ASUS_122021 ASUS_122021 ASUS_122021

Automobilky chcú, aby ste platili za funkcie, ktoré už máte

0

Kedysi automobilky zarábali na predaji áut a financovaní nákupov áut. Teraz však výrobcovia automobilov plánujú zarobiť ešte viac peňazí predajom predplatného a aktualizácií softvéru do áut, ktoré už boli predané. Pomerne jasne sa vyjadrili, že „softvér ako službu“ vnímajú ako významný zdroj príjmov, ktorý im vráti časť z miliárd dolárov investovaných do vývoja elektrických a autonómnych vozidiel. Spoločnosť Stellantis, materská spoločnosť značiek Jeep, Dodge a Chrysler, uviedla, že len z predaja softvéru a predplatného očakáva zisk 22,5 miliardy dolárov.

Podobné prognózy vyslovili aj spoločnosti Volkswagen, General Motors a Ford. Automobilky to prezentujú ako nový zdroj príjmov, ktorý má dať zákazníkom väčšiu možnosť výberu funkcií, za ktoré si zaplatia.   Tento prístup nie je v automobilovom svete úplne nový. Mnoho automobiliek si už roky účtuje extra poplatky za používanie funkcií založených na smartfónových aplikáciách. To sú však funkcie, ktoré väčšina ľudí môže ignorovať a aj ignoruje. Nedávno však automobilky začali testovať možnosti rozšírenia funkcií na základe predplatného.

Napríklad Toyota teraz účtuje 80 dolárov ročne ľuďom, ktorí si kúpili svoje autá pred rokmi a teraz chcú naďalej používať funkciu diaľkového štartovania pomocou svojich príveskov na kľúče. Pritom tvrdí, že prvých niekoľko rokov bolo len „bezplatným skúšobným obdobím“. Okrajové funkcie ako diaľkové štartovanie za 80 dolárov ročne však nebudú hrať významnú úlohu. Pôjde skôr o zlepšenia výkonu, dojazdu a možno aj bezpečnosti elektrických vozidiel, vďaka ktorým bude auto skutočne lepšie. Sú to zlepšenia, ktoré bolo ťažké alebo nemožné navrhnúť pre benzínové autá, ale pre elektromobily sú relatívne triviálne.

Cieľom z pohľadu výrobcov automobilov bude prinútiť ľudí, aby za tú istú vec platili viackrát a čo najčastejšie. Táto stratégia si berie príklad od spoločnosti Tesla, ktorá aktualizácie na diaľku (over-the-air) nazýva „základnou súčasťou zážitku z vlastníctva vozidla Tesla“. Tesla ponúka všetky druhy aktualizácií over-the-air, bezplatné aj platené. Napríklad si účtuje tisíce dolárov navyše za svoje asistenčné systémy Autopilot a FSD Beta. Dáva to určitý zmysel, pretože vývoj týchto systémov stojí veľa peňazí navyše a ide o samostatné odvetvie podnikania, oddelené od výroby elektromobilov.

Ľudia, ktorí nechcú systém Autopilot, zaň nemusia platiť. Existuje však iný typ aktualizácie na diaľku, ktorá má pre spotrebiteľa oveľa menší zmysel. Napríklad Model 3 s dlhým dojazdom a dvoma motormi dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Keď si však auto kúpite, je tento čas 4,4 sekundy. Majitelia musia zaplatiť ďalších 2000 dolárov, aby si odomkli pol sekundy kratší čas. A roky Tesla predávala vozidlá Model S a X s rovnakou 75 kWh batériou, ale softvérovo ich zablokovala na 60 a 70 kWh, pokiaľ si majitelia nepriplatili ďalších 3000 USD za 50 alebo 65 km dojazdu navyše.

Inými slovami, Tesla vyrába autá, ktoré spĺňajú určité špecifikácie, ale dá si zaplatiť za hornú hranicu tohto výkonu. Je to teda odlišné od obchodnej línie okolo softvérového balíka, pretože náklady na dosiahnutie tohto výkonu sú už zahrnuté vo fyzických charakteristikách vozidla, ktoré si zákazník už kúpil. Je to niečo podobné kúpe domu s ďalšou kúpeľňou a spálňou, ktoré sú zamknuté, kým si za ne nepriplatíte. Prirodzene, aj iným automobilkám sa páči myšlienka, aby zákazníci platili za veci dvakrát.

Polestar, spoločnosť vyrábajúca elektromobily, ktorá sa oddelila od Volva, si bude účtovať približne 1000 USD navyše za mierne zvýšenie výkonu a krútiaceho momentu, tak ako to robí Tesla. Pokiaľ ide o spoplatnené funkcie elektromobilov, ktoré sa predávajú prostredníctvom aktualizácie softvéru, automobilky si jednoducho nechajú zaplatiť dvakrát. Ak si kúpite auto so 75 kWh batériou, platíte za batériu s kapacitou 75 kWh. Ak sa potom vlastník rozhodne odomknúť dojazd navyše, zaplatí za to znova.

Azda najviac znepokojujúci aspekt tejto obchodnej politiky sú jej dôsledky pre vlastníctvo auta. Je zvláštna predstava, že máte auto s batériou, z ktorej kapacitu 15 kWh nemôžete používať, pretože je za paywallom. Aké vlastnosti auta potom niekto skutočne vlastní? A ktoré aspekty auta nikdy nesmú zostať za paywallom? To sú otázky, ktoré si regulačné úrady zrejme skôr či neskôr budú musieť položiť.

Zdroj: vice.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať