SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

BMW i5 M60 / Keď si chcete zašoférovať

0

Po prvých jazdách, ktoré sme s novou i5 absolvovali v Chorvátsku, k nám konečne dorazila aj na redakčný test. Novinka je natoľko komplexná, že pri prvých jazdách sme nemali šancu ani si auto poriadne prezrieť, nieto ešte dostať sa k detailom. O to viac objavovania ma čakalo pri redakčnom teste.

SAMSUNG 042024 Advertisement

Novinka patrí do novej generácie modelu BMW 5 a využíva univerzálnu platformu, určenú aj pre spaľovacie motory. Plne elektrický pohon je v rade BMW 5 po prvý raz a podľa zvyklostí je označený ako i5. BMW i5 rozoznáte od ostatných motorizácií hlavne podľa prednej masky, ktorej „ľadvinky“ nemajú tradičnú mriežku, sú plné a v spodnej polovici majú motoricky ovládané klapky prívodu vzduchu. Nové dvojité svetlomety majú takmer vertikálne umiestnené prvky denného svietenia, ktoré tvoria nový svetelný podpis vozidla. Ten môže byť umocnený voliteľným obrysovým osvetlením obličiek BMW Iconic Glow. Medzi ďalšími zaujímavými prvkami sú čierne bočné prahy, zapustené kľučky dverí a číslo 5 vyrazené na spodnej časti C stĺpika.

Palubná doska nového BMW i5 je do značnej miery inšpirovaná modelom i7, nájdete tu podobnú (voliteľnú) svetelnú lištu BMW Interaction Bar tiahnucu sa cez celú palubnú dosku od dverí k dverám. Oproti i7 je o niečo užšia a rozdelená, ale efekt zostáva. Pravda, chýbajú tu niektoré funkcie, ako napríklad elektrické otváranie dverí a zopár ďalších, model i5 je však na rozdiel od svojho väčšieho súrodenca cielený na vodiča a myslím si, že sa to podarilo dokonale. Zakrivený displej BMW Curved Display je natočený na vodiča a pod jedným sklom ukrýva 12,3" displej prístrojovej dosky a 14,9" stredový displej. Nový je aj volant so sploštenou spodnou časťou a haptickou reakciou na ovládacích paneloch, ako aj páka voliča režimov jazdy na stredovej konzole. Modely v novom rade BMW 5 sú pri tejto značke prvými, ktoré sa štandardne dodávajú s úplne vegánskym interiérom. To zahŕňa poťahy sedadiel, palubnej dosky, výplne dverí a prvýkrát aj volant. Testované vozidlo má dvojfarebné kožené čalúnenie BMW Individual Merino vo farbách Silverstone II/Atlas Grey.

Novinka sa dodáva v dvoch elektrických motorizáciách. „Zadokolka“ s označením BMW i5 eDrive40 ponúka výkon 250 kW a krútiaci moment 430 Nm. Zrýchli z nuly na 100 km/h za 6 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 193 km/h. S dojazdom 477 – 582 kilometrov je vhodnejšia na častejšie dlhé cesty. Testovaná verzia je najvyššou výkonovou verziou, označenou BMW i5 M60 xDrive, s pohonom všetkých kolies. Výkon 442 kW s maximálnym krútiacim momentom 820 Nm je dostupný pri aktivovaných funk­ciách M Sport Boost alebo M Launch Control. Vozidlo zrýchli z nuly na 100 km/h za pozoruhodné 3,8 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 230 km/h. V oboch verziách je batéria s využiteľnou kapacitou 81,2 kWh, ktorú možno nabíjať výkonom až 205 kW na DC nabíjačkách alebo palubnou trojfázovou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW, v prípade testovaného vozidla voliteľnou 22 kW. K zlepšeniu dojazdu prispieva okrem účinných elektromotorov aj najnovšia verzia adaptívnej rekuperácie a inteligentná kombinácia technológie tepelného čerpadla na vykurovanie a chladenie interiéru, pohonu a vysokonapäťovej batérie. Podľa WLTP je dojazd vozidla 455 – 516 kilometrov, testoval som však v zimných podmienkach s viacerými jazdami po diaľnici a dojazd sa pohyboval okolo 280 – 350 km. Nová funkcia MAX RANGE dokáže obmedzením výkonu a rýchlosti a deaktiváciou komfortných funkcií v prípade potreby zvýšiť dojazd až o 25 percent. Vo výbave BMW i5 je po prvýkrát v prípade značky BMW aj funkcia Plug & Charge. Tá umožňuje na kompatibilných nabíjačkách spustiť nabíjanie automaticky po pripojení kábla, bez nutnosti ďalšej autorizácie aplikáciou alebo nabíjacou kartou. Funkcia Multi Contract Option navyše umožňuje zákazníkom digitálne uložiť vo vozidle až päť individuálnych zmlúv o nabíjaní s podporou Plug & Charge od rôznych poskytovateľov.

BMW i5 má k dispozícii výrazne rozšírenú ponuku asistenčných systémov, ktoré sme po prvýkrát mohli vidieť v novom BMW 7. Na jej vrchole je systém Driving Assistant Professional obsahujúci asistent riadenia a ovládania jazdy v jazdnom pruhu Steering and Lane Control Assist a ovládania vzdialenosti Distance Control s funkciou Stop & Go. Vozidlo má na trhoch v USA, Kanade a Nemecku k dispozícii aj systém autonómnej jazdy po diaľnici Highway Assistant, ktorý umožňuje do rýchlosti 130 km/h zložiť ruky z volantu, pričom stačí, aby vodič pozorne sledoval premávku. Je však otázne, či niekedy bude dostupný aj u nás. Vo výbave sme mali aj nový parkovací asistent Parking Assistant Professional vrátane asistenta pri cúvaní Reversing Assist. Systém umožňuje automatické parkovanie aj mimo vozidla z mobilu. Táto funkcia však zatiaľ pracuje iba so systémom iOS, takže sme ju nemali možnosť otestovať. Reversing Assist funguje do vzdialenosti 50 metrov. Súčasťou Parking Assistant Professional je aj systém natrénovaného parkovania. Ten umožňuje zaznamenať kompletné manévrovanie na parkovacie miesto až s dĺžkou 200 m a potom ho kedykoľvek zopakovať. Systém sa najviac hodí, ak napríklad máte komplikovaný vjazd do dvora či garáže. Pracuje veľmi precízne a úplne autonómne. Na displeji pritom v rozšírenej realite zobrazuje trasu, po ktorej bude manévrovať. Vďaka tomu možno zabrániť prípadným kolíziám.

Infotainment pracuje pod taktovkou najnovšieho operačného systému BMW Operating System 8.5 s prepracovanou domovskou obrazovkou. Vo výbave som mal aj voliteľný BMW Live Cockpit Professional, ktorého súčasťou je BMW Head-Up Display a Augmented View. Druhý menovaný zobrazuje informácie na stredovom ovládacom displeji alebo na digitálnej prístrojovej doske. Najnovšia verzia OS ponúka širší rozsah digitálneho obsahu zameraného na informácie a zábavu, rýchlejšie aktualizácie, zlepšené informácie o nabíjacích bodoch pre elektromobily a optimalizovaný prístup k mnohým špecifickým online službám. Streamované videá, napríklad z YouTube, sa zobrazujú priamo na stredovom ovládacom displeji, rovnako aj herný systém, v automobile prvýkrát predstavený v novom modeli BMW radu 5 Sedan s platformou AirConsole. Vodič a cestujúci môžu v čase, keď vozidlo stojí, hrať hry. Na ovládanie slúži smartfón, ktorý si po spustení hry jednoducho pripojíte nasnímaním QR kódu z displeja. Hrať môžu dvaja hráči, každý používa svoj smartfón. Je to zábavné a napríklad pri prestávke na nabíjanie môžete takto využiť čas. Nový OS umožňuje takisto nákupy z prostredia aplikačného obchodu, vďaka čomu si môžete dokupovať výbavu do svojho vozidla. Niektoré funkcie možno napríklad aktivovať na určitý čas alebo nastálo.

BMW i5 M60 xDrive sa štandardne dodáva s adaptívnym podvozkom s elektronicky riadenými tlmičmi Integral Active Steering, ktorý zahŕňa nový manažment vertikálnej dynamiky. Prejav podvozka je tvrdší, aj keď terénne nerovnosti dokáže vyhladiť veľmi dobre. Vozidlo výborne sedí na ceste aj v zákrutách a aj vďaka natáčanej zadnej náprave sa s ním výborne manévruje. Ako som už spomínal, auto je zamerané na šoféra a ten si jazdu môže skutočne užívať. Asistenčné systémy pracovali bez problémov a napríklad pri jazde v kolóne vás auto neobťažuje upozorňovaním na držanie volantu a jednoducho riadi. Z pohľadu spotreby verzia M60 xDrive nie je žiadny premiant. Vysoký výkon a pohon všetkých kolies si skrátka zapýta svoju porciu energie. Navyše sme testovali v zimných podmienkach, keď sa k spotrebe pridáva aj kúrenie. Vozidlo však umožňuje nabíjanie výkonom až 205 kW pri použití HPC nabíjačiek. Celková spotreba nám vyšla na 26,2 kWh/100 km. Pri diaľničnej jazde sa pohybuje na úrovni 28 – 30 kWh/100 km a pri jazde po okreskách okolo 24 – 26 kWh/100 km.  Nové BMW i5 je špičkový elektromobil, ktorý poslúži rovnako dobre ako prémiové rodinné auto aj ako reprezentatívne vozidlo pre manažment.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 26,2
  • Dojazd v teste (km) 310
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • n Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 22
  • n Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW) 50
  • n Čas nabíjania 10-80 % (min) 72
  • n Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 205
  • n Čas nabíjania 10-80 % (min) 28

Technické údaje:

Piata generácia elektrického pohonu BMW eDrive, elektrický pohon všetkých kolies BMW xDrive, systémový výkon: max. 442 kW, maximálny krútiaci moment: 820 Nm, zrýchlenie (0 — 100 km/h): 3,8 sekundy, maximálna rýchlosť: 230 km/h, kombinovaná spotreba podľa cyklu WLTP: 18,2 – 20,6 kWh/100 km, dojazd podľa cyklu WLTP: 455 – 516 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Podvozok, výkon, spracovanie, dizajn, technologická výbava, možnosti nabíjania, ozvučenie
- Nič podstatné

  • Cena modelu od (s DPH): 99 950 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 126 648 EUR
Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať