S_03PaletteUltr S_03PaletteUltr S_03PaletteUltr Advertisement

Elektromobilita: LFP batéria je schopná nabiť sa na dojazd 400 km za 10 minút

Technológie
12

Vedci z Pennsylvánskej národnej univerzity v článku publikovanom v časopise Nature Energy opisujú lítiovo-železno-fosfátovú (LFP) batériu, ktorá je schopná počas nabíjania a vybíjania rýchlo sa ohriať na 60 °C, potom, keď sa nepoužíva, sa rýchlo ochladí. Využíva tenkú niklovú fóliu, tá sa pri prúdení elektrónov rýchlo ohreje a ohreje aj vnútro batérie. Len čo vnútorná teplota dosiahne 60 °C, otvorí sa spínač a batéria je pripravená na rýchle nabitie alebo vybitie.

Tvorcovia hovoria, že elektromobily s ich batériou na masovom trhu by vyžadovali rovnaké náklady ako vozidlá so spaľovacím motorom. Nová 40 kW/h batéria dokáže vygenerovať 300 kW energie, čo je dosť na to, aby elektromobil dokázal zrýchliť z nuly na 100 km/h približne za tri sekundy. Tím hovorí, že batériu vytvoril pomocou existujúcich technológií a inovatívnych prístupov. Tvrdí, že metóda samoohrevu umožňuje použitie relatívne lacných materiálov v porovnaní so súčasnou batériovou technológiou.

Katóda z fosforečnanu lítno-železitého je tepelne stabilná a neobsahuje drahé a vzácne materiály, ako je kobalt. Anóda je vyrobená z grafitu s veľkými časticami, čo je bezpečný, ľahký a lacný materiál. Podľa inžinierov technológia samoohrevu zabraňuje aj nerovnomernému usadzovaniu lítia na anóde, čo môže spôsobiť výskyt dendritov, ktoré často vedú k zlyhaniu Li-ion batérie. Ďalej hovoria, že ich LFP batéria má potenciálnu životnosť okolo dvoch miliónov míľ (asi 3,2 mil. km), čo je rádovo viac, ako ponúka súčasná technológia.

Zdroj: theengineer.co.uk.

Redakcia

Všetky autorove články

12 komentárov

fosfáty sa v práčke polarizujú nečistotami pri vyššej teplote, to preto to rýchle nabíjanie reakcia na: Elektromobilita: LFP batéria je schopná nabiť sa na dojazd 400 km za 10 minút

21.1.2021 18:01
si to predstavujem ako v práčke s fosfátom, pri vyššej teplote sa polarizuje sám nečistotami, teda uhlík vo fosfátovej baterke pôsobí ako nečistota a polarizuje fosfát, čím vzniká napätie a preto to rýchle nabíjanie
Reagovať

wow skvelá baterka, už nech je v predaji reakcia na: Elektromobilita: LFP batéria je schopná nabiť sa na dojazd 400 km za 10 minút

21.1.2021 14:01
tešíme sa na predaj tejto lacnej a inovatívnej technológie
Reagovať

. reakcia na: Elektromobilita: LFP batéria je schopná nabiť sa na dojazd 400 km za 10 minút

21.1.2021 13:01
PC hnoj, keby ste do nadpisu nedali udaj 400km/h, ktory je jasne ze nepouzitelny v realite, tak by ste kritiku v diskusii nemali. Tie bulvarne cisla, vytiahnute z kontextu su kontraproduktivne v nadpisoch. Nechajte ich v clanku iba.
Reagovať

dristy uz 20 rokov pocuvam reakcia na: Elektromobilita: LFP batéria je schopná nabiť sa na dojazd 400 km za 10 minút

21.1.2021 12:01
tieto bludy o zazracnych baterkach uz su tu tak 20 rokov stale tie iste dristy
realne produkty nikde
Reagovať

RE: dristy uz 20 rokov pocuvam reakcia na: dristy uz 20 rokov pocuvam

22.1.2021 22:01
chcete povedať, že akumulátory za 20 rokov nespravili žiadny posun?

Chcieť aby sa už v začiatkoch projektu bolo jasné či nakoniec projekt bude úspešný je dosť silná požiadavka. Treba si zvyknúť na to že minimálne 9 z 10 startupov bude neúspešných. Na poli vedy si myslím že je to ešte horšie.

Potom máme ako spoločnosť viacero možností.
Buď prikážeme všetok výskum ignorovať a nebude sa o ňom nikde písať dovtedy kým bude isté že je úspešný. Tým pádom projekt bude mať minimálnu šancu prilákať investorov a výskum bude nesmierne pomalý.
Alebo dovolíme písať o každom potenciálnom startupe a výskume a necháme ľudí nech si z toho vyberú do čoho chcú investovať (ideálne po dôkladnom overení existujúcich informácií), alebo nech sa nechajú inšpirovať aj keď niečím čo sa môže zdať na začiatku ako totálna blbosť a nakoniec to môže byť ako skvelý nápad pre ďalší startup.

Alebo niekde medzi? Ja som za to nech sa môže PCRevue rozhodnúť samo.
Za ktorú možnosť ste Vy?

Reagovať

RE: RE: dristy uz 20 rokov pocuvam reakcia na: RE: dristy uz 20 rokov pocuvam

18.2.2021 10:02
Choďte už niekam s vašimi mokrými snami o rýchlonabíjaní. Ani 1000 startupov nepreští fyziku. Na 400 km potrebuješ cca 50kWh, čo pri 10-minútovom nabíjaní predstavuje príkon 300kW. Za 10 min. „nabiješ“ na 400 km 20 spalovakov . Na náhradu jedného výdajného stojana potrebuješ 6 MW príkonu. Ale to navadí, postavíme ku každej čerpačke jedny malé Mochovce. Benzín/naftu môžeš skladovať, elektrinu nie. Ako chceš riešiť destabilizáciu siete, ktoré takéto nárazové pripájanie vysokých odberov zákonite vyvolá?
Reagovať

Vedci reakcia na: Elektromobilita: LFP batéria je schopná nabiť sa na dojazd 400 km za 10 minút

21.1.2021 08:01
Tieto scifi začínajúce sa slovom "vedci" čoskoro sa premenujete na nový čas. Ste schopný dať niečo reálne a odborné ?
Reagovať

trapne reakcia na: Elektromobilita: LFP batéria je schopná nabiť sa na dojazd 400 km za 10 minút

21.1.2021 06:01
bulvár pokračuje
Reagovať

RE: trapne reakcia na: trapne

22.1.2021 22:01
Myslím že ste na nich príliš tvrdý. Koľko ľudí na Slovensku dokáže čítať dokonalé prepracované technické články? Zaplatilo by to redakciu? Síce nemám tušenia koľko vynesie reklama na tomto portáli myslím si že by to bolo oveľa menej.
Ja s prevzatým technickým "bulvárom" až taký problém nemám. Ak ma niečo extra zaujíma tak si to dohľadám. Čo ma nezaujíma nečítam.
Popri tom sa uživí aj zopár naozaj technicky hlbších diel z vlastnej dielne. Napríklad videoseriál pána Lacka ohľadom audiotechniky, programovania, elektroniky.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať