SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Droneliner bez posádky môže jedného dňa úplne zmeniť leteckú prepravu

Technológie
2

Letecká preprava nákladu je určite najrýchlejšia, ale zároveň aj najdrahšia. Lietadlo Droneliner má znížiť náklady tým, že sa zbaví posádky a tvar jeho tela bude viac vyhovovať nákladnej doprave. V súčasnosti má väčšina nákladných lietadiel rovnako ako dopravné lietadlá na prepravu cestujúcich valcovité telo s konkávnymi vnútornými stenami. Podľa britského startupu Droneliner to znamená, že pri preprave tradičného obdĺžnikového nákladu sa v týchto lietadlách stráca veľa miesta. Okrem toho sa tento náklad zvyčajne musí nakladať a vyberať cez bočnú časť lietadla.

Navyše časť nákladového priestoru sa obetuje, aby sa uvoľnilo miesto pre kokpit a posádku. Naproti tomu karoséria lietadla Droneliner má skôr tvar obdĺžnikovej škatule so zaoblenými hranami, ktorá umožňuje nakladať a vykladať 6-metrové intermodálne prepravné kontajnery pomocou rámp v jeho široko otvorenej prednej a zadnej časti. Lietadlo je diaľkovo ovládané, takže netreba počítať s posádkou na palube. O pohon sa postará jeden alebo dva turbodúchadlové motory (v závislosti od modelu Droneliner), ktoré by mohli využívať biopalivo SAF (Sustainable Aviation Fuel) alebo vodík.

VEĽKÁ SÚŤAŽ PRE PREDPLATITEĽOV

Ak sa používa konvenčné palivo, hybridný pohonný systém lietadla využíva elektrickú energiu na rolovanie, vzlietanie a pristávanie. Plánuje sa výroba dvoch verzií lietadla Droneliner. Jednomotorová verzia DL200 bude schopná pojať 36 až 40 kontajnerov na dvoch úrovniach, pričom maximálna hmotnosť nákladu bude 181 ton. Dvojmotorový DL350 zasa prepraví 70 až 80 kontajnerov na troch úrovniach, pričom zvládne až 318 ton. Oba modely by mali mať dolet 6500 námorných míľ (12 038 km).

Zatiaľ je Droneliner v štádiu konceptu, napriek tomu spoločnosť uvádza, že jeho používanie by malo znížiť náklady na leteckú nákladnú dopravu o viac ako 70 %. A keďže lietadlo optimalizované pre nákladnú dopravu bude mať taký vysoký pomer užitočného zaťaženia k množstvu paliva, malo by výrazne znížiť spotrebu paliva a emisie uhlíka.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

2 komentáre

Lietadlogenius. reakcia na: Droneliner bez posádky môže jedného dňa úplne zmeniť leteckú prepravu

14.10.2023 02:10
Ano,pocas vojen zvykli vzniknut rozne vynalezy,a tiez mnohe pred tym nepouzivane postupy sa uvadzali do praxe.Zvyknut si vsak na permamentny vojnovy stav ? Nenapadne starneme, V noci na vikend je coraz pustejsie vonku,starcekovia a starenky budu rafi ,ze prejdu z postele na zavhod a ze im dochodok ako tak vystaci na stravu,ubytovanie a nedoveryhodne drahe neucinne akoze lueky. Tak co tam po nejakych lietadlach...
Reagovať

RE: Lietadlogenius. reakcia na: Lietadlogenius.

14.10.2023 20:10
Huraaa na stromy ....
Zahod PC a necitaj taketo clanky
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať