4K smart televízor aj so soundbarom zadarmo. Samozrejme má to háčik
Predstavte si ponuku, ktorá sa zdá byť príliš dobrá na to, aby bola pravdivá. Úplne nový, špičkový televízor vám doručia až k dverám, vy ho rozbalíte, nastavíte a vychutnávate si jeho ohromujúci obraz. Najlepšie na tom je, že vás nestál absolútne nič.

Zdroj foto: Telly
Presne to ponúka spoločnosť Telly: 140 cm 4K televízor úplne zadarmo. Tento prístroj je navyše vybavený atraktívnymi funkciami, ako je soundbar, RGB osvetlenie a všetky streamovacie aplikácie dostupné prostredníctvom priloženého donglu, čo z ponuky robí zdanlivo legitímny a mimoriadne žiaduci produkt.
Samozrejme, existuje háčik, ktorý je neoddeliteľnou a nezameniteľnou súčasťou tohto obchodu. Televízor je dodávaný s dodatočnou, sekundárnou obrazovkou umiestnenou pod hlavným displejom, ktorá neustále zobrazuje reklamy. Slovo „neustále“ je tu kľúčové, pretože podčiarkuje trvalosť a neodbytnosť tohto marketingového zásahu do vašej domácnosti.
Toto nie je jednoduchá výmena reklám za televízor; je to záväzná zmluva s prísnymi a invazívnymi podmienkami, ktoré menia používateľa z majiteľa na prevádzkovateľa. Musíte súhlasiť s tým, že Telly budete používať ako svoj hlavný televízor, a musíte ho neustále udržiavať pripojený k internetu.
Podmienkou je tiež jeho pravidelné sledovanie, pričom je prísne zakázané akýmkoľvek spôsobom zakrývať alebo blokovať reklamnú obrazovku. Najznepokojujúcejšou súčasťou tohto usporiadania je však hardvér určený na dohľad: televízor má zabudovanú kameru a mikrofón.
Ich oficiálnym účelom je „zabezpečiť, že sa správate v súlade so zmluvnými podmienkami“, čo v praxi znamená, že slúžia ako mechanizmus na ich presadzovanie. V prípade porušenia týchto pravidiel vám spoločnosť Telly udelí pokutu tisíc libier a požiada o vrátenie zariadenia.
Obchodný model Telly tak zásadne mení koncept vlastníctva produktu. Používateľ televízor nikdy skutočne nevlastní; je mu udelená licencia na jeho používanie výmenou za plnenie zmluvnej povinnosti konzumovať reklamu a podrobiť sa monitorovaniu.
Tento model je stelesnením kapitalizmu dohľadu vo svojej najotvorenejšej a najtransakčnejšej podobe. Zatiaľ čo iné spoločnosti obchodujú s dátami za služby skryto, Telly robí túto transakciu brutálne explicitnou. Skutočným zákazníkom tu nie je divák, ale inzerent, ktorému Telly ponúka garantovanú očnú pozornosť.
Komoditou sú aj nekonečné dáta o vašich diváckych návykoch, vašej domácnosti a potenciálne aj o vašich rozhovoroch, ktoré sú následne balené a predávané. Namiesto jednorazovej finančnej platby platíte neustálym tokom osobných údajov a súkromia, pričom vaša úloha sa mení z konzumenta na zmluvne viazaného diváka reklám.
Najväčšie nebezpečenstvo však spočíva v tom, že Telly nie je len televízor, ale dôkaz konceptu, ktorý, ak bude úspešný, sa môže rozšíriť na všetky ostatné formy technológie. Predstavte si notebook zadarmo s reklamným pásom nad klávesnicou, ktorý monitoruje vaše písanie a prehliadanie. Alebo smartfón zadarmo s permanentným reklamným bannerom a neustále aktívnymi kamerami a GPS na zber dát.
Tento model by sa mohol rozšíriť na VR headsety s nepreskočiteľnými reklamami, autá zadarmo s reklamami na palubnej doske alebo dokonca inteligentné domácnosti, kde by znížené nájomné bolo vykúpené inštaláciou reproduktorov a kamier v celom byte. Najväčším rizikom modelu Telly nie je samotný produkt, ale jeho potenciál normalizovať túto úroveň transakcie.
Keď spotrebitelia prijmú tento kompromis pre jeden hodnotný predmet, pre spoločnosti bude psychologicky a ekonomicky jednoduchšie ponúknuť ho aj pre ostatné, čím sa vytvorí dvojúrovňový trh, kde sa súkromie stane luxusným tovarom a „bezplatná“, no invazívna možnosť sa stane štandardom pre tých, ktorí si nemôžu dovoliť platiť.
Telly je viac než len novinka; je to kritický bod, ktorý nás núti zamyslieť sa nad tým, čo sme ochotní vymeniť za pohodlie a úsporu nákladov. Núti nás viesť konverzáciu o hraniciach, ktoré sme ochotní tolerovať v oblasti súkromia a zberu dát. Záverečná otázka, ktorú tento produkt kladie každému z nás, je jednoduchá, no zároveň hlboko znepokojujúca: je toto budúcnosť technológie, ktorú si želáme? A ak nie, kde presne nakreslíme hranicu?
Zdroj: creativebloq.com foto: Telly
Zobrazit Galériu