SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

Talentovaný viacbojár: Audi Q8 sport concept

Tlačové správy
0

Inovatívna technológia pohonu a výrazne športový vzhľad: na ženevskom autosalóne 2017 dokazuje Audi ďalšou koncepčnou štúdiou potenciál budúceho modelového radu Q8. Štúdia Audi Q8 sport concept demonštruje, aké vízie majú vývojári a dizajnéri Audi pre dynamické a efektívne SUV zajtrajška.

Charakteristické aerodynamické prvky na prednej a zadnej časti karosérie determinujú Audi Q8 sport concept. Do budúcnosti ukazuje predovšetkým vysoko účinná koncepcia pohonu štúdie. Ako svetovú novinku prezentuje benzínový motor V6 3.0 TFSI so systémom mildhybrid (mHEV) a elektricky poháňaným kompresorom. Výsledkom je, že Q8 sport concept je viacbojár s mnohými talentami. Vďaka svojmu výkonu 350 kW (476 k) a maximálnemu krútiacemu momentu 700 Nm vyšprintuje za iba 4,7 sekundy z 0 na 100 km/h a ďalej až po maximálnu rýchlosť 275 km/h. Ako vozidlo na dlhé trasy ho kvalifikuje dojazd vyše 1.200 kilometrov.

Vďaka vysokému výkonu rekuperácie 20 kW je veľké SUV súčasne zdržanlivé v konzumácii paliva. Oproti modelu s konvenčným šesťvalcom TFSI bez systému mHEV spotrebuje o 20 kW (27 k) výkonnejšie Audi Q8 sport concept približne o 1 liter benzínu na 100 km menej – čo predstavuje zlepšenie emisií CO2 o približne 25 g/km.

„Pohon Audi Q8 sport concept predstavuje dôležitý krok pre optimalizáciu efektivity a environmentálnych vlastností veľkosériových modelov. Spojenie technológie mildhybrid a motora TFSI vytvára nové meradlo pre syntézu elektromobility a spaľovacieho motora. Túto kombináciu budeme v budúcnosti vidieť v mnohých modeloch Audi“, povedal Rupert Stadler, predseda predstavenstva AUDI AG.

Vysoko efektívny komplet: pohon
Architektúra systému pohonu v novom Audi Q8 sport concept je revolučná: Audi po prvý raz kombinuje prepĺňaný benzínový šesťvalec 3.0 TFSI s výkonom 331 kW (450 k) s elektricky poháňaným kompresorom a účinne rekuperujúcim systémom mildhybrid. Štartovací generátor, umiestnený medzi kľukovým hriadeľom a prevodovkou, zabezpečuje rekuperáciu energie pri brzdení a v prípade potreby pracuje naopak ako prídavný elektromotor. Zásobovanie energiou zabezpečuje elektrická sústava s napätím 48 Voltov.

Zákazníkovi to prináša viaceré výhody: elektrická energia získaná rekuperáciou sa dá v prípade potreby využiť na zvýšenie výkonu. Elektromotor s výkonom 20 kW a krútiacim momentom 170 Nm podporuje spaľovací motor pri akcelerácii (boost) – spaľovací motor spolu s elektromotorom poskytujú systémový výkon 350 kW (476 k) a maximálny systémový krútiaci moment 700 Nm. Tento potenciál umožňuje športovú akceleráciu v každom pásme rýchlosti a otáčok.

Lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 0,9 kWh, umiestnená pod podlahou batožinového priestoru, umožňuje v mestskej premávke typu Stop&Go pomalú jazdu s vypnutým spaľovacím motorom, rovnako ako manévrovanie a parkovanie s rýdzo elektrickým pohonom. Pri brzdení štartovací generátor s výkonom 20 kW pomocou účinnej rekuperácie rýchlo opäť dobije batériu, takže sa elektrický pohon dá kedykoľvek opäť využiť.

Prídavný ťah dodáva štúdii Q8 sport concept elektricky poháňaný kompresor (EAV), ktorý zabezpečuje prepĺňanie motora V6 s objemom 3,0 litra navyše k dvom turbokompresorom. EAV podporuje turbokompresory vždy vtedy, keď majú ešte nízke otáčky na rýchly nárast prepĺňacieho tlaku. Vďaka tomu benzínový motor umožňuje energické zrýchlenie bez oneskorenia, ktoré bolo doteraz vyhradené turbodieslom alebo elektromotorom. Tento recept sa úspešne uplatnil už v sériovom Audi SQ7.

Elektrický kompresor EAV je umiestnený v obtokovom potrubí za chladičom komprimovaného vzduchu, teda blízko motora. Konštrukčne je to vlastne turbokompresor, ktorý má namiesto lopatkového kolesa turbíny kompaktný elektromotor. Ten dokáže roztočiť koleso kompresora za menej ako 250 milisekúnd na 70.000 otáčok za minútu. S podporou EAV je výkon motora 3.0 TFSI pri zošliapnutí pedála akcelerátora vždy spontánne pripravený, a to aj pri nízkych otáčkach. Pri rozjazde tak SUV ihneď získava náskok niekoľko metrov pred konkurenciou. Technológia EAV pri komfortne orientovanej jazde zabraňuje zbytočnému radeniu nižších prevodových stupňov a tým udržiava nízku úroveň otáčok. Športovo založení vodiči ocenia suverenitu a spontánny nárast výkonu pri výjazde zo zákruty.

Pohon Audi Q8 sport concept motorom V6 TFSI a prídavným elektromotorom poskytuje výkon osemvalca – a to pri spotrebe úsporného štvorvalca. Spotreba paliva je oproti výkonovo porovnateľnému motoru bez systému mildhybrid menšia o vyše 1 liter na 100 kilometrov – a to napriek prírastku výkonu 20 kW (27 k). Dojazd Q8 sport concept s 85-litrovou palivovou nádržou je vyše 1.200 kilometrov.

Pri jazde riadiaca jednotka pohonu inteligentne a flexibilne reguluje prevádzkové režimy pohonu: SUV luxusnej triedy môže podľa situácie akcelerovať s podporou elektromotora, plachtiť a rekuperovať. Prediktívny asistent pre efektívnu jazdu, ktorý podporuje vodiča, poskytuje detailné informácie o blízkom okolí riadiacej jednotke pohonu. Zahŕňajú aj dáta trasy navigačného systému a služby Audi connect Car-to-X.

High-tech zo série: prevodové ústrojenstvo a podvozok
Krútiaci moment motorov sa v Audi Q8 sport concept prenáša cez systém permanentného pohonu všetkých kolies quattro suverénne na cestu. Aj pri podvozku so širokým rozchodom technická štúdia využíva najnovšie riešenia high-tech z portfólia luxusných modelov značky. Pneumatické pruženie s reguláciou charakteristiky tlmičov adaptive air suspension sport umožňuje široké pásmo nastavenia medzi komfortnou jazdou a športovými jazdnými vlastnosťami. Okrem toho sa dá svetlá výška nastavovať v piatich stupňoch v rozpätí 90 milimetrov na úroveň ideálnu pre momentálne jazdné podmienky. Predná a zadná náprava sú vytvorené ako ľahké päťprvkové konštrukcie.

Na veľké disky kolies z ľahkej zliatiny rozmeru 11J x 23 montuje Audi pneumatiky formátu 305/35 R 23. Päť do seba zatočených lúčov v tvare písmena Y vytvára nezameniteľný dizajn diskov kolies. Suverénne spomalenie Audi Q8 sport concept zabezpečujú keramické brzdové kotúče priemeru 420 mm.

Dynamické línie a high-tech ako detail dizajnu
Na prvý pohľad Audi, vysoko dynamické a luxusné – tak sa prezentovala na autosalóne v Detroite v januári 2017 už štúdia Audi Q8 concept. Debutant v Ženeve prichádza ako ešte športovejšia verzia tejto syntézy – a tiež ako elegantná alternatíva k robustnému vzhľadu klasického Sport Utility Vehicle. Q8 a Q8 sport concept demonštrujú maximálnu prestíž, decentnú športovosť a vizuálne prezentovanú technológiu vo všetkých oblastiach.

S dĺžkou 5,02 metra má Audi Q8 sport concept pôsobivý formát pre luxusnú triedu. Vďaka rázvoru 3,00 metra má štúdia veľa miesta pre pasažierov a batožinu. Napriek splývajúcej línii strechy, typickej pre kupé, majú aj cestujúci na zadných sedadlách k dispozícii veľkú vnútornú výšku aj šírku v úrovni pliec. V kokpite je nová koncepcia ovládania založená na veľkých dotykových monitoroch, doplnená ďalším stupňom digitálneho združeného prístroja Audi virtual cockpit a kontaktne analógového Head-up-displeja. Ten využíva technológiu rozšírenej reality (Augmented Reality), pri ktorej spolu splýva reálny a virtuálny svet.

Už spredu pôsobí Audi Q8 sport concept so šírkou 2,05 metra impozantne. Výrazným prvkom je osemuholníková jednodielna maska chladiča Singleframe. Maska je plasticky vymodelovaná a výrazne širšia ako pri dnešných sériových modeloch Audi. Povrch tvorí mriežka s voštinovou štruktúrou, ktorú lemuje široký rám lakovaný v kontrastnej farbe a hliníkové segmenty. Vonkajšie otvory na vstup vzduchu v nárazníku sú – ako je to typické pre športové modely Audi – výrazne rozšírené oproti základu, čo signalizuje zvýšenú potrebu chladiaceho vzduchu pre výkonný agregát. Markantná horizontálna lišta predného spojlera zospodu uzatvára predný nárazník.

Úzke a klinovité reflektory Audi Q8 sport concept sú integrované do predného čela a dizajnovo spojené s otvormi na vstup vzduchu ležiacimi pod nimi. Reflektory majú krycie sklá, no pritom pôsobia akoby boli otvorené a voľne sa vznášali v priestore. Telesá reflektorov vytvorené z hliníka opakujú skulptúru masky chladiča. Tlmené aj diaľkové svetlá využívajú technológiu digitálnej laserovej  matrice, ktorú zvýrazňuje modrý laserový prvok v profile písmena X. Svetelné lúče, rozdelené na vyše milióna pixlov osvetľujú cestu presne regulovane s vysokým rozlíšením. Pod hranou kapoty motora je úzky vodič svetla napájaný diódami LED, ktorý vytvára denné a dynamické smerové svetlá. Lemuje reflektory zvonka, kde vytvára nový svetelný podpis modelov e-tron. Všetky svetelné funkcie sú vytvorené dynamicky.

Energický: bočný pohľad
Aj silueta technickej štúdie Audi vyžaruje napätie. Dvere nemajú rámy okien a tým prispievajú k plochej bočnej línii strechy. Audi Q8 sport concept má výšku 1,70 metra. Všetky línie karosérie smerom dozadu dynamicky stúpajú – spodná hrana okien, horná bočná línia, hrana Dynamic Line aj línia prahov karosérie. Povrchové plochy predných blatníkov, dverí a bokov sú atleticky klenuté. Spodnú časť dverí tvorí hlboký dutý žľab. Ďalším charakteristickými prvkom dizajnu je pod zadnými dverami vyfrézovaný nápis quattro a karbónové vonkajšie spätné zrkadlá s fazetovými hranami. Dvere sa otvárajú dotykovými prvkami: keď sa niekto dotkne senzorov v kruhoch Audi v stĺpiku B alebo C. dvere zľahka vyskočia do definovanej polohy.

Extrémne sklonený a súčasne široký zadný stĺpik karosérie pripomína pôvodný model Audi quattro z roku 1980, rovnako ako výrazne vytiahnuté boky karosérie nad kolesami. Tým štúdia stojí v logickej línii so štúdiami radu Audi Prologue. Vyvážené proporcie Audi Q8 sport concept rovnomerne zvýrazňujú predné a zadné kolesá – aj to je typický prvok modelu quattro. Oproti štúdii Q8 z Detroitu sú blatníky Audi Q8 sport concept ešte o 12 milimetrov širšie. Výrazne akcentované lemy blatníkov majú zdvojené vyhotovenie. Prahy karosérie sú obložené brúseným hliníkom, ktorý vytvára zaujímavý kontrast k lakovaniu štúdie v odtieni Kryptonorange.

Plochá a kompaktná: zadná časť
Dlhý spojler na zadnej hrane strechy tieni výrazne sklonené zadné okno koncepčnej štúdie Audi. Pod ním dvojitá odtrhová hrana vytvára markantnú kontúru na elektricky ovládaných dverách batožinového priestoru. Pás zadných svetiel, tiahnuci sa po celej šírke zadnej časti karosérie, je súčasťou markantnej svetelnej signatúry štúdie. Tvorí koncové a brzdové, ako aj dynamické smerové svetlá. Pás svetiel je zarámovaný do hliníkových líšt.

Evidenčná tabuľka Audi Q8 sport concept je umiestnená na dverách batožinového priestoru pod širokou čiernou lištou medzi zadnými svetlami. Difúzor v zadnom nárazníku je vyrobený z hliníka, jeho obruba z vysoko lesklého karbónu. Markantný dizajn majú aj oválne koncovky výfuku z brúseného hliníka, zapustené do vonkajších okrajov difúzora.

Luxusná lóža pre štyroch: interiér
Interiér Audi Q8 sport concept poskytuje množstvo miesta pre štyri osoby a ich veľkú cestovnú batožinu. Batožinový priestor má objem 630 litrov. Ďaleko natiahnuté línie dodávajú kokpitu športovú a súčasne elegantnú atmosféru. Nad stredovým tunelom sa zdanlivo vznáša stredová konzola s integrovanou voliacou pákou Shift‑by‑Wire. Pomocou nej vodič ovláda 8-stupňovú automatickú prevodovku tiptronic plne elektronicky.

V predných dverách štartuje Wrap‑around: tento veľký, horizontálny oblúk prebieha na spodnom okraji predného okna a obopína miesta vodiča a spolujazdca, bez toho aby obmedzoval posádku. Športové sedadlá sú – rovnako ako dve samostatné sedadlá vzadu – zložené zo segmentov, ktoré pôsobia ako samostatné geometrické telesá od bočných oporných častí až po opierky hlavy. Horizontálna hliníková obruba delí operadlá v úrovni spodnej hrany okien.

Prístrojový panel s výrazným horizontálnym charakterom sa stupňovito znižuje do kabíny. Centrálne zobrazovacie a ovládacie plochy sú integrované ako tzv. Black Panel – čierny, vysoko lesklý pás, lemovaný hliníkovou obrubou. Vo vypnutom stave obrazovka neviditeľne splýva s plochou a tým vytvára harmonické plynutie línií. Keď je displej v prevádzke, perfektne zapadá do línie dizajnu. V oblasti spolujazdca Black Panel lemuje graficky inscenované logo quattro. Šípové dekoračné obklady na dverách dotvárajú expresívny dizajn. V nich vložené filigránske hliníkové prvky slúžia ako vnútorné kľučky dverí. V tme vodiče svetla napájané diódami LED iluminujú interiér bielym svetlom.

Farby a materiály v Audi Q8 sport concept vytvárajú chladnú a športovú atmosféru. Nezvyčajným prvkom je trojrozmerné technické vrásnenie na prístrojovom paneli, dverách a podlahe. Vysoko lesklé karbónové aplikácie s novou, abstraktnou štruktúrou tkaniny, ako aj lišty a rámy z hliníka vytvárajú akcenty v interiéri. Ich brúsená povrchová úprava je relatívne tmavá. Od stropu po konzolu stredového tunela sa svetlý tón postupne zosilňuje – v odstupňovaných sivých tónoch od farebného odtieňa Stahlgrau po Pastellsilber.

Technické materiály v interiéri Audi Q8 sport concept kontrastujú s mäkkými povrchmi. Ako poťahový materiál sedadiel slúži kombinácia z kože Feinnappa a kože Nubuk, obidve v pastelovej striebornej farbe. Poťah je pretiahnutý okolo obruby deliacej operadlo – tu sa jeho vnútorná strana stáva vonkajšou stranou. Opierky hlavy sú potiahnuté štruktúrovaným textilom, ktorý farebne pripomína kožené materiály.

Nové cesty: ovládanie a zobrazovanie
Elegantná architektúra interiéru Audi Q8 sport concept splýva s inovatívnou koncepciou ovládania a zobrazovania. Informácie a povely sa realizujú väčšinou cez dotykové displeje, doplnené združeným prístrojom Audi virtual cockpit future a kontaktne analógovým Head-up-displejom. Všetky zobrazenia sa prezentujú v novom, digitálnom dizajne, ktorý sa dôsledne koncentruje na najdôležitejšie.

Takzvaný kontaktne analógový Head-up-displej premieta dôležité údaje na predné okno v bezprostrednom zornom poli vodiča a tým ich zdanlivo umiestňuje do reálneho sveta. Napríklad smerová šípka navigácie sa zobrazuje v rovnakej pozícii ako skutočná šípka na ceste – čo predstavuje inteligentný prípad aplikácie rozšírenej reality (Augmented Reality). Aj pri upozorneniach asistenčných systémov splývajú virtuálny a reálny svet dohromady.

Audi virtual cockpit future s rozlíšením 1.920 x 720 pixlov vďaka novým funkciám má ešte väčšiu dynamiku a grafiky zobrazuje ešte detailnejšie. V režime zobrazovania Auto poskytuje displej TFT s uhlopriečkou 31,2 cm (12,3 palca) veľa priestoru pre mapy, zoznamy a doplnkové informácie. Náhľad na mapu zhora vizualizuje vlastnú trasu jazdy; pri priblížení mapy sa zobrazenie aktuálnej pozície a okolia zmení na trojrozmerné (3D). Tlačidlami na volante môže vodič prepnúť do režimu Performance – vtedy sa stupnice rýchlomera a powermetra (indikátora disponibilného výkonu) zobrazia v trojrozmernom perspektívnom  zobrazení.

Všetky ďalšie obrazovky v kokpite Audi Q8 sport concept sú dotykové displeje. Výhodou tohto princípu je priame, rýchle a intuitívne ovládanie. Vodič každú funkciu volí tam, kde ju vidí. Okrem toho mohli konštruktéri Audi vďaka dotykovým displejom ďalej zredukovať počet tlačidiel, ovládačov a páčok. Tým pôsobí interiér ešte prehľadnejšie a čistejšie.

Na ovládanie infotainmentu a nastavení vozidla slúži displej MMI, umiestnený centrálne na prístrojovom paneli. Šikmo prebiehajúca oblasť stredovej konzoly integruje displej klimatizačnej sústavy. Keď ho vodič ovláda, jeho zápästie pohodlne spočíva na nízkej voliacej páke 8-stupňovej prevodovky tiptronic. Keď senzory v sedadle rozoznajú, že vpredu sedí spolujazdec, displej zobrazí ovládacie prvky klimatizácie aj preňho. Ak vodič jazdí sám, táto funkcia je deaktivovaná. Ďalší malý dotykový displej vľavo od volantu je rezervovaný na ovládanie funkcií osvetlenia.

Porsche Slovakia

Všetky autorove články
Audi Q8

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať