Omen: revolučný hybridný dron s maximálnou rýchlosťou až 467 km/h
KĽÚČOVÉ ZISTENIA:
-
Omen je hybridný VTOL dron, ktorý štartuje vertikálne ako raketa.
-
Dosahuje rýchlosť takmer 470 km/h a dostup takmer 5 500 metrov.
-
Vzniká v partnerstve amerického Andurilu a EDGE.
Americká obranná spoločnosť Anduril Industries predstavila Omen, revolučný autonómny dron, ktorý mení pravidlá hry v kategórii bezpilotných lietadiel. Nejde len o ďalšiu kvadrokoptéru; Omen je hybridno-elektrický stroj, ktorý využíva zložitý, no vysoko efektívny dizajn „tail-sitter“.
Táto konštrukcia mu umožňuje štartovať a pristávať vertikálne (ako helikoptéra), no následne sa preklopiť a letieť horizontálne ako lietadlo. Tento dizajn je v letectve považovaný za mimoriadne náročný na zvládnutie, no zároveň ponúka obrovské výhody.

Zdroj foto: Anduril TREVOR DALTON
Rieši odveký problém potreby štartovacej dráhy pre lietadlá s pevnými krídlami a zároveň eliminuje nízku výdrž a rýchlosť bežných kvadrokoptér pri horizontálnom lete. Predstavitelia Andurilu otvorene priznali, že vývoj prebieha od roku 2019 a že pri hľadaní vhodného pohonného systému „narazili na stenu“, čo len potvrdzuje náročnosť tohto technologického prelom.
X-BAT looks super cool, but Anduril's unannounced runway-independent, AI-piloted aircraft with even longer range flew its first VTOL flight in January of 2020. The airframe is currently sitting in the Anduril HQ showroom.
See you at the Dubai Airshow next month, @shieldaitech! https://t.co/UQmuPJfgQu
Omen je zaradený do kategórie „Group 3 UAS“ (Unmanned Aerial System), ktorá zahŕňa stroje s hmotnosťou od 25 kg do 599 kg. Jeho výkonové parametre sú však v tejto triede absolútne výnimočné. Dron dokáže dosiahnuť maximálnu rýchlosť približne 467 kilometrov za hodinu a operačný dostup takmer 5 500 metrov.
Omen is not just a concept.
Anduril started building Omen in 2019, flew the first Omen demonstrators in 2020, and has logged hundreds of flight hours across 30+ prototypes.
Today, Omen is the first tail-sitter airplane with a mass-production contract. pic.twitter.com/QmzlALpbBY
Anduril tvrdí, že Omen má tri až päťkrát väčšiu nosnosť ako tradičné systémy v tejto kategórii. Pri vertikálnom štarte stojí na svojom chvoste a meria na výšku približne 3 metre. Jeho dizajn tvoria štíhle hlavné krídla, dva rotory a menšie „kačacie“ krídla (canards) v prednej časti trupu pre lepšiu manévrovateľnosť.
Kľúčom k úspechu sa stal až pokrok v sériovo-hybridnej technológii. Dron využíva spaľovací motor, ktorý slúži ako generátor elektriny pre elektrické motory poháňajúce vrtule. Táto konfigurácia mu dáva výnimočnú flexibilitu a dolet. Dron je navrhnutý pre modulárnosť a široké spektrum misií.
Môže niesť pokročilé senzory, radary so syntetickou apertúrou, systémy elektronického boja, ale aj logistický náklad. Zvažuje sa aj jeho námorné využitie na hliadkovanie a potenciálne nasadenie sonarových bójí. Mozgom celého systému je softvérová platforma Andurilu „Lattice for Mission Autonomy“.
— Anduril Industries (@anduriltech) November 12, 2025
Tá umožňuje viacerým dronom autonómne koordinovať letové dráhy, zdieľať senzorické dáta a prispôsobovať sa misii v reálnom čase. Napriek svojej veľkosti je systém navrhnutý tak, aby ho dvojčlenný tím dokázal zložiť a spustiť v priebehu niekoľkých minút bez potreby akejkoľvek infraštruktúry.
Zdroj: twz.com foto: Anduril
Zobrazit Galériu