NICEBOY_102021 NICEBOY_102021 NICEBOY_102021

Návrat do kancelárií môže byť ťažší ako prechod na home office

0

Keď minulý rok zasiahla svet pandémia, firmy a školy všetkých typov sa snažili presvedčiť ľudí, aby pracovali a učili sa z domu. Predpoklad bol taký, že pôjde o krátkodobú situáciu, a preto sa nikto ani nezamýšľal nad procesom návratu. No po pol druha roku je návrat podstatne ťažší problém, ako sa pôvodne myslelo. Pri migrácii mimo kancelárie museli firmy nájsť počítače, nastaviť nástroje vzdialeného prístupu, prekonfigurovať svoje aplikácie, rýchlo prejsť na modely cloud computingu, aby zabezpečili, že ľudia budú môcť vykonávať svoju prácu.

Hoci sa kde-tu vyskytli zádrhy, podarilo sa nielen vyhnúť najhoršiemu a zabrániť ekonomickému kolapsu, ale napokon tento posun viedol aj podľa mnohých a rôznych metrík k zvýšeniu produktivity. Samozrejme, objavilo sa aj tápanie okolo toho, ako môže (a má) pracovať (a učiť sa) zamestnávateľ aj zamestnanec. Okrem toho došlo k dramatickému prehodnoteniu nástrojov, ktoré potrebujeme na vykonávanie práce, a spôsobu, ako môžeme spolupracovať.

Výsledok je taký, že väčšina zamestnávateľov teraz prijíma hybridné pracovné modely a experimentuje, ako by tento model fungoval najlepšie. Jedna z prvých výziev, ktorým bude väčšina organizácií čeliť, je nedostatok vysokokvalitných nástrojov na videokonferencie. Pandémia zmenila väčšinu z nás z nováčikov na odborníkov na videokonferencie. No vo väčšine organizácií miesta stretávania nevyhovujú štandardom viacerých platforiem a nefungujú na jedno kliknutie.

Pritom netreba zabúdať, že celý úspech hybridnej práce úplne závisí od schopnosti ľahkej komunikácie s kýmkoľvek kdekoľvek. Ešte horšie je, ak niektorí účastníci stretnutia sú v konferenčnej miestnosti a iní v najrozličnejších prostrediach v hollywoodskom štýle. Udržať pocit rovnosti je potom ťažké. Niektoré firmy sa to snažia riešiť tak, že všetci účastníci si prinesú do konferenčnej miestnosti svoje notebooky a v zásade sa správajú tak, akoby všetci komunikovali na diaľku.

Je však diskutabilné, či myšlienka viesť rozhovor cez obrazovku s osobou, ktorá sedí oproti vám pri stole, bude fungovať. A potom je tu problém, kam po návrate do kancelárie vlastne pracovníkov usadiť. Zohľadniť treba požiadavky na zaočkovanie proti COVID-19, ako aj prípadný strach z nezaočkovaných kolegov. Niektoré organizácie jednoducho vrátia ľudí tam, kde boli predtým. Musia sa však prispôsobiť všetkým – aj tým ľuďom, ktorí prešli na prácu na diaľku, aj novým zamestnancom, ktorí sa pripojili počas pandémie.

Iné firmy uvažujú o tzv. hot-deskingu, pri ktorom sa pracovníci každý deň prihlasujú do rôznych fyzických priestorov. No pri hybridnej práci je problém v tom, že nemožno ľahko určiť (a naplánovať), kedy sú niektorí ľudia v kancelárii alebo pracujú na diaľku. Tieto a podobné výzvy nepochybne povedú k tomu, že veľa spoločností bude meniť svoje stratégie, keď uvidia, aké procesy a nástroje fungujú v novom svete hybridnej práce a ktoré nie.

Je napríklad zaujímavé vidieť, že mnoho technologických spoločností, ktoré vo všeobecnosti prejavili najväčší záujem a ochotu vyskúšať hybridné pracovné modely, začína posúvať svoje myslenie a stratégie ešte predtým, ako sa začne hromadný návrat do kancelárií. V konečnom dôsledku sa zrejme dočkáme mnohých experimentov, ktoré budú ľudí frustrovať a môžu vyústiť do hromadných výpovedí a k nárastu počtu ľudí, ktorí menia zamestnanie. Bezpochyby však bude návrat do kancelárií oveľa náročnejší, ako mnohí očakávali.

ZDROJ:  eu.usatoday.com
Foto: wayhomestudio / www.freepik.com

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať