ACER_05 ACER_05 ACER_05 Advertisement

Nový lacný a vysoko efektívny motor pre elektromobily nepoužíva žiadne magnety

Technológie
3

Vo väčšine motorov elektrických vozidiel sa nachádzajú magnety, ktoré zvyčajne používajú kovy vzácnych zemín, ako je neodým. S permanentnými magnetmi sa však spájajú problémy. Až 97 % svetových dodávok kovov vzácnych zemín pochádza z Číny, ktorá sa na začiatku desaťročia rozhodla obmedziť ich vývoz. Výsledkom bol 750-percentný nárast ceny neodýmu a až 2000-percentný skok v cenách dysprózia.

Mohli by sa tieto kovy produkovať inde? Áno. Nie sú také zriedkavé, ako by mohol napovedať názov. No nech sa ťažia kdekoľvek, jediný spôsob, ako ich ekonomicky premeniť na magnety, je poslať ich na spracovanie do Číny – nikde inde nie sú na túto úlohu pripravení, navyše nikto nemôže konkurovať minimálnym mzdovým nákladom Číny a jej environmentálnym predpisom.

SWAN_042021

Preto niektoré automobilky, napr. BMW, Audi a Renault, už vyrábajú aspoň časť svojich elektromotorov bez magnetov a všetky sledujú nové technológie v tejto oblasti. Teraz nemecká spoločnosť Mahle oznámila nový elektromotor, ktorý by mohol vyriešiť veľa problémov. Nový dizajn Mahle nepoužíva žiadne magnety, namiesto toho má v rotore napájané cievky.

Na rozdiel od predchádzajúcich riešení sa však energia prenáša na otáčajúci sa rotor pomocou bezkontaktnej indukcie, takže v zásade tu nie sú žiadne opotrebiteľné povrchy. Vďaka tomu by mohol byť motor mimoriadne trvácny. Absencia drahých kovov by mala spôsobiť, že výroba bude lacnejšia ako v prípade bežných motorov s permanentnými magnetmi.

Mahle tvrdí, že schopnosť vyladiť a meniť parametre magnetizmu rotora umožnila dosiahnuť efektívnosť nad 95 percent, čo je „úroveň, ktorá bola dosiahnutá iba pretekárskymi vozidlami formuly E“. Spoločnosť uvádza, že veľkosť elektormotora sa bude dať zväčšovať od kompaktných automobilov až po úžitkové vozidlá. Hromadná výroba by sa mohla začať asi o dva a pol roka.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

3 komentáre

A co tak asynchronny motor reakcia na: Nový lacný a vysoko efektívny motor pre elektromobily nepoužíva žiadne magnety

20.5.2021 17:05
A co tak pouzit asynchronny motor, ten ma v rotore len medenu klietku. Rotor nie nje nijak napajany. Nepotrebuje key ani zberace. Proste neznicitelny, s najvyssou ucinnostou. Puzivaju ho aj vlaky. Tesla ich pouziva uz od zaciatku. Tak preco europska automobilky tlacia stale sinchronne motory.
A potom pride takyto hlupy clanok, ako keby sinchronne motory boli jedine motory na svete, ktore sa daju pouziť pre elektromobily.
Eurosske automobilky sa boja ze asynchronne motory su bezudrzbove a nie je potrebne v nich nic pravidelne menit (kefy, zberace, olej) a teda budu musiet prepustat a trh s autoservismy pojde do kolien, tak sa snazia aspon ty sproste synchronne motory aby sa tam malo co pokazit.

Aj tak to tu nikdo citat nebude, ale aspon si si trocha ulavil.
Reagovať

RE: A co tak asynchronny motor reakcia na: A co tak asynchronny motor

21.5.2021 16:05
Pravda, elektricke auto sa menej mechanicky kazi, netecie mu olej a pod.
Reagovať

Assynkronný motor ? reakcia na: Nový lacný a vysoko efektívny motor pre elektromobily nepoužíva žiadne magnety

17.5.2021 10:05
Pri dnešnej úrovni výkonovej polovodičovej techniky nie je problém použiť assynchronný motor, ten má kotvu nakrátko stačí len železné jadro ....
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať