SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Prvé jazdy s BMW i5 a BMW i7 M70 xDrive na Istriji

Elektromobilita
0

Skupina BMW usporiadala koncom októbra v Chorvártskom mestečku Rovinj regionálny mediálny event venovaný predstaveniu novej generácie BMW 5. série, vrátane nového elektromobilu BMW i5 a najvýkonnejšej verzie elektromobilu BMW i7 M70 xDrive. Podujatia sa zúčastnilo viac ako 80 novinárov a influencerov z 13 krajín, vrátane Rakúska, Bulharska, Chorvátska, Cypru, Českej republiky, Grécka, Maďarska, Malty, Holandska, Poľska, Rumunska, Slovinska a Slovenska.

Počas akcie sme mali možnosť vyskúšať si pri prvých jazdách modely BMW i5 M60 xDrive, BMW i5 eDrive40, BMW 520d xDrive Sedan a BMW i7 M70 xDrive. Testovacie jazdy prebiehali v nádhernom prostredí poloostrova Istria a s vozidlami sme mali príležitosť vyskúšať si jazdu po diaľnici, aj po kľukatých okreskách a v prestávkach vyskúšať chute tohto nádherného kúta Chorvátska.

Nová generácia modelu BMW 5 ponúka po prvý krát plne elektrický pohon, plug-in hybridné systémy ako aj úsporné benzínové a naftové motory vrátane 48-voltovej mild hybridnej technológie. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou narástla nová verzia do dĺžky o 97 mm na 5 060 mm, do šírky o 32 mm na 1 900 mm a do výšky o 36 mm na 1 515 mm. Rázvor sa predĺžil o 20 mm na 2 995 mm čo dáva prísľub väčšieho priestoru pre posádku. Prednej časti dominuje modernizovaná interpretácia dvojitých svetlometov a ľadviniek masky chladiča . Smerovky a denné svetlá sú riešené takmer vertikálne usporiadanými LED prvkami. Ľadvinky masky chladiča, ktoré vyčnievajú ďaleko dopredu, dostali široký rám a voliteľne dodávané obrysové osvetlenie BMW Iconic Glow.

Medzi  ďalšie zaujímavé prvky patria čierne bočné prahy, zapustené kľučky dverí a číslo vyrazené 5 na spodnej časti C-stĺpika. Dynamický charakter novinky ponúka možnosť vizuálneho vylepšenia pomocou voliteľných balíkov výbavy M Sport Package a M Sport Package Pro. Pri výbere farieb si už pri uvedení na trh k dispozícii aj z tri laky z ponuky BMW Individual.

V kabíne nového BMW radu 5 je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou výrazne nižší počet tlačidiel a ovládacích prvkov. Zakrivený displej BMW Curved Display je zameraný na vodiča a pod jedným sklom ukrýva 12,3“ displej prístrojovej dosky a 14,9“ stredový displej. Nový je aj volant so sploštenou spodnou časťou a haptickou odozvou na ovládacích paneloch, ako aj páka voliča režimov jazdy na stredovej konzole. Zaujímavosťou je voliteľná ovládacia lišta BMW Interaction Bar ktorá je užšia ako v prípade série 7 a je v strede delená. Má však tiež kryštalickú štruktúru a zaberá celú šírku prístrojovej dosky, siaha až do výplní dverí a zahŕňa dotykové ovládacie panely. Nový BMW radu 5 Sedan je prvým vozidlom značky, ktoré sa štandardne dodáva s plne vegánskym interiérom. To zahŕňa poťahy sedadiel, palubnej dosky, výplne dverí a prvýkrát aj volant. Sedacie plochy vo verzii Veganza s vlastnosťami podobnými koži sa na požiadanie dodávajú aj s ozdobnou perforáciou. Ďalšia voliteľná výbava zahŕňa kožené čalúnenie BMW Individual Merino v niekoľkých dvojfarebných variantoch.

Plne elektrická verzia BMW i5 prichádza s výrazne vylepšenou technológiou pohonu BMW eDrive piatej generácie a je k dispozícii vo dvoch verziách. Výkonnejší model BMW i5 M60 xDrive, s pohonom všetkých kolies, poskytne výkon 442 kW s maximálnym krútiacim momentom 820 Nm (pri aktivovaných funkciách M Sport Boost alebo M Launch Control). Vďaka tomu vozidlo zrýchli z nuly na 100 km/h za 3,8 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 230 km/h. Na pohodlné cestovanie na dlhších trasách je v ponuke verzia BMW i5 eDrive40 s pohonom zadných kolies s výkonom 250 kW a krútiacim momentom 430 Nm. Tá zrýchli z nuly na 100 km/h za 6,0 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 193 km/h.

V oboch verziách je inštalovaná batéria s využiteľnou kapacitou 81,2 kWh ktorú možno nabíjať výkonom až 205 kW na DC nabíjačkách alebo palubnou 3 fázovou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW, voliteľne až 22 kW. K dlhému dojazdu prispieva okrem účinných elektromotorov aj najnovšia verzia adaptívnej rekuperácie a inteligentná kombinácia technológie tepelného čerpadla na vykurovanie a chladenie interiéru, pohonu a vysokonapäťovej batérie. Dojazd podľa WLTP je 455 – 516 kilometrov pre BMW i5 M60 xDrive a 477 – 582 kilometrov pre BMW i5 eDrive40. Nová funkcia MAX RANGE dokáže obmedzením výkonu a rýchlosti a deaktiváciou komfortných funkcií v prípade potreby zvýšiť dojazd až o 25 percent. Modely BMW i5 sú zároveň prvými vozidlami značky BMW umožňujúcimi využitie funkcie Plug & Charge. Vďaka tomu možno na kompatibilných nabíjacích staniciach spustiť nabíjanie automaticky po pripojení kábla, bez nutnosti ďalšej autorizácie aplikáciou, alebo nabíjacou kartou. Funkcia Multi Contract Option naviac umožňuje zákazníkom digitálne uložiť vo vozidle až päť individuálnych zmlúv o nabíjaní s podporou Plug & Charge od rôznych poskytovateľov.

Nový rad BMW 5 má k dispozícii výrazne rozšírenú ponuku asistenčných systémov ktoré sme po prvý krát mohli vidieť v novom BMW 7. Na jej vrchole je systém Driving Assistant Professional obsahujúci asistenta riadenia a ovládania jazdy v jazdnom pruhu Steering and Lane Control Assist a ovládania vzdialenosti Distance Control s funkciou Stop & Go. Vozidlo má k dispozícii aj systém autonómnej jazdy po diaľnici Highway Assistant ktorý umožňuje do rýchlosti 130 km/h zložiť ruky z volantu, pričom stačí, aby vodič pozorne sledoval premávku. Tento systém je však zatiaľ dostupný iba pri jazdách v USA, Kanade a Nemecku. Ďalšou, tentokrát svetovou novinkou, je systém asistenta aktívnej zmeny jazdného pruhu Active Lane Change Assistant s aktiváciou zrakom. Vozidlo navrhne zmenu jazdného pruhu a túto zmenu možno prvýkrát potvrdiť pohľadom do vonkajšieho zrkadla. Ak to dopravná situácia dovoľuje, tak Aktívny asistent zmeny jazdného pruhu Active Lane Change Assistant automaticky vykoná potrebné pohyby riadenia.

Novinka je tiež vybavená parkovacím asistentom Parking Assistant vrátane asistenta pri cúvaní Reversing Assist, prípadne voliteľným Parking Assistant Professional ktorým možno ovládať automatické parkovanie a manévrovanie až do vzdialenosti 200 metrov a to buď priamo vo vozidle, alebo pomocou smartfónu mimo vozidla.

Vylepšený systém zobrazovania a ovládania BMW iDrive s funkciou QuickSelect využíva najnovší operačný systém BMW Operating System 8.5 s prepracovanou domovskou obrazovkou. Voliteľný systém BMW Live Cockpit Professional zahŕňa technológie BMW Head-Up Display a Augmented View, ktoré zobrazujú informácie na stredovom ovládacom displeji, alebo na digitálnej prístrojovej doske. Ovládanie funkcií pomocou gest zabezpečuje technológia BMW Natural Interaction. Operačný systém BMW Operating System 8.5 ponúka širší rozsah digitálneho obsahu zameraného na informácie a zábavu, rýchlejšie aktualizácie, vylepšené informácie o nabíjacích bodoch pre elektromobily a optimalizovaný prístup k mnohým špecifickým online službám. Streamované videá sa zobrazujú priamo na stredovom ovládacom displeji, rovnako ako inovatívny herný systém v automobile prvýkrát predstavený v novom modeli BMW radu 5 Sedan s platformou AirConsole. Vodič a cestujúci môžu v čase, keď vozidlo stojí, hrať hry, napríklad pri nabíjaní batérie.

Pri prvých jazdách samozrejme nebol priestor na dôkladné otestovanie všetkých noviniek. Je ich tu však skutočne neúrekom. Množstvo funkcií a riešení totiž BMW 5 preberá z vyššieho radu BMW 7, takže aj majitelia tohto modelu majú teraz prístup k najmodernejším funkciám a technológiám. Počas skúšobných jázd som mal možnosť vyskúšať si spaľovaciu verziu BMW 520d aj elektrickú BMW i5 M60 xDrive a porovnať si tak jazdu v najslabšej dieselovej verzii s výkonom 145 kW a najvýkonnejšej elektrickej s výkonom 442 kW. Na prvý pohľad tentokrát rozlíšite spaľovaciu verziu od elektrickej podľa prednej masky. Zatiaľ čo spaľovacie verzie ju majú vyplnenú tradičnými zvislými lamelami, elektrické ju majú plnú s dvojicou horizontálnych elektrických klapiek. Výkonovo ich samozrejme porovnávať nemožno, bolo ale zaujímavé že sa aj napriek rozdielnej hmotnosti výrobcovi podarilo výborne vyladiť podvozok ktorý nemal problém ani na kľukatých a hrboľatých okreskách. Elektrická verzia ma samozrejme zaujala viac. Jej výkon a agilita sú obdivuhodné. Adaptívny podvozok Adaptive Suspension Professional ktorý je v modeli BMW i5 M60 xDrive dodávaný štandardne, s elektronicky riadenými tlmičmi, Integral Active Steering zahŕňa nový manažment vertikálnej dynamiky. Voliteľne má aj aktívnu stabilizáciu nakláňania s funkciou Active Roll Comfort. Prejav podvozka je tvrdší aj keď terénne nerovnosti dokáže vyhladiť veľmi dobre. Nová verzia BMW Operating System 8.5 prichádza s množstvom vylepšení a jej ovládanie je teraz lepšie, aj keď pre podrobnejšie nastavenia stále musíte pátrať medzi desiatkami ikoniek v menu. Výborná je funkcia rozšírenej reality, ktorú sme prvý krát testovali v BMW 7. Tá zobrazuje priamo do živého obrazu kamery na prístrojovom paneli údaje z asistenčných systémov a informuje tak vodiča o ich stave.  Štandardne je teraz k dispozícii aj bezdrôtové pripojenie Android Auto a Apple Car play.

Jazdy s novým BMW i5 aj BMW 5 boli veľmi zaujímavé a ukazujú na skutočne výrazné inovácie a rade BMW 5. Už sa tešíme na podrobný redakčný test.

V rámci akcie sme mali k dispozícii aj najvýkonnejšiu verziu v rade 7,  BMW i7 M70 xDrive. Verziu BMW i7 xDrive60 sme už mali v našom redakčnom teste, takže jej podrobný popis si môžete pozrieť tam. V Chorvátsku som mal možnosť zajazdiť si na novej BMW i7 M70 xDrive ktorá sa odlišuje hlavne systémom pohonu. Ten je v tejto verzii naladený na monumentálnych 485 kW s krútiacim momentom 1015 Nm. Ide tak o najvýkonnejší elektromobil v ponuke výrobcu. Aj napriek hmotnosti 2770 kg dokáže vozidlo vyraziť z 0 na 100 km/h za impozantných 3,7 s a rýchlosť je obmedzená až na 250 km/h.

Jazda v tomto nádhernom kuse technológie je skutočným zážitkom a so špičkovým vzduchovým podvozkom a natáčaním zadnej nápravy som nemal žiadny problém s manévrovaním po úzkych okreskách tejto prímorskej destinácie. Podvozok dokonale vyžehlí všetky nerovnosti a výborná izolácia vás oddelí od hluku. Zákruty auto vykrajuje ako nejaký športiak, ale pohodlie a komfort jazdy vás skôr zvádza k pokojnej relaxačnej jazde, hlavne na takých miestach ako je Istria. Rad BMW 7 je tiež typický svojimi nádhernými farebnými kombináciami individuálnych farieb a tu sme mali možnosť vidieť ďalšie dve farebné verzie. Treba uznať že to autám naozaj svedčí. Zákazníci si môžu vyberať až zo 100 individuálnych farieb a ich kombinácií.   

 Na záver akcie nám vedúca oddelenia korporátnej stratégie pre udržateľnosť a mobilitu v skupine BMW Anette Connor, predstavila prehľad stratégie udržateľnosti počas celého životného cyklu vozidla s týmto vyhlásením: "Chceme poskytnúť zákazníkom transparentnosť počas celého životného cyklu vozidla a rozšíriť ju tak, aby sme sa nezameriavali len na vplyv CO2 na klimatické zmeny, ale aj na všetky ostatné aspekty a rozmer udržateľnosti, ako je cirkulárna ekonomika a sociálna zodpovednosť." Skupina BMW si kladie za cieľ urýchliť udržateľný rozvoj prostredníctvom plného elektrifikovania svojich modelov, ktoré sa predpokladá, že budú do roku 2030 tvoriť 50% celosvetových predajov, pričom bude pokračovať aj vo vývoji vnútorného spaľovacieho motora a vodíkovej technológie. Pri elektromobiloch chce do roku 2030 dosiahnuť až 40% zníženie emisií CO2 na jedno vozidlo počas celého životného cyklu oproti roku 2019.

Skupina BMW naskočila na vlnu elektrifikácie na plné obrátky, a to že to s ňou myslia vážne dokazujú aj nové, stále efektívnejšie modely. Ich dôkladné preverenie môžete očakávať v našich redakčných testoch.

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať