
Hybridné elektrické lietadlá môžu dramaticky znížiť znečisťovanie ovzdušia leteckou dopravou
Inžinieri z MIT prišli s konceptom pohonu lietadla, ktorý podľa ich odhadov eliminuje 95 percent emisií oxidov dusíka (NOx) z letectva, ktoré sú hlavným zdrojom znečisťovania ovzdušia a súvisia s astmou, chorobami dýchacích ciest a kardiovaskulárnymi poruchami. Koncept je inšpirovaný systémami regulácie emisií používanými vo vozidlách cestnej dopravy. Mnoho ťažkých nákladných vozidiel na naftu dnes obsahuje systémy riadenia emisií po spaľovaní, aby sa redukovali NOx generované motormi. Vedci teraz navrhujú podobný dizajn pre letectvo.
Dnešné lietadlá sú poháňané prúdovými motormi ukotvenými pod každým krídlom. V každom motore je umiestnená turbína poháňajúca vrtuľu pričom výfukové plyny z turbíny sú vypúšťané zozadu. Z dôvodu tejto konfigurácie nebolo možné použiť zariadenia na reguláciu emisií, pretože by interferovali s ťahom vytváraným motormi. V novej hybridnej elektrickej alebo „turboelektrickej“ konštrukcii by zdrojom energie lietadla bola stále konvenčná turbína, ale tá by bola integrovaná do nákladného priestoru lietadla.
Namiesto priameho napájania vrtúľ by poháňala generátor na výrobu elektriny (takisto v podpalubí), ktorý by potom elektricky poháňal krídlové vrtule. Emisie produkované turbínou by sa privádzali do systému na reguláciu emisií, zhruba podobnému tým v naftových vozidlách, ktorý by výfukové plyny pred ich vypustením do atmosféry vyčistil.
Podrobnosti o dizajne vrátane analýz potenciálnych nákladov na palivo a vplyvu na zdravie boli zverejnené v časopise Energy and Environmental Science. Vedci vypočítali, že keby sa takýto hybridný elektrický systém implementoval do lietadla ako Boeing 737 alebo Airbus A320, dodatočná hmotnosť by vyžadovala na let lietadla o 0,6 percenta viac paliva. Ďalej odhadujú, že integráciou tohto systému do všetkých lietadiel na celom svete by sa zabránilo 92 percentám úmrtí v dôsledku znečistenia ovzdušia spôsobeného leteckou dopravou.
Zdroj: news.mit.edu.