SAMSUNG_112021 SAMSUNG_112021 SAMSUNG_112021 Advertisement

Hyundai Tucson PHEV / Úsporné rodinné SUV

0

Automobilka Hyundai sa dlhodobo venuje elektrifikácii vozidiel a okrem elektromobilov je v jej ponuke aj niekoľko hybridov a plug-in hybridov. Medzi najnovšie prírastky patrí aj testované stredne veľké SUV Hyundai Tucson PHEV. Prichádza s vynoveným a dosť neortodoxným dizajnom, ktorý zaujme na prvý pohľad.

Môže za to predovšetkým predná maska, poskladaná akoby zo šupín, ktoré po rozsvietení denného osvetlenia odhalia dvojicu štylizovaných anjelských krídel. Tie vytvárajú nezameniteľný svetelný podpis, takže si Tucson určite nepomýlite s iným autom. Podobný motív pokračuje aj na zadných skupinových svetlách, tvoriacich akoby dvojité zuby. Celá karoséria má zaujímavú 3D štruktúru plnú hrán a uhlov, vďaka čomu pôsobí agresívne. Dojem v našom prípade dopĺňa čierna strecha s hliníkovou eloxovanou lištou tiahnucou sa medzi strechou a oknami, ukončenou vzadu aerodynamickým prelisom prechádzajúcim až k zadnému oknu a vpredu zasahujúcim až do krytov zrkadiel. Vyzerá to veľmi efektne a dynamicky. Predné svetlá sú zverené LED technológii s plnou automatikou prepínania.  Tá funguje veľmi spoľahlivo, výkon diaľkových reflektorov by však mohol byť vyšší.

Pohonná sústava pozostáva z 1,6 l benzínového motora s výkonom 132,4 kW a elektromotora s výkonom 66,9 kW. Celkový systémový výkon dosahuje hodnotu 195 kW a krútiaci moment 350 Nm. Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom je umiestnený v telese šesťstupňovej automatickej prevodovky. Energiu mu dodáva akumulátor s kapacitou 13,8 kWh. Ten podľa cyklu WLTP zaručuje dojazd až 62 km, čo sa potvrdilo aj počas testovania. Na jeho nabíjanie slúži, žiaľ, iba jednofázová AC nabíjačka s výkonom 7,2 kW. Poteší, že auto pri nabíjaní zobrazí na displeji aktuálny nabíjací výkon aj čas do ukončenia procesu. Nabíjacia zásuvka Typ 2 sa nachádza vpravo vzadu, plniace hrdlo nádrže je na ľavej strane.


Virtuálny kokpit má na výber niekoľko farebných schém vrátane elegantnej bielej

Tucson využíva digitálny prístrojový panel, ktorý má pekné zobrazenie, možno meniť niekoľko farebných motívov vrátane efektného bieleho, väčšia personalizácia však možná nie je. Farba ukazovateľov sa mení aj podľa zaradeného jazdného režimu. Pri zapnutí niektorej smerovky sa na mieste jedného z okrúhlych ukazovateľov (podľa smeru) zobrazuje obraz z kamery sledujúcej mŕtve uhly, takže pri manévrovaní alebo odbočovaní vidíte, či vám tam niekto nevbehol. V strednej časti si môžete prepínať zobrazenie údajov palubného počítača. Dotykový displej multimediálneho systému má uhlopriečku 10,25" a je širokouhlý. Zasadený je v jednom bloku s ovládaním klimatizácie. Celý panel má lesklú povrchovú úpravu a všetky tlačidlá na ňom sú dotykové. V showroome, kde to každú chvíľu niekto obletuje s handričkou, to určite ukáže dobre, ale pri bežnom používaní sa budete stále pozerať na zaprášený a dochytaný povrch. Nehovoriac o tom, že plne dotykové ovládanie, dokonca vrátane hlasitosti, nepatrí k najpraktickejším. No čo už, Hyundai chce ísť s dobou. Displej má výbornú kvalitu aj jas a vďaka šírke si na jednej tretine môžete zobrazovať prídavné okno, napríklad s údajmi o nabití akumulátora, EV dojazde a najbližších nabíjačkách. Toto zobrazenie funguje, aj keď používate Android Auto alebo Apple CarPlay. Tie však pracujú iba pri pripojení cez kábel.

Tucson sme mali v plnej výbave, takže nechýbalo bohaté technologické vybavenie vrátane adaptívneho tempomatu a aktívneho udržiavania v jazdných pruhoch. Z asistenčných systémov tu nájdete aj systém autonómneho brzdenia s detekciou vozidiel, chodcov a cyklistov, systém núdzového brzdenia pri odbočovaní vľavo, už spomínaný asistent monitorovania mŕtveho uhla a križujúcej premávky vzadu so zobrazením, varovný systém na bezpečné opustenie vozidla, ak sa blíži vozidlo zozadu, aj upozornenie na prítomnosť cestujúcich na zadných sedadlách. Jedna z noviniek je aj systém na jazdu po diaľnici, ktorý zabezpečuje aj automatické preberanie rýchlosti. Dvojica príplatkových paketov potom dopĺňa kožené sedadlá s elektrickým nastavením, odvetraním vpredu a vyhrievaním všetkých, elektronicky riadené pruženie, diaľkový inteligentný parkovací asistent umožňujúci priame zaparkovanie alebo vyparkovanie pomocou kľúča a asistent na predchádzanie kolíziám pri parkovaní cúvaním. Veľmi oceňujem 360° kamerový systém, ktorý má výborný ostrý obraz s vysokým rozlíšením a je veľmi dobrou pomocou pri manévrovaní. Za jazdy sa dá dokonca zapnúť zadná kamera a môžete tak sledovať situáciu za vozidlom.


Zadný cestujúci si môžu teplotu nastaviť samostatne

Auto príjemne prekvapilo aj spotrebou a elektrickým dojazdom. Pri jazde po okreskách som sa dostal na 65 km, čo je vzhľadom na kapacitu akumulátora veľmi slušná hodnota a svedčí o dobrej efektivite pohonu. Pozitívne je, že aj bez nabitia vozidlo zvládne jazdu po okreskách za 6,2 l/100 km a po diaľnici sa zmestíte do 8 – 8,5 l/100 km. Po 1020 km sa pri pravidelnom nabíjaní spotreba ustálila na 3,7 l/100 km. Pravda, na plug-in hybridný RAV4 to ešte nie je, za ten si však priplatíte ešte viac ako 10 000 eur, takže ide o veľmi dobré výsledky a väčšina konkurencie iba ticho závidí. Samozrejme, spotreba z testu veľa nevypovedá o skutočnej spotrebe, je to však dobrý indikátor toho, aký vie byť systém efektívny a aký má potenciál. S vozidlami sa vždy snažíme jazdiť rovnakým spôsobom a zhruba po rovnakých trasách. Pri plug-in hybridoch, samozrejme, hrá veľkú úlohu, ako často ich nabíjate a aké dlhé trasy vzhľadom na dojazd jazdíte. Ak je pohon efektívny a dosiahne dlhší elektrický dojazd, priaznivo sa to prejaví na celkovej spotrebe, najmä ak ide o trasy mimo elektrického dojazdu.

Tucson je vybavený aj systémom telematických služieb Bluelink. Vďaka tomu sa k vozidlu môžete diaľkovo pripojiť z vášho smartfónu, skontrolovať nabíjanie, aktuálny dojazd, ale aj stav uzamknutia vozidla alebo prejazdené trasy. Na rozdiel od elektromobilov si však na diaľku nezapnete klimatizáciu ani kúrenie. Tucson totiž nemá elektrický pohon klimatizácie.

Plug-in hybridný Tucson rozhodne nesklamal. Výborný podvozok s elektronicky riadeným pružením a dostatočný výkon spolu so špičkovou technologickou výbavou a pohodlnými sedadlami dávajú predpoklad na veľmi pohodlnú a komfortnú jazdu. Keď k tomu pripočítame dobrý dojazd a nízku spotrebu, máme tu recept na kvalitné rodinné SUV.

Technické údaje:

Motor 1,6 T-GDi, 132,4 kW, 265 Nm, 4 valce, 6-stupňová automatická prevodovka, výkon v kW (k) 132,4, max. krútiaci moment: 265 Nm, výkon elektromotora: 66,9 kW, systémový výkon: 195 kW, krútiaci moment: 350 Nm, poháňaná náprava: 4×4, max. rýchlosť: 191 km/h, max. rýchlosť v elektrickom režime: 135 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,2 s, kapacita batérie: 13,8 kWh, nabíjačka AC 1f 7,2 kW

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výbava, spracovanie, el. dojazd, jazdné vlastnosti, úsporná prevádzka
- Iba jednofázová nabíjačka

Cena modelu (s DPH): 22 290 EUR, testované vozidlo: 41 390 EUR

TESTY:

• Spotreba v teste na prvých 100 km (l/100 km): 2,7
• Spotreba v hybridnom režime (l/100 km): 6,2
• Celková spotreba kombinovaná (l/100 km): 3,7
• Elektrický dojazd v teste (km): 55-65
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 6,7
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW)    -
• Čas nabíjania 10-80 % (min)     -

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať