SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Investície, ktoré odolávajú ekonomickým cyklom. Stavte na módu

Tlačové správy
0

Na úvod hádanka. Viete, ktorému sektoru sa darí aj počas ekonomického poklesu, aký sme zažili napríklad v rokoch 2009 – 2010? Ktorý sektor najviac profituje z ochoty nakupovať cez internet, čo je azda najintenzívnejšia zmena spotrebiteľského správania za posledných 30 rokov. Ak ste odpovedali, že ide o sektor spotrebného tovaru, máte pravdu.

Potvrdzujú to aj čísla. Celosvetový objem tržieb e-commerce (obchodovanie cez internet) sa od roku 2014 strojnásobil na viac ako 3,5 mld. USD ročne. Ani Slováci v tomto trende nezaostávajú. „Podľa Slovenskej asociácie e-shopov pretečie takmer každé desiate euro, ktoré minieme na tovary a služby, cez stránky e-shopov. Je to vidieť aj na ich tržbách, ktoré na Slovensku a v Česku rastú každoročne o 15 %,“ tvrdí Igor Gogoľ, produktový manažér Across Private Investments. Dodáva, že v tomto predaji sa výnimočne darí najmä elektronike a módnemu priemyslu. Práve ten zažíva silné časy s medziročným nárastom tržieb až o 40 %.

Zacieľte na módu pre masy

Faktory, akými sú schopnosť lepšie odolávať ekonomickým cyklom a rýchlo sa prispôsobovať novým trendom, dokazujú, že sektor spotrebného tovaru môže byť trhom, kde sa vašim investíciám bude dariť aj v neľahkých časoch. Podľa slov I. Gogoľa to neznamená, že necyklické investície sú ochránené pred nervozitou, s ktorou sa v ťažkých časoch investori stretávajú. Preto aj kôš akcií necyklických spoločností (prezentovaný napr. Vanguard Consumer Staples ETF alebo Consumer Staples Select Sector Fund) zažil v rokoch 2008 – 2009 poklesy. „Boli síce výrazne menšie ako všeobecné akciové indexy, ale stále na úrovni -25 %. Možným riešením pre klienta je konkrétnejší výber „necyklickej“ investície,“ tvrdí Gogoľ a dopĺňa, že sľubných sektorov je viacero. Jeden z mála, ktorý zvyšuje svoje tržby aj v časoch ekonomickej recesie, je časť módneho priemyslu zameraného na predaj oblečenia pre masový segment. Ponúka obuv a oblečenie, ktoré v očiach spotrebiteľov prinášajú dostatočnú kvalitu za konkurenčnú cenu. V časoch, kedy je do vrecka hlbšie, ide o cennú devízu.

Svetový hráč v športovom oblečení

Príkladom úspešného hráča na tomto poli je módna skupina CS Apparel Group, ktorá prevádzkuje dve značky na Slovensku a v Českej republike zamerané na návrh, výrobu a predaj oblečenia. Prvá, známa najmä v Česku, je SAM 73, v segmente „rodinnej módy“ s viac ako 100 kamennými pobočkami. „Investícia do takejto spoločnosti by bola žiarivým príkladom „necyklickej investície“, keďže najlepšie hospodárske výsledky dosiahla práve v rokoch 2008 – 2009,“ vysvetľuje produktový manažér Acrossu. Skupina neskôr úspešne rozšírila svoje portfólio akvizíciou druhej spoločnosti, ktorá je exkluzívnym distribútorom jednej z najviac cenených značiek oblečenia – Under Armour. Radí sa vo svete na 4. mieste vo svojom segmente. Takáto výsadná pozícia na trhu ako veľkoobchodného dodávateľa s viac ako tromi miliónmi predaných kusov oblečenia v roku 2019 je indikátorom stabilnej budúcnosti.

Riešením môžu byť podnikové dlhopisy

Z dôvodu slabého rozvoja kapitálového trhu (a de-facto nemožnosti kúpiť si akcie takýchto spoločností) ponúka finančný trh iné riešenie. Možnosť profitovať na úspechu tohto segmentu je zabezpečená prevažne cez emisie vlastných podnikových dlhopisov. Tie ponúkajú pre investora výhodnejšie podmienky ako iné typy bezpečnejších investícií. I. Gogoľ zároveň upozorňuje, že netreba zabúdať aj na existujúce riziká, najmä na dôveru, ktorú investor vkladá do spoločnosti, resp. do jej schopnosti vrátiť investovaný kapitál v dohodnutom čase a za dohodnutých podmienok

Across

Všetky autorove články
Across investicie moda oblecenie

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať