Pouličné lampy sa zmenia na nabíjačky
Berlínsky startup Ubitricity prišiel s nápadom, ako jednoduchým spôsobom zaplniť ulice miest nabíjacími stanicami pre elektrické vozidlá.
Na splnenie záverov Parížskej dohody o zmene klímy je podľa Medzinárodnej energetickej agentúry nevyhnutné, aby do roku 2030 pätinu všetkých cestných vozidiel vo svete poháňala elektrina z batérií. Európska únia chce v rovnakom čase vidieť na cestách tretinu všetkých nových vozidiel s elektrickým alebo iným alternatívnym pohonom. Parížska mestská rada dokonca uvažuje o zákaze vstupu vozidiel so spaľovacími motormi od roku 2030.
Technológiou SimpleSockets možno v Nemecku okamžite vybaviť dvesto tisíc lámp.
Nabíjanie na ulici
To všetko hrá do karát rozvoju elektromobility. Na naplnenie vízie bezuhlíkovej dopravy však treba okrem zvýšenia podielu obnoviteľnej elektriny splniť aj ďalšie predpoklady. Jedným z nich je zatraktívnenie elektromobilov. Vodiči by mali mať napríklad dostupné nabíjacie stanice všade tam, kde najčastejšie dlhší čas parkujú – doma alebo na pracoviskách. S plne nabitou batériou by vyrážali do práce, za nákupmi alebo zábavou a späť. Špeciálne rýchlo nabíjacie stanice by potom využívali len pri cestách na väčšie vzdialenosti mimo mesta, ktoré nie sú až také časté.
Odpoveďou na túto požiadavku je systém SimpleSockets, ktorý vyvinul berlínsky startup Ubitricity. Umožní získať elektrickú energiu prakticky na akomkoľvek mieste a navyše premení elektromobily na inteligentné úložiská. Aj to bol dôvod, prečo sa spoločnosť Siemens rozhodla kúpiť podiel v Ubitricity – nová technológia spája viaceré aktivity koncernu v oblasti elektrifikácie, digitálnych systémov a inteligentných sietí. Siemens zároveň využije svoj potenciál na vylepšenie technológie a jej uvedenie do praxe.
Koncovky SimpleSockets testovali na pouličných lampách vo viacerých štvrtiach Londýna.
Jednoduché ako smartfón
Technológia SimpleSockets sa skladá z troch prvkov: inteligentného merača spotreby elektriny, nabíjacieho kábla a sieťovej zásuvky. Možno ju jednoducho nainštalovať v parkovacích garážach, obytných či administratívnych budovách, ako aj na existujúcu elektrickú infraštruktúru, napríklad verejné osvetlenie.
V rámci pilotného projektu osadili koncovky SimpleSockets na pouličné lampy vo viacerých štvrtiach Londýna. Inštalácia jednej trvala polhodinu a vyšla na tisíc eur, čo je zlomok času a nákladov na zriadenie samostatnej nabíjacej stanice. Navyše zásuvky negenerujú takmer žiadne prevádzkové náklady.
Vodič len zaparkuje vedľa pouličnej lampy a pripojí do zásuvky inteligentný nabíjací kábel. Ten identifikuje nabíjací bod a zapne napájanie. Po skončení nabíjania sa údaje o spotrebe odošlú do Ubitricity cez bezpečné mobilné spojenie. Spoločnosť ich odovzdá mobilným dodávateľom energie, ktorí každý mesiac na základe zmluvy účtujú klientom spotrebovanú elektrinu. „Cieľom je zjednodušiť nabíjanie elektrických vozidiel cez inteligentný nabíjací kábel ako pri použití smartfónu,“ vysvetľuje Frank Pawlitschek, generálny riaditeľ a spoluzakladateľ Ubitricity.
V Nemecku je desať miliónov pouličných lámp. „Najmenej jedno až dve percentá možno okamžite vybaviť našou technológiou. Vodiči by získali to, čo tak naliehavo potrebujú pri nákupe elektromobilu: lacný spôsob, ako dobíjať batérie priamo pred vlastnými vchodovými dverami,“ dodáva F. Pawlitschek.
Ovládanie inteligentného nabíjacieho kábla je jednoduchšie ako pri mobilnom telefóne.
Startup a gigant
Technológia má potenciál nielen pre rozvoj elektromobility, ale aj systémov smart grids. Inteligentné káble by mohli riadiť nabíjanie podľa aktuálnej situácie v sieti a využiť vozidlá ako decentralizované úložiská energie. Základom sú pritom dáta získané inteligentnými nabíjacími káblami. Do tejto oblasti chce divízia Siemens Energy Management sústrediť svoje know-how a využiť systém SimpleSockets pri rozvoji digitálnych smart sietí a ďalších technológií.
Siemens nemá osobitný záujem o jednotlivé nabíjacie stanice. „Chceme ponúknuť balíky flexibilných riešení a digitálnych služieb pre našich zákazníkov – energetické spoločnosti, priemyselné firmy, ako aj logistické a developerské spoločnosti. Ponúknuť možnosť inštalácie optimálnej infraštruktúry nabíjačiek v parkovacích garážach, na veľkých firemných parkoviskách, v budovách i na celých uliciach,“ vysvetľuje Moritz Ingerfeld zo Siemensu.
"Elektromobily sa o pár rokov budú predávať spolu
so zmluvami o dodávkach zelenej energie."
Technológia Ubitricity rozširuje portfólio koncernu, v ktorom dnes prevládajú nástenné a rýchle nabíjacie stanice. Siemens sa okrem toho v súčasnosti angažuje v úspešnom americkom startupe ChargePoint. Sídli v Kalifornii a SimpleSockets umožnia ďalej rozširovať sieť nabíjacích staníc pre elektromobily v Spojených štátoch.
Vodič vozí nabíjací kábel v aute so sebou.
Elektromobil v sieti
Inteligentný kábel však nie je posledným slovom tejto technológie. Siemens momentálne pracuje na zlepšení parametrov merača spotreby energie a ďalším krokom bude jeho integrácia priamo do vozidla. „Chceme, aby sa technológia SimpleSockets vyvíjala rovnakým spôsobom ako systém satelitnej navigácie,“ vysvetľuje F. Pawlitschek. Aj navigácia bola zo začiatku doplnkovou výbavou, dnes je súčasťou vozidiel a v budúcnosti bude nevyhnutnou podmienkou na prechod k autonómnym autám. „Sme presvedčení, že o pár rokov sa budú elektromobily predávať spolu so zmluvami o dodávkach zelenej energie, ktorá sa bude využívať na ich dobíjanie. Stanú sa tak jedným z najdôležitejších prvkov inteligentných elektrických sietí,“ uzatvára F. Pawlitschek.
Foto: Siemens, Ubitricity
Zobrazit Galériu
Žiadne komentáre