ACER_november Advertisement ACER_november Advertisement ACER_november Advertisement

Xiaomi 12T Pro: tipy a triky pri nakrúcaní videí

0

Možnosti nakrúcania videa a kvalita obrazu moderných smartfónov umožňuje ich použitie aj na produktové, či  reportážne videá. Pomocou jednoduchého a lacného príslušenstva môžete dosiahnuť takmer profesionálne výsledky. Pre zaujímavosť ukážeme ako sme smartfónom nakrúcali produktové video o drone s LEGA a aké pomôcky sme pritom použili

Pre zaujímavosť aj zostrihané video

Zadný fotoaparát smartfónu Xiaomi 12T Pro má tri objektívy. Hlavný fotoaparát má snímač s rozlíšením 200 MPx objektív so svetelnosťou f/1.7 disponuje optickou stabilizáciou. Dopĺňa ho ultraširokouhlý fotoaparát s 8 MPx snímačom. Tretí fotoaparát s 2 MPx snímačom určený pre makro zábery je skôr doplnkový.

Mobilní filmári teda majú na výber dva objektívy s rôznou ohniskovou vzdialenosťou a ďalší objektív na makro zábery. Hlavný objektív je mierne širokouhlý, aby mal zorný uhol približne rovnaký ako ľudské oko.  Snímač makrofotoaparátu má len dva megapixely. Skúsme trochu počítať. Nakoľko sa jedná o video predstavujúce relatívne jednoduchý produkt a nie trebárs zábery z prírody, výsledné video bude stačiť v rozlíšení fullHD, čiže 1920 x 1080 megapixelov. Ak to vynásobíme, výjde nám 2 073 600 pixelov, čiže približne dva megapixely. V skutočnosti na fullHD zábery v plnej kvalite potrebujete o niečo viac pixelov, pretože snímač má pomer strán 4:3 a výsledné video 16:9. Napriek tomu rozlíšenie 2 MPx na prípadné makro zábery bohato stačí.

Odporúčame statív, slider, vozík

Najpoužívanejšou metódou nakrúcania mobilom je „z ruky“  Aj napriek veľmi účinnej optickej a softvérovej stabilizácii obrazu je problémom dosiahnuť stabilný obraz, hlavne pri dlhších záberoch. Optická stabilizácia pomerne dobre eliminujú chvenie v osiach y aj x, avšak v záberoch sú často zreteľné pohyby obrazu spôsobené občasným nepatrným mimovoľným natočením telefónu okolo vodorovnej, alebo aj zvislej osi. Aj malé natočenie spôsobí geometrické skreslenie obrazu, ktoré už samo o sebe pôsobí pomerne rušivo. Horšie je, že kompresné algoritmy sa pri danom kompresnom pomere a bitovej rýchlosti najlepšie vysporiadajú so statickým obrazom, teda obrazom kde je pozadie statické a v určitej časti obrazu prebieha nejaký dynamický dej. Pri natáčaní telefónu dochádza ku geometrickému skresleniu a kompresný algoritmus sa s tým musí vyrovnať, často aj za cenu potlačenia detailov. Preto vždy keď je to možné použite statív, alebo aspoň monopod. 

Je to jednoduchšie, než si myslíte. Okrem statívu potrebujete len vhodný držiak na selfies, taký ktorý sa skladá z dvoch dielov – držiaka, ktorý je k rúčke upevnený  statikovým závitom. Telefón upevníte do držiaka a držiak na statív. Uvidíte že sa to vyplatí a odmenou vám budú stabilné a ostré zábery. 

Výborný je aj držiak, ktorý umožňuje obojručné držanie a má veľa možností uchytenia príslušenstva ako je svetlo, či mikrofón. Pri nakrúcaní mobilom, ktorý nemá konektor na mikrofón sa nám osvedčil držiak do ktorého upevním mikrofón aj záznamové zariadenie.  Ceny držiakov v e-shopoch začínajú o 15 eur.

Na zábery, pri ktorých sa smartfón posúva popri snímaných objektoch odporúčame slider, prípadne nejaký vozík. Dobre poslúži aj hračkárske autíčko

Malý vozík na kameru

Vozík na kameru s výsuvným držiakom vytlačený na 3D tlačiarni

Nakrúcanie viacerými objektívmi

Xiaomi 12T Pro má zadný fotoaparát s dvomi objektívmi, tak máte k dispozícii pomerne veľký rozsah ohniskových vzdialeností dostatočný. Otázka je, či to pri nakrúcaní videí chcete využiť. Aj keď pri nakrúcaní videí môžete použiť obidva objektívy, problém môže byť v konzistentnosti záberov. To, že snímače majú spravidla rôzne rozlíšenie, napríklad 40, nie je v rozlíšení FullHD problém. Ak by ste nakrúcali v 4K, čo je  3840 x 2160 pixelov tak na to teoreticky stačí 8 megapixelový snímač, ale iba ak by mal pomer strán  16:9. Dva zábery po sebe s rôznym priblížením, ak ich robíte z toho istého miesta pôsobia rušivo. Preto po zmene ohniskovej vzdialenosti treba urobiť záber z iného uhla. Ak môžete, tak namiesto zoomovania sa pokúsite s telefónom prísť k snímaciemu objektu bližšie. Výsledky budú neporovnateľne lepšie, navyše sa môžete premiestniť tak, aby ste urobili záber z iného uhla.

Zaostrovanie, hĺbka ostrosti a rozmazanie pozadia

Rovnako ako pri fotografovaní, aj pri nakrúcaní videa smartfónom môžete zaostrovať na objekt záujmu intuitívne na dotykovej obrazovke ťuknutím na objekt, na ktorý má byť zaostrené. Pri nakrúcaní tak môžete kreatívne pracovať s tým, ktoré objekty v zábere budú ostré a ktoré rozmazané, alebo presnejšie objekty v akej vzdialenosti od objektívu budú ostré a v akej rozmazané. Docielite tým zvýraznenie hlavného, zaostreného objektu, napríklad osoby a jej optické oddelenie od viac, alebo menej rozmazaného pozadia. Takýto záber navyše zdôrazňuje priestorovosť scény.

Hĺbka ostrosti umožňujúca rozmazávanie popredia a pozadia je  interval vzdialeností v ktorom budú všetky objekty vykreslené ostro.  Závisí od svetelnosti objektívu, jeho ohniskovej vzdialenosti a vzdialenosti od objektívu na ktorú je zaostrené. V svetelnosti problém nie je. Objektív Xiaomi 12T Pro má svetelnosť f/1.7, čo predstihne väčšinu objektívov pre zrkadlovky. Ich setové objektívy majú svetelnosť f/3.5 a aj kvalitné objektívy majú svetelnosť typicky f/2.8. Príčinou, prečo majú smartfóny veľkú hĺbku ostrosti a teda všetko, alebo takmer všetko na zábere je ostré je malá ohnisková vzdialenosť. Fyzická ohnisková vzdialenosť mierne širokouhlého objektívu je niekoľko málo milimetrov. V technických údajoch je síce udávaná ohnisková vzdialenosť 24 mm, ale to je po prepočítaní na full frame, avšak na hĺbku ostrosti má vplyv fyzická ohnisková vzdialenosť. Jediný spôsob, ako môžete pri nakrúcaní videa rozmazať pozadie je umiestniť objekt, ktorý má byť ostrý umiestniť čo najbližšie k objektívu a zaostriť naň. Platí jednoduché pravidlo - čím je vzdialenosť na ktorú je zaostrené menšia, tým menšia je aj hĺbka ostrosti. Naopak ak zaostríte na vzdialenejší objekt, napríklad budovu, ostré budú aj budovy nachádzajúce sa za ňou.

Nepodceňujte zvuk

Zvukový kanál je rozhodujúcim atribútom zážitku z videa. Z hľadiska kontinuity vnímania  je dôležitejší než obraz. Pozrite si ľubovoľný videoklip, alebo niekoľko minút filmu. Všimli ste si, koľkokrát bol prestrihnutý obraz a pritom  to vôbec nevnímate ako porušenie kontinuity. Kontinuita videa je vyjadrená predovšetkým jeho zvukovou zložkou. Sprievodný zvuk môžete nahrávať priamo, alebo následne pri spracovávaní videa priamo v smartfóne, alebo v počítači. Vstavaný mikrofón má svoje limity, hlavne pri nahrávaní zvukov z väčšej diaľky, napríklad rozhovoru osôb. Veľkým problémom je aj vietor. Riešením je pripojenie externého mikrofónu, alebo klopový mikrofón. Xioami 12T Pro nemá Jack konektor, takže mikrofón môžete pripojiť len cez bluetooth. Redukcia USB-C na Jack nefunguje pre mikrofón ani ak použijete konektor s tromi ani s konektorom so štyrmi kontaktmi.

Môžete sa taktiež inšpirovať od profesionálov a použiť na záznam zvuku externé zariadenie, napríklad diktafón. K nemu môžete vo väčšine prípadov pripojiť externý, alebo klopový mikrofón. Aby ste pri spracovaní videa mohli bez problémov spojiť obrazovú a zvukovú stopu, potrebujete klapku, ktorú môžete nahradiť tlesknutím.

Zobrazit Galériu

Luboslav Lacko

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať