
Waymo spúšťa robotickú taxislužbu. Zatiaľ len pre vyvolených
Takmer pred 10 rokmi začal Google pracovať na projekte autonómneho auta. V apríli 2017 pozvala spoločnosť Waymo, patriaca Googlu a venujúca sa autonómnej jazde, niektorých zástupcov verejnosti, aby jeho technológiu vyskúšali v rámci programu Early Rider. Išlo o rôznorodú skupinu ľudí, ktorí si autonómnu jazdu vyskúšali na ceste do práce, do školy, na nákupy či do reštaurácie. Program mal 400 členov, ktorí si mohli zajazdiť v autonómnych minivanoch Chrysler Pacifica v jednom zo štyroch predmestí Phoenixu. Ich pripomienky mali pomôcť zdokonaliť technológiu a doplniť dizajnové prvky podľa potreby.
A teraz Waymo robí ďalší krok smerom k sprístupneniu technológie autonómnej jazdy verejnosti. Spúšťa robotickú taxislužbu Waymo One. Tá však podľa vyjadrenia Dana Chu, produktového riaditeľa spoločnosti, bude zatiaľ k dispozícii len „niekoľkým stovkám“ členov programu Early Rider. Tí budú môcť naďalej používať autonómne minivany tak ako doteraz, ale jazdy už budú spoplatnené.
Služba Waymo One bude zahŕňať predmestia Chandler, Mesa, Tempe a Gilbert a bude pokrývať oblasť približne 100 štvorcových míľ (asi 260 km2).
Spoločnosť sa nevyjadrila k tomu, kedy plánuje otvoriť svoju službu pre ostatných. Vozidlá zatiaľ nie sú úplne bez vodiča. Za volantom sedí „zaškolený vodič“, kým sa Waymo nerozhodne ich stiahnuť. Chu tvrdí, že sa budú testovať rôzne „konfigurácie“, kým nakoniec ponúknu jazdu bez vodiča, ale odmietol uviesť presný dátum.
Prítomnosť vyškolených vodičov môže mať praktické aj psychologické dôvody. Waymo zatiaľ trvá na tom, aby dol k dispozícii ľudský vodič, ktorý môže prevziať kontrolu nad vozidlom v prípade poruchy. Navyše aj pre cestujúcich je zrejme príjemnejšie nasadnúť do auta s človekom na sedadle vodiča.
Podľa webu The Information aj tie najpokročilejšie autonómne vozidlá Waymo sú občas zmätené v niektorých dopravných situáciách, čo naznačuje, že technológia ešte nie je celkom pripravená do skutočného sveta. No ako povedal Chu, odstránenie ľudského dohľadu je konečnou „víziou“ spoločnosti Waymo.
Redaktor The Verge, ktorý si jazdu autonómnym taxíkom vyskúšal, sa vyjadril, že jazda bola síce jednotvárna, ale ľudský vodič nemusel ani raz zasiahnuť. Na zadnej strane opierky hlavy vodiča je displej obsahujúci veľké modré tlačidlo Štart, ktorým pasažier môže spustiť jazdu. Po jeho stlačení zaznie hudobná znelka a robotický ženský hlas oznámi začiatok cesty.
Privolanie vozidla sa uskutoční prostredníctvom aplikácie, ktorá vyzerá ako minimalistická verzia aplikácie Uber. Overí miesto vášho nástupu a výstupu a ponúkne odhadovaný čas príchodu vozidla. Aplikácia bude k dispozícii pre iOS a Android, ale neobjaví sa v aplikačných obchodoch Applu a Googlu, kým sa služba nestane široko dostupnou.
odobne ako zákazníci spoločností Uber a Lyft budú môcť aj pasažieri Waymo One ohodnotiť kvalitu cestovania na stupnici od jednej do piatich hviezdičiek. Takisto sa budú môcť okamžite spojiť so zástupcom spoločnosti Waymo a četovať s ním v aplikácii.
A koľko by to malo stáť? Waymo One je v konečnom dôsledku taká istá služba ako Uber či Lyft, ibaže ju zabezpečujú vozidlá poháňané vysoko pokročilou AI. Ak chce byť spoločnosť konkurencieschopná, bude musieť vziať do úvahy, koľko sú ľudia ochotní zaplatiť za svoju prepravu. Vďaka konkurenčnému prostrediu to asi nebude veľmi veľa. Redaktor The Verge zaplatil za skúšobnú jazdu v dĺžke necelých 5 km, ktorá trvala asi 8 minút, o niečo viac ako 7 dolárov, čo je približne toľko, ako stojí Uber či Lyft. Keď budú vodiči z áut stiahnutí, Waymo chce do zábavného systému počas jazdy začleniť aj reklamy, a tak analytici očakávajú, že základné tarify klesnú.
Zdroj: medium.com, theverge.com
Zobrazit Galériu