Image
16.5.2018 0 Comments

Autonómne autá v digitálnej sieti

Do dvadsiatich rokov sa premávka na cestách podstatne zmení. Súčasťou bežného cestovania sa stane digitalizovaný dopravný systém s množstvom dát, ktoré budú využívať vodiči a neskôr aj autonómne vozidlá.

Autonómne autá jazdia zatiaľ dosť pomaly, maximálne dvadsať kilometrov za hodinu. Musia byť totiž schopné okamžite zastaviť v prípade, že nedokážu jasne detegovať prekážku alebo stratia prehľad, kde presne sa nachádzajú.

Orientačné schopnosti
Vozidlá bez vodiča sa potrebujú dokonale orientovať v okolitom priestore od troch metrov do pätnástich centimetrov. Na technológiách pre zlepšenie ich „orientačných schopností“ pracujú výskumníci po celom svete. V rakúskom Siemense sa spojili s kolegami z Austrian Institute of Technology (AIT) a dopravcom Wiener Linien. Vyvíjajú multimodálny 3D senzor, ktorý integruje viaceré spôsoby detekcie a podstatne zlepšuje schopnosť rozpoznávať prekážky. V tomto roku ho otestujú vo viedenskom modelovom regióne Aspern. Robotický minibus tu bude jazdiť paralelne s autobusovou linkou. Takéto minibusy sa považujú za ideálne riešenie na „poslednú míľu“, teda na cestu od dverí bytu ku dverám vozidla verejnej dopravy.

Autonómne auto takisto musí nepretržite sledovať svoju polohu. Ak chce správne zmeniť trasu alebo odbočiť, musí vedieť nielen to, kam sa má dostať, ale aj kde presne sa nachádza. V súčasnosti je možné určiť polohu auta s presnosťou do troch metrov. V zlých poveternostných podmienkach, daždi alebo snežení, môže navigácia pomocou kamery alebo radaru zlyhať a vozidlo z bezpečnostných dôvodov zastaví.

Autá a cestná infraštruktúra vytvoria bezdrôtovú sieť, akúsi obdobu internetu vecí.

Pomôžu semafory a značky
Siemens spolu s firmami Virtual Vehicle a Infineon Technologies rieši projekt ACTIVE s cieľom určiť polohu vozidla s presnosťou pätnásť centimetrov aj v zlom počasí. Využívajú pritom tzv. komunikáciu Car2X. Vozidlá si vymieňajú informácie nielen medzi sebou, ale aj s dopravnou infraštruktúrou, ako sú dopravné značky alebo semafory.

Vozidlá budú odovzdávať informáciu o svojej pozícii cestnej infraštruktúre v intervaloch niekoľkých desiatok sekúnd. Ak značky a semafory vybavíme GPS prijímačom, môžu z rádiových signálov vypočítať uhol, pod ktorým sa vozidlo približuje. Z týchto dát odvodia jeho pozíciu a porovnajú s podrobnou mapou okolia. Semafory potom o výsledku informujú vozidlá,“ vysvetľuje Fritz Kasslatter zo spoločnosti Siemens Corporate Technology.

Podmienkou bezchybnej výmeny dát o geografickej polohe sú podrobné a aktuálne digitálne cestné mapy. Bežné navigačné mapy sa zvyčajne zobrazujú v zjednodušenej forme, kde napríklad nemusia byť úplne jasne vyznačené počty jazdných pruhov alebo smerov jazdy. V rámci projektu LaneS vyvinula firma TraffiCon metódu, ktorá do máp automaticky zakresľuje aj tieto informácie. Využíva

pritom dáta o bežných dráhach vozidiel, generovaných z globálneho navigačného satelitného systému. Keďže prijímače zo satelitného systému využívajú aj smartfóny, netreba ich pre projekt LaneS špeciálne vyvíjať a sú cenovo dostupné.

Internet áut
Všetky autá a cestná infraštruktúra vytvoria bezdrôtovú sieť, akúsi obdobu internetu vecí. Semafory a značky sú zároveň rozhraním medzi vozidlami a centrálnym systémom riadenia. Každú sekundu sú schopné informovať autá o dopravných nehodách, zápchach alebo o pohybe záchranných vozidiel.

Digitalizácia dopravného systému a jeho konektivita s účastníkmi cestnej premávky bude veľkým prínosom nielen pre vodičov alebo riadiace systémy v autách. Manažéri infraštruktúry a dopravy získajú dáta, vďaka ktorým môžu lepšie riadiť dopravné toky. Digitálna mobilita tak ponúkne väčší komfort a rýchlejšie cestovanie,“ predpovedá Karin Kraschlová-Hirschmannová z rakúskeho Siemensu.

Technológie sieťového riadenia overí v nasledujúcich šiestich rokoch projekt European Corridor na 1 300-kilometrovej diaľnici z Rotterdamu cez Frankfurt do Viedne. V hlavnom meste Rakúska bude k dispozícii dvadsaťpäť inteligentných dopravných značiek. Spoločnosť Siemens spolupracuje s diaľničnou spoločnosťou ASFINAG a niekoľkými výrobcami automobilov. Vyvíjajú systém, ktorý cez cestnú infraštruktúru poskytuje každých niekoľko milisekúnd informácie o situáciu na cestách alebo prekážkach. Cieľom je dosiahnuť taký stupeň koordinácie a interakcie, aby umožnil bezproblémovú jazdu aj autonómnym autám.

Hybridná infraštruktúra
Podobnú tému rieši aj projekt INFRAMIX financovaný Európskou úniou. Vznikol v Rakúsku a združuje jedenásť európskych firiem a výskumných inštitúcií. Skúma digitalizáciu dopravného systému tak, aby umožnil koexistenciu konvenčných i autonómnych vozidiel, teda zmiešanú dopravu. Technológie sa začnú

testovať od budúceho roka v reálnych podmienkach na niektorých diaľničných úsekoch v Rakúsku, Španielsku a Nemecku. Cieľom je vyvinúť „hybridnú“ cestnú infraštruktúru, schopnú zvládnuť prechodné obdobie a stať sa základom budúcich automatizovaných dopravných systémov.

Projekt čerpá bohaté skúsenosti z automatizácie koľajovej dopravy. Na železnici dosiahla taký stupeň, že ju možno spustiť prakticky okamžite. Len na križovatkách s cestami pre autá by bolo treba nainštalovať nové výstražné systémy. Siemens už vyvíja riešenia, ktoré umožnia komunikáciu medzi železnicou, infraštruktúrou a automobilmi. Auto smerujúce k neoznačenému priecestiu tak dostane zavčas informáciu, že treba zastaviť. Zabráni sa tak vážnym nehodám, ktorých je len na Slovensku ročne okolo stopäťdesiat.

Foto: HiTech, Siemens

 

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá