
Hyundai predstavuje IONIQ 5, elektromobil novej generácie
Hyundai po veľmi úspešných modeloch IONIQ Electric a KONA Electric prichádza teraz s úplne novou generáciou elektromobilov, ktoré budú niesť označenie IONIQ. Prvý z nich, IONIQ 5, dnes predstavil vo virtuálnej svetovej premiére.
Nový stredne veľký, plne elektrický crossover je postavený na globálnej modulárnej platforme spoločnosti Hyundai Motor Group, určenej pre elektrické vozidlá Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Prichádza s neopozeraným dizajnom a množstvom najmodernejších technológií. Dizajn odkazuje na historický model Hyundai Pony, prvé sériovo vyrábané vozidlo spoločnosti, čím pripomína 45 rokov dizajnu Hyundai a predznamenáva jeho ďalšiu budúcnosť.
Vozidlo využíva rázvor s dĺžkou až do 3 000 mm, čo je jedna z najväčších hodnôt medzi elektromobilmi. Predná časť prvý raz dostala škrupinovú kapotu Hyundai, ktorá minimalizuje škáry na karosérii, čím zlepšuje aerodynamiku. Celému prednému nárazníku dominuje veľmi nápadný tvar písmena V s výraznými dennými svetlometmi, ktoré vytvárajú nezameniteľnú svetelnú stopu, vlastnú iba modelu IONIQ 5.
Prvky so vzhľadom malých bodiek sa nachádzajú aj na zadnej strane vozidla.
Kľučky dverí sú zapustené, čím prispievajú k lepšej aerodynamike. Výrazný tvar C stĺpika sa inšpiroval elektrickou štúdiou Hyundai 45 a modelu IONIQ 5 dodáva z diaľky rozoznateľný dominantný vzhľad. Aerodynamicky upravené disky odrážajú dizajn Parametric Pixel a pri priemere až 20 palcov ide o najväčšie disky kolies na elektrické vozidlo Hyundai.
Interiér evokuje dojem obývacieho priestoru Living Space, ktorý stelesňuje aj inovatívna stredová konzola Universal Island s možnosťou pozdĺžneho posúvania v rozsahu až 140 mm. Vozidlo má elektronicky nastaviteľné predné sedadlá, ich hrúbka je o 30 % menšia, čím zostáva viac priestoru pre cestujúcich v druhom rade.
Na dotykové plochy sedadiel, stropu, obloženia dverí, podlahy či lakťových opierok výrobca využíva materiály pochádzajúce z ekologických a trvalo udržateľných zdrojov, ako sú recyklované PET fľaše a rastlinné (bio PET) priadze, ako aj prírodné vlnené priadze, kožu ekologicky spracovanú rastlinnými výťažkami a biolaky s rastlinnými výťažkami.
Viac ako dizajn však bude veľa používateľov zaujímať pohonný systém. Ten je dostupný vo viacerých konfiguráciách s dvoma veľkosťami batérií s kapacitou 58 kWh alebo 72,6 kWh a s dvoma usporiadaniami motorov. Buď iba s motorom vzadu, alebo s motormi vpredu aj vzadu (AWD). Všetky verzie pohonu poskytujú maximálnu rýchlosť 185 km/h aj výborný dojazd. V najvyššej verzii s pohonom všetkých kolies (AWD) so 72,6 kWh batériou je k dispozícii kombinovaný výkon 225 kWh a maximálny krútiaci moment 605 Nm. V tejto konfigurácii dosiahne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. Verzia iba s pohonom zadných kolies a so 72,6 kWh batériou ponúkne na jedno nabitie dojazd až na úrovni 480 km a so stále skvelým zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7,4 s. Za pozornosť určite stojí, že IONIQ 5 používa najnovší 800 V elektrický systém, vďaka ktorému ho možno okrem bežných rýchlonabíjacích staníc nabíjať aj na ultrarýchlych nabíjacích staniciach, na ktorých ho nabijete z 10 na 80 % kapacity už za 18 minút výkonom až 232 kW. Na dobitie ďalších 100 km dojazdu vám teda postačí asi 5 minút.
Novinkou je aj funkcia Vehicle-to-Load (V2L), ktorá zákazníkom umožňuje nabíjanie rôznych elektrických zariadení, ako sú napr. elektrické bicykle, kolobežky či kempovacia výbava, vďaka čomu slúži ako nabíjačka na kolesách. Funkcia V2L dodáva výkon až do 3,6 kW. Konektor V2L sa nachádza pod druhým radom sedadiel a možno ho aktivovať, keď je vozidlo zapnuté. Ďalší konektor V2L sa nachádza pri nabíjacom konektore na vonkajšej strane vozidla. Pomocou meniča napätia si môžu zákazníci nabíjať svoje elektrické zariadenia. Vonkajší konektor poskytuje energiu, aj keď je vozidlo vypnuté.
Vozidlá Hyundai sú známe vysokou technologickou výbavou a IONIQ 5 rozhodne nie je výnimka. Široký a nastaviteľný kokpit obsahuje 12-palcovú, plne dotykovú obrazovku infotainmentu a 12-palcovú digitálnu prístrojovú dosku bez krytu, ktorú si používateľ môže nastaviť podľa svojich potrieb. Vo výbave nájdete po prvý raz aj veľkoplošný head-up displej (AR HUD) s funkciami rozšírenej reality. Asistenčné systémy Hyundai SmartSense ponúkajú po prvýkrát asistenčný systém na jazdu po diaľnici 2 (HDA 2), systém autonómneho núdzového brzdenia (FCA), asistent na monitorovanie mŕtveho uhla (BCA), inteligentné rozoznávanie dopravných značiek obmedzujúcich povolenú rýchlosť (ISLA), systém na sledovanie únavy vodiča (DAW), automatické prepínanie diaľkových svetiel (HBA) a mnoho ďalšieho.
IONIQ 5 bude dostupný na vybraných trhoch od prvej polovice roka 2021.
Rozmery |
|||
Rázvor |
3 000 mm |
||
Dĺžka |
4 635 mm |
||
Šírka |
1 890 mm |
||
Výška |
1 605 mm |
||
Batožinový priestor |
|||
Batožinový priestor vzadu |
531 l / 1 591 l (po sklopení operadiel zadných sedadiel) |
||
Batožinový priestor vpredu |
57 l (2WD) alebo 24 l (AWD) |
||
Výkon |
|||
Platforma |
E-GMP (Globálna platforma pre elektrické vozidlá) |
||
Maximálny dojazd na jedno nabitie (podľa WLTP) |
470 – 480 km (pri 2WD so 72,6 kWh batériou) |
||
Long Range 72,6 kWh batéria |
AWD |
Výkon |
225 kW (kombinácia predného a zadného pohonu) |
Krút. moment |
605 Nm (kombinácia predného a zadného pohonu) |
||
0 - 100 km/h |
5,2 sekundy |
||
2WD |
Výkon |
160 kW (zadný pohon) |
|
Krút. moment |
350 Nm (zadný pohon) |
||
0 - 100 km/h |
7,4 sekundy |
||
Standard Range 58 kWh batéria |
AWD |
Výkon |
173 kW (kombinácia predného a zadného pohonu) |
Krút. moment |
605 Nm (kombinácia predného a zadného pohonu) |
||
0 - 100 km/h |
6,1 sekundy |
||
2WD |
Výkon |
125 kW |
|
Krút. moment |
350 Nm |
||
0 - 100 km/h |
8,5 sekundy |
||
Ďalšie prvky (Bližšie informácie sa nachádzajú v tabuľke nižšie) |
|||
Podporovaná nabíjacia infraštruktúra |
400 V & 800 V (Bez potreby ďalšieho adaptéra) |