Nová GLB od Mercedes-Benz: všestranný hrdina všedných dní s priestorom na spontánnosť
Nová GLB s inteligentne skonštruovanou karosériou a veľkorysou ponukou priestoru až pre sedem osôb kombinuje výrazný terénny dizajn so skutočnou funkčnosťou. Vysokokvalitný, radikálne novonavrhnutý interiér so superobrazovkou MBUX určuje nové štandardy. Nová GLB je viac než len vozidlo, je všestranný hrdina všedných dní, ktorý ponúka priestor na spontánnosť a ďaleko presahuje hranice čírej praktickosti. Ako inteligentný sprievodca podporuje svojho vodiča maximálne intuitívnym spôsobom – jednoducho nastúpte a vyrazte. A výrazný nový vzhľad jej dodáva sebavedomé a charizmatické vyžarovanie.
„Nová GLB je naším všestranným hrdinom všedných dní: ako päťmiestne alebo sedemmiestne vozidlo sa bez problémov prispôsobí najrozličnejším životným situáciám, ponúka viac priestoru, nový dizajn, vyšší komfort a dokonca dokáže ťahať väčšie obytné prívesy. Dokazuje tak, že elektrické kompaktné SUV môže byť v rovnakej miere všestranné aj výkonné.“
Mathias Geisen, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, zodpovedný za odbyt a marketing
Model GLB 250+ with EQ Technology (kombinovaná energetická spotreba: 18,3 - 15,8 kWh/100 km | kombinované emisie CO₂: 0 g/km | trieda CO₂: A)[1] a GLB 350 4MATIC with EQ Technology (kombinovaná energetická spotreba: 18,6 - 15,9 kWh/100 km | kombinované emisie CO₂: 0 g/km)1 budú uvedené na trh na jar 2026. Vďaka presvedčivému dojazdu až 631 kilometrov1 podľa WLTP ponúka model GLB 250+ with EQ Technology a výkonom 200 kW jedinečný akčný rádius. Športovým vrcholným modelom je GLB 350 4MATIC s výkonom 260 kW. Oba modely sú vybavené lítiovo-iónovým akumulátorom s využiteľnou kapacitou energie 85 kWh. A vďaka najmodernejšej 800-voltovej elektrickej architektúre možno dobiť dojazd až 260 kilometrov (WLTP) za desať minút[2]. Čoskoro modelovú paletu doplnia ďalšie akumulátorové elektrické varianty, medzi nimi jeden základný model, ako aj špičkové hybridné vozidlá.
Začiatok predaja elektrickej GLB
Zákazníci na Slovensku si môžu dva modely nakonfigurovať online a objednať od 8. decembra 2025. Model GLB 250+ with EQ Technology je k dispozícii za cenníkovú cenu od 57305,70 eur s DPH, zatiaľ čo cena modelu GLB 350 4MATIC with EQ Technology začína na 60 503,70 eur s DPH.
Priestranná: všestranný hrdina všedných dní vytvára dodatočný priestor na spontánnosť a ponúka viac než len číru praktickosť
Flexibilná: priestor pre rodinu, priateľov a spontánne plány
Nová GLB je k dispozícii ako päťmiestne a sedemmiestne vozidlo. Ten, kto sa rozhodne pre verziu s dvomi prídavnými miestami na sedenie v treťom rade sedadiel, môže cestovať na ďalší ligový zápas s celým tenisovým družstvom alebo so sebou spontánne vziať na školskú oslavu susedove deti.
Dokonca ani zmeny plánov nevyvedú vodičov GLB z miery: vďaka lavicovému sedadlu v druhom rade sedadiel nastaviteľnému v pozdĺžnom smere sa zmestia do vozidla aj rastliny zo záhradného centra, škatule na sťahovanie najlepšieho kamaráta, či výhodne nakúpené predmety z blšieho trhu.
Priestranná: veľká voľnosť pohybu a miesto na batožinu
V porovnaní so svojím predchodcom ponúka nová elektrická GLB v prvých dvoch radoch sedadiel výrazne viac priestoru v oblasti hlavy. Vyplýva to z tvaru strechy SUV, ako aj panoramatickej strechy, ktorá je súčasťou sériovej výbavy. Cestujúci sa môžu tešiť aj na viac priestoru na nohy v oblasti zadných sedadiel. Komfort sedenia v druhom rade sedadiel sa značne zvýšil, napríklad sa teraz, okrem iného, predĺžila podpera stehien. A pred rodinnou dovolenkou už rodičia nemusia žonglovať s batožinou: vďaka 127 litrom (104 l podľa normy ISO 3832) je model vybavený najväčším predným batožinovým priestorom („frunk“) z novej modelovej rodiny. Dostatok miesta na prepravku s nápojmi. Alebo tri futbalové lopty. Alebo kompaktný stan. Batožinový priestor vzadu má objem až 540/480 litrov (päť-/sedemmiestne vozidlo). Po sklopení operadiel zadných sedadiel je to až 1 715/1 605 litrov.
Dobrodružná: pripravená na cesty ďaleko od každodenného života
Idylické miesto na kempovanie na lúke? Pohodová večerná grilovačka s priateľmi na chate na okraji lesa? Najzaujímavejšie miesta sa často nachádzajú mimo spevnených ciest. Žiadny problém pre verzie 4MATIC. V prípade potreby trakcie sa bleskurýchlo pripojí elektromotor na prednej náprave. Okrem toho sú modely 4MATIC vybavené Terénnym režimom. Tento jazdný program pre poľné alebo štrkové cesty prispôsobuje vlastnosti pohonu, riadenia a bŕzd a vodičovi tak poskytuje potrebnú podporu. Funkcia Transparentná kapota motora (na želanie) umožňuje virtuálny pohľad pod celé vozidlo a uľahčuje tak manévrovanie v zložitom teréne. Hmotnosť zaťaženia prívesom modelov 4MATIC je až dve tony, čo je pre akumulátorové elektrické vozidlo tejto kategórie vozidiel špičková hodnota. Elektrická GLB je tak vhodná aj ako ťažné vozidlo pre väčší obytný príves. Vďaka vysokému vertikálnemu zaťaženiu až 100 kilogramov možno prepravovať aj elektrobicykle na víkendový výlet alebo prázdniny.
Ďalšie informácie o týchto témach nájdete tu.
Bezproblémová: ideálny sprievodca na každý deň zabezpečí bezstresové, bezpečné a pohodlné rodinné výlety

Bezpečná: predvídavá technológia pre vysokú úroveň ochrany
Nová GLB je k dispozícii so širokou ponukou asistenčných jazdných systémov, medzi ktoré patrí sériový asistent udržiavania odstupu DISTRONIC. Hardvér zahŕňa osem kamier, päť radarových snímačov, dvanásť ultrazvukových snímačov a jeden vodou chladený vysokovýkonný počítač s dostatočnými výkonovými rezervami pre budúce funkcie a pravidelné aktualizácie vzduchom. Výrobca vozidiel Mercedes-Benz teraz spája všetky asistenčné systémy pod spoločným názvom MB.DRIVE. Mnohé Digitálne doplnky[3] sú dostupné už počas uvedenia na trh alebo alternatívne prostredníctvom obchodu Mercedes-Benz Store. Ďalšie Digitálne doplnky možno navyše aj neskôr aktualizovať.
Vhodná na dlhé jazdy: prekonávanie veľkých vzdialeností bez medzizastávky
Z Kolína nad Rýnom do Berlína, z Ríma do Benátok, z Lyonu do Štrasburgu – v okruhu vzdialenosti cca 600 kilometrov sa v Európe nachádza mnoho zaujímavých miest. V lokálnych podmienkach je možné sa dostať napríklad z najzápadnejšieho bodu Slovenska (Záhorská Ves) do najvýchodnejšieho (Nová Sedlica). Všetky tieto jazdy zvládne nová GLB bez prerušenia, pretože dojazd modelu GLB 250+ with EQ Technology je až 631 kilometrov (WLTP)[4].
Časovo efektívna: za pár minút pripravená na ďalšiu etapu
Ak chcete zájsť ešte ďalej, energiu môžete rýchlo dobiť: 800-voltový systém v kombinácii s novou generáciou akumulátorov sa stará o krátke časy nabíjania. Tak možno v prípade GLB počas desiatich minút dobiť dojazd až 260 kilometrov (WLTP).[5] Rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom umožňujú 800-voltové nabíjacie stanice s výkonom nabíjania až 320 kW. GLB dokáže využívať aj 400-voltovú infraštruktúru nabíjania: na želanie je k dispozícii konvertor jednosmerného prúdu. Výkon nabíjania striedavým prúdom dosahuje hodnotu až 22 kW.
Komfortná: dynamický podvozok pre pohodlné cestovanie alebo pôžitok z jazdy
Podvozok s adaptívnym nastaviteľným tlmením, ktorý sa sériovo dodáva v kombinácii s 20-palcovými diskmi, sa stará o potešenie z mimoriadne komfortnej alebo alternatívne športovej jazdy. Prepínačom DYNAMIC SELECT môžu vodiči meniť vlastnosti tlmenia vozidla. Môžu si vybrať medzi komfortným režimom s komfortnou charakteristikou tlmenia a športovým režimom na športovo tuhé nastavenie tlmenia.
Vhodná pre deti: veľa miesta a štyri ukotvenia detskej sedačky v zadnej časti interiéru
Len málo vozidiel v tejto triede umožňuje montáž viac ako dvoch detských sedačiek v zadnej časti interiéru. Nová GLB je ideálna pre malú veľkú rodinu: v druhom a treťom rade možno namontovať celkovo až štyri detské sedačky.
Alternatíva so špičkovou technikou: hybridné vozidlo s tromi výkonovými stupňami
Pár mesiacov po uvedení na trh bude nová GLB k dispozícii ako atraktívny elektrický základný model, rovnako ako špičkové hybridné vozidlo so 48-voltovou technikou a elektromotorom integrovaným do prevodovky. Vysokomoderný spaľovací motor bude spočiatku dostupný v troch výkonových stupňoch. Hybridné modely GLB budú môcť za určitých podmienok jazdiť elektricky a rekuperovať. Kupujúci si budú môcť vybrať medzi náhonom na predné kolesá a náhonom na všetky kolesá 4MATIC.
Ďalšie informácie o týchto témach nájdete tu.
Ohromujúca: výrazný vzhľad vďaka novému dizajnu
Výrazná: dynamické tvary a ikonické svetelné akcenty
Pri pohľade zboku sa vyznačuje mohutnými proporciami SUV so vztýčenou prednou časťou a strmším čelným sklom, ako aj krátkymi prevismi. Terénny charakter vozidla umocňujú obvodové obloženia výrezov kolies a vizuálna ochrana spodku proti podbehnutiu vpredu a vzadu. Široký rozchod kolies a zvonku lícujúce kolesá dodávajú GLB v kombinácii so svalnatými plecami dynamický charakter. Najzaujímavejším prvkom ikonickej masky chladiča je celkovo 94 samostatne animovaných LED hviezd so vzhľadom chrómu. V závislosti od zákonných ustanovení špecifických pre danú krajinu je úplne alebo čiastočne osvetlená aj centrálna hviezda. Jeden z mála vizuálnych rozlišovacích znakov GLB s hybridným pohonom: táto verzia má klasickú masku chladiča s pochrómovaným vzorom Mercedes-Benz, ktorú lemuje sériový svetelný vodič s LED.
Bohaté výhľady: veľkorysá panoramatická strecha na bezhraničný výhľad
Veľká sériová panoramatická strecha sa stará o pocit neobyčajne veľkorysého a otvoreného priestoru. V prípade panoramatickej strechu s funkciou SKY CONTROL[6] možno po segmentoch prepínať sklenenú plochu z priehľadnej, pre voľný výhľad nahor, na mliečnu, pre väčšie súkromie (mimoriadna výbava). Jedinečný vizuálny zážitok ponúka GLB najmä v noci, keď žiari 158 podsvietených hviezd.
Moderná: špičkový dizajn sa snúbi s ergonomickým ovládaním
Nový princíp návrhu interiéru sa zameriava na niekoľko ikonicky stvárnených technicky vyspelých prvkov, ako je superobrazovka MBUX (na želanie), ktorá pôsobí dojmom, akoby sa vznášala. Za veľkou sklenenou plochou sa nachádza obrazovka pre vodiča s veľkosťou 26 centimetrov (10,25 palca), centrálny displej s veľkosťou 35,6 centimetra (14 palcov), ako aj obrazovka pre spolujazdca s rovnakou veľkosťou 35,6 centimetra (14 palcov). Ďalším lákadlom je športovo vysoko umiestnená stredová konzola, ktorá pôsobí akoby sa vznášala s prídavným odkladacím priečinkom. Nový volant je navrhnutý ergonomicky a možno ho intuitívne ovládať. Na základe mnohých želaní zákazníkov výrobca vozidiel Mercedes-Benz opäť zaviedol koncepciu ovládania pomocou kolískového prepínača pre obmedzovač rýchlosti a systém DISTRONIC, ako aj valček na ovládanie hlasitosti.
Individuálna: jedinečné ambientné štýly a rôznorodé prvky výbavy
Vďaka líniám výbavy Progressive, AMG Line a AMG Line plus, ako aj balíku Night a ďalším prvkom výbavy možno GLB v závislosti od želania zákazníka nakonfigurovať úplne odlišne. Veľký je aj výber ozdobných prvkov a materiálov pre interiér. Ďalšia možnosť individuálneho prispôsobenia: pre superobrazovku MBUX je k dispozícii jedenásť takzvaných ambientných štýlov. To umožňuje používateľom vytvoriť si vo vozidle vlastnú atmosféru. Farebné schémy združeného prístroja, vrátane tubusových stupníc, ovládacích prvkov a náladového osvetlenia je zladené s týmito emocionálnymi motívmi pozadia.
Ďalšie informácie o týchto témach nájdete tu.
Intuitívna: nový svet komplexných digitálnych zážitkov vďaka systému MBUX a technologickým inováciám (MB.OS)
Počas mnohých nasledujúcich rokov bude vždy aktuálna a pripravená na nové funkcie: vďaka priebežným aktualizáciám vzduchom
Nová GLB funguje plne na vlastnom operačnom systéme Mercedes-Benz (MB.OS), ktorý je výsledkom vlastného vývoja spoločnosti. Vďaka systému s podporou umelej inteligencie možno každé vozidlo vybaviť superpočítačmi, ktoré sú prepojené s Inteligentným cloudom ‑Mercedes-Benz. Toto umožňuje priebežné aktualizácie vzduchom[7] určené pre najdôležitejšie funkcie vozidla. Týka sa to aj asistenčných jazdných systémov. GLB tak zostane aktuálna a atraktívna počas mnohých nasledujúcich rokov. V podobe Digitálnych doplnkov9 možno prostredníctvom obchodu Mercedes-Benz Store‑ dodatočne objednať aj prídavné funkcie.
Na ceste k hyperpersonalizovanému digitálnemu zážitku: štvrtá generácia systému MBUX
So systémom MB.OS prichádza štvrtá generácia MBUX. Otvára nový svet personalizovaného zážitku a intuitívnej interakcie medzi človekom a vozidlom, ktorá určuje štandardy v automobilovom priemysle. Nová generácia systému MBUX je prvým infotainmentom v automobile, ktorý integruje umelú inteligenciu (UI) tak od spoločnosti Microsoft, ako aj od Google. Vďaka tomu sa v jednom systéme prvýkrát kombinuje viacero agentov UI. MB.OS ponúka maximálnu flexibilitu, ktorá umožňuje bezproblémovú integráciu obsahov externých poskytovateľov. Používateľské rozhranie typické pre Mercedes zostáva zachované – aby bol zákazníkom sprostredkovaný zvyčajný zážitok.
Výnimočne intuitívna a individuálna: nová koncepcia ovládania a zobrazovania MBUX
Superobrazovku MBUX podporujú najmodernejšie vysokovýkonné čipy a grafika v reálnom čase z herného endžinu na platforme Unity. Nová koncepcia ovládania a zobrazovania je dokonale prispôsobená individuálnym preferenciám zákazníkov. Zdokonalená nulová vrstva MBUX na centrálnom displeji zobrazuje najdôležitejšie informácie, návrhy a prvýkrát aj naposledy použité aplikácie.[8] V náhľade aplikácií možno teraz aplikácie presúvať a spájať do priečinkov s individuálnymi názvami – podobne ako na chytrom telefóne. Keď je otvorená niektorá z aplikácií, jednoduchým stieracím pohybom smerom doľava sa možno vrátiť naspäť k náhľadu aplikácií. Ďalším stieracím pohybom sa používateľ vráti na nulovú vrstvu. Alternatívne možno aj naďalej kedykoľvek prejsť na nulovú vrstvu priamo tlačidlom Domov.
Inteligentný, komunikatívny a empatický ako priateľ: nový virtuálny asistent MBUX
Vďaka generatívnej umelej inteligencii (UI) nový virtuálny asistent MBUX revolučne mení vzťah medzi vozidlom a vodičom. Dokáže viesť komplexné, viacdielne dialógy ako s priateľom a disponuje krátkodobou pamäťou. Na základe funkcií vyhľadávania ChatGPT4o a Microsoft Bing spája zozbierané vedomosti z internetu. Vďaka agentovi Google Gemini dokáže virtuálny asistent dokonale odpovedať aj na otázky týkajúce sa cieľov navigácie. Má prístup k informáciám z platformy Google Maps, ktoré využíva na to, aby používateľom poskytol podrobné a personalizované odpovede na otázky súvisiace s navigáciou, pozoruhodnosťami a mnohými ďalšími témami. Virtuálny asistent MBUX je neustále prítomný na nulovej vrstve ako „živý“ avatar.
Inteligentná navigácia, ktorá vzbudzuje dôveru: riešenie Google Maps prispôsobené na mieru
V novej GLB je zážitok z navigácie založený na službe Google Maps. Toto riešenie navigácie, ktoré bolo vyvinuté v rámci partnerstva medzi spoločnosťou Google a Mercedes-Benz, je jedným z prvých systémov, ktoré integrujú nového automobilového UI agenta z cloudu Google tak, aby bol použiteľný vo vozidle so službou Google Maps.10 Navigácia s Elektrickou inteligenciou Mercedes-Benz na základe mnohých faktorov naplánuje najrýchlejšiu a najkomfortnejšiu trasu, vrátane zastávok na nabíjanie. Integrovaná vizuálna komunikácia dosahuje vďaka priestorovej navigácii MBUX novú dimenziu. V reálnom čase na displeji vodiča plynulo prepája náhľad asistenčných jazdných systémov s 3D zobrazením okolia a navádzaním po trase. Cestujúci profitujú z lepšieho prehľadu o situácii. Pretože vidia to, čo vidí GLB, ako aj spôsob podpory asistenčných systémov.
Ďalšie informácie o týchto témach nájdete tu.
Priestranná: všestranný hrdina všedných dní s priestorom na spontánnosť
Koncepcia rozmerov a úžitková hodnota
- Dostatok miesta pre až sedem osôb: ideálne pre mladé rodiny a veľký okruh priateľov
- Nastúpte, prosím: jednoduchšie nastupovanie do zadných radov sedadiel, zlepšený komfort sedenia
- Starosti s batožinou sú minulosťou: najväčší predný batožinový priestor v rámci modelovej rodiny a nastaviteľná zadná lavica
- Vybavená na poľné cesty: Terénny režim a Transparentná kapota motora
- Čisté riešenie: inovatívny systém stieračov VISION CONTROL ako súčasť sériovej výbavy
- Faktor pohodlia: rýchlo reagujúce a účinné klimatizovanie interiéru
Flexibilita je tromf: nová GLB je k dispozícii ako päťmiestne a sedemmiestne vozidlo. Ten, kto sa rozhodne pre verziu s dvomi prídavnými miestami na sedenie v treťom rade sedadiel, môže cestovať na ďalší ligový zápas s celým tenisovým družstvom alebo so sebou spontánne vziať na školskú oslavu susedove deti. . Vďaka tomu má GLB výnimočné postavenie medzi kompaktnými elektrickými vozidlami.
Na oboch prídavných samostatných sedadlách druhého radu sedadiel, ktorý sa dodáva na želanie, môžu pohodlne sedieť osoby s telesnou výškou až 1,68 metra. To je o tri centimetre viac ako v predchodcovi. Do tretieho radu sedadiel sa navyše nastupuje jednoduchšie než do predchodcu. Vyplýva to z dráhy nastavenia funkcie EASY-ENTRY, ktorá je o 32 milimetrov dlhšia, ako aj zo zväčšených výrezov zadných dverí. Ďalšia výhoda počas každodenného jazdenia: dvere presahujú prahy. Ešte viac tak zvyšujú komfort nastupovania a zároveň chránia výrezy dverí (a tým aj nohavice) pred znečistením.
Komfort sedenia v druhom rade sedadiel sa takisto zlepšil. Cestujúci sedia ešte pohodlnejšie, pretože uhol v oblasti bedier sa zlepšil o 9 stupňov, vďaka čomu sú stehná podopreté na väčšej ploche. Okrem toho výrobca vozidiel Mercedes-Benz zlepšil penu v sedadlách a optimalizoval obrysy na lepšiu bočnú oporu.
V porovnaní s predchodcom sa rázvor predĺžil o 60 milimetrov na 2 889 milimetrov. Z toho profitujú najmä cestujúci vzadu: zväčšený priestor na nohy v druhom rade sedadiel až o 68 mm ešte viac spríjemní cestovanie pre cestujúcich v zadnej časti interiéru. Tvar strechy SUV a sériová panoramatická strecha zväčšujú priestor v oblasti hlavy a zlepšujú pocit z veľkorysého priestoru. Maximálny priestor v oblasti hlavy sa v porovnaní s EQB podarilo zväčšiť o 35 mm pre vodiča a spolujazdca a pre cestujúcich na zadných sedadlách v druhom a treťom rade sedadiel o 64 mm[9], respektíve 10 mm.
Už nikdy viac puzzle s batožinou
Vezmeme so sebou na veľkú dovolenku len trojkolku a elektrický gril alebo sa do batožinového priestoru nejako zmestí aj paddleboard? Radšej sa zbaliť do flexibilných športových tašiek alebo zobrať ten veľký stabilný kufor na kolieskach? A určite nezabudnúť obľúbenú hračku … Pred rodinnou dovolenkou hrávajú rodičia s batožinou často puzzle: väčšinou je potrebné vziať viac, než sa skutočne zmestí do auta. Vďaka novej GLB s technológiou EQ je baleniu buď, alebo koniec. S objemom 127 litrov (104 l podľa normy ISO 3832) má model najväčší batožinový priestor v rámci novej modelovej rodiny. Dostatok miesta na prepravku s nápojmi. Alebo tri futbalové lopty. Alebo kompaktný stan alebo, alebo, alebo. Otvor batožinového priestoru je s cieľom pohodlného nakladania navrhnutý veľkoryso. Batožinový priestor vzadu má objem až 540/480 litrov (päť-/sedemmiestne vozidlo). Po sklopení operadiel zadných sedadiel je to až 1 715/1 605 litrov.
Zadné sedadlá sú sériovo delené v pomere 40/20/40 a operadlá možno samostatne sklopiť v súlade s týmto delením. Pre päťmiestne vozidlo je zadná lavica nastaviteľná v pozdĺžnom smere k dispozícii ako mimoriadna výbava, pre sedemmiestne vozidlo je súčasťou sériovej výbavy. V prípade tejto výbavy možno druhý rad sedadiel posunúť v pozdĺžnom smere o 140 milimetrov a okrem toho sklopiť operadlá vo viacerých stupňoch. Vďaka tomu možno buď maximalizovať komfort sedenia pre cestujúcich, alebo batožinový priestor v rôznych krokoch zväčšiť až o 140 litrov a všestranne ho využívať.
Na zväčšenie batožinového priestoru možno sedadlá v treťom rade sedadiel (na želanie) zapustiť do dna ložného priestoru. V prípade päťmiestneho vozidla možno multifunkčne využívať výškovo nastaviteľné dno ložného priestoru. Vďaka tomu možno buď maximalizovať ložnú výšku, alebo uskladniť v dvojitej podlahe malé predmety.
Tu je prehľad rozmerov:
|
|
|
Nová GLB s technológiou EQ |
Predchádzajúca EQB |
Zmena |
Predchádzajúca GLB |
Zmena |
|
Vonkajšie rozmery[10] |
||||||
|
Dĺžka |
mm |
4 732 |
4 684 |
+48 |
4 634 |
+98 |
|
Šírka |
mm |
1 861 |
1 834 |
+27 |
1 834 |
+27 |
|
Výška |
mm |
1 687 |
1 701 |
–14 |
1 701 |
–14 |
|
Rázvor |
mm |
2 889 |
2 829 |
+60 |
2 829 |
+60 |
|
Priemer otáčania |
m |
11,9 |
11,8 |
+0,1 |
11,7 |
+0,2 |
|
Vnútorné rozmery[11] |
||||||
|
Priestor na nohy vpredu |
mm |
1 052 |
1 045 |
+7 |
1 045 |
+7 |
|
Priestor na nohy v druhom rade sedadiel |
mm |
1 008/939 |
940/910 |
+68/+29 |
940/937 |
+68/+2 |
|
Max. priestor v oblasti hlavy vpredu |
mm |
1 070 |
1 035 |
+35 |
1 035 |
+35 |
|
Max. priestor v oblasti hlavy v druhom rade sedadiel |
mm |
1 026/1 016 |
962/962 |
+64/+54 |
999/982 |
+27/+34 |
|
Max. priestor v oblasti hlavy v treťom rade sedadiel[12] |
mm |
882 |
872 |
+10 |
884 |
–2 |
|
Objem batožinového priestoru |
l |
540/480 |
495/465 |
+45/+15 |
565/500 |
–25/–20 |
|
Objem batožinového priestoru so sklopenými operadlami zadných sedadiel |
l |
1 715/1 605 |
1 710/1 620 |
+5/–15 |
1 805/1 680 |
–90/–75 |
|
Objem batožinového priestoru vpredu[13] |
l |
127 |
– |
+127 |
– |
+127 |
|
Objem batožinového priestoru vpredu a vzadu |
l |
667/597 |
495/465 |
+172/+132 |
565/500 |
+102/+97 |
Vždy vyzbrojená na malé úniky z každodennosti
Idylické miesto na kempovanie na lúke? Pohodová večerná grilovačka s priateľmi na chate na okraji lesa? Najzaujímavejšie miesta sa často nachádzajú mimo spevnených ciest. Žiadny problém pre verzie 4MATIC. V prípade potreby trakcie vysokovoltové vypínacie zariadenie (DCU) v týchto verziách bleskurýchlo pripojí ovládaciu jednotku Drive Unit na prednej náprave, ktorá je inak z dôvodov účinnosti v maximálnej možnej miere odpojená.
Okrem toho sú modely 4MATIC vybavené Terénnym režimom. Tento jazdný program pre poľné alebo štrkové cesty prispôsobuje vlastnosti pohonu, riadenia a bŕzd. Funkcia Transparentná kapota motora (na želanie) umožňuje pospájaním snímok z prednej kamery a kamier vonkajších zrkadiel virtuálny pohľad pod celé vozidlo.
Vždy plný výhľad: VISION CONTROL
Súčasťou sériovej výbavy novej GLB je inovatívny systém stieračov VISION CONTROL. Čelné sklo sa tak mimoriadne rýchlo a dôkladne čistí. Voda sa v závislosti od potreby rozstrekuje zo stierača priamo pred jeho gumovú lištu. Vodičovi tak ani na okamih nebráni vo výhľade vodný film. Zároveň sa rozstrekovaná kvapalina neodkláňa od čelného skla, ale sa na 100 percent využíva na čistenie. Systém VISION CONTROL udržiava plochy spoľahlivo čisté aj v hornej časti čelného skla, kde sa nachádzajú kamery a snímače asistenčných jazdných systémov.
Na odstránenie odolného znečistenia ponúka systém funkciu odmočenia. Tým možno odstrániť aj čerstvo vzniknuté zvyšky po hmyze. Stierače sa uvedú do zvislej polohy, začne sa rozstrekovať umývací roztok, zatiaľ čo stierač sa posúva do spodnej východiskovej polohy. Po 30-sekundovom čase odmočenia sa uvoľnené znečistenie odstráni zo skla v rámci jedného cyklu zotretia. Funkcia sa aktivuje, ak na stojacom vozidle podržíte počas jedného umývacieho cyklu stlačené tlačidlo na páke stĺpika riadenia. Príslušné hlásenie sa zobrazí na displeji vodiča.
Príjemná klíma: už krátko po nastúpení
Mrznutie v elektrickom vozidle? Vodiči vozidiel Mercedes-Benz to poznajú len z počutia. Nová GLB posúva efektívnosť a teplotný komfort na novú úroveň. Príklad: počas 20-minútovej jazdy pri vonkajšej teplote –7° Celzia vyhreje interiér dvakrát rýchlejšie než jej predchodca. Prekonáva tak dokonca aj čas vyhrievania konvenčne poháňaných modelov. V porovnaní s predchodcom potrebuje GLB približne len polovicu energie. To má pozitívny vplyv na elektrický dojazd.
Vyhrievanie sa spustí automaticky, len čo niekto nastúpi do auta. Stratégiou výrobcu vozidiel Mercedes-Benz je najprv zohriať hornú časť tela a ruky. Takto sa zabezpečuje rýchly tepelný komfort dokonca bez použitia predklimatizovania. Okrem toho možno teraz systém ovládať ešte intuitívnejšie a komfortnejšie a v mnohých ohľadoch ho prispôsobiť individuálnym potrebám. Bez ohľadu na to, či cestujúci práve nabíjajú, sedia vo vozidle alebo dokonca driemu – systém plynule reguluje kúrenie a chladenie pomocou svojej inteligentnej, predvídavej prevádzkovej stratégie.
Pri mrazivých teplotách musí vyhrievacia sústava navyše čo najrýchlejšie odmraziť zamrznuté sklá. Príslušné testy v studenom tuneli v Sindelfingene ukazujú, ako efektívne sa v novej GLB realizuje proces odmrazovania. Pri vonkajšej teplote –15° Celzia trvá len 15 minút, kým sa čelné sklo odmrazí natoľko, aby bolo možné vyraziť. A to len s pomocou nastavenia funkcie odmrazovania vyhrievacej sústavy a bez ďalšieho pričinenia vodiča.
Technickým základom výrazného zvýšenia komfortu je inovatívne tepelné čerpadlo, ktoré bolo prevzaté z technologického programu VISION EQXX. Ako takzvaný viaczdrojový model dokáže využívať paralelne tri zdroje energie: odpadové teplo z elektrického pohonu a akumulátora, ako aj okolitý vzduch. Tepelné čerpadlo využívaním voľne dostupného tepla prispieva k vysokej efektívnosti GLB. Pri rovnakom výkone spotrebuje približne tretinu elektrickej energie porovnateľného prídavného kúrenia. A ak už viete, že zajtra ráno vyrážate na dovolenku, môžete využiť aj predklimatizovanie, ktoré je súčasťou sériovej výbavy. Vtedy je vozidlo klimatizované podľa želania už pri odjazde.
Bezproblémová: dokonalý spoločník na uvoľnené rodinné výlety
Pohon, podvozok, bezpečnosť, asistenčné systémy
- Veľký akčný rádius: dojazd až 631 km[14], počas desiatich minút možno dobiť dojazd až 260 km[15] (oba podľa WLTP)
- Komfortné a športové vlastnosti po stlačení tlačidla: k dispozícii je podvozok s adaptívnym nastaviteľným tlmením
- Vysoká úroveň ochrany pre všetkých: pasívna bezpečnosť, vrátane moderných záchytných systémov
- Podpora pre vodiča: moderné asistenčné jazdné systémy a parkovacie systémy
- Elektrifikované špičkové hybridné modely so 48-voltovou technikou dokážu pri mestských rýchlostiach jazdiť elektricky
Z Kolína nad Rýnom do Berlína, z Ríma do Benátok, z Lyonu do Štrasburgu – v okruhu vzdialenosti cca 600 kilometrov sa v Európe nachádza mnoho zaujímavých miest. V lokálnych podmienkach je možné sa dostať napríklad z najzápadnejšieho bodu Slovenska (Záhorská Ves) do najvýchodnejšieho (Nová Sedlica). Uvedené príklady jázd možno s novou GLB absolvovať bez prerušenia, pretože dojazd GLB 250+ with EQ Technology (kombinovaná energetická spotreba: 18,3 – 15,8 kWh/100 km | kombinované emisie CO₂: 0 g/km) je 631 kilometrov (WLTP).16
Ak chcete zájsť ešte ďalej, energiu môžete rýchlo dobiť: 800-voltový systém v kombinácii s novou generáciou akumulátorov sa stará o krátke časy nabíjania. Tak možno v prípade GLB počas desiatich minút dobiť dojazd až 260 kilometrov (WLTP).[16] Rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom umožňujú 800-voltové nabíjacie stanice s výkonom nabíjania až 320 kW. GLB dokáže využívať aj 400-voltovú infraštruktúru nabíjania: pretože na želanie je k dispozícii konvertor jednosmerného prúdu. Výkon nabíjania striedavým prúdom dosahuje hodnotu až 22 kW.
Pri uvedení na trh si kupujúci budú môcť vybrať medzi modelmi GLB 250+ with EQ Technology s výkonom 200 kW a GLB 350 4MATIC with EQ Technology (kombinovaná spotreba paliva: 18,6 - 15,9 kWh/100 km | kombinované emisie CO₂: 0 g/km)16, ktorý sa so špičkovým výkonom 260 kW nachádza na hornom konci modelovej palety. V prípade oboch modelov sa využíva vrcholový variant nových lítiovo-iónových akumulátorov s využiteľnou kapacitou energie 85 kWh. Čoskoro modelovú paletu doplnia ďalšie akumulátorové elektrické varianty, medzi nimi jeden základný model.
Prehľad prvých elektrických vozidiel GLB:
|
|
|
GLB 250+ with EQ Technology |
GLB 350 4MATIC |
|
Výkon (maximálny) |
kW |
200 |
260 |
|
Krútiaci moment (maximálny) |
Nm |
335 |
515 |
|
Akumulátor: chemické zloženie článkov |
|
nikel-mangán-kobalt |
|
|
Akumulátor: využiteľná kapacita energie |
kW |
85 |
|
|
Max. výkon nabíjania striedavým prúdom |
kW |
22[17] |
|
|
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom |
kW |
320 |
|
|
Nabíjanie jednosmerným prúdom: dojazd po 10 minútach (WLTP) |
km |
225 - 260 |
215 - 255 |
|
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h |
s |
7,4 |
5,5 |
|
Maximálna rýchlosť |
km/h |
210 |
|
|
Kombinovaná energetická spotreba[18] |
kWh/100 km |
18,3 - 15,8 |
18,6 - 15,9 |
|
Kombinované emisie CO220 |
g/km |
0 |
|
|
Dojazd (WLTP)20 |
km |
542 - 631 |
521 - 614 |
Novovyvinutý, elektrický pohonný systém s 93-percentnou účinnosťou
Jednotka elektrického pohonu (EDU) 2.0 rieši cieľový konflikt medzi maximálnym krútiacim momentom, maximálnou rýchlosťou a príkladnou efektívnosťou – predovšetkým v reálnej jazdnej prevádzke. Vysoký krútiaci moment totiž neposkytuje len dynamické jazdné výkony. Je užitočný aj vtedy, keď vozidlo zdoláva stúpania na horských cestách alebo je zaťažené prívesom. Čiastočne elektrické ťažné zariadenie (mimoriadna výbava) elektrických modelov GLB[19] umožňuje ťahať príves s hmotnosťou až dve tony. Vďaka tomu sú tieto modely vhodné napríklad ako vozidlá na ťahanie obytných prívesov.
Mercedes-Benz s hlavným pohonom na zadnej náprave pre najlepšiu trakciu a najlepšie jazdné vlastnosti prenáša usporiadanie hnacieho ústrojenstva známe zo strednej a vyššej triedy do základného segmentu. Elektrická pohonná jednotka so synchrónnym motorom s permanentnými magnetmi na zadnej náprave a výkonom 165 resp. 200 kW je plne výsledkom vlastného vývoja spoločnosti. Účinnosť na dlhej trase je na úrovni 93 percent od akumulátora po koleso.
Magnety v rotore sú usporiadané do tvaru dvojitého V. Ďalším charakteristickým znakom je vinutie statora s takzvanými natiahnutými cievkami. Tieto opatrenia prispievajú k mimoriadne tichému pohonu. Synchrónny motor s permanentnými magnetmi má pritom výrazne menší podiel ťažkých vzácnych zemín ako staršie generácie motorov – tento podiel je takmer nulový. Vysokovýkonná výkonová elektronika je vybavená striedačom z karbidu kremíka (SiC) na mimoriadne efektívne využívanie energie. Riadenie prevodovky a invertor sú združené v jednom konštrukčnom dieli s vysokou mierou integrácie.
Šprintér aj maratónsky bežec v jednom: dvojstupňová prevodovka spája dynamiku s vysokou efektívnosťou
Súčasťou architektúry pohonu je dvojstupňová prevodovka na zadnej náprave. Kombinuje dynamiku a efektívnosť. Prvý stupeň má krátky prevodový pomer 11 : 1. Umožňuje vynikajúce zrýchlenie od samého začiatku, vysoké zaťaženie prívesom a efektívnosť aj v mestskej premávke. Druhý prevodový stupeň (s prevodovým pomerom 5 : 1) je navrhnutý na prenos výkonu vo vysokých rýchlostiach a vysokú efektívnosť na diaľnici. Zabezpečuje vynikajúci dojazd a komfort na dlhých trasách. Aj maximálna rýchlosť sa dosiahne na druhom prevodovom stupni.
Body preradenia závisia od jazdnej situácie a zvoleného jazdného programu systému DYNAMIC SELECT. Okrem toho ich takzvaný onlinový optimalizátor neustále prispôsobuje aktuálnym parametrom, ako je napríklad stav nabitia akumulátora, výkon a požiadavka vodiča na výkon. Silové spojenie zabezpečujú ozubenia (1. stupeň), príp. lamely (2. stupeň). Prevodovka má špeciálnu tepelnú izoláciu.
Väčšia sila len vtedy, keď je potrebná: model s náhonom 4MATIC s vysokovoltovým vypínacím zariadením
Model GLB 350 4MATIC s náhonom na všetky kolesá je navyše vybavený jednotkou pohonu na prednej náprave s výkonom 80 kW. Aby boli dodržané požiadavky na efektívnosť, aj táto jednotka je vybavená invertorom z karbidu kremíka (SiC) a je konštrukčne vyhotovená ako synchrónny motor s permanentnými magnetmi (PSM). Predný elektromotor funguje ako pohon na „zvýšenie výkonu“. V závislosti od jazdnej situácie alebo jazdného programu sa tak pripája len pri zodpovedajúcej požiadavke na výkon alebo pri potrebe trakcie. Túto úlohu preberá takzvané vypínacie zariadenie (DCU), ktoré výrobca vozidiel Mercedes-Benz využil v tomto segmente prvýkrát.
V prospech vyššej efektívnosti dokáže vysokovoltové vypínacie zariadenie (DCU) pri malom zaťažení v zlomku sekundy odpojiť elektromotor na prednej náprave, aby boli elektromotor a časti prevodovky nehybné. Tým sa až o 90 percent znižujú straty na prednej náprave a predlžuje sa dojazd.
Z GLB sa stáva akumulátor elektrického prúdu pre domácnosť: na obojsmerné nabíjanie
Elektrická GLB je pripravená na prepojenie elektrických vozidiel s elektrickou sieťou. Keď je vozidlo pripojené na kompatibilnú obojsmernú nabíjaciu stanicu s jednosmerným prúdom, stane sa z neho zásobník energie, ktorý dokáže napríklad uložiť solárny prúd na neskoršie využitie. Predovšetkým však ale môže slúžiť aj ako dodávateľ elektriny, buď v smere od vozidla do domácnosti (Vehicle-to-Home, V2H), alebo v smere z vozidla do elektrickej siete (Vehicle-to-Grid V2G).
Funkcia obojsmerného nabíjania bude k dispozícii až po uvedení na trh pomocou aktualizácie vzduchom. Na využívanie obojsmerného nabíjania sa môžu vzťahovať trhovo špecifické podmienky v súvislosti s legislatívou a požiadavkami dodávateľov energie.
Inteligentná rekuperácia na dosiahnutie čo najväčšieho dojazdu
Elektrická GLB je vybavená brzdovým systémom OneBox. Doteraz samostatné konštrukčné diely ako posilňovač bŕzd s hlavným brzdovým valcom a regulácia ESP® sú spoločne začlenené do jedného kompaktného modulu, z čoho je odvodené označenie tohto systému. Systém optimalizuje rekuperáciu energie z brzdenia, a tým predlžuje dojazd. Koncepcia elektrického ovládania sa stará o to, aby mal vodič vždy konzistentný, suverénny a transparentný pocit z brzdového pedálu bez ohľadu na to, či brzdenie vozidla zabezpečuje rekuperácia alebo brzdenie trením. Nová brzdová sústava okrem toho spĺňa vysoké bezpečnostné štandardy typické pre značku. V prípade poruchy sa systém spoľahlivo prepne na hydraulickú záložnú úroveň a ponúka tak neustále bezpečné vlastnosti brzdenia.
Z dôvodu efektívnosti zabezpečuje takmer všetky brzdenia kompletne rekuperácia. Rekuperačný výkon dosahuje hodnotu až 200 kW. V princípe môžu modely brzdiť elektricky až do úplného zastavenia vozidla, čím spätne získajú kinetickú energiu. Prudké spomalenie (do 3 m/s2 na nápravu) prináša väčšie množstvo spätne získanej energie, a tým v súčte dlhší dojazd. Dokonca aj pri aktívnom regulačnom zásahu systému ABS alebo na zľadovatenej vozovke možno rekuperovať.
Rekuperačný výkon a stupeň rekuperácie si vodič môže zvoliť pomocou voliacej páky za volantom. K dispozícii sú tieto štyri stupne rekuperácie:
- D automaticky: inteligentná rekuperácia
- D+: bez rekuperácie (kĺzanie)
- D: štandardná rekuperácia s úrovňou spomalenia do 1 m/s2
- D–: zintenzívnená rekuperácia s úrovňou spomalenia do 3 m/s2
Všetky štyri stupne rekuperácie sú dostupné s funkciou Posledný režim. Pri stupni rekuperácie D automaticky je asistent ECO automaticky aktívny. V závislosti od výbavy dokáže využiť údaje uložené v navigačnej mape, ako aj informácie zo snímačov a kamier na zistenie predpokladaného priebehu trasy vozidla. Vďaka tomu dokáže systém podporiť optimálne prispôsobenie spôsobu jazdenia blížiacej sa jazdnej situácii, minimalizácii spotreby energie a maximalizácii rekuperácie. Asistent dokáže rozpoznať tieto udalosti na trase: kruhový objazd, ostrá zákruta, odbočka, križovatka v tvare T, klesanie alebo obmedzenie rýchlosti. Keď včas aktivujete smerovku, asistent ECO dokáže reagovať aj na ďalšie križovatky alebo odbočky.
Potom ako systém rozpoznal blížiacu sa udalosť alebo vozidlo idúce vpredu a GLB sa blíži k miestu tejto udalosti, asistent ECO vypočíta optimálny priebeh rýchlosti na základe odstupu, aktuálnej rýchlosti a dostupných informácií o trase. Na displeji vodiča sa zobrazí symbol Nohu dole z akceleračného pedála. Keď vodič dodrží tento pokyn, spustí sa inteligentná rekuperácia v deceleračnom režime. Po rozpoznaní vozidla idúceho vpredu alebo stojaceho vozidla asistentom ECO dokáže systém vašu GLB spomaliť až do úplného zastavenia. To je možné napríklad na konci dopravnej zápchy alebo na semafore.
MB.DRIVE nastavuje novú latku vďaka najmodernejším asistenčným jazdným systémom a parkovacím systémom
Nové modely GLB sú v Európe sériovo vybavené množstvom prvkov bezpečnostnej a komfortnej výbavy.[20] K technickým prvkom patrí osem kamier, päť radarových snímačov, dvanásť ultrazvukových snímačov a jeden vodou chladený vysokovýkonný počítač s dostatočnými výkonovými rezervami pre budúce funkcie a pravidelné aktualizácie vzduchom.
Výrobca vozidiel Mercedes-Benz teraz spája všetky asistenčné systémy pod spoločným názvom MB.DRIVE. Tieto Digitálne doplnky[21] sú dostupné alebo naplánované a možno ich aj dodatočne doplniť prostredníctvom obchodu Mercedes-Benz Store‑:
- MB.DRIVE ASSIST: od uvedenia na trh v Európe sa dodáva na želanie a ponúka výrazne vyšší komfort. Pretože dopĺňa asistenta udržiavania odstupu DISTRONIC o asistenta riadenia a je tak vysokomoderným asistenčným jazdným systémom SAE úrovne 2. Novinkou v GLB je asistent zmeny azdného pruhu, ktorý uľahčuje zmenu jazdného pruhu jednoduchým klepnutím na páčku smeroviek.
- MB.DRIVE ASSIST PLUS: táto funkcia by mala byť od budúceho roka súčasťou ponuky a ponúkne rozšírené asistenčné funkcie špecifické pre daný trh. Patrí k nim napríklad zdokonalená automatická zmena jazdného pruhu na diaľniciach.
- MB.DRIVE ASSIST PRO: tento vysokomoderný asistenčný systém zahŕňa dve prídavné kamery, a tým umožňuje nové rozšírené asistenčné funkcie v mestskej premávke. Po technickej stránke môže byť systém MB.DRIVE ASSIST PRO vo vozidle GLB vďaka svojej modulárnej konštrukcii dostupný na celom svete. Uvedenie na trh sa začne v Číne, keďže to tamojší regulačný rámec umožňuje.
- MB.DRIVE PARKING ASSIST: dokáže lepšie a rýchlejšie rozpoznať medzery na zaparkovanie na oboch stranách vozovky v porovnaní so systémom v predchodcovi a umožňuje aj priečne zaparkovanie. Rozpoznáva aj plochy na zaparkovanie, ktoré nie sú vyznačené bielymi čiarami. Taktiež novinka: možnosť automatického vyparkovania aj po manuálnom zaparkovaní.
- MB.DRIVE PARKING ASSIST 360: obohacuje asistenčný balík parkovania o nové a zlepšené náhľady okolia a nový vzhľad rozhrania HMI.
Pasívna bezpečnosť: komplexná ochrana doplnená o inteligentné systémy
Nová GLB bola vyvinutá od základov so zohľadnením najmodernejších bezpečnostných hľadísk, pretože výrobca vozidiel Mercedes-Benz chce s vozidlom GLB ponúknuť najbezpečnejší automobil svojej triedy. Asistenčné jazdné systémy dokážu zabrániť množstvu nehôd. Ak aj napriek tomu nastane nehoda, deformačné zóny, stabilná bezpečnostná bunka priestoru pre cestujúcich a záchytné systémy sú navrhnuté tak, aby pravdepodobnosť vážneho zranenia bola čo najnižšia. Zraniteľné cieľové skupiny sú chránené mimoriadnym spôsobom. Napríklad bola zohľadnená biomechanika starších cestujúcich so špecifickými hraničnými hodnotami.
Holá karoséria poskytuje v prípade bočného nárazu zosilnenú ochranu. Na tento účel je v bočnom obložení prahov zabudovaná kompaktná plástová štruktúra, ktorá lepšie absorbuje energiu. Ako SUV spĺňa GLB aj mimoriadne vysoké požiadavky Mercedes-Benz na prevádzkovú pevnosť.
Ako prvá GLB obsahuje nová generácia sériovo stredový airbag. Pri silnom bočnom náraze sa tento airbag rozvinie medzi vodičom a spolujazdcom. Novinkou v tomto konštrukčnom rade sú okrem toho airbagy na ochranu kolien ako na strane vodiča, tak aj spolujazdca (v závislosti od trhu).
Medzi rozsiahle prvky bezpečnostnej výbavy v oblasti zadných sedadiel patria nastaviteľné opierky hlavy, rovnako ako bezpečnostné pásy s napínačmi a obmedzovačmi sily pásu na všetkých krajných miestach na sedenie. V oblasti zadných sedadiel možno upevniť až štyri detské sedačky, dva modely iSize v druhom rade sedadiel a dve sedačky so systémom ISOFIX v treťom rade sedadiel. Súčasťou sériovej výbavy sú bočné airbagy vpredu a okenný airbag na oboch stranách, ktorý sa ako záves veľkoplošne rozvinie od stĺpika A až po stĺpik D pozdĺž predných a zadných bočných skiel. Na želanie sú k dispozícii bočné airbagy pre rad zadných sedadiel, ktoré dodatočne zvyšujú ochranu cestujúcich v prípade bočného nárazu.
Vďaka systému PRE-SAFE® dokážu vozidlá z dielne Mercedes-Benz reagovať na nebezpečenstvá ešte pred samotnou nehodou. Tento predvídavý bezpečnostný systém sa v prípade novej GLB dodáva na želanie. Medzi funkcie aktivované v určitých kritických jazdných situáciách ešte pred hroziacim nárazom patrí napríklad zatvorenie okien a predpätie bezpečnostných pásov pomocou reverzibilných napínačov pásov alebo nastavenie operadla sedadla spolujazdca do vzpriamenejšej polohy, ak je sedadlo vybavené pamäťovou funkciou. Medzi preventívne opatrenia pri rozpoznaní hroziacej nehody patrí aj predbežné prispôsobenie sluchu prostredníctvom zvuku PRE-SAFE®.
Osvedčený viacstupňový systém vysokovoltovej ochrany a zdokonalený monitorovací systém akumulátora
V prípade elektrického vozidla venuje výrobca vozidiel Mercedes-Benz pozornosť nielen dôrazu na ochranu partnerov a cestujúcich, ale aj na ochranu akumulátora energie. Plnoelektrické vozidlo je okrem známeho 12-voltového systému navyše vybavené aj vysokovoltovým elektrickým systémom, ktorý zahŕňa vysokovoltový akumulátor a k nemu pripojené spotrebiče. K nim patria napríklad elektromotory slúžiace na pohon či komponenty ako klimatizácia. Kompletné vozidlo, ako aj vysokovoltový akumulátor, vysokovoltové vedenia a ďalšie vysokovoltové komponenty musia nad rámec zákonných predpisov navyše spĺňať aj prísne požiadavky značky Mercedes-Benz.
V GLB je obal akumulátora integrovaný do koncepcie ochrany pri náraze ako súčasť štruktúry vozidla. Okrem toho výrobca vozidiel Mercedes-Benz zrealizoval v rámci novej generácie vysokovoltových akumulátorov so zodpovedajúcimi odstupmi medzi článkami akumulátora, ako aj konštrukcie článkov a modulov článkov rozsiahle opatrenia proti potenciálnej tepelnej reakcii vysokovoltového akumulátora. Zdokonalený monitorovací systém zahŕňa na strane vozidla okrem varovania cestujúcich ďalšie ochranné opatrenia – napríklad sa automaticky zatvoria bočné okná a vetracie klapky.
Výrobca vozidiel Mercedes-Benz uplatnil svoju viacstupňovú koncepciu ochrany vysokovoltovej bezpečnosti aj vo vozidle GLB, aby elektrické komponenty po nehode nijako neohrozovali cestujúcich, poskytovateľov prvej pomoci ani záchranárov. Táto koncepcia ochrany sa už osvedčila v iných plnoelektrických modeloch z dielne Mercedes-Benz – potvrdzujú to zistenia zo skúmania dopravných nehôd realizovaného výrobcom vozidiel Mercedes-Benz. V prípade vážnej nehody sa vysokovoltový elektrický systém automaticky odpojí. Rozlišuje sa pritom medzi reverzibilným a ireverzibilným odpojením.
V prípade ľahších nehôd sa aktivuje reverzibilné odpojenie. Keď sa vodič po automatickom odpojení pokúsi naštartovať vozidlo, na pozadí sa vykoná automatické meranie izolácie. Ďalšie naštartovanie je možné len ak systém nevykazuje chyby. Jazdy sú tak schopné len tie vozidlá, ktoré sú pripravené na jazdu. Len pri vážnych nehodách, po ktorých vozidlo spravidla už nie je schopné jazdy, sa vysokovoltový elektrický systém odpojí ireverzibilne. Nezvratné odpojenie znamená, že len odborná dielňa dokáže vozidlo znova aktivovať.
Pri automatickom odpojení sa cieleným vybitím komponentov zaistí, že tieto komponenty nebudú predstavovať žiadne nebezpečenstvo. Pre záchranárov sú navyše určené odpojovacie miesta, na ktorých môžu vysokovoltový systém manuálne odpojiť od napätia.
Komfortné alebo športové vlastnosti po stlačení tlačidla: dostupný je podvozok so systémom DYNAMIC SELECT
Sériovo je GLB dodávaná s komfortným podvozkom s oceľovými pružinami a novovyvinutou trojprvkovou prednou nápravou. Dolná úroveň prvkov zavesenia zahŕňa priečnu výstuhu a tlačnú vzperu. Obe ramená sú vyhotovené ako kované hliníkové konštrukčné diely. Rovnako ako pri náprave s teleskopickými vzperami McPherson, aj v tomto prípade teleskopická vzpera vedie koleso a je priamo spojená so strmeňom nápravy. Tretím ramenom je spojovacia tyč, ktorá je určená ako časť riadenia s ozubenou tyčou. Priečne uložená prevodovka riadenia je umiestnená pred stredom kolesa. To spôsobuje želané natáčanie a precízne reakcie riadenia. Strmeň nápravy, ktorý spája dolnú úroveň prvkov zavesenia s teleskopickou vzperou a na ktorom je uchytené koleso aj brzdová sústava, je vyhotovený ako odlievaný hliníkový konštrukčný diel. Pri tomto konštrukčnom diele bol dôraz kladený nielen na nízku hmotnosť konštrukcie, ale aj na vysokú tuhosť odklonu kolies. Tým boli vytvorené ideálne podmienky pre dobré reakcie pri zatáčaní a vysoký zvukový komfort. Vzadu je zabudovaná novovyvinutá náprava s priestorovým zavesením kolies. Prostredníctvom nej prenáša výrobca automobilov Mercedes-Benz do tohto segmentu koncepciu zo strednej a vyššej triedy, ktorá je známa svojimi kvalitami, pokiaľ ide o vedenie kolesa.
V kombinácii s 20-palcovými diskmi je GLB sériovo dodávaná s podvozkom s adaptívnym nastaviteľným tlmením. Prepínačom DYNAMIC SELECT môžu vodiči meniť vlastnosti tlmenia vozidla. Môžu si vybrať medzi komfortným režimom s komfortnou charakteristikou tlmenia a športovým režimom na športovo tuhé nastavenie tlmenia. Viaceré senzory nepretržite monitorujú stav podvozku, jazdnú situáciu, rovnako ako spôsob jazdenia vodiča a upravujú tlmenie pre každé koleso individuálne.
Modulárna architektúra umožňuje výrobu vynikajúcich elektrických modelov a špičkových hybridných vozidiel
Plnoelektrické modely zohrávajú kľúčovú úlohu pri realizácii trvalo udržateľnej obchodnej stratégie značky Mercedes-Benz. Tempo tejto transformácie však určujú želania a potreby mobility zákazníkov v rôznych regiónoch sveta. Nová GLB bude preto niekoľko mesiacov po uvedení svojho plnoelektrického súrodenca na trh k dispozícii aj ako hybridné vozidlo so 48-voltovou technológiou a elektromotorom integrovaným do prevodovky. Modulárna architektúra rodiny modelov GLB umožňuje výrobcovi vozidiel Mercedes-Benz maximálnu flexibilitu v koncepcií pohonu a vo výrobe.
Vizuálne je GLB s hybridným pohonom takmer rovnaká ako jej elektrický náprotivok. Vďaka tomu si zákazníci môžu vybrať medzi týmito dvoma konfiguráciami pohonu podľa svojho osobného jazdného profilu a používania. Jeden z mála rozlišovacích znakov: GLB s hybridným pohonom: má klasickú masku chladiča s pochrómovaným vzorom Mercedes-Benz, ktorú lemuje sériový svetelný vodič s LED.
Inžinieri Mercedes-Benz vyvinuli vysokoefektívne hnacie ústrojenstvo v Nemecku podľa osvedčených štandardov kvality. Vysokomoderný spaľovací motor GLB s hybridným pohonom bude spočiatku dostupný v troch výkonových stupňoch. Kupujúci si budú môcť vybrať medzi náhonom na predné kolesá a náhonom na všetky kolesá 4MATIC. V správny čas pred začiatkom predaja budú v priebehu roka poskytnuté ešte technické údaje a ďalšie podrobnosti, okrem iného aj podrobnosti o výbave.
Modely s hybridným pohonom dokážu jazdiť čisto elektricky a rekuperovať
Konštrukcia motora a prevodovky je veľmi kompaktná vďaka malému rozostupu valcov a takzvanému bočnému usporiadaniu elektromotora: elektromotor, menič a prevodovka tvoria vysokointegrovaný celok. Novovyvinutý 48-voltový akumulátor s lítiovo-iónovou technológiou ponúka kapacitu energie do 1,3 kWh. Konštrukcia je znova mimoriadne kompaktná: v takzvanej plochej konštrukcii sú integrované články akumulátora aj menič DC/DC.
Elektromotor inteligentným spôsobom pomáha naprieč celým rozsahom otáčok. Zrýchlenie je výrazne lepšie predovšetkým pri nízkych otáčkach spaľovacieho motora. Pri mestských rýchlostiach a keď potrebný výkon nepresahuje 20 kW, možno s hybridnými modelmi jazdiť čisto elektricky. Takzvané elektrické kĺzanie, teda efektívne kĺzanie s odpojeným hnacím ústrojenstvom, je možné až do rýchlosti približne 100 km/h. Jedinečné: motor dokáže rekuperovať na všetkých ôsmich stupňoch, tzn. dokáže získavať späť až 25 kW energie.
Keďže sa krútiace momenty spaľovacieho motora a elektromotora sčítajú, prejavuje sa maximálny krútiaci moment vo veľkom rozsahu otáčok. Navyše možno spaľovací motor naštartovať kompletne pomocou elektromotora a oddeľovacej spojky. Tradičný pastorkový štartér preto už nie je potrebný. Mimoriadne komfortná: funkcia štart – stop a prechod medzi dvoma motormi sa pre vodiča uskutočňuje takmer nepozorovateľne.
Elektromotor s meničom je integrovaný v novej, veľmi kompaktnej osemstupňovej dvojspojkovej prevodovke (8G-eDCT). Výsledok tohto vývoja má preto označenie eDCT, keďže elektromotor je integrovaný v prevod
Zobrazit Galériu