
Autonómne autá od Tesly by mohli zničiť Uber a podobné služby
Elon Musk už dlhšie hovorí o tom, že chce, aby Tesla uviedla vlastnú aplikáciu Tesla Network na privolanie auta, ktorá by jedného dňa mohla priniesť peňažné príjmy pre majiteľov autonómnych vozidiel. Vďaka systému autonómnej jazdy Autopilot spoločnosti by sa tak mohla vytvoriť úplne autonómna sieť, ktorá by mohla súperiť s tými, ktoré majú Uber a Lyft. Musk sľubuje úplne autonómne autá Tesla už roky.
Dokonca do tej miery, že nemecké regulačné orgány nedávno zakázali propagovať funkciu Autopilot, ktorá umožňuje jazdu po diaľnici bez použitia rúk, ako autonómnu jazdu. Musk uviedol, že Tesla môže spustiť službu Network ešte pred dosiahnutím úplnej autonómie, takže vlastníci by museli riadiť autá sami. Pritom odhaduje, že služba by sa mohla spustiť za cenu výrazne nižšiu, ako má Uber či Lyft.
Analytička spoločnosti Ark Research Tasha Keeney predpokladá, že Tesla môže v New Yorku spustiť takúto alternatívnu taxislužbu s ľudskými vodičmi za cenu okolo 4 USD za míľu, čo je o niečo viac, ako suma, ktorú účtuje Uber. Keby sa Tesle podarilo znížiť cenu približne na 1 dolár za míľu, jej adresovateľný trh by mal hodnotu zhruba 50 miliárd dolárov.Musk povedal, že keď sa dosiahne úplná autonómia, jazda jeho „robotaxíkmi“ bude stáť len asi 0,18 dolára na míľu. Autonómna jazda by totiž odstránila najpodstatnejšiu zložku ceny – náklady na ľudských vodičov.
Na rozdiel od Uberu, ktorý takisto vyvíja vlastné autonómne vozidlá, Tesla využíva svojich existujúcich zákazníkov na testovanie a zlepšovanie technológie Autopilota. Vytvorenie proprietárnej siete na zdieľanú jazdu by umožnilo autonómnemu softvéru poučiť sa z viacerých jazdných situácií. Koľko vlastníkov drahých vozidiel Tesla by sa chcelo do takejto siete zapojiť, je ešte otázne. Aj keby sa niektorí z nich rozhodli zarobiť si nejaké peniaze navyše, dávalo by väčší zmysel využiť Uber alebo Lyft, pretože majú už rozsiahle siete používateľov.
Teoreticky by Tesla mohla motivovať vodičov na zlepšovanie softvéru dotovaním nabíjania alebo inými výhodami. A netreba podceňovať ani nadšenie fanúšikov Tesly. Keď sa raz autá stanú úplne autonómnymi, bude zmysluplné nechať ich zarábať, keď ich nepoužívate. Väčšina áut totiž strávi zaparkovaná až 22 hodín za deň. Keby za ten čas zarábali peniaze, ich vlastníctvo by si mohlo dovoliť viac ľudí.
Zdroj: inputmag.com.
Zobrazit Galériu