NICEBOY_112021 NICEBOY_112021 NICEBOY_112021

Audi Q4 50 e-tron quattro / Rodinná električka, ktorá vie zabrať

0

Novinka od Audi je v našich testoch už tretím koncernovým elektromobilom postaveným na platforme MEB, určenej pre elektromobily. Dosiaľ testované Škoda ENYAQ a Volkswagen ID.4 boli iba s pohonom zadnej nápravy. Audi Q4 e-tron však prichádza v najvyššej výkonnostnej verzii, označenej ako Q4 50, s pohonom všetkých kolies quattro.

Testovaný model je vybavený akumulátorom s celkovou kapacitou 82 kWh, z ktorej sa využíva 76,6 kWh. O pohon sa stará dvojica elektromotorov, synchrónny s výkonom 135 kW na zadnej náprave a asynchrónny s výkonom 80 kW na prednej. Celkový maximálny výkon systému je 220 kW a krútiaci moment 460 Nm. Výkon zadného motora je teda rovnaký ako pri verzii Q4 40, využívajúcej iba zadný náhon. Treba dodať, že už táto konfigurácia poskytuje dostatočný výkon na svižnú, dynamickú jazdu. V spojení s predným motorom vás potom verzia Q4 50 dostane z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Pohonný systém však dokáže byť pri umiernenejšej jazde pomerne efektívny a bez problémov tak dosiahnete dojazd viac ako 450 km. Počas bežnej jazdy sa najviac využíva zadný motor. Predný sa pridáva iba pri potrebe lepšej trakcie alebo pri prudkej akcelerácii. Pri jazde v ľahšom teréne zasa poslúži pri jednoduchšom prekonávaní prekážok. Vozidlo určite nie je určené do náročného terénu, ale pri občasnom výjazde na chatu či lyžovačku nesklame.

Audi Q4 50 e-tron quattro je vybavený internou trojfázovou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW a DC nabíjaním s výkonom 125 kW. Podľa informácií od výrobcu by mal byť prostredníctvom niektorej z nasledujúcich ak­tualizácií zvýšený výkon DC nabíjania až na 170 kW. Vozidlo má kvalitný teplotný manažment pre batériu aj ostatné komponenty elektrického pohonu, ktorý zabezpečuje vysoký nabíjací výkon v letných aj zimných podmienkach. Testované vozidlo má bohatú výbavu, aj keď vzhľadom na cenovú politiku Audi možno trocha nelogicky poskladanú. Nájdeme tu teda výborný adaptívny tempomat, hoci bez inteligentného preberania rýchlosti, systém na sledovanie vybočenia z jazdného pruhu, nie však aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, head-up displej s rozšírenou realitou, sledovanie mŕtvych uhlov aj križujúcej premávky za vozidlom pri cúvaní, spätnú kameru vzadu a senzory vpredu a vzadu, nie však 360° cúvaciu kameru. Pri cene vozidla pomerne zvláštne pôsobia aj mechanicky nastaviteľné sedadlá. Samozrejme, Audi všetky spomínané chýbajúce systémy ponúka, musíte si ich však priplatiť. Head-up displej s rozšírenou realitou rovnako ako na Enyaqu či ID.4 využíva dva projekčné systémy. Prvý sa stará o zobrazenie základných dát, ako je rýchlosť, navigácia, čítanie dopravných značiek či práca asistentov, v spodnej časti zobrazovacej oblasti na čelnom skle. Druhý má na starosti zobrazenie dodatočných dát navigácie a asistenčných systémov, ktoré sa virtuálne premietajú na vozovku pred vami. Zobrazuje sa napríklad poloha áut pred vami so vzdialenosťou, varovné signály pri prekročení vodiacej čiary či priblížení k vozidlu pred vami, ako aj animované navigačné symboly pred miestami na zmenu trasy. Systém je vybavený optickou stabilizáciou obrazu, aby bolo zabezpečené presné umiestnenie symbolov. Veľmi užitočný asistent je sledovanie križujúcej dopravy pri cúvaní. Ak sa z niektorej strany približuje vozidlo alebo cyklista, systém vás upozorní zvukovou signalizáciou a zobrazí výstrahu na displeji so šípkami naznačujúcimi, z ktorej strany sa prekážka približuje. Ak nezareagujete, vozidlo automaticky zabrzdí.

Pri pohľade do kabíny je jasné, že Audi sa rozhodlo pre klasické usporiadanie palubnej dosky, aké nájdeme aj pri ďalších modeloch výrobcu. Prístrojový panel tvorí virtuálny kokpit s pomerne širokými možnosťami zobrazenia. Centrálny displej je vsadený v strednej časti palubnej dosky a je úplne dotykový. Oceňujem však, že výrobca ponechal viacero možností ovládania vrátane klimatizácie na mechanických tlačidlách. Pod plávajúcim stredovým panelom s malou páčkou ovládania jazdných režimov je umiestnená priehradka na dvojicu mobilov, jeden sa pritom môže bezdrôtovo nabíjať. Nájdete tu aj dvojicu portov USB-C a 12 V zásuvku. K dispozícii je pomerne veľa odkladacích priestorov, v strede sú držiaky na dva poháre, veľký priestor v lakťovej opierke, najviac ma však zaujali veľmi praktické držiaky fliaš vo všetkých dverách, ktoré sú umiestnené v prednej vrchnej časti dverí, takže všetci majú fľašu hneď poruke. Navyše zostali aj obvyklé odkladacie priestory v spodnej časti dverí. Kabína ponúka množstvo priestoru pre predných aj zadných cestujúcich. Na ohrev a klimatizáciu slúži tepelné čerpadlo, klimatizácia je trojzónová, takže aj cestujúci vzadu si môžu nastaviť svoju teplotu. Audi sa od koncernových kolegov odlišuje aj svetelnou technikou. V príplatkovej výbave sme mali možnosť otestovať matrixové LED svetlomety s denným svietením s možnosťou personalizácie, ktoré si môžete prepínať medzi 4 vzormi. Zadné svetlá sú tiež kompletne s LED technológiou, sú prepojené svietiacim pásom cez zadné dvere a smerovky sú animované. Svetlá majú veľmi dobrý výkon a v noci sa s nimi dobre jazdí.

Výborne je riešené ovládanie rekuperácie. V predvolenom nastavení je rekuperácia automatická, systém pri jazde z kopca, pri dobiehaní ku križovatke, prudkej zákrute alebo pred obcou automaticky zaradí vyššiu rekuperáciu, aby došlo k spomaleniu vozidla. Manuálne môžete rekuperáciu ovládať v 4 úrovniach pomocou pádiel pod volantom, po pridaní plynu sa systém prepne späť na automatiku. Pri jazde po kľukatých okreskách navyše môžete zaradiť režim B, ktorý nastaví stálu, pomerne výkonnú rekuperáciu, a tak môžete využívať jednopedálové ovládanie rýchlosti iba plynovým pedálom. O rekuperáciu sa vo väčšine prípadov stará iba zadný motor, predný sa pridáva pri intenzívnejšom brzdení, ak to nestačí, nastupujú mechanické brzdy. Aj vďaka tomu má Q4 e-tron rovnako ako ENYAQ a ID.4 zadné brzdy bubnové. 

V testovanej výbave je aj aktívny podvozok, ktorý mení svoju charakteristiku podľa nastaveného jazdného režimu. Na výber ich je päť vrátane automatiky a individuálneho nastavenia. Jazdné vlastnosti sú veľmi dobré a vyhovejú tak pri dynamickej jazde po okreskách, ako aj pri rodinných výletoch. Vďaka nízkemu ťažisku je prejazd zákrutami istý, bez nadmerného nakláňania. Počas testu sme na 1000 km dosiahli celkovú kombinovanú spotrebu 19,1 kWh/100 km. Jazdili sme sme v rôznych podmienkach s klimatizáciou aj s kúrením, asi 35 % jázd bolo po diaľnici. Pri úspornej jazde po okreskách sa spotreba dostala na 16 kWh/100 km. Diaľničná jazda si vyžiada 24 – 26 kWh/100 km.

Technické údaje:

Kapacita batérie 82 kWh (využiteľná 76,6 kWh), pohon (4×4) quattro, výkon motorov 150 + 80 kW, spolu 220 kW, 460 Nm, nabíjanie DC max. 125 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 6,2 s, max. rýchlosť 180 km/h, dojazd WLTP 443 – 488 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Možnosti nabíjania, jazdné vlastnosti, dojazd, spracovanie, odkladacie priestory, kvalita LED osvetlenia
- Dojem z kabíny kazia večne zaprášené a dochytané lesklé prvky, tepelné čerpadlo za príplatok

Cena modelu (s DPH):  58 000 EUR, testované vozidlo: 77 000 EUR

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 16 – 21,0
• Dojazd v teste (km): 370 – 435
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 69
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 126
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 34

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať