný život doma a v škole, potrebujú liečbu. Rich hovorí, že vábiace digitálne činnosti aktivujú systém odmien v mozgu. V mozgu mladého človeka však chýba vyvinutý systém sebakontroly, ktorý by mu pomohol prestať s takýmto obsedantným správaním.
Rich požaduje vyvážený prístup k používaniu obrazovky. „Musíme byť dostatočne flexibilní, aby sme sa mohli vyvíjať s touto technológiou, ale musíme si zvoliť, ako ju správne používať.“ Netreba robiť paniku, keď deti používajú smartfóny, ale musíme sa pýtať, čo sa deje, keď pozerajú na svoj smartfón, z hľadiska ich kognitívneho, sociálneho a emocionálneho vývoja. Vo väčšine prípadov to bude pravdepodobne kombinácia pozitívnych a negatívnych vecí. Treba hľadať spôsoby, ako zlepšiť tie pozitívne a zmierniť negatívne.
Zdroj: neuro.hms.harvard.edu.
Zobrazit Galériu