Európske cesty môžu čoskoro zaplaviť vozidlá, ktoré ponúknu prémiové parametre za cenu strednej triedy
KĽÚČOVÉ ZISTENIA:
-
Xiaomi vyrobilo pol milióna elektromobilov za menej ako 19 mesiacov.
-
Model YU7 má výkon 508 kW a zrýchlenie na stovku za 3,23 sekundy.
-
Spoločnosť cieli na európsky trh, vstup do USA je nepravdepodobný.
Čínsky technologický gigant Xiaomi, ktorý je vo svete známy predovšetkým ako výrobca smartfónov a spotrebnej elektroniky, prepisuje dejiny automobilového priemyslu. Spoločnosť oznámila, že len 19 mesiacov po tom, čo z výrobnej linky zišlo jej prvé vozidlo, dosiahla míľnik 500 000 vyrobených elektromobilov.
Tento úspech, dosiahnutý 20. novembra 2025, stavia Xiaomi do pozície jedného z najrýchlejšie rastúcich výrobcov áut na svete, čím výrazne prekonáva aj zavedených hráčov ako Rivian, ktorý za rovnaké obdobie vyrobil len zlomok tohto počtu.
Jubilejným polmiliónovým vozidlom sa stal model Xiaomi YU7, elektrické SUV, ktoré bolo uvedené na trh v júni 2025 ako priamy konkurent Tesly Model Y. Model YU7 vo svojej najvyššej verzii „Max“ ponúka parametre superšportu zabalené do praktickej karosérie.
S výkonom 508 kW (681 koní) a krútiacim momentom 866 Nm dokáže toto rodinné auto vystreliť z 0 na 100 km/h za neuveriteľných 3,23 sekundy. Vozidlo je vybavené 101,7 kWh batériou od spoločnosti CATL, ktorá podľa čínskeho cyklu CLTC zabezpečuje dojazd až 760 kilometrov.
Rýchlosť, akou Xiaomi škáluje svoju výrobu, je ohromujúca. Pôvodný cieľ dodať 350 000 vozidiel v roku 2025 bol prekonaný už v novembri, pričom nové odhady hovoria o celoročných dodávkach presahujúcich 400 000 kusov.
Úspech stojí na dvoch pilieroch: sedane SU7, ktorý je dizajnovo a cenovo postavený proti Tesle Model 3, a novšom crossoveri YU7. Obe vozidlá ťažia z ekosystému Xiaomi, ktorý prepája auto s domácnosťou a telefónom spôsobom, aký tradičné automobilky zatiaľ nedokážu napodobniť.
Napriek globálnym ambíciám je však veľmi pravdepodobné, že americkí zákazníci si tieto vozidlá nikdy nevyskúšajú. Analytici upozorňujú na silnú podobnosť dizajnu produktov Xiaomi s výrobkami Apple a Tesla. Prvý smartfón Xiaomi bol často označovaný za klon iPhonu a súčasné modely áut SU7 a YU7 nápadne pripomínajú Model 3 a Model Y.
V kombinácii s napätými obchodnými vzťahmi medzi USA a Čínou a históriou patentových sporov sa predpokladá, že Xiaomi sa americkému trhu vyhne oblúkom. Namiesto toho sa automobilová divízia Xiaomi zameriava na expanziu do Európy, ktorú plánuje spustiť v roku 2027.
Prezident skupiny Lu Weibing už absolvoval testovacie jazdy v Nemecku s výkonným prototypom SU7 Ultra, čo naznačuje vážny záujem o náročný európsky trh. Európski zákazníci by tak mohli byť prví mimo Číny, ktorí dostanú možnosť jazdiť na autách, ktoré sú v podstate "smartfónmi na kolesách" s 500-kilowattovým výkonom.
Interiér modelu YU7 potvrdzuje technologický pôvod firmy. Dominuje mu obrovský head-up displej, 16,1-palcová 3K centrálna obrazovka a integrácia Dolby Atmos zvuku.
Zaujímavosťou sú aj praktické detaily, ako 141-litrový predný batožinový priestor (frunk) či chladnička pod zadnými sedadlami. Xiaomi týmto dokazuje, že dokáže preniesť svoju stratégiu „vysoká hodnota za agresívnu cenu“ aj do segmentu, ktorý je kapitálovo a logisticky násobne náročnejší než výroba telefónov.
Pre tradičných výrobcov áut je tento vývoj alarmujúci. Xiaomi dokázalo za menej ako dva roky vybudovať výrobné kapacity, ktoré iným firmám trvajú desaťročia.
Kombinácia pokročilej výroby, masívneho dodávateľského reťazca a softvérovej expertízy vytvára nový druh automobilky. Ak sa potvrdia plány na expanziu, európske cesty môžu čoskoro zaplaviť vozidlá, ktoré ponúkajú parametre prémiových značiek za cenu strednej triedy.
PREČO JE TO DÔLEŽITÉ: Vstup Xiaomi do automobilového priemyslu ukazuje, že bariéry pre vstup do výroby elektromobilov sa pre technologické firmy znižujú a tradičné automobilky čelia novej, extrémne rýchlej konkurencii, ktorá dokáže integrovať digitálny život používateľa priamo do vozidla lepšie než ktokoľvek iný.
Zdroj: autoblog.com foto: Xiaomi / Xiaomi YU7 SUV