NICEBOY_112021 NICEBOY_112021 NICEBOY_112021

Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 6AT 4WD / Rodinné SUV, ktoré sa nestratí ani v teréne

0

Aktuálna Kia Sorento je už štvrtou generáciou tohto úspešného veľkého SUV. Zákazníci si môžu zvoliť 2,2-litrový turbodiesel alebo hybridný systém s benzínovým motorom 1.6 T-GDi. My sme testovali najvýkonnejšiu plug-in hybridnú verziu, ktorá prišla do ponuky posledná. Tá ponúka prepĺňaný zážihový štvorvalec s objemom 1,6 litra, s výkonom 132 kW a krútiacim momentom 265 Nm, doplnený elektromotorom s výkonom 67 kW a krútiacim momentom 304 Nm. Sústava dosahuje systémový výkon 195 kW s krútiacim momentom 350 Nm. Elektromotor je v tomto prípade integrovaný v rámci prevodovky a výkon sa prenáša na všetky štyri kolesá prostredníctvom šesťstupňového automatu. V systéme je zaradený akumulátor s kapacitou 13,8 kWh, ktorý sa však nabíja iba pomocou pomalej 3,5 kW nabíjačky, takže na jeho nabitie si počkáte viac ako štyri hodiny.

Plug-in hybrid sa od svojich spaľovacích bračekov príliš nelíši a zvonka ho spoznáte iba podľa krytky nabíjacieho konektora Typ 2 na pravej strane a označenia vzadu. Interiér sa líši iba niekoľkými špecifickými prvkami, ako je ovládanie prepínania elektrického alebo hybridného režimu, a prístrojovou doskou s ukazovateľmi hybridného systému. Vzhľadom na to, že batéria je integrovaná v podlahe, neprináša žiadne priestorové obmedzenia a veľkosť batožinového priestoru je takmer rovnaká ako pri spaľovacích verziách. Takisto je tu možnosť sedemmiestnej verzie, ktorú sme mali aj na testovanie. Dizajn vozidla oproti predchádzajúcej generácii prešiel pomerne veľkými zmenami, ktoré vidieť zvonka aj zvnútra. Nový je tvar prednej masky, ktorá dáva vozidlu monumentálny vzhľad, pričom zadná časť dizajnom skupinových svetiel evokuje americký štýl.

Ako je už u výrobcu zvykom, vozidlo má vysokú technologickú výbavu už v základe a po jej doplnení sa dostáva na úroveň najlepších v triede. My sme testovali najvyššiu výbavu Platinium, ale takmer všetky dôležité asistenčné a bezpečnostné systémy vrátane adaptívneho tempomatu sa nachádzajú už v tej základnej. Nájdete tu aj kvalitné udržiavanie v jazdných pruhoch, asistent na rozjazd do kopca aj na zjazd z kopca, ako aj nový asistent jazdy po diaľnici, ktorý na diaľnici dokáže aj automaticky preberať rýchlosti. Samozrejmosť je sledovanie mŕtvych uhlov a križujúcej premávky pri cúvaní, asistent na predchádzanie zrážkam pri cúvaní aj asistent odbočovania doľava, ktorý sleduje premávku v protismere. Systém vás takisto pri vystupovaní z auta upozorní, aby ste skontrolovali zadné sedadlá, či tam niekto nezostal, a pri vystupovaní z vozidla sleduje premávku za vozidlom, a pokiaľ sa blíži nejaký cyklista alebo auto, nedovolí otvoriť dvere.

 V najvyššej výbave boli veľmi príjemné predné elektricky ovládané sedadlá s čalúnením z jemnej kože Nappa, ktoré boli vyhrievané aj odvetrávané.

Volič prevodovky má rovnako ako pri elektrickom e-Niro podobu kruhového karuselu, ktorým sa volí smer jazdy a neutrál, v strede je umiestnené tlačidlo P (parking). Po chvíli cviku sa naň dá zvyknúť a budete ho brať ako samozrejmosť. Za ním je na stredovej konzole umiestnený ešte jeden otočný volič, ktorým možno prepínať jazdné režimy. Má nekonečné otáčanie bez vymedzenia polôh a v základe s ním prepínate jazdné režimy eko, šport alebo smart, ktoré sú určené na bežnú jazdu. Režim šport má, pochopiteľne, vyššiu dynamiku a vzhľadom na to, že počas jazdy udržuje zapnutý spaľovací motor, poslúži aj na nútené nabíjanie batérie z motora. Inú možnosť, ako prinútiť za jazdy batériu, aby sa nabíjala, okrem rekuperácie nemáte. V režime smart systém inteligentne určuje, v ktorých situáciách je výhodnejšie mať zapnutý iba elektromotor alebo iba spaľovací motor, prípadne kde sú výhodné oba typy pohonu. Po stlačení voliča sa sprístupnia ďalšie tri jazdné režimy, určené do terénu a označené podľa typu podkladu sneh, piesok alebo blato. Po zaradení týchto jazdných režimov sa automaticky aktivuje aj asistent zjazdu z kopca a pri zaznamenaní klesania sa automaticky aj spustí a udržuje stálu rýchlosť zostupu. Testovaná novinka mala vo výbave aj najvyššiu verziu infotainmentu s 10" dotykovým displejom v strede, ktorý obklopujú dotykové tlačidlá základných funkcií a dva otočné voliče. Pod displejom je umiestnený panel ovládania klimatizácie, ktorý má čiastočne mechanické a čiastočne dotykové ovládanie, dominujú mu dva valčekové prepínače na nastavovanie teploty. Prístrojový panel je tvorený 12-palcovým farebným displejom s virtuálnym kokpitom, ktorý má pomerne bohaté možnosti personalizácie, ale na moje prekvapenie neumožňuje zobrazenie navigačnej mapy. Na druhej strane ponúka pomerne raritnú funkciu zobrazenia obrazu z kamier na kontrolu mŕtvych uhlov pri odbočovaní. Ten sa zobrazí pri vyhodení smerovky v kruhovom výreze na pravej alebo ľavej strane displeja, podľa toho, na ktorú stranu odbočujete. Zobrazuje sa v celom rozsahu rýchlostí, no najväčší zmysel má táto funkcia pri pohybe v meste alebo manévrovaní po parkovisku, keď zabraňuje tomu, aby ste prešli nejakého aktívneho cyklistu alebo chodca, ktorý vás chce obchádzať. Vozidlo bolo vybavené aj veľkým projekčným head-up displejom, ktorý premieta údaje na čelné sklo.

 

Nová Kia Sorento je veľké rodinné SUV, ktoré poskytne celej posádke dostatok priestoru aj komfortu. K tomu prispievajú aj nastaviteľné operadlá sedadiel v druhom rade či ovládanie klimatizácie v treťom rade. Testované vozidlo bolo v 7-miestnom usporiadaní. Tretí rad sedadiel je určený predovšetkým na prevoz menších detí, dospelý by si tu veľa pohodlia neužil. Veľmi dobrý dojem z kvality spracovania trocha kazí vŕzgajúci stredový panel. Nie je to nič tragické, ale nemuselo by to byť.  Jazdenie modelom Sorento je veľmi pohodlné a príjemné. Napriek pomerne vysokému výkonu 195 kW je však jazdný prejav skôr usadený a dôstojný než dynamický. Viac ako dve tony hmotnosti jednoducho neoklamete. Šesťstupňový automat má pomalšie reakcie, takže aj pri rozjazde chvíľu akoby rozmýšľal, než sa auto pohne. Nepomáha tomu ani integrácia elektromotora v prevodovke. V tomto ohľade je lepšia koncepcia samostatné umiestnenie elektromotora na zadnej náprave, aké používajú niektoré konkurenčné modely. Ten dokáže vykryť práve hluché miesta pri radení prevodovky a jeho krútiaci moment je k dispozícii hneď. Je to však, samozrejme, iba otázka zvyku a pri rodinných výletoch sa určite nepotrebujete hrať na pretekára. Podvozok je dobre odladený a auto si aj vďaka offroadovým jazdným režimom poradí aj s občasným výjazdom do terénu. Plug-in hybridný systém pomáha v udržiavaní spotreby v prijateľných číslach, záleží však na tom, ako často budete nabíjať. Žiaľ, nepomáha tomu iba 3,5 kW AC nabíjačka, s ktorou ste odkázaní v podstate iba na nočné nabíjanie. Pri návšteve nákupného centra sa vám na verejnej nabíjačke vozidlo dobije za hodinu asi na 10 km jazdy, čo väčšinu používateľov nebude motivovať k tomu, aby vôbec vyťahovali kábel. Reálny dojazd v elektrickom režime sa pohybuje od 38 do 45 km, čo síce nie je veľa, ale pri pravidelnom dobíjaní si vďaka tomu dokážete výrazne znížiť spotrebu. My sme po najazdení 1190 km dosiahli spotrebu 5,7 l/100 km, pričom asi 40 % jázd tvorila diaľnica a každý deň sme nabíjali.

Technické údaje:

• Spaľovací motor zážihový štvorvalec, palivo benzín, objem 1598 cm³, výkon 132 kW, krútiaci moment 265 Nm, prevodovka 6-st. automat, výkon elektromotora 67 kW, krútiaci moment elektromotora 304 Nm, systémový výkon 195 kW, systémový krútiaci moment 350 Nm, kapacita batérie 13,8 kWh, poháňaná náprava 4×4, nabíjanie AC Typ 2, 1f/3,3 kW, hmotnosť pohotovostná max. 2057-2147 kg, max. rýchlosť 193 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,7 s, spotreba podľa výrobcu 1,6 l/100 km, elektrický dojazd podľa výrobcu WLTP 57-70 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Priestorná kabína aj kufor, dobré jazdné vlastnosti, bohatá technologická výbava
- Pomalé nabíjanie, vŕzgajúce plasty v kabíne

• Cena modelu (EUR s DPH): 56 290 EUR,  testované vozidlo: 57 890 EUR

TESTY:

• Spotreba v teste na prvých 100 km (l/100 km): 2,8
• Spotreba v hybridnom režime (l/100 km): 6,5
• Celková spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,4
• Elektrický dojazd v teste (km): 38-45
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 3,5
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): -
• Čas nabíjania 10-80 % (min): -

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať