NICEBOY_102021 NICEBOY_102021 NICEBOY_102021

X-59 QueSST: Prvé nadzvukové lietadlo NASA, ktoré bude aj tiché

1

Nové lietadlo X-59, ktoré vyvíja NASA, má za cieľ prekonať rýchlosť zvuku – tentoraz však v tichosti. Rýchlosť zvuku vždy spôsobovala konštruktérom lietadiel bolesti hlavy. Dôvodom je sama povaha zvuku. Akýkoľvek zvuk totiž naruší vzduch a spôsobí zmeny tlaku, ktoré sa šíria ako vlna. Rýchlosť tejto vlny závisí od vlastností vzduchu, ale za normálnych podmienok sa pohybuje okolo 1200 km/h. Teda aj všetky lietadlá počas letu menia tlak vo vzduchu okolo seba. Dôsledky závisia od toho, či lietadlo letí pomalšie alebo rýchlejšie ako zvuk, ktorý vydáva. Pri podzvukovom lietadle sú zmeny tlaku postupné.

Ak však lietadlo letí rýchlejšie ako zvuk, k zmene tlaku dochádza okamžite v takzvanej rázovej vlne. Napríklad rázová vlna z nosa lietadla sa šíri do okolia všetkými smermi a spája sa s ďalšími rázovými vlnami, napríklad z krídel alebo z okna pilotnej kabíny. Výsledkom sú dve veľké, zreteľné rázové vlny, ktoré počujeme na zemi ako dva výbuchy sonického tresku. Hoci tento tresk môžeme počuť len krátko, v skutočnosti sa vytvára nepretržite, kým lietadlo letí nadzvukovou rýchlosťou. Ľudia na rôznych miestach pod dráhou letu ho budú počuť v rôznom čase.

Pre tento nepríjemný zvukový efekt v 70. rokoch minulého storočia mnohé krajiny zaviedli takmer úplný zákaz nadzvukových letov nad svojím územím. A táto situácia sa pravdepodobne nezmení, pokiaľ sa zvukový tresk nepodarí znížiť na prijateľnú úroveň. Preto sa tím z NASA snaží vytvoriť životaschopný nadzvukový dizajn, ktorý nebude pre ľudí na zemi rušivejší ako bežné lietadlo. Spolupracuje pri tom so spoločnosťou Lockheed Martin a výsledkom je návrh X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology). Lietadlo X-59 je vybavené unikátnym tvarom a nadzvukovými technológiami.

Dlhý štíhly nos, umiestnenie motora v hornej časti lietadla a jeho systém externého videnia (External Vision System) sú navrhnuté tak, aby ovládali silu a polohu rázových vĺn a vytvárali tak jemnejší zvuk pre tých, ktorí sú na zemi. Cieľom nie je úplne eliminovať rázové vlny, čo je nemožné, ale navrhnúť lietadlo tak, aby boli tieto vlny rozložené približne rovnako po celej jeho dĺžke. Z tohto dôvodu sa rázové vlny nespájajú do dvojitého sonického tresku, ale sú jednotlivo oslabené a zmäkčené.

X-59 bol navrhnutý predovšetkým s ohľadom na aerodynamiku. Takmer tretinu jeho 30-metrovej dĺžky tvorí ostro zašpicatená predná časť, za ktorou je jednomiestny kokpit tak starostlivo vytvarovaný do oblúkovitého trupu, že ho sotva rozoznáte. Pilot vlastne nemá ani čelné sklo smerujúce dopredu, disponuje iba HD videodisplejom, ktorý zobrazuje výhľad dopredu, čo je už spomínaný External Vision System.

SWAN_042021

Na kvantifikáciu náhlych, ostrých zvukov používa NASA meradlo nazývané vnímaná úroveň decibelov (perceived level decibels – PLdB). Bežný sonický tresk má hodnotu približne 105 PLdB, zatiaľ čo buchnutie dverí auta vo vzdialenosti šiestich metrov len 75 PLdB. Na túto úroveň sa má dostať X-59. Keď letí rýchlosťou 1400 km/h, čo je približne 1,4-násobok rýchlosti zvuku, v bežnej cestovnej výške by ste mali počuť len mierny rachot.

Zatiaľ je to však len teória. Až keď NASA začiatkom roka 2023 prevezme od spoločnosti Lockheed Martin lietadlo X-59, bude môcť zistiť, ako je to v skutočnosti. Plán testov sa rozdelí do dvoch fáz. Na začiatku sa uskutočnia dôkladné vedecké merania v kalifornských testovacích priestoroch NASA, po ktorých bude nasledovať štúdia reakcie verejnosti v niekoľkých vybraných mestách USA. Práve táto reakcia je kľúčová. Cieľom je totiž presvedčiť letecké regulačné orgány, aby prehodnotili všeobecný zákaz nadzvukových preletov a udelili výnimku pre všetky budúce lietadlá podobné X-59.

Zdroj: sciencefocus.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

1 komentár

Luboslav Lacko bludy reakcia na: X-59 QueSST: Prvé nadzvukové lietadlo NASA, ktoré bude aj tiché

12.10.2021 15:10
Luboslav Lacko bludy
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať