SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement

Hyper Sting na jadrový pohon by mohol voziť cestujúcich 2 krát rýchlejšia ako Concorde

Technológie
0

Španielsky dizajnér Oscar Viñals tvrdí, že jeho najnovší projekt dokáže prepraviť pasažierov cez Atlantik trikrát vyššou rýchlosťou, ako je rýchlosť zvuku, takže cestu z hlavného mesta Spojeného kráľovstva do New Yorku zvládne za menej ako 80 minút. Takzvaný Hyper Sting by bol nielen dvakrát rýchlejší ako rekordman Concorde, ktorý rovnakú cestu zvládol za dve hodiny a 53 minút, ale bol by aj takmer dvojnásobne väčší. Pri dĺžke 100 metrov by odviezol 130 až 170 pasažierov a teoreticky by mohol dosiahnuť maximálnu rýchlosť takmer 4290 km/h.

Na porovnanie, Concorde meral iba 60 metrov, mohol niesť 100 cestujúcich a mal maximálnu rýchlosť 2180 km/h. Úspech tohto najrýchlejšieho komerčného osobného lietadla sa zakladá na zatiaľ netestovanej teórii studenej fúzie prostredníctvom jadrového reaktora, ktorý by poháňal dva náporové motory a štyri hybridné turbojety (spaľovacie turbíny) novej generácie. Viñals tvrdí, že jeho vízia vysokorýchlostnej leteckej dopravy by bola schopná dosiahnuť Mach 3,5.

Medzi mnohými otázkami, ktoré visia nad budúcnosťou konceptu Hyper Sting, je aj jedna o jeho finančnej životaschopnosti. Aké sú výrobné náklady takéhoto lietadla vzhľadom na problém, ktorý nakoniec viedol k zániku Concorde? Viñals však zostáva optimistický. „Concorde bol brilantný kus stroja, ušľachtilý experiment, ale vypúšťal do životného prostredia príliš veľa emisií, priveľa hluku a jeho prevádzka bola príliš drahá,“ vysvetlil. „Nová éra nadzvukového letu môže byť hneď za rohom, ale existujú výzvy, ktoré treba prekonať, pokiaľ ide o lietanie rýchlejšie, než je rýchlosť zvuku. Hyper Sting je nový koncept pre budúce nadzvukové komerčné lietadlá.“

Pripúšťa však, že ak sa nadzvukové lety majú vrátiť, budú potrebné niektoré veľmi inovatívne riešenia a dátum možnej výroby odhaduje až po roku 2030. A treba vyriešiť ešte jednu dôležitú otázku: Ako umiestniť jadrový reaktor do lietadla? Vynález jadrových reaktorov v 50. rokoch priniesol prísľub lacného cestovania, ani nehovoriac o možnosti, že lietadlá by mohli zostať vo vzduchu celé dni, dokonca aj mesiace. Jedinou prekážkou bolo zaistiť bezpečnosť.

Technológia sa začala uplatňovať na lodiach, potom, ako sa postupne zmenšovala, si našla cestu na ponorky. Tie môžu teraz plávať pod morom vysokou rýchlosťou celé desaťročia bez toho, aby museli doplniť palivo. No vyrobiť bezpečný jadrový reaktor schopný letu sa ukázalo ako oveľa náročnejšie. Treba zaistiť bezpečnosť pasažierov aj posádky a potrebné puzdro by bolo príliš ťažké.  V lete tohto roku spoločnosť Boom Supersonic oznámila plány na uvedenie lietadla, ktoré by mohlo letieť rýchlosťou takmer 2100 km/h.

Lietadlo nazvané Boom Supersonic Overture má štyri malé motory na krídlach na zvýšenie rýchlosti a stability a mohlo by doletieť z Londýna do New Yorku za 3,5 hodiny. Boom potvrdil, že výroba by sa mala začať v roku 2024, pričom lietadlo by malo byť vyrobené v roku 2025. Potom by mohlo trvať ďalšie štyri roky, kým bude lietadlo pripravené pre cestujúcich, ale spoločnosť uvádza, že by sa mohlo uviesť do prevádzky do roku 2029.

Zdroj: thepointsguy.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať