ESET_122021 ESET_122021 ESET_122021 ESET_122021

Vodíková budúcnosť je možno už za rohom

8

Najväčšia japonská energetická spoločnosť ENEOS chce už čoskoro ponúknuť bezuhlíkové palivo pre automobily po celom Japonsku. Spoločnosť začala prevádzkovať vodíkové stanice v roku 2014. Na začiatku tohto roka mala už 44 vodíkových staníc, čo je najväčšia sieť v Japonsku. ENEOS sa snaží priblížiť spoločnosť založenú na bezuhlíkovom vodíku k realite. Existujú dva hlavné spôsoby výroby plynného vodíka bez uvoľňovania uhlíka. Jeden z nich využíva fosílne palivá, ako je hnedé uhlie a zemný plyn, druhá metóda je elektrolýza vody pomocou elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov – práve na tú sa v súčasnosti zameriava ENEOS.

Japonsko je krajina chudobná na zdroje a výrazne sa spolieha na dovoz vodíka pochádzajúceho z fosílnych palív. Platí to aj pre energiu z obnoviteľných zdrojov. Výroba elektriny z obnoviteľnej energie v Japonsku stojí asi trikrát až päťkrát viac ako v krajinách bohatých na obnoviteľné zdroje. Aj pri zohľadnení nákladov na dopravu je import stále ekonomickejší. Správnou stratégiou pre Japonsko je teda zamerať sa na zníženie nákladov na vodík vyrobený a prepravený zo zahraničia. Očakáva sa, že o zníženie nákladov sa postará technológia známa ako Direct MCH, ktorá umožňuje ukladať vodík z obnoviteľných zdrojov v tekutej forme.

Direct MCH zahŕňa rozpustenie vodíka v toluéne za vzniku metylcyklohexánu (MCH), čo je pri normálnej teplote a tlaku kvapalina. Táto vlastnosť výrazne uľahčuje prepravu. Alternatívou je tekutý vodík, ktorý sa však musí skladovať pri -253 °C. Pri pôvodnej metóde MCH sa musel plynný vodík skladovať v nádržiach a neskôr zreagovať v toluéne v chemických reaktoroch. Technológia Direct MCH konvertuje obnoviteľnú energiu priamo na MCH. Vodíkové ióny vyrobené z elektrolýzy prechádzajú tenkou membránou a viažu sa s toluénom priamo vnútri toho istého prístroja.

Pretože sa nevyžadujú skladovacie nádrže ani chemické reaktory, očakáva sa, že Direct MCH zníži náklady až o 50 %. V pilotnej prevádzke začiatkom roku 2019 sa výskumníkom podarilo poháňať model vozidla vodíkom vyrobeným z austrálskej slnečnej energie. ENEOS plánuje nabíjať vozidlá s palivovými článkami zákazníkov na jednej z jej staníc vodíkom vyrobeným prostredníctvom technológie Direct MCH v Austrálii.

Bude treba dovážať obrovské množstvo vodíka vo veľkých cisternových lodiach. A na prijatie takýchto tankerov sú potrebné dostatočne veľké prístavy. Japonské rafinérie však už majú takéto prístavy a sú vybavené aj nádržami na ropu, ktoré možno upraviť na uskladnenie MCH. Kombináciou už existujúcej infraštruktúry a nových inovácií ENEOS približuje k realite spoločnosť založenú na energii bez uhlíka.

Zdroj: nature.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

8 komentárov

Stan Meyer reakcia na: Vodíková budúcnosť je možno už za rohom

3.12.2021 08:12
Staci pouzit princip vyroby vodika na zaklade patentu Stana Meyera a netreba nic skladovat. Doteraz vyrobenych vyse 200 mil vozidiel by stacilo relativne jednoducho prerobit na spalovanie vodika, cize sleba ulicka vyvoja aut na baterie strati opodstatnenie.
Reagovať

RE: Stan Meyer reakcia na: Stan Meyer

5.12.2021 14:12
Veľmi sa mýlite. Koncept spaľovania vodíka v spaľovacích motoroch je úplne nefektívny. Hovorí z Vás strach z nového a obava z vysokých cien, lebo ste zvyknutý na jazdenky, to nie je žiadna hanba.
Nebojte sa, aj električky budú časom dostupné ako lacné jazdenky, baterky vydržia veľmi dlho a onedlho budú už dostupné veľmi lacné repasy.
Reagovať

RE: Stan Meyer reakcia na: Stan Meyer

3.12.2021 12:12
priama premena vodika v spalovacich motoroch ucinnost 20 percent
Reagovať

Stan Meyer reakcia na: Vodíková budúcnosť je možno už za rohom

3.12.2021 08:12
Staci pouzit princip vyroby vodika na zaklade patentu Stana Meyera a netreba nic skladovat. Doteraz vyrobenych vyse 200 mil vozidiel by stacilo relativne jednoducho prerobit na spalovanie vodika, cize sleba ulicka vyvoja aut na baterie strati opodstatnenie.
Reagovať

Nuž reakcia na: Vodíková budúcnosť je možno už za rohom

2.12.2021 17:12
To je síce pekné, ale:
1. odkiaľ vziať ten toluén?
2. je jeho výroba eko(logická / nomická)
3. bude sa ten obohatený toluén spaľovať alebo sa konvertuje späť na toluén a vodík, pričom vodík sa spáli a toluén zrecykluje?
4. tá zlúčenina je toxická, hlavne môže otráviť vodu pri úniku..
5. ako je to s transportom tej zlúčeniny, bude to dávať zmysel?

Mne to príde ako ďalší komplikovaný spôsob ako presadiť vodík aj napriek jeho celkovej vyššej uhlíkovej stope. Toto rieši len jeden z mnohých problémov spojených s vodikom a to jeho skladovanie a možno prepravu..
Reagovať

elnino22 reakcia na: Vodíková budúcnosť je možno už za rohom

2.12.2021 13:12
No ja fandim radsej baterriam. S cenami vodiku sa bude zase manipulovat, davat nan vysoke dph a podobne. Takze dufam ze zlepsia kapacitu a aj cenu baterii, aby to bolo ozaj zaujimave voci spalovaku, nie len na oko.
Reagovať

Lacko bluzni alebo klame reakcia na: Vodíková budúcnosť je možno už za rohom

2.12.2021 00:12
Lacko bluzni
Reagovať

RE: Zasa ty? reakcia na: Lacko bluzni alebo klame

5.12.2021 16:12
A vysvedčenie z deviatej triedy zš už máš?
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať