
Tesla bude mať batériu, ktorá umožní autám najazdiť 1 600 000 km
Vlani v apríli Elon Musk sľúbil, že Tesla čoskoro bude mať batériu, ktorá počas svojej životnosti bude môcť poháňať elektrické vozidlá viac ako milión míľ (asi 1 609 000 km). Toto tvrdenie sa zdalo trochu odvážne, je to viac ako dvojnásobok počtu najazdených kilometrov, ktoré môžu majitelia vozidiel Tesla očakávať od súčasných batérií a čo značne presahuje dojazd väčšiny batérií ostatných elektromobilov. No teraz to vyzerá tak, že to bude možné.
Začiatkom tohto mesiaca skupina vedcov z Dalhousie University, vedená fyzikom Jeffom Dahnom, ktorá má exkluzívnu dohodu s Teslou, uverejnila v časopise The Journal of Electrochemical Society dokument, ktorý opisuje lítiovo-iónovú batériu, ktorá „by mala byť schopná poháňať elektrické vozidlo viac ako 1 milión míľ“, pričom počas svojej životnosti stratí menej ako 10 percent energetickej kapacity. Takáto batéria by bola užitočná pre robotické taxíky a elektrické kamióny jazdiace na veľké vzdialenosti, čo sú dva produkty, ktoré Tesla vyvíja.
Je zvláštne, že vedci v dokumente nešetria podrobnosťami vrátane detailov o elektródach, zložení elektrolytu, použitých aditívach, čo býva obyčajne prísne strážené tajomstvo. Prečo by Tesla rozdávala recept na túto zdanlivo jedinečnú batériu? Podľa bývalého člena Dahnovho tímu je pravdepodobné, že Tesla už má aspoň jednu patentovanú proprietárnu batériu, ktorá prevyšuje výsledky opísané v referenčnom dokumente.
Dahnov tím bol poverený výrobou lítiovo-iónových batérií, ktoré dokážu uložiť viac energie a majú dlhšiu životnosť ako komerčne dostupné batérie. Všeobecne však možno povedať, že medzi hustotou energie a životnosťou batérie existuje kompromis – ak chcete viac jedného, máte menej druhého. Vedci splnili zdanlivo nemožnú úlohu – prekonali tento kompromis.
Výsledky tímu ukazujú, že ich batérie sa mohli nabíjať a vybíjať viac ako 4000-krát a stratili len asi 10 percent energetickej kapacity. Na porovnanie, dokument z roku 2014 ukázal, že podobné lítiovo-iónové batérie stratili polovicu kapacity už po 1000 cykloch. A so 4000 nabíjacími cyklami je najazdenie milióna míľ ľahko uskutočniteľné.
Zdroj: wired.com.
Zobrazit Galériu