
Neuralink a Tesla majú problém, ktorý nevyriešia ani Muskove peniaze
Elon Musk prisľúbil autonómne jazdiace autá, ktoré odstránia dopravné nehody, prepojenie ľudského mozgu so strojmi, zaplnenie oblohy satelitmi, aby mal každý prístup k internetu, ako aj kolonizáciu Marsu. Nevie presne, ako možno dosiahnuť tieto veci, ale má viac než dosť peňazí na to, aby premenil každý dobrý nápad na fungujúce podnikanie. Pre mainstream je zvyčajne irelevantné, čo si o tom myslia vedecké komunity, ibaže realita je taká, že umelá inteligencia nemôže robiť veci, ktoré Musk potrebuje, aby Tesla a Neuralink splnili svoje sľuby.
Umelá inteligencia má totiž vážny problém s „mapovaním“, ktorý Tesla, Neuralink, Google, Amazon, Facebook, Microsoft, OpenAI, DeepMind a ostatní hráči v tejto oblasti momentálne nevedia vyriešiť. A nepomôžu tu ani Elonove peniaze. Keď hovoríme o probléme s mapovaním, nemáme na mysli Mapy Google. Ide o to, že na mape nemožno dosiahnuť zobrazenie danej oblasti v pomere jedna k jednej. Každá „mapa“ automaticky trpí istou stratou údajov. Na skutočnom území môžete spočítať každé steblo trávy, každý kamienok a každú kaluž.
Na mape vidíte len malé znázornenie obrovskej reality. Mapy sú užitočné pri navigácii, ale ak sa snažíte spočítať, koľko stromov je na danom území, sú celkom zbytočné. Keď trénujeme systém hlbokého učenia, aby niečomu „porozumel“, musíme ho zásobiť údajmi. A pokiaľ ide o veľmi zložité úlohy, ako je riadenie auta alebo interpretácia mozgových vĺn, je jednoducho nemožné mať všetky údaje. My len zmapujeme malú aproximáciu problému a dúfame, že dokážeme algoritmy prispôsobiť úlohe. To je najväčší problém umelej inteligencie.
Tesla môže pri trénovaní svojich algoritmov použiť milióny, miliardy alebo bilióny opakovaní, čím dáva svojim vozidlám viac skúseností z jazdy, než môžu nazbierať všetci ľudia dohromady, a napriek tomu stále robia nevysvetliteľné chyby. Niektorí môžu tvrdiť, že autopilot je bezpečnejší ako šoférovanie človeka bez tohto zlepšenia, ale faktom zostáva, že ľudia sú oveľa bezpečnejšími vodičmi bez autopilota, než sú funkcie Tesly na úplne autonómnu jazdu bez človeka.
Vyrobiť najbezpečnejšie, najrýchlejšie a najefektívnejšie sériové auto v histórii je chvályhodný výkon, to však neznamená, že spoločnosť je blízko k vyriešeniu problémov áut bez vodiča alebo akýchkoľvek problémov s umelou inteligenciou, ktoré trápia celé odvetvie. Žiadne peniaze totiž nedokážu vynútiť algoritmy na ľudskej úrovni. Presne ten istý problém platí aj pre Neuralink, ale v oveľa väčšej mierke. Odborníci sa domnievajú, že v ľudskom mozgu je viac ako 100 miliárd neurónov. A neurológovia stále spochybňujú myšlienku, že by sa mozgová činnosť dala regionalizovať.
Nedávne štúdie naznačujú, že rôzne neuróny sa rozsvecujú v meniacich sa vzoroch, dokonca aj keď mozog pristupuje k tým istým spomienkam alebo myšlienkam viackrát. Inými slovami, ak dokonale zmapujete, čo sa deje, keď človek myslí na zmrzlinu, pri ďalšej myšlienke na zmrzlinu môže byť stará mapa už nepoužiteľná. Nevieme zmapovať mozog, čo znamená, že nemáme možnosť vytvoriť súbor údajov, aby sme mohli trénovať umelú inteligenciu, ako ho interpretovať. Keby sa dali vyriešiť autonómne autá, ľudský mozog alebo všeobecná umelá inteligencia pomocou peňazí, už by to bolo dávno vyriešené.
Zdroj: thenextweb.com.
Zobrazit Galériu