SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement

SUV EQS: nová definícia luxusu vozidla SUV

Tlačové správy
0

Luxusným sedanom EQS a športovým biznis sedanom pre podnikateľov EQE vstúpila značka Mercedes-Benz do novej, plnoelektrickej éry aj vo vyššom trhovom segmente. Čoskoro bude v podobe SUV EQS nasledovať tretí modelový rad s touto architektúrou, ktorá bola vyvinutá pre elektrické vozidlá. SUV v avantgardnom a zároveň luxusnom interiéri ponúka veľký priestor, komfort a konektivitu až pre siedmich cestujúcich. Vďaka výkonným elektromotorom, náhonu na všetky kolesá 4MATIC s rýchlymi reakciami a inteligentnému terénnemu jazdnému programu jazdí SUV EQS suverénne aj v ľahkom teréne.

Nové SUV EQS má rovnaký rázvor ako EQS sedan (3 210 milimetrov), je však o viac ako 20 centimetrov vyššie. Podrobné rozmery: 5 125/1 959/1 718 milimetrov (dĺžka/šírka[1, 2]/výška[3]). Z týchto veľkorysých rozmerov SUV a výhod účelového dizajnu prispôsobeného elektrickej platforme profitujú rozmery interiéru. Druhý rad sedadiel je možné sériovo elektricky posúvať. V batožinovom priestore je dostatok miesta až pre štyri golfové vaky. Na želanie je k dispozícii tretí rad sedadiel s dvomi dodatočnými samostatnými sedadlami, ako aj rozsiahla komfortná výbava pre všetkých cestujúcich.

Medzi sériovými automobilmi je EQS sedan aktuálnym majstrom sveta v oblasti aerodynamiky[4]. Jeho účelový dizajn s hladkým spodkom a vo väčšine prípadov zatvorenou žalúziou chladiča bol vhodným východiskom pre aerodynamické opatrenia na SUV EQS. Optimalizácia aerodynamických prvkov typických pre SUV priniesla doteraz jedinečnú kombináciu ponuky priestoru a aerodynamickej efektívnosti.

Všetky modely SUV EQS sú vybavené elektrickým hnacím ústrojenstvom (eATS) na zadnej náprave, verzie s pohonom 4MATIC majú elektrické hnacie ústrojenstvo dodatočne aj na prednej náprave. V prípade modelov 4MATIC sa funkcia Torque Shift postará o inteligentné, plynulé rozdelenie hnacích momentov medzi zadný a predný elektrický stroj, a tým aj o použitie toho najefektívnejšieho elektrického hnacieho ústrojenstva. Elektromotory na prednej a zadnej náprave sú permanentne aktivované synchrónne motory (PSM). K výhodám tohto druhu konštrukcie patrí vysoká hustota výkonu, vysoká účinnosť, ako aj vysoká výkonov konštanta.

Sedan EQS bol prvým modelovým radom od značky Mercedes-Benz, pri ktorom bolo možné aktivovať úplne nové funkcie vozidla vo viacerých oblastiach prostredníctvom aktualizácií vzduchom. V prípade EQS SUV je táto ponuka výrazne rozšírená. Vďaka tomu je možné pre toto vozidlo dodatočne aktivovať aj asistenta pre manévrovanie s prívesom alebo rozšírenú realitu MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) pre navigáciu.

S EQS SUV robí značka Mercedes-Benz veľký krok smerom k mobilite bez emisií a ešte viac sa približuje k splneniu plánu Ambícia 2039. Model bude v plnej miere vyrábaný CO2 neutrálnym spôsobom. EQS SUV prináša reálne riešenia pre mobilitu bez emisií, inteligentné šetrenie zdrojov a zodpovedné obehové hospodárstvo na cestách.

Podvozok nového SUV EQS má nápravu so štyrmi ramenami vpredu a nápravu s priestorovým zavesením kolies vzadu. Štandardom je vzduchové pruženie AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+. Výšku vozidla je možné zvýšiť o niekoľko centimetrov. Okrem jazdných programov DYNAMIC SELECT ECO, KOMFORT, ŠPORT a INDIVIDUÁLNY sú verzie 4MATIC vybavené ďalším programom TERÉN pre jazdy mimo spevnených cestných komunikácií. Sériovo je vozidlo vybavené riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies do 4,5 stupňa. Táto technológia zabezpečuje dobrú manévrovateľnosť v meste a agilnosť mimo mesta.

Zásady integrálnej bezpečnosti, najmä zásady bezpečnosti pri nehode, platia nezávisle od platformy. Podobne ako všetky ostatné modely značky Mercedes-Benz, aj SUV EQS je preto vybavené pevnou bezpečnostnou bunkou priestoru pre cestujúcich, špeciálnymi deformačnými zónami a modernými záchytnými systémami. Ako prvý model od značky Mercedes-Benz dokáže európska verzia SUV EQS rozpoznať, či sú zadné sedadlá skutočne obsadené. Ak cestujúci na zadnom sedadle nie je pripútaný, bude vodič o tom cielene informovaný. V prípade značky Mercedes-Benz je novinkou aj takzvané upozornenie na prítomnosť osôb. Tento systém dokáže upozorniť na deti ponechané v zadnej časti vozidla. Vo vozidlách pre Európu, Austráliu a Nový Zéland je toto upozornenie súčasťou sériovej výbavy.

Mercedes me Charge[5] je jednou z najväčších nabíjacích sietí na svete: aktuálne disponuje viac ako 700 000 nabíjacími miestami s možnosťou nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom, z toho viac ako 300 000 nabíjacích miest sa nachádza v Európe. Od roku 2021 Mercedes-Benz zabezpečuje dodatočnú kompenzáciu zelenou elektrinou, keď zákazníci v Európe nabíjajú prostredníctvom služby Mercedes me Charge. Vysokohodnotné potvrdenia o pôvode zabezpečujú, že sa do siete dostane toľko zelenej energie z obnoviteľných zdrojov, koľko sa odoberie prostredníctvom služby Mercedes me Charge. Pomocou funkcie Mercedes me Charge Pripojiť a nabíjať je možné pohodlne nabiť SUV EQS na verejných nabíjacích stojanoch, ktoré podporujú funkciu Pripojiť a nabíjať.

Navigácia s Elektrickou inteligenciou na základe množstva faktorov naplánuje najrýchlejšiu a najkomfortnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie a dynamicky reaguje napríklad na dopravné zápchy alebo zmenu spôsobu jazdenia. Patrí sem vizualizácia v infotainmente MBUX, ktorá informuje o tom, či je nabitie akumulátora dostatočné na návrat do východiskového bodu bez nabíjania. Pri výpočte trasy sa uprednostňujú manuálne pridané nabíjacie stanice na trase. Navrhnuté nabíjacie stanice je možné vylúčiť. Vypočítajú sa predpokladané náklady na nabíjanie počas jednej zastávky na nabíjanie.

Značka Mercedes-Benz sa funkciou ENERGIZING AIR CONTROL plus pri SUV EQS komplexne venuje téme kvality vzduchu. Systém je postavený na pilieroch, ktorými sú filtrácia, senzorika, koncepcia zobrazovania a úprava vzduchu. Filter HEPA (High Efficiency Particulate Air) na veľmi vysokej úrovni filtrácie odfiltruje jemný prach, drobné častice, peľ a ďalšie látky z privádzaného vonkajšieho vzduchu.

Vďaka učenlivému softvéru sa MBUX úplne prispôsobuje svojmu používateľovi a predkladá mu personalizované návrhy pre množstvo funkcií infotainmentu, komfortných funkcií a funkcií vozidla. Pri takzvanej nulovej vrstve sú najdôležitejšie aplikácie ponúknuté celkom hore v zornom poli podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu.

Zaujímavosťou v interiéri je hyperobrazovka MBUX (mimoriadna výbava), ktorá sa elegantne rozprestiera takmer od jedného stĺpika A k druhému. Tri obrazovky sú umiestnené pod spoločným krycím sklom a vizuálne sa zlievajú. S displejom s technikou OLED s uhlopriečkou 12,3 palca pre spolujazdca vzniká vlastná oblasť zobrazovania a ovládania. V Európe a čoraz častejšie aj v iných krajinách si smie spolujazdec prezerať dynamický obsah aj počas jazdy. Mercedes-EQ sa pritom spolieha na inteligentnú logiku blokovania, ktorá je založená na kamerovom systéme: keď kamera zistí, že sa vodič pozerá na displej spolujazdca, tento displej automaticky stlmí dynamické obsahy.

Ozvučovací systém Dolby Atmos® posúva zážitok z prehrávania zvuku v SUV EQS na novú úroveň. Jednotlivé inštrumenty alebo hlasy štúdiovej kompozície je možné umiestniť v priestore počúvania. To umožňuje nový druh animácie zvuku: kým bežné stereosystémy spravidla disponujú dynamikou orientovanou naľavo a napravo, Dolby Atmos® dokáže využiť celý priestor a vytvoriť 360-stupňový zážitok.

Najdôležitejšie technické údaje EQS SUV[1]

 

 

EQS 450+

EQS 450 4MATIC

EQS 580 4MATIC

Náhon

na zadné kolesá

na všetky kolesá

na všetky kolesá

Elektrický stroj (elektrické stroje)

Typ

Permanentne aktivované synchrónne elektromotory (PSM)

Výkon

kW

265

265

400

Krútiaci moment

Nm

568

800

858

Menovité napätie

Volty

396

396

396

Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie)

kW

11/22 (USA: 9,6)

Čas nabíjania striedavým prúdom, trojfázové nabíjanie (11/22 kW)

h

10/5 (USA: 11,5)

Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom

kW

200

Čas nabíjania z rýchlonabíjacej stanice (jednosmerný prúd)[6, 7]

min

31

Nabíjanie jednosmerným prúdom: max. dojazd po

15 minútach[8] (WLTP)

km

250

(predbežne)

bez údajov

bez údajov

Vozidlo

Dĺžka/šírka/výška

mm

5 125/1 959/1 718

Rázvor

mm

3 210

Priemer otáčania (s riadením zadnej nápravy 4,5°/10°)

m

11,9/11,0

Objem batožinového priestoru podľa VDA

(päťmiestna/sedemmiestna verzia)

L

645 - 2 100/565 - 2 020

Spotreba a dojazd

Spotreba elektriny (WLTP)

kWh/100 km

23,0 – 18,6

(predbežne)

24,0 – 20,0

(predbežne)

24,0 – 20,0

(predbežne)

Emisie CO2 (WLTP)

g/km

0

0

0

Dojazd (WLTP)

km

536 - 660 (predbežne)

507 - 613 (predbežne)

507 - 613 (predbežne)

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaujímavé čísla, údaje, fakty

V závislosti od výbavy a konfigurácie vozidla je možné dosiahnuť dojazdy podľa WLTP 660 kilometrov[9].

Moment, ktorý príslušné elektrické hnacie ústrojenstvo posiela na kolesá, sa kontroluje 10 000-krát za minútu a v prípade potreby je k dispozícii. Vďaka tomu je pri verziách s pohonom 4MATIC možné dosiahnuť oveľa rýchlejšiu reakciu ako pri mechanickom náhone na všetky kolesá.

Sériovo je SUV EQS vybavené riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies do 4,5 stupňa, v rámci mimoriadnej výbavy dokonca do 10 stupňov. Priemer otáčania sa s riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies 10 metrov zmenšil z 11,9 na 11,0 metra.

2 Vinutia s 3 fázami obsahuje elektromotor na zadnej náprave. Vďaka tomuto 6-fázovému vyhotoveniu je tento permanentne aktivovaný synchrónny motor (PSM) mimoriadne výkonný. Jeho špičkový výkon predstavuje 265 kW.

V prípade technológie DIGITAL LIGHT (mimoriadna výbava) obsahuje každý svetlomet svetelný modul s troma extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikro zrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov.

Služba Mercedes me Charge s viac ako 700 000 nabíjacími miestami, z toho približne 300 000 v Európe, má jednu z najhustejších nabíjacích sietí.

Viacero displejov hyperobrazovky MBUX (mimoriadna výbava) sa plynulo spája do jedného celku, čím vzniká pôsobivý klenutý pás obrazovky so šírkou viac ako 141 centimetrov. Plocha, ktorú môžu cestujúci zažiť, predstavuje 2 432,11 cm2.

Veľké krycie sklo hyperobrazovky MBUX sa trojrozmerne ohýba v procese tvarovania pri teplotách približne 650 °C. Tento proces umožňuje neskreslený pohľad na displej v celej šírke vozidla nezávisle od polomeru krycieho skla.

V SUV EQS je zabudovaný lítium-iónový akumulátor s 12 blokmi článkov. V oblasti trvalej udržateľnosti chemického zloženia článkov nastal v rámci generácie akumulátorov veľký pokrok: optimalizovaný aktívny materiál pozostáva z niklu, kobaltu a mangánu v pomere 8:1:1.

Voliteľný zvuk jazdy SUV EQS je interaktívny a reaguje na tucet rôznych parametrov ako poloha akceleračného pedála, rýchlosť alebo rekuperácia..

No.6 MOOD mimosa je názov vône, ktorá bola vytvorená špeciálne pre SUV EQS a je založená na aróme tmavej

čokolády. Má v názve číslo 6, pretože v roku 1906 sa vozidlami Mercédès Electrique do modelového programu dostali prvé elektrické vozidlá. No.6 MOOD mimosa je zemitá vôňa s nádychom zmyselnosti.

Ak sa chce používateľ dostať k najdôležitejším aplikáciám MBUX, nemusí prechádzať žiadnymi úrovňami ponuky. Preto sa používa označenie nulová vrstva.

Projekčné displeje sú na želanie k dispozícii v dvoch veľkostiach. Projekčný displej so zobrazením rozšírenej reality trojrozmerne zobrazuje relevantné informácie a úkony v reálnej jazdnej situácii a v reálnom prostredí. Jeho zobrazovacia plocha má uhlopriečku 77 palcov. Virtuálny farebný obraz navodzuje dojem, akoby sa vznášal približne 10 metrov od vozidla v zornom poli vodiča.

Filter HEPA (High Efficiency Particulate Air) ako pevná súčasť mimoriadnej výbavy ENERGIZING AIR CONTROL Plus s objemom 9,82 dm3 na veľmi vysokej úrovni filtrácie vyčistí privádzaný vonkajší vzduch. Odlúči až 99,75 percenta častíc. Na neutralizáciu zápachov sa používa približne 600 gramov aktívneho uhlia. Adsorpčná plocha zodpovedá asi 150 futbalovým ihriskám.

Taktilné potvrdenie pri ovládaní zabezpečuje celkom 12 aktuátorov pod plochami dotykového displeja hyperobrazovky MBUX. Ak sa prst dotkne určitých miest, vyvolá sa citeľná vibrácia krycieho skla.

1 Povrchová úprava krycieho skla zjednodušuje čistenie hyperobrazovky MBUX. Samotné ohnuté sklo pozostáva z kremičitanu hlinitého, ktorý je mimoriadne odolný proti poškriabaniu.

K technickým údajom MBUX patrí 8 jadier CPU, 24 GB RAM a prenosová rýchlosť pamäte RAM 46,4 GB za sekundu.

Na (rýchle) nabíjanie jednosmerným prúdom je súčasťou výbavy rýchlonabíjací systém na nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom nabíjania až 200 kW. V priebehu 15 minút je možné načerpať elektrický prúd, ktorý na základe dojazdu podľa WLTP zodpovedá dojazdu až 250 kilometrov[10].

Prostredníctvom nameraných údajov z 1 multifunkčnej kamery a dodatočne aj 1 svetelného snímača sa jas hyperobrazovky MBUX prispôsobuje podmienkam okolia.

V prípade hyperobrazovky MBUX možno zobrazovaciu oblasť spolujazdca individuálne prispôsobiť až siedmimi profilmi.

Systém ovládania hlasom „Hey Mercedes“ podporuje 27 jazykov s technológiou porozumenia prirodzenej reči (NLU).

Veľa miesta a vysoký komfort až na siedmich sedadlách

Nové SUV EQS: rozmery interiéru a všestrannosť

Nové SUV EQS má rovnaký rázvor ako EQS sedan s dĺžkou 3 210 milimetrov, je však o viac ako 20 centimetrov vyššie. Z týchto veľkorysých rozmerov vozidla SUV a výhod účelového dizajnu prispôsobeného elektrickej platforme profitujú rozmery interiéru. Na želanie je k dispozícii tretí rad sedadiel s dvomi dodatočnými samostatnými sedadlami, ako aj rozsiahlou komfortnou výbavou pre všetkých cestujúcich.

Ponuka priestoru SUV EQS (dĺžka/šírka[1]/výška[12, 13]: 5 125/1 959/1 718 milimetrov) je veľkorysá: priestor nad hlavou v prvom rade sedadiel s posuvnou strechou predstavuje 1 035 milimetrov, v druhom rade sedadiel 1 030 a v treťom rade 900 milimetrov. Aj priestor v oblasti pliec a priestor v oblasti lakťov v prvom a druhom rade sedadiel sú nadpriemerne veľké.

Druhý rad sedadiel je možné sériovo elektricky posúvať v pozdĺžnom smere v rozsahu až 130 milimetrov. Priestor na kolená v druhom rade sedadiel tak predstavuje 830 až 960 milimetrov, a to je komfortný rozmer. Operadlá v druhom rade sedadiel je možné elektricky sklápať: o 14 stupňov dopredu a o 4 stupne dozadu. Príslušné spínače sa nachádzajú na dverách vpravo a vľavo.

Nakoľko je druhý rad sedadiel sériovo elektricky nastaviteľný, je možné vďaka tomu plynulo rozšíriť batožinový priestor zo 645 litrov (pre maximálny priestor na nohy) až na 880 litrov. Tak je možné spolu s piatimi cestujúcimi prepraviť až 24 prepraviek s minerálnou vodou alebo štyri golfové vaky. Po sklopení druhého radu sedadiel poskytuje batožinový priestor ohromný objem až 2 100 litrov. Aj s tretím radom sedadiel (na želanie) je k dispozícii veľkorysý objem batožinového priestoru: priestor za druhým radom sedadiel má objem 800 litrov, po sklopení druhého radu sedadiel dokonca 2 020 litrov. Ak sa používa všetkých sedem miest na sedenie, ostane za tretím radom sedadiel objem 195 litrov.

Operadlá sedadiel sú rozdelené v pomere 40 : 20 : 40 a v tomto pomere sa aj sklápajú. Elektricky je možné nastaviť aj ich sklon. V takzvanej polohe na prepravu nákladu sú strmšie. Takto je možné bez preklopenia prepraviť väčšie predmety. Polohu na prepravu nákladu je možné aktivovať spínačom v interiéri. Výška pod otvorenými zadnými výklopnými dverami predstavuje 1 978 milimetrov. Vďaka tomu majú aj vysokí cestujúci pri nakladaní dostatok priestoru v oblasti hlavy.

Na želanie je SUV EQS vybavené tretím radom sedadiel s dvomi dodatočnými samostatnými sedadlami. Sedadlá SUV EQS sa z podlahy ložného priestoru vyklápajú mechanicky. So sklopenými sedadlami je podlaha ložného priestoru rovná. V kombinácii s tretím radom sedadiel je funkcia EASY ENTRY v druhom rade sedadiel súčasťou sériovej výbavy. Na vytvorenie jednoduchšieho prechodu celkom dozadu sa operadlo posunie ešte viac dopredu ako je bežný rozsah, celkovo až o 290 milimetrov.

Podrobný zoznam výbavy všetkých troch radov sedadiel:

 

Variabilita

Komfortná výbava

Sedadlo vodiča

/sedadlo spolujazdca

Plnoelektrické prestavovanie s pamäťovou funkciou (sériovo)

Náladové osvetlenie na sedadle vrátane osvetlenia kriviek (sériovo)

Bedrová opierka prispôsobiteľná v štyroch smeroch (sériovo)

Vyhrievanie sedadiel (sériovo)

Komfortné opierky hlavy (sériovo)

Klimatizácia sedadiel (na želanie)

Viackrivkové sedadlá s funkciami masáže (na želanie)

Druhý rad sedadiel

(sériovo)

Operadlo sedadiel s nastaviteľným sklonom a sklopné v pomere 40:20:40

Elektricky plynulo nastaviteľný sklon operadla sedadla

Rad sedadiel pozdĺžne elektricky prestaviteľný o 130 mm, sedacia plocha delená v pomere 40 : 20 : 40

Komfortné opierky hlavy (sériovo)

Balík komfortu pre oblasť zadných sedadiel s prémiovými lakťovými opierkami vzadu (na želanie)

Vyhrievanie sedadiel (na želanie)

Úchyt detskej sedačky i-Size (v závislosti od trhu)

Tretí rad sedadiel (na želanie)

Dve samostatné sedadlá s možnosťou úplného zasunutia so sklopnými opierkami hlavy

Funkcia EASY-ENTRY druhého radu sedadiel

Vyhrievanie sedadiel (na želanie)

 

Dynamické tvary, inovatívny vzhľad a zmyselná čistota

SUV EQS je prvé plnoelektrické prémiové vozidlo SUV od značky Mercedes-EQ. Inovatívna a ucelená úprava sa zakladá na novej architektúre vozidla. Už na prvý pohľad sa odlišuje od vozidiel so spaľovacím motorom: v nezameniteľnom účelovom dizajne sa najvyššie ambície v oblasti funkčnosti a aerodynamiky spájajú s inovatívnym vzhľadom. Zmyselná čistota sa odzrkadľuje vo veľkoryso modelovaných plochách, menšom množstve škár a plynulých prechodoch (jednoliaty dizajn). SUV EQS očarí dynamickými tvarmi aj sedemmiestnej verzii.

Združujúcim prvkom prednej časti vozidla je maska chladiča s čiernym panelom. Svetlomety, ktoré sú spojené svetelným pásom, a obloženie chladiča v sýtočiernej farbe (čierny panel) vytvárajú tvár vozidla. Pri sedane EQS vytvárajú tri svetelné body výrazný znak denného osvetlenia, v prípade SUV EQS sú takýmto znakom tri malé trojuholníky. Ďalšou osobitnou vlastnosťou je zozadu osvetlená, štrukturovaná plocha svetelných modulov: trojrozmerný šesťuholníkový vzor v kombinácii s denným osvetlením sa postará o identifikovateľnosť. Vysokovýkonné svetlomety s LED sú súčasťou sériovej výbavy, svetlomety DIGITAL LIGHT so svetelným pásom sa dodávajú ako mimoriadna výbava.

Exkluzivitu obloženia chladiča s čiernym panelom s centrálnou hviezdou Mercedes je možné ešte viac zvýšiť: v kombinácii s líniou výbavy Exteriér AMG Line sa ako prvok mimoriadnej výbavy dodáva aj s trojrozmerným vzorom hviezdy (vzor Mercedes-Benz). Tento vzor je inšpirovaný pôvodnou hviezdou spoločnosti Daimler-Motorengesellschaft, ktorá bola zaregistrovaná v roku 1911 ako ochranná známka. Plocha masky chladiča s čiernym panelom má nielen jedinečný vzhľad, ale aj svoju funkciu: sú v nej integrované rôzne snímače asistenčných jazdných systémov ako ultrazvuk, kamera a radar. Súvislý dizajn je mimoriadne výrazný aj vo vzhľade prednej časti vozidla so zjednodušeným obrazom spojov a prečnievajúcou kapotou. Predná kapota prostredníctvom charakteristických prelisov zdôrazňuje dynamiku SUV EQS.

Výrazné vedenie kriviek

Dynamická silueta je charakteristickým prvkom pri pohľade na SUV EQS zboku a už z diaľky demonštruje aerodynamickú efektívnosť. Začína sa v oblej prednej časti, dynamicky prechádza výrazne nakloneným stĺpikom A a kontúrou strechy a pokračuje až k zadnému spojleru. Zadný spojler je vždy vyhotovený v čiernej farbe, čo pri pohľade z profilu opticky zmenšuje výšku vozidla. Stĺpik C je naklonený ďaleko dozadu, čím naznačuje priestranný interiér. Bočné okná majú veľkú plochu a sú olemované trojrozmernou pochrómovanou lištou. Kolesá s rozmermi 20 až 22 palcov spolu so svalnatými plecami dodávajú SUV EQS športovo-robustný charakter. Exkluzívne pre tento model sú vyhradené dve vyhotovenia diskov s rozmerom 22 palcov, ktoré sú osústružené do leskla a sú ošetrené viacvrstvovým lakom v čiernej/vysokolesklej farbe: v prvom prípade sú to disky z ľahkej zliatiny s dizajnom piatich zdvojených lúčov, v druhom prípade sú to disky AMG z ľahkej zliatiny s mnoholúčovým dizajnom. Väčšina kolies je aerodynamicky extrémne optimalizovaná a prispieva k celkovej efektívnosti vozidla.

Vonkajšie zrkadlá sú z aerodynamických a aeroakustických dôvodov umiestnené na parapete okna. Kryty výrezov podbehov kolies typické pre vozidlo SUV sú vyhotovené v čiernej farbe. Čierne sú aj bočné obloženia prahov, čím sa objem vozidla opticky zmenšuje. Na želanie sa dodáva nášľapná doska, ktorá poskytuje aj aerodynamické výhody a má pozitívny vplyv aj na elektrický dojazd. V prípade SUV EQS bez tejto mimoriadnej výbavy rozdeľuje dolnú oblasť trojrozmerná pochrómovaná ozdobná lišta.

Zapustené kľučky dverí sú súčasťou sériovej výbavy. Na želanie si zákazník môže zvoliť panoramatickú posuvnú strechu. Pozostáva z dvoch modulov, ktoré spoločne vytvárajú veľmi veľkú presklenú plochu a zabezpečujú dobrý výhľad a dostatok prenikajúceho svetla v interiéri.

Servisná klapka pre umývací roztok bola integrovaná do ľavej časti vozidla. Predná kapota sa otvára len v dielni na údržbové práce, napríklad pri výmene interiérového vzduchového filtra.

Svetelný pás so svietidlami so svetelnými diódami s dizajnom 3D špirály

Atraktívnym prvkom v zadnej časti je komplexne stvárnené vnútro svietidiel so svetelnými diódami: prvky zadných svietidiel majú tvar zaoblenej 3D špirály. V kombinácii so svetelným pásom tak vzniká nezameniteľný svetelný podpis Mercedes-EQ.

Zadné výklopné dvere plynulo prechádzajú do nárazníka. Čierne obloženie výrezov kolies sa farebne tiahne v dolnej oblasti zadného nárazníka. Pod ním sa nachádza hodnotný pochrómovaný prvok so vzhľadom difúzora a aerodynamicky optimalizovanou odtrhovou hranou v spodnej časti vozidla.

Pôžitok z jazdy s vysokým dojazdom

S dojazdom až 660 kilometrov (podľa WLTP)[13] a výkonom až 400 kW spĺňa SUV EQS nároky na vozidlo SUV vyššej triedy aj pokiaľ ide o pohon. Všetky vozidlá EQS SUV sú vybavené elektrickým hnacím ústrojenstvom na zadnej náprave, verzie s pohonom 4MATIC majú elektrické hnacie ústrojenstvo dodatočne aj na prednej náprave. V prípade modelov 4MATIC sa funkcia Torque Shift postará o inteligentné, plynulé rozdelenie hnacích momentov medzi zadný a predný elektrický stroj.

Modulárna koncepcia pohonu umožňuje veľké spektrum maximálnych celkových hnacích výkonov od 265 do 400 kW. V závislosti od výbavy a konfigurácie vozidla je možné dosiahnuť dojazdy až 660 kilometrovn[1] podľa WLTP.

Elektromotory na prednej a zadnej náprave sú permanentne aktivované synchrónne motory (PSM). V prípade elektromotorov PSM je rotor motora na striedavý prúd vybavený permanentnými magnetmi a nemusí byť zásobovaný elektrickým prúdom. Magnety, a teda aj rotor, sledujú obvodové pole striedavého prúdu vo vinutiach statora. Výrobca automobilov Mercedes-Benz pri SUV EQS používa vinutie, ktoré zabezpečuje mimoriadne silné magnetické pole. Motor je synchrónny, pretože rotor sa otáča s frekvenciou magnetického poľa statora. Frekvencia sa v meničoch výkonovej elektroniky prispôsobuje rýchlostným požiadavkám vodiča. K výhodám tohto druhu konštrukcie patrí vysoká hustota výkonu, vysoká účinnosť, ako aj vysoká výkonová konštanta. Elektromotor na zadnej náprave je mimoriadne výkonný vďaka šesťfázovému vyhotoveniu: má dve vinutia, každé z vinutí má tri fázy.

Chladenie: premyslená koncepcia regulácie teploty pre vysokú zaťažiteľnosť

Nemenný vysoký výkon a viacnásobné zrýchlenia bez poklesu výkonu sú charakteristickými znakmi filozofie pohonu SUV EQS. Patrí sem aj premyslená koncepcia regulácie teploty s niekoľkými osobitnými vlastnosťami. Takzvané rotorové chladenie v hriadeli rotora ochladzuje rotor zvnútra. K ďalším chladiacim prvkom v okruhu chladenia patria rebrá na statore, ihlicová štruktúra kolíkových rebier na invertore a výmenník tepla pracujúci s prevodovým olejom. Tento výmenník dodatočne zvyšuje efektívnosť počas jazdy za studena, pretože na začiatku jazdy prispieva k ohrievaniu prevodového oleja, a tým znižuje trenie v prevodovke.

Inteligentná rekuperácia: jazdenie s použitím jedného pedála až do úplného zastavenia

SUV EQS ponúka viacero variantov spätného získavania energie prostredníctvom rekuperácie. Vodič môže manuálne pomocou radiacich páčok za volantom zvoliť spomalenie v troch stupňoch D+ (kĺzanie), D (štandardná rekuperácia), D- (zosilnená rekuperácia).

K týmto stupňom sa ešte pridáva stupeň DAuto: asistent ECO prostredníctvom stupňa rekuperácie DAuto ponúka rekuperáciu, ktorá je prispôsobená situácii – vozidlo sa bude kĺzať alebo bude spomaľovať tak, aby sa v konečnom dôsledku dosiahol čo najefektívnejší a najkomfortnejší spôsob jazdenia. Vodičovi sa okrem toho na združenom prístroji, prípadne aj na projekčnom displeji zobrazí informácia o tom, kedy je so zreteľom na blížiacu sa udalosť rozumné odtiahnuť nohu z akceleračného pedála. Ak sa vodič riadi zobrazeným pokynom, vozidlo sa následne s čo najefektívnejšou rekuperáciou spomalí až do úplného zastavenia, napríklad keď pred vozidlom ide iné vozidlo. Vodič na to teda nemusí použiť brzdový pedál – je to jazdenie čisto s použitím jedného pedála. Pritom je možné dosiahnuť spomalenie až 5 m/s2, z toho 3 m/s2 prostredníctvom rekuperácie.

Modely 4MATIC: plynulé rozdeľovanie hnacích momentov

Funkcia Torque Shift zabezpečuje plynulé rozdelenie krútiaceho momentu medzi oba elektrické stroje variantov 4MATIC. Toto rozdelenie krútiaceho momentu je pritom prispôsobené momentálnym potrebám a má optimalizovaný stupeň účinnosti. Rozdelenie krútiaceho momentu sa reguluje podľa požiadavky:

Energetická účinnosť: pri konštantnej jazde sa optimalizačným procesom určí najefektívnejšie rozdelenie momentu na všetky kolesá. Vo výpočte je zahrnutá aj skutočnosť, že synchrónny stroj s permanentnými magnetmi sa za určitých podmienok dokáže úplne odpojiť, čím sa znižuje základné zaťaženie.

Rekuperačný výkon: čo najefektívnejšie rekuperačné spomalenie bez preťažovania priľnavosti kolies a ohrozenia jazdnej stability spôsobuje prispôsobené rozdelenie krútiaceho momentu. Rekuperačný výkon verzií s náhonom na všetky kolesá predstavuje až 290 kW[14]. Intenzívna rekuperácia energie zvyšuje dojazd.

Trakcia/zrýchlenie: prevádzková stratégia aj v tomto prípade ideálne rozdeľuje hnacie momenty na obe nápravy. Pri športovom spôsobe jazdenia v zákrutách prevádzková stratégia umožňuje stabilné a neutrálne jazdné vlastnosti.

Sneh a ľad: na zabezpečenie čo najvyššej trakcie a jazdnej stability aj na snehu a ľade prevádzková stratégia rozpoznáva pretáčajúce sa kolesá a na základe toho prispôsobí rozdelenie krútiaceho momentu. Oba stroje sa ovládajú nezávisle od seba. Preto možno aj pri strate trakcie na niektorej náprave zabezpečiť krútiaci moment na druhej náprave.

Terén: v terénnom jazdnom programe je rozdelenie krútiaceho momentu na všetky kolesá optimalizované pre nespevnené cesty, stúpania a terén.

Rozsiahle testovanie: špeciálne skúšobné stolice Mercedes-Benz

Na ceste k sériovej výrobe absolvovalo SUV EQS množstvo skúšobných kilometrov, okrem iného aj v skúšobnom a technologickom centre v Immendingene. Systematická validácia kompletného vozidla slúži na zabezpečenie vysokých kvalitatívnych štandardov a je súčasťou rozsiahlych opatrení v rámci vývojového procesu každého jedného konštrukčného radu Mercedes-Benz. Boli uskutočnené okrem iného náročné zimné testy v Škandinávii, testy podvozku a hnacieho ústrojenstva v skúšobných areáloch, na verejných cestách a na vysokorýchlostnej testovacej dráhe v Narde či integrované tepelné testy kompletného vozidla v južnej Európe a Južnej Afrike. SUV EQS absolvovalo testovacie jazdy aj v Číne, Japonsku, Dubaji a USA.

Prešlo pritom rovnako náročným programom skúšok ako každé jedno vozidlo, ktoré sa pýši hviezdou. Okrem toho bolo podrobené ešte ďalším testom určeným špeciálne pre elektromobily, ktoré pokrývajú dôležité body vývoja ako dojazd, nabíjanie a efektívnosť. Samozrejme, osobitná pozornosť bola venovaná elektrickému pohonu a akumulátoru.

To všetko doplnilo niekoľko miliónov testovacích kilometrov na celkovo viac ako dvoch tuctoch skúšobných stolíc v Stuttgarte, Untertürkheime a vo vývojárskej prevádzke v Naberne. Skúšky prebiehajú na skúšobných stoliciach, ktoré sú určené výlučne pre elektrické hnacie ústrojenstvá a pri ktorých elektrický prúd pochádza zo špeciálneho zdroja jednosmerného prúdu, takzvaného simulovaného akumulátora, a na skúšobných stoliciach systému eDrive: tu je do testovania zahrnutý aj akumulátor a všetky nabíjacie komponenty vozidla. V porovnaní so spaľovacím motorom bol profil trasy/skúšobnej stolice upravený, napríklad tak, aby sa zohľadnilo momentové zaťaženie prevodovky v oboch smeroch – je to špeciálny pokles záťaže, ktorý je určený vysokým rekuperačným výkonom. K týmto testom sa ešte pridáva špeciálne testovanie výkonovej elektroniky za horúca/za studena.

Výkonný, vysokoefektívny a inteligentný akumulátor

V SUV EQS je zabudovaný lítium-iónový akumulátor s 12 blokmi článkov a článkami typu pouch alebo článkami s pevným obalom. Vďaka kapacite 107,8 kWh dokáže tento akumulátor poskytnúť dostatok energie pre dojazd až 660 kilometrov podľa WLTP[15]. Vo vlastnej réžii vyvinutý inovatívny softvér na manažment akumulátora umožňuje aktualizácie vzduchom (OTA). Vďaka tomu je energetický manažment SUV EQS stále aktuálny.

Vývoj akumulátora je rozhodujúci faktor v stratégii elektrifikácie značky Mercedes-Benz. Akumulátor je napokon srdcom elektrického vozidla a rozhodujúcim spôsobom okrem iného prispieva aj k dojazdu, a tým aj k jazdným vlastnostiam elektrického vozidla. So sedanom EQS prišla nová generácia akumulátorov s výrazne vyššou energetickou hustotou. Nové akumulátory určujú štandardy, pokiaľ ide o výkonnosť, efektívnosť a výkon nabíjania.

Okrem toho spĺňajú vysoké nároky značky Mercedes-Benz na bezpečnosť, dlhú životnosť a trvalú udržateľnosť. Mercedes-Benz pre svoje vysokonapäťové akumulátory vystavuje certifikát akumulátora, ktorým dáva zákazníkovi prísľub výkonu: na dobu prevádzky v trvaní 10 rokov alebo do jazdného výkonu 250 000 kilometrov pri zostávajúcej kapacite 70 percent.

Rozsiahla kompetencia v oblasti akumulátorov

Tím odborníkov v kompetenčnom centre Mercedes-Benz, ktoré je orientované na akumulátory, celkom sám vyvinul vysokoefektívne akumulátory. Aj softvér inteligentného riadenia bol vyvinutý a naprogramovaný vo vlastnej réžii. Systém akumulátorov pre SUV EQS je založený na modulárnej architektúre, ktorá sa používa aj v sedanoch EQS a EQE.

V SUV EQS je zabudovaný lítium-iónový akumulátor s 12 modulmi článkov a článkami typu pouch alebo článkami s pevným obalom. V oblasti trvalej udržateľnosti chemického zloženia článkov nastal v tejto generácii akumulátorov veľký pokrok: optimalizovaný aktívny materiál pozostáva z niklu, kobaltu a mangánu v pomere 8 : 1 : 1. Podiel kobaltu sa tým znížil na menej ako desať percent. Nepretržitá optimalizácia recyklovateľnosti je súčasťou komplexnej stratégie akumulátorov od značky Mercedes-Benz. Cieľom je používaním inovatívnych post-lítium-iónových technológií celkom vylúčiť materiály ako kobalt.

Inteligentná prevádzková stratégia pre efektívne nabíjanie

Akumulátor je začlenený do inteligentného teplotného manažmentu SUV EQS. Keď je inteligentná Navigácia s Elektrickou inteligenciou aktivovaná, akumulátor sa počas jazdy podľa potreby predhreje alebo ochladí, aby na mieste nabíjania dosiahol optimálnu teplotu na efektívne nabíjanie. Želaný teplotný rozsah akumulátora sa dosahuje pomocou okruhu chladenia a v ňom integrovaného prihrievača PTC (Positive Temperature Coefficient).

Komplexná koncepcia ochrany na zabezpečenie bezpečnosti

Mercedes-Benz AG v zásade určuje veľmi vysoké bezpečnostné štandardy všetkými modelmi. To znamená, že interné bezpečnostné požiadavky Mercedes-Benz v mnohých prípadoch presahujú zákonné predpisy. Najmä požiadavky pre prípad zrážky sú nastavené podľa bezpečnostnej filozofie, takzvanej Bezpečnosti v reálnom živote (Real Life Safety). Do predpisov pre vývoj sa pritom dostávajú poznatky z interného výskumu nehôd. Okrem overovania počas nárazovej skúšky sú na všetkých vozidlách značky Mercedes-Benz vykonané ďalšie skúšky komponentov na systémovej úrovni.

Akumulátor je uložený v podlahe vozidla, teda v oblasti chránenej pred nárazmi, je zakomponovaný do štruktúry holej karosérie vrátane bočného hliníkového lisovaného profilu. Počas lisovania sa zohriaty kovový blok pretláča cez dýzy a premieňa sa na nekonečný profil, ktorý sa následne vhodne odreže. Vďaka tomu je možné vyrobiť vysokokomplexné profily, ktoré sú presne prispôsobené požiadavkám. Teleso so štruktúrami zachytávajúcimi energiu vpredu a na strane, ako aj tuhou dvojstennou podlahovou platňou dodatočne chráni moduly. Ku skúšobným kritériám patria okrem iného aj správanie akumulátora pri nárazovom zaťažení či pri vniknutí cudzích predmetov. Okrem toho bolo simulované aj prehriatie a zaťaženie nadmerným nákladom. To všetko dopĺňa vlastný, viacstupňový bezpečnostný systém pre každodennú prevádzku. Tento neustále monitorujúci bezpečnostný systém zahŕňa napríklad monitorovanie teploty, napätia alebo izolácie. Pri výskyte chyby sa akumulátor odpojí.

Výroba: systémy akumulátorov z regiónu Bibb

Výrobca automobilov Mercedes-Benz otvoril 15. marca 2022 vysokomoderný závod na výrobu akumulátorov v regióne Bibb, neďaleko výrobného závodu Mercedes-Benz v meste Tuscaloosa (USA). Výroba vysokovýkonných lítium-iónových akumulátorov pre EQS SUV je CO2 neutrálna. Akumulátory energie sa montujú do celkového systému na výrobnej linke s dĺžkou približne 300 metrov a viac ako 70 pracovnými stanicami. Jednotlivé komponenty sú zostavené v plne digitalizovanom výrobnom procese vrátane až dvanástich blokov článkov a takzvaného EE priečinka na inteligentnú integráciu výkonovej elektroniky. Mercedes-Benz vytvorí v regióne Bibb približne 600 nových pracovných miest.

Pre zamestnancov závodu v regióne Bibb boli vyvinuté nové bezpečnostné a školiace koncepcie. Mercedes-Benz kladie mimoriadny dôraz na prevádzkovú a pracovnú bezpečnosť. Napríklad každý člen tímu, ktorý má prístup do továrne na výrobu akumulátorov, musí absolvovať komplexné bezpečnostné školenie o vysokom napätí. Na špeciálne a časovo náročné školenia vynakladá Mercedes-Benz veľké úsilie, a to najmä na pravidelné opakovanie týchto tréningov.

S novým závodom sa región Bibb stane súčasťou globálnej výrobnej siete pre akumulátory Mercedes-Benz, ktorá zahŕňa továrne na troch kontinentoch. Medzi ne patria prevádzky v Kamenzi a Stuttgarte (Nemecko), Pekingu (Čína), Bangkoku (Thajsko) a Jawore (Poľsko). Jednotlivé továrne zásobujú príslušnú miestnu výrobu vozidiel a v prípade potreby sú pripravené aj na export. Mercedes-Benz investuje do rozšírenia celosvetovej výrobnej siete pre akumulátory viac ako jednu miliardu eur.

S cieľom nájsť dôležitých dodávateľov uzatvára Mercedes-Benz partnerstvo s jednou z popredných svetových spoločností v oblasti technológie akumulátorov: Envision AESC. Spoločnosť Envision AESC dodá závodu na výrobu akumulátorov Mercedes-Benz v regióne Bibb vysokovýkonné akumulátorové moduly z nového závodu v USA. Dodávky sa majú začať v polovici desaťročia.

 

[1] Údaje o spotrebe elektriny a dojazde sú predbežné a boli dobrovoľne zistené interne v súlade s certifikačnou metódou skúšobného postupu WLTP. Doteraz nie sú k dispozícii žiadne potvrdené hodnoty úradne uznanej skúšobnej organizácie. Odchýlky od konečných údajov sú možné.
[2] Bez vonkajších zrkadiel
[3] Údaj pre päťmiestny model
[4] EQS 450+ (kombinovaná spotreba elektriny podľa WLTP: 19,8 - 15,7 kWh/100 km; emisie CO2: 0 g/km) dosahuje najlepšiu hodnotu Cw 0,20 s 19-palcovou kombináciou diskov a pneumatík AMG a líniou výbavy Exteriér AMG Line v jazdnom programe ŠPORT. Spotreba elektriny bola zistená na základe nariadenia 2017/1151/EÚ v súlade so skúšobným postupom WLTP.
[5] Na to, aby ste mohli využívať službu Mercedes me Charge, ktorá je súčasťou služieb Mercedes me connect, je potrebná samostatná zmluva o nabíjaní s vybraným poskytovateľom tretej strany, prostredníctvom ktorej sa uskutočňujú platby a vyúčtovanie procesov nabíjania. * Predpokladom na používanie služieb Mercedes me connect je osobný identifikátor Mercedes me, ako aj vyjadrenie súhlasu s podmienkami používania služieb Mercedes me connect.
[6] Údaje o spotrebe elektriny a dojazde sú predbežné a boli dobrovoľne zistené interne v súlade s certifikačnou metódou skúšobného postupu WLTP. Doteraz nie sú k dispozícii žiadne potvrdené hodnoty úradne uznanej skúšobnej organizácie. Odchýlky od konečných údajov sú možné.
[7] Časy nabíjania zodpovedajú nabitiu z 10 na 80 % stavu nabitia pri použití rýchlonabíjacej stanice s jednosmerným prúdom kategórie K alebo L podľa EN17186 s nabíjacím prúdom 500 A
[8] Na rýchlonabíjacích stojanoch s jednosmerným prúdom 500 ampérov na základe dojazdu podľa WLTP
[9] Údaje 536 - 660 km sú predbežné hodnoty dojazdu EQS 450+ (kombinovaná spotreba elektriny podľa WLTP: 23,0 - 18,6 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km). Údaje o spotreba elektriny a dojazde sú predbežné a boli dobrovoľne interne zistené v súlade s certifikačnou metódou Skúšobný postup WLTP. Doteraz nie sú k dispozícii žiadne potvrdené hodnoty úradne uznanej skúšobnej organizácie. Odchýlky od konečných údajov sú možné.
[10] Predbežné údaje pre EQS 450+ (kombinovaná spotreba elektriny podľa WLTP: 23,0 - 18,6 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km). Údaje o spotreba elektriny a dojazde sú predbežné a boli dobrovoľne interne zistené v súlade s certifikačnou metódou Skúšobný postup WLTP. Doteraz nie sú k dispozícii žiadne potvrdené hodnoty úradne uznanej skúšobnej organizácie. Odchýlky od konečných údajov sú možné.
[11] Bez vonkajších zrkadiel
[12] Údaj pre päťmiestny model
[13] Údaje 536 - 660 km sú predbežné hodnoty dojazdu EQS 450+ (kombinovaná spotreba elektriny podľa WLTP: 23,0 - 18,6 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km). Údaje o spotreba elektriny a dojazde sú predbežné a boli dobrovoľne interne zistené v súlade s certifikačnou metódou Skúšobný postup WLTP. Doteraz nie sú k dispozícii žiadne potvrdené hodnoty úradne uznanej skúšobnej organizácie. Odchýlky od konečných údajov sú možné.
[14] Táto hodnota sa vzťahuje na elektrický výkon, ktorý sa na základe rekuperácie ukladá do elektrického akumulátora. Odchýlky sú možné.
[15] Údaje 536 - 660 km sú predbežné hodnoty dojazdu EQS 450+ (kombinovaná spotreba elektriny podľa WLTP: 23,0 - 18,6 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km). Údaje o spotreba elektriny a dojazde sú predbežné a boli dobrovoľne interne zistené v súlade s certifikačnou metódou Skúšobný postup WLTP. Doteraz nie sú k dispozícii žiadne potvrdené hodnoty úradne uznanej skúšobnej organizácie. Odchýlky od konečných údajov sú možné.

Kontakt:
Michal Žitný, telefón: +421 2 4929 4914, michal.zitny@daimler.com
Viac informácií o značke Mercedes-Benz nájdete na:
http://media.daimler.sk a www.mercedes-benz.sk

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať