Dojazd 965 km na jedno natankovanie „slanej vody“

8

V článkoch o elektromobiloch sa čas nabíjania batérie zvyčajne porovnáva s časom potrebným na naplnenie nádrže benzínom. Navyše sa toto porovnanie často uvádza ako silný dôvod na vývoj vozidiel poháňaných vodíkom, aj keď vodík pre svoju energeticky náročnú výrobu ešte nie je riešením. Existuje však aj iný systém skladovania energie, ktorý by sa mohol vziať do úvahy – prietoková batéria redox (redukcia – oxidácia).

Prietokové batérie sa líšia od bežných batérií v tom, že ich aktívny materiál je vo forme dvoch redoxných párových roztokov, ktoré sú uložené v externých nádržiach a čerpajú sa cez elektrochemické články, kde na povrchoch inertných elektród prebieha reakcia nabíjania a vybíjania. Prietokové batérie našli uplatnenie v oblasti skladovania energie v rozvodnej sieti, no v automobiloch sa zatiaľ neosvedčili. Schopnosť doplniť iónové „soľné“ roztoky spôsobom, ktorý je veľmi podobný plneniu benzínovej nádrže, však upútal pozornosť firmy NanoFlowcell, výskumnej a vývojovej spoločnosti so sídlom vo Švajčiarsku.

Redoxné prietokové batérie majú spravidla veľmi nízku hustotu energie, o jeden rád nižšiu ako najlepšie Li-ion batérie. Nanoflowcell sa zameriava na zavedenie technológie redoxného toku do automobilov pomocou nenabíjateľnej chémie. Dal si patentovať zdroj paliva s názvom bi-ION, ktorý má nulové emisie z jazdy aj z výroby a nevyžaduje prepravu. Podľa NanoFlowcell je bi-ION slaný vodný roztok elektrolytu. Nejde o obyčajnú slanú vodu, elektrolyt Bi-ION je vyrobený zo špeciálne nanoštruktúrovaných molekúl, ktoré sú nosičmi energie, a vodného roztoku s rozpustenými soľami. 

Predplatné NEXTECH 2021

Rovnako ako v bežných sieťových prietokových batériách aj v bi-ION sú kladne (anolyt) a záporne (katolyt) nabité kvapaliny skladované zvlášť v dvoch nádržiach oddelených membránou. Redox sa vzťahuje na rozdielny stav náboja na oboch stranách membrány. Keď sa kvapaliny prečerpávajú cez membránu, iónová výmena indukuje elektrický prúd, pričom sa náboj pridáva alebo odoberá prostredníctvom dvoch elektród. Energetická kapacita je teda čisto funkciou veľkosti nádrže a výkon je funkciou plochy povrchu anódy.

Po úplnom spotrebovaní energie obsiahnutej v anolyte aj katolyte sa tieto kvapaliny nahradia novými, a to rovnakým spôsobom, ako sa v aute so spaľovacím motorom dopĺňa nádrž benzínom. Použité elektrolyty sa dajú zozbierať, recyklovať na mieste a použiť pre iného zákazníka, zvyšok prietokovej batérie zostáva v aute. NanoFlowcell sľubuje čisto elektrické auto, ktoré sa dá nabiť do niekoľkých minút, ponúka dobrý dojazd a alternatívnu čistú chémiu batérií so životnosťou minimálne porovnateľnou s lítiovo-iónovými akumulátormi.

Hoci kompletná inštalácia vanádiovej redoxnej prietokovej batérie stojí od 1300 do 1500 USD za kWh, elektrolyty môžu byť mimoriadne lacné (0,1 USD/kg v prípade vodných). Technológia však nie je dokonalá, čelí niekoľkým významným výzvam vrátane obmedzeného výkonu. Preto sú na akceleráciu a regeneračné brzdenie stále potrebné malé superkondenzátory a/alebo lítiovo-iónové batérie, čo môže byť dôvod, prečo NanoFlowcell po 6 rokoch ešte nezačala vyrábať žiadny zo svojich automobilov.

Vozidlo Quant je poháňané štyrmi 48-voltovými motormi a šiestimi prietokovými článkami, ktoré poskytujú výkon 560 koní. To je dosť na to, aby auto zrýchlilo z nuly na 100 km/h za 2,4 sekundy, pričom jeho maximálna rýchlosť je 320 km/h. Spoločnosť navyše zaručuje dojazd 965 km na plnú nádrž. Aj keď sa Quant nikdy nedostal na cestu, spoločnosti sa podarilo v 48-voltovom testovacom aute Quantino najazdiť 350 000 kilometrov, z toho 201 000 na ceste a 149 000 v testovacom laboratóriu. Spoločnosť tvrdí, že softvérovými zlepšeniami v priebehu testovania dosiahla spotrebu energie 10 až 12,5 km na kilowatthodinu.

Zdroj: hotcars.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

8 komentárov

Kolko? reakcia na: Dojazd 965 km na jedno natankovanie „slanej vody“

13.9.2021 10:09
Nesekli ste sa o nulu? Pretoze redoxne baterie maju velmi malu hustotu energie, porovnatelnu s olovenymi akumulatormi nizkej kvality. Navyse ucinosti len okolo 80%(lithiove akumulatory maju ucinnost 98+% a hustotu energie vyse 10 krat vacsiu)

Hustota energie redox-flow baterii je obmedzena fyzikalne- roztoky mozu mat len mensiu koncentraciu nez hranicnu pri ktorej sa aktivna zlozka uz dalej nerozpusta. Cize, zatial co sa hustota enerie litiovych baterii zvysuje, hustota energie redox-flow baterii dosiahla svoje fyzikalne hranice davno.
Reagovať

otazka reakcia na: Dojazd 965 km na jedno natankovanie „slanej vody“

10.9.2021 08:09
ako pisete "Redoxné prietokové batérie majú spravidla veľmi nízku hustotu energie". terajsie elektricke auta su sama baterka pozdlz celeho podvozku a maju dojazd 400 km. Logicky pri o rad nizsej hustote energie by pri rovnakom objeme tato bateria kapacitne vystacila na 40 km. tak ako je mozne ze auto preslo 900 km?
Reagovať

Luboslav Lacko primitivny klamar reakcia na: Dojazd 965 km na jedno natankovanie „slanej vody“

10.9.2021 01:09
Luboslav Lacko primitivny klamar
Reagovať

RE: Luboslav Lacko primitivny klamar reakcia na: Luboslav Lacko primitivny klamar

10.9.2021 17:09
Skús namiesto neustálych urážok sa vzdelávať, a na sebe pracovať. Koľko času si strávil písaním primitívnych komentárov, už sa sa mohol naučiť niečo, čo by ti zlepšilo život, prácu, psychiku...
Reagovať

RE: RE: Luboslav Lacko primitivny klamar reakcia na: RE: Luboslav Lacko primitivny klamar

11.9.2021 02:09
A teraz nieco k veci, k Lackovmu klamaniu daj. Btw. nemusim to skusat, robim to kazdy den. Ale keby si to skusil aj ty, tak to poradis Lackovi a dojde ti, ze pre mna je to automatika.
Reagovať

RE: Luboslav Lacko primitivny klamar reakcia na: Luboslav Lacko primitivny klamar

10.9.2021 08:09
Tak sa nam skus predstavit, na co si ty odbornik, co robis a co si v zivote dosiahol? To aby sme vedeli, ze aka kapacita sa tu deli s nami o svoje vedomosti...
Reagovať

RE: RE: Luboslav Lacko primitivny klamar reakcia na: RE: Luboslav Lacko primitivny klamar

10.9.2021 09:09
O ake vedomosti?? Len o nadavky a invektiva!

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať