
Nový lacný a vysoko efektívny motor pre elektromobily nepoužíva žiadne magnety
Vo väčšine motorov elektrických vozidiel sa nachádzajú magnety, ktoré zvyčajne používajú kovy vzácnych zemín, ako je neodým. S permanentnými magnetmi sa však spájajú problémy. Až 97 % svetových dodávok kovov vzácnych zemín pochádza z Číny, ktorá sa na začiatku desaťročia rozhodla obmedziť ich vývoz. Výsledkom bol 750-percentný nárast ceny neodýmu a až 2000-percentný skok v cenách dysprózia.
Mohli by sa tieto kovy produkovať inde? Áno. Nie sú také zriedkavé, ako by mohol napovedať názov. No nech sa ťažia kdekoľvek, jediný spôsob, ako ich ekonomicky premeniť na magnety, je poslať ich na spracovanie do Číny – nikde inde nie sú na túto úlohu pripravení, navyše nikto nemôže konkurovať minimálnym mzdovým nákladom Číny a jej environmentálnym predpisom.
Preto niektoré automobilky, napr. BMW, Audi a Renault, už vyrábajú aspoň časť svojich elektromotorov bez magnetov a všetky sledujú nové technológie v tejto oblasti. Teraz nemecká spoločnosť Mahle oznámila nový elektromotor, ktorý by mohol vyriešiť veľa problémov. Nový dizajn Mahle nepoužíva žiadne magnety, namiesto toho má v rotore napájané cievky.
Na rozdiel od predchádzajúcich riešení sa však energia prenáša na otáčajúci sa rotor pomocou bezkontaktnej indukcie, takže v zásade tu nie sú žiadne opotrebiteľné povrchy. Vďaka tomu by mohol byť motor mimoriadne trvácny. Absencia drahých kovov by mala spôsobiť, že výroba bude lacnejšia ako v prípade bežných motorov s permanentnými magnetmi.
Mahle tvrdí, že schopnosť vyladiť a meniť parametre magnetizmu rotora umožnila dosiahnuť efektívnosť nad 95 percent, čo je „úroveň, ktorá bola dosiahnutá iba pretekárskymi vozidlami formuly E“. Spoločnosť uvádza, že veľkosť elektormotora sa bude dať zväčšovať od kompaktných automobilov až po úžitkové vozidlá. Hromadná výroba by sa mohla začať asi o dva a pol roka.
Zdroj: newatlas.com.
Zobrazit Galériu