SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Kia EV9 GT Line 1st edition / Električka, ktorá mení hru

0

Kia EV9 je najnovší počin kórejskej značky v rámci elektromobilov a treba povedať, že určite má čím zaujať. Hlavnú zásluhu na tom má inovatívny dizajn a, samozrejme, aj veľkosť vozidla. Ide totiž o jedno z najväčších elektrických SUV na trhu, dĺžkou ho prekonáva len Mercedes EQS SUV. Štandardne sa dodáva s trojradovým usporiadaním sedadiel a môžete ho mať v 7-miestnom alebo dvoch 6-miestnych variantoch.

SAMSUNG 042024 Advertisement  

Testovaná verzia GT Line je so 7-miestnym usporiadaním. S dĺžkou 5010 mm je EV9 zatiaľ najpriestrannejším osobným vozidlom značky. Ponúka aj priestor predného kufra, v našej verzii 52 litrov, pri zadnom náhone až 90 litrov. Vozidlo stojí na platforme E-GMP, ktorú poznáme aj z modelu EV6. S rázvorom až 3,1 metra a plochou podlahou ponúka veľa miesta pre všetkých cestujúcich. Obe predné sedadlá sú relaxačné s možnosťou ležiacej polohy, odvetrávané a vyhrievané, sedadlo vodiča má masážnu funkciu a dofukovanie bočníc, ktoré možno nastaviť ručne a pri rýchlosti nad 130 km/h sa dofukujú ­automaticky.

Sedadlá v druhom rade sú vyhrievané aj odvetrané. Úplne nová palubná doska obsahuje tradične dvojicu 12,3" displejov, medzi nimi je však vsadený ďalší 5,1" displej AVNT, ktorý slúži na zobrazenie a ovládanie klimatizácie a vyhrievacích prvkov. Displeje sú pod jedným rovným sklom so špeciálnou antireflexnou úpravou. V celej kabíne nenájdete ani kúsok lesklého povrchu. Za to si Kia zaslúži veľkú pochvalu. Základné ovládacie prvky klimatizácie sú rovnako ako ovládací valček hlasitosti a vypnutia multimédií vyvedené na mechanických prvkoch v strede palubnej dosky. Mechanické sú aj ovládače na volante. Pod displejom je rad podsvietených dotykových tlačidiel hlavných funkcií s haptickou reakciou. Radenie jazdných režimov je spolu s nezvyčajne umiestneným tlačidlom štartovania na páčke pod volantom. Na spodnej strane volantu pribudla dvojica tlačidiel – Drive Mode na prepínanie jazdných režimov a Terrain Mode na prepínanie jazdných režimov v teréne. Ich umiestnenie nie je veľmi praktické, lebo sú mimo dosahu palcov. Vo výbave je aj projekčný displej (HUD). Infotainment prichádza s novou generáciou operačného systému s novou grafikou. Pri prístrojovom paneli však výrobca zostáva veľmi konzervatívny a umožňuje iba výber z troch druhov veľmi podobnej grafiky, čo je vzhľadom na kvalitu použitého displeja škoda.

Oba displeje umožňujú prevádzku iba s tmavou témou, bielu nemožno nastaviť. Pri prepnutí na zobrazenie mapy sa mení biela alebo čierna mapa podľa dennej doby. Infotainment ponúka funkcie ako viacnásobné pripojenie bluetooth alebo podpora ­Android Auto a Apple CarPlay, zatiaľ síce iba s káblom, ale po plánovanej aktualizácii majú zvládnuť aj bezdrôtové pripojenie. Systém má zlepšené funkcie rozpoznávania hlasu na základe prirodzenej reči a umožňuje tak používanie služieb ako telefonovanie, navigácia, zapínanie médií či regulovanie teploty. Potiahnutím prstom nadol zobrazíte na displeji nastaviteľné rýchle menu, v ktorom je aj možnosť ovládania vnútorného interkomu na komunikáciu s cestujúcimi vzadu.

Novinka je v ponuke s pohonom zadných alebo všetkých kolies, vždy s batériou s kapacitou 99,8 kWh, s technológiou štvrtej generácie od spoločnosti Kia. Testovaná verzia GT Line s pohonom všetkých kolies má systémový výkon 282 kW a krútiaci moment 700 Nm. Možno tak ťahať brzdený príves s hmotnosťou až 2500 kg a podľa WLTP má vozidlo dojazd 497 km. Kia EV9 je prvým elektrickým SUV na trhu s 800 V elektrickým systémom, ktorý umožňuje DC nabíjanie maximálnym výkonom 210 kW. Z 10 na 80 % sa tak nabije za 24 minút. V zimnom období je k dispozícii predohrev batérie, ktorý je pri nastavení navigácie na nabíjaciu stanicu spustený automaticky, ale možno ho aktivovať aj ručne. Navigačný systém je vybavený funkciou plánovača trasy. Ten však má isté rezervy, pretože ak máte prednastavené nabíjanie do 80 %, vždy počíta s tým, že budete nabíjať do 80 %, a nemožno zadať, aký stav batérie chcete mať v cieli. To sú však detaily, ktoré sa dajú doladiť softvérovým updatom, podstatné je, že systém už plánovanie trasy umožňuje. Pri rozkliknutí naplánovanej trasy vidíte stav batérie v cieli, čo je tiež potrebná informácia. 

Rozšírené boli funkcie V2x. Okrem obvyklého napájania iných spotrebičov (V2L) umožňuje napájanie budov (V2B), napájanie domácnosti (V2H) či prenos energie medzi vozidlom a elektrickou sieťou (V2G). Funkcia V2G je určená na vyrovnávanie odberových špičiek v sieti. Všetky nové funkcie sa budú postupne uvádzať na trh v celej Európe.

Kia EV9 je takisto prvý model výrobcu, ktorý môže byť vybavený autonómnym riadením 3. úrovne (HDP), takže v rámci diaľnice umožňuje samostatnú jazdu bez držania volantu. To však povoľuje zatiaľ legislatíva iba v Nemecku, takže u nás táto verzia nie je dostupná. Testovaná verzia bola vybavená asistenčným systémom HDA2 na jazdu po diaľnici, ktorý umožňuje po zapnutí smerovky automatické preradenie do vedľajšieho pruhu, udržuje auto v strede pruhu a automaticky rozpoznáva a nastavuje povolenú rýchlosť. Vozidlo má systémy sledovania únavy vodiča aj vynikajúci 360° kamerový systém, ktorého prednú alebo zadnú kameru možno zapnúť na stredový displej aj počas jazdy. K dispozícii je aj automatické parkovanie s možnosťou ovládania zvonka kľúčikom. Zadní cestujúci sú pri vystupovaní upozornení, ak sa zozadu približuje vozidlo, pri pokuse o vystúpenie systém uzamkne detské zámky.

Jazda na novej EV9 je skutočný zážitok. Nadštandardné miesto na predných aj zadných sedadlách, kvalitný podvozok a výborné odhlučnenie poskytujú vysoký komfort počas jazdy. Aj keď vozidlo nie je vybavené vzduchovým podvozkom, na ceste je veľmi isté, výborne sedí v zákrutách a náklony karosérie sú minimálne. Zadná náprava má systém automatickej regulácie výšky pri rôznom zaťažení. Pri jazdení v snehu poslúži režim Snow, ktorý si bez zaváhania poradil aj s výjazdom do kopca na 20 cm vrstve čerstvého snehu. V testovanej verzii GT Line je výkon systému viac ako dostatočný a umožňuje dynamickú jazdu aj bezproblémové predbiehanie. V tejto výbave dostanete aj vynikajúce svetlá s funkciou inteligentného vykrývania. Sedadlá v treťom rade sú elektricky vysúvané aj zasúvané tlačidlami v kufri. Sklopiť možno aj sedadlá v druhom rade, ich vyklopenie je ručné. Už po sklopení tretieho radu je k dispozícii nadštandardný kufor, do ktorého bez problému zbalíte batožinu aj s dvoma kočíkmi. Pri sklopení oboch zadných radov je k dispozícii veľká rovná plocha, kde v prípade potreby prespia dve osoby. Keďže sme vozidlo testovali v zimných podmienkach, očakávali sme vyššiu spotrebu, čo sa nakoniec aj splnilo. Po 14 dňoch a viac ako 2000 km nám spotreba vyšla na 30,1 kWh/100 km. Vysoké hodnoty má na svedomí predovšetkým kúrenie a čiastočne aj vyhrievanie batérie. Hoci je k dispozícii tepelné čerpadlo, pri nízkych teplotách zabezpečujú počiatočné vyhriatie veľkej kabíny elektrické výhrevné telesá, ktoré majú predsa len vyššiu spotrebu. To sa nepriaznivo prejavuje na dojazde, ktorý sa v týchto podmienkach pohybuje medzi 320 – 380 km. Pri teste v teplejšom počasí sme bez kúrenia dosiahli spotrebu 20 – 21 kWh/100 km, takže vidieť, že vozidlo má potenciál na dojazd blížiaci sa k 500 km. Ak to bude možné, preveríme to ešte pri letnom teste. Nabíjanie po zahriatí batérie, ktoré trvá asi 20 minút, prebiehalo výkonom až 208 kW, takže zodpovedá parametrom výrobcu. Nabíjacia krivka navyše dlho drží vysoký výkon a ešte pri 80 % vozidlo nabíja výkonom viac ako 100 kW.

Kia EV9 je vynikajúce veľké rodinné SUV, ktoré aj napriek zdanlivo vysokej cene v pomere cena/výkon v súčasnosti nemá na našom trhu reálnu konkurenciu.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 20,8 - 31,5
  • Dojazd v teste (km) 320 - 380
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 208
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 24

Technické údaje:

Kapacita batérie/využiteľná 99,8/96 kWh, pohon všetkých kolies, výkon motorov 282,6 kW, 700 Nm, nabíjanie DC max. 210 kW (podpora 500 V/1000 V), AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 5,3 s, max. rýchlosť 200 km/h, dojazd WLTP 512 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Veľa priestoru, výkon, jazdné vlastnosti, technologická výbava, možnosti nabíjania, adaptívne matrixové svetlá, spracovanie
- Nič podstatné

  • Cena modelu od (s DPH):  82 990 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 83 880 EUR
Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať