ANTIK ANTIK ANTIK

Ako na firemné a produktové prezentácie online

0

Súčasná kritická situácia núti nielen jednotlivcov, ale aj firmy na neštandardné riešenia. Celosvetovo už bolo zrušené veľké množstvo veľmi významných výstav, na ktorých výrobcovia pravidelne prezentujú svoje novinky. Vzhľadom na obmedzenie pohybu a zatvorenie väčšiny obchodov nemôže zákazník prísť do show­roomu či predajne pozrieť si auto, fotoaparát, televízor či iný výrobok. To však neznamená, že firma alebo predajca nemajú žiadnu možnosť prezentovať mu výrobok. Veľké spoločnosti aj v štandardných podmienkach využívajú možnosti internetovej prezentácie prostredníctvom webového vysielania (webcast), ktoré je vlastne obdobou televízneho vysielania. Zväčša však na realizáciu takýchto prenosov využívajú špecializované firmy, ktoré celú produkciu zabezpečia na kľúč. Pokiaľ ide o jednorazové veľké poduja­tia, je to asi najlepšie riešenie, pretože takéto firmy majú zväčša svoju techniku a hlavne vyškolený personál, ktorý dokáže prácu zvládnuť bez problémov. No ak uvažujete v intenciách súčasnej situácie, nemusí byť márna myšlienka vybudovať si malé štúdio aj v prostredí firmy. Dnes už existuje viacero technologických aj so­ftvérových riešení, ktoré umožňujú vybavenie takéhoto štúdia v rôznych cenových reláciách podľa potrieb a možností firmy. To umožňuje aj malým firmám prezentovať svoje produkty na úrovni bez toho, aby to zruinovalo ich rozpočet. Pochopiteľne, tieto riešenia netreba brať tak, že vám poslúžia počas krízy a potom ich vyhodíte. Náš svet funguje na technológiách a ľudia sú dnes zvyknutí hľadať informácie a obsah na internete. Videoprezentácia je pritom jedna z najlepších možností, ako sa potenciálnemu zákazníkovi prihovoriť a predviesť mu svoj produkt.

Ako sme spomínali, svoje firemné štúdio si môžete vytvoriť za relatívne nízke náklady a pri rozumnej voľbe komponentov ho môžete časom ďalej rozširovať. Nebudeme teraz riešiť pseudoprezentácie cez mobil alebo webovú kameru. Sú to síce nízkonákladové riešenia, ktoré v najväčšej núdzi pomôžu, ale na žiadneho zákazníka nimi veľký dojem neurobíte. Ich najbližšou náhradou by mohlo byť priame streamovanie z fotoaparátu, aké ponúka napríklad najnovší Canon PowerShot G7 X Mark III s 1" snímačom a možnosťou streamovania priamo na YouTube. Ide síce skôr o riešenie na vlogy než na väčšie prezentácie, za zmienku však stojí, že YouTube má na streamovanie z mobilu jednu podmienku, ktorú práve niektoré firmy nemusia spĺňať. Ak chcete streamovať naživo z mobilu, musíte mať aspoň 1000 odberateľov. Táto podmienka pri webovej kamere neplatí, a keďže sa G7X M.III navonok správa ako webová kamera, beží streamovanie aj na tomto modeli.


Blackmagic Design Atem Mini

Ak chcete, aby vaše webcasty vyzerali profesio­nálne, budete toho potrebovať trocha viac. Na zostavu produkčného reťazca využijeme videokamery, mikrofóny, mixážny pult, enkodér a PC. Podľa toho, akú zostavu zvolíte, sa môžu niektoré komponenty líšiť. Ak budeme prezentovať menšie výrobky, ktoré možno prenášať, je dobré vyhradiť si miestnosť, kde upravíme prostredie na natáčanie, nainštalujeme pozadie a osvetlenie tak, aby sme mali štúdio pripravené. Na osvetlenie sa snažíme využiť vždy špecializované svetlá určené do štúdia, ktoré majú možnosť regulácie výkonu aj farebnej teploty a hlavne poskytujú difúzne svetlo bez blikania. Takéto svetlá ponúka napríklad spoločnosť Fomei a súpravu dvoch svetiel aj so stojanmi kúpite už za necelých 900 eur.

Ďalej musíme vybrať technológie, ktoré budeme používať. Pokiaľ sa budeme orientovať na nízku cenu, budeme uvažovať o reťazci pracujúcom vo full HD rozlíšení. Toto rozlíšenie je v súčasnosti už kvalitatívny štandard a výhodné je, že neprimerane nezaťažuje hardvér ani internetovú linku. Streamovať môžeme vo full HD alebo HD rozlíšení 720p, ak máme k dispozícii slabšiu linku. Mimochodom, kvalitu internetovej linky a jej vyťaženie si treba preveriť nielen v malých, ale aj vo veľkých spoločnostiach s veľkou firemnou sieťou. Napriek tomu, že má firma rýchle internetové pripojenie, pri živom vysielaní je podstatný upload, ktorý býva spravidla pomalší a navyše môže byť linka dosť vyťažená. Preto to treba riešiť vopred s vaším administrátorom. Ak chceme vysielať naživo, uvažujeme v štúdiu aspoň s dvoma až štyrmi kamerami. Pochopiteľne, pri nízkorozpočtových riešeniach zo začiatku postačia aspoň dve. Pokiaľ nechceme, aby sa divák pri sledovaní unudil, potrebujeme mať k dispozícii viacero záberov, ktoré môžeme prestrihávať. Zatiaľ čo pri programoch, ktoré nakrúcate vopred, nie je problém dosiahnuť to jednou kamerou, keďže máte dosť času natočiť si viac záberov a potom ich zostrihať, pri živom vysielaní potrebujete na každý záber osobitnú kameru. Sú síce aj iné riešenia, tie však patria do vyššej cenovej relácie. Ďalšia otázka je, či budeme mať ku každej kamere aj kameramana. Ak sa natáča v podstate statická scéna, kde si vieme jednotlivé zábery a pohľady vopred pripraviť, nie je to nevyhnutné. Z toho však treba vychádzať aj pri výbere kamier. Keďže sme si určili, že budeme hľadať lacné riešenie, môžeme použiť bežné spotrebiteľské kamery. Musíme si však skontrolovať, aby umožňovali ručné nastavenie expozičných parametrov a zaostrenia. Štúdio zväčša využíva umelé osvetlenie, takže je najlepšie kamery nastaviť napevno. Všetky majú výstup HDMI, ktorým ich môžete pripojiť k mixážnemu pultu. V najnižšej kategórii nájdete modely od výrobcov ako Canon, Panasonic alebo Sony, ktorých ceny sa pohybujú v súčasnosti okolo 200 – 400 eur, takže nie je problém ich kúpiť. V tejto kategórii vo všeobecnosti kúpite kamery s malými snímačmi, ktoré neoplývajú veľkou citlivosťou, preto treba myslieť na dobré osvetlenie scény. Ku každej kamere budete, samozrejme, potrebovať statív. Keďže sú kamery malé a ľahké, postačia jednoduché statívy, no treba skontrolovať, aby boli naozaj stabilné.

Aten uc9020

Okrem obrazu je dôležitý aj zvuk. Tu sa nemôžeme spoliehať na zvuk z kamier. Postačí dvojica mikrofónov položených na stole alebo klopové bezdrôtové mikrofóny, ak sa prezentujúci budú pohybovať. Ako mixážny pult, respektíve réžia je v tomto prípade veľmi zaujímavá voľba napríklad Blackmagic Design ATEM Mini za necelých 350 eur. Ide o malú digitálnu réžiu so štvoricou vstupov HDMI a dvoma mikrofónovými vstupmi. Vstupy HDMI pracujú do rozlíšenia 1080p60 a umožňujú pripojenie zdrojov s rôznym rozlíšením. Ovládanie ATEM Mini je veľmi jednoduché, používateľ prepína ostrým strihom alebo prelínaním medzi zdrojmi videa stlačením tlačidiel 1 až 4. Možno zvoliť bežný strih alebo efektové prelínanie (Auto). V režime Auto sa dá zvoliť bežné prelínanie alebo efekty typu prelínania do farby, alebo efekty DVE, ako napríklad odsunutie obrazu. Samozrejmá je možnosť rýchlo voliť pozíciu obrazu v režime Picture in Picture, nechýba ani pamäť na statické snímky, takže môžete do obrazu jednoducho vložiť titulky alebo logo. Pult je vybavený výstupom USB-C, ktorý pracuje v režime webovej HD/1080 kamery. To zaručuje možnosť okamžitého začatia práce s ľubovoľným programom alebo platformou na živé streamovanie, napr. Open Broadcaster, Skype, XSplit Broadcaster, ­YouTube Live, Facebook Live, Twitch TV, Pe­riscope, Livestream, Wirecast etc. Výstup HDMI dovoľuje pripojiť ATEMI Mini k externým rekordérom (napr. HyperDeck Studio Mini) alebo monitoru, projektoru alebo inému zobrazovaču. Bezplatne dodávaná aplikácia ATEM Software Control pre Mac OS aj Windows ďalej rozširuje možnosti zariadenia a otvára aj bohaté možnosti práce so zvukom.

CANON Legria HF G26

Celú túto zostavu možno ďalej zlepšiť po­užitím vyšších modelov kamier, ktoré umožňujú vyššiu kvalitu a širšie možnosti nastavenia. Tu už bude záležať na konkrétnych požiadavkách, ale dostatočnú ponuku modelov tu poskytuje hoci Canon vo svojich radoch LEGRIA HF G a XA, ktoré sa pohybujú v cenách od 800 do 1300 eur. Vo vyššej cenovej kategórii asi od 1800 eur už nájdete aj modely s 1" snímačom ako Canon LEGRIA GX10, XA-50 alebo Panasonic HC-X1000, ktoré sú vhodné aj do prostredí so slabším osvetlením. Všetky tieto kamery však už dokážu pracovať aj so 4K rozlíšením, čo možno v prípade potreby takisto využiť. Hlavne s vyššími modelmi kamier, respektíve kamerami pracujúcimi v 4K rozlíšení môžete využiť all-in-one riešenia réžie, ako je napríklad Aten UC9020 alebo Cerevo LiveWerge. V prvom prípade ide o troj, v druhom o 4-vstupovú réžiu. Obe umožňujú pripojenie aj 4K kamier. Výstup je zväčša do full HD alebo HD rozlíšenia. Obe zariadenia majú podobné funkcie a majú spoločné to, že nevyžadujú na svoju činnosť počítač. Ovládanie je zabezpečené tabletom. Aten UC9200 však spolupracuje iba s vybranými tabletmi Apple iPad, ku ktorý sa pripája káblom. Jeho ovládací panel je navrhnutý v duchu profesionálnych strižní s podsvietenými tlačidlami s veľkým zdvihom a pákovým ovládačom efektových prechodov. Réžia sa vyznačuje veľmi jednoduchým ovládaním, ktoré zvládne aj laik, umožňuje streamovanie až na dve platformy súčasne aj priame nahrávanie videa na USB a jeho neskoršie použitie. Výhodou je, že dokáže streamovať aj priamo, bez potreby počítača. Cerevo LiveWerge spolupracuje s tabletmi iPad aj s modelmi s An­droidom, ktoré sú pripojené cez vstavanú Wi-Fi. Ovládať ho možno kompletne cez aplikáciu v tablete, ale aj bez tabletu a s náhľadovým monitorom. Obe riešenia sa pohybujú v cenových reláciách 1150 – 1450 eur bez tabletov.

Canon Powershot g7x mark iii

Treba upozorniť, že ani jedna z opisovaných réžií nepodporuje na vstupoch ochranu HDCP, takže k nim nemožno pripojiť žiadne zariadenia typu Blu-ray prehrávačov, ktoré takúto ochranu používajú. No nie je problém s bežnými multimediálnymi prehrávačmi alebo PC, z ktorých možno do streamu vkladať vopred natočené zábery alebo napríklad prezentácie z PowerPointu.

V prípade, že vám postačia dve profe­sionálne videokamery s výstupmi SDI alebo kombinácia výstupu z PC cez HDMI a kamery cez SDI, je zaujímavá voľba aj Blackmagic Design Web Presenter s prídavným čelným panelom Teranex Mini Smart Panel. Zariadenie umožňuje prepínanie vrátane prechodov medzi dvoma zdrojmi. Web presenter zabezpečuje profe­sionálny výstup 720p za cenu asi 670 eur. Na vstupe sa dá použiť napríklad dvojica kamier Canon XA50/55 alebo podobných s 1" čipom. Ak spomíname rozhranie SDI (Serial Digital Interface), narazíte na viacero situácií, keď je lepšie si trocha priplatiť a prejsť na techniku s týmto rozhraním. Vo všeobecnosti sa SDI využíva iba pri zariadeniach určených na ­broadcast a inštitucionálne využitie. Z hľadiska prenosu digitálneho videa ide o obdobu spotrebného štandardu HDMI, SDI však na pripojenie využíva koaxiálne konektory typu BNC, ktoré sú v pracovnej polohe uzamknuté, takže nehrozí ich vypadnutie alebo opotrebenie pri častom pripájaní, ako je to pri HDMI. Na prenos signálu sa používa kvalitný koaxiálny kábel a SDI aj vďaka tomu nemá takú obmedzenú dĺžku káblov. Pri HDMI je použiteľná dĺžka káblov asi 10 m. To môže byť v niektorých prípadoch obmedzujúce, ak potrebujeme robiť prenos z väčších hál, z bohoslužieb v kostole, vo väčších prednáškových učebniach a podobne. Tu jednoznačne vedie SDI, pri ktorom je podľa kvality kábla obmedzenie dĺžky medzi 30 – 150 m pri prenose full HD signálu. Rozhranie SDI navyše nepoužíva ochranu obsahu HDCP. 

Panasonic AW HE40HW

Okrem klasických kamier sa dajú využiť aj kamery PTZ. Ide o diaľkovo ovládané videokamery, ktoré možno jednoducho nainštalovať a sú priamo pripojiteľné či už cez USB, alebo po sieti. Lídrom v oblasti kamier PTZ je spoločnosť Panasonic. Tu je zaujímavá napríklad kamera Panasonic AW-UE4 (1440 eur), ktorá vlastne zastane prácu niekoľkých kamier. Má zorný uhol až 111° a pracuje v rozlíšení 4K. Stačí ju pripojiť k sieti prostredníctvom hubu s podporou PoE, ktorý zabezpečí aj napájanie. Vďaka 4K rozlíšeniu možno vytvoriť až štvornásobný zoom (1080p alebo šesťnásobný 720p). Môžete si tak v scéne vytvoriť až 100 presetov s rôznymi pohľadmi a tie potom jednoduchou voľbou vybavovať bez toho, aby sa kamera musela pohybovať. Je to zaujímavé a veľmi jednoduché riešenie.

Pochopiteľne, článok ani zďaleka neobsahuje všetky možnosti a variácie, ako si vytvoriť štúdio na svoje prezentácie. Spomínané produkty tu uvádzame hlavne ako príklad na ozrejmenie možností a získanie aspoň hrubej predstavy o tom, čo a ako sa dá robiť a akú investíciu to asi predstavuje. Zámerne sme volili predovšetkým cenovo dostupnejšie riešenia, ktoré sú vhodné aj pre menšie firmy, školy, ale aj iné inštitúcie, ako sú napríklad kostoly či samosprávy. V prípade vyšších požiadaviek existujú aj podstatne robustnejšie profesionálne riešenia ponúkajúce prácu s väčším množstvom kamier, mikrofónov, zložitejšie efekty či kľúčovanie v reálnom čase. Treba však počítať s tým, že sú aj podstatne finančne náročnejšie. Iba pre zaujímavosť, keby ste hľadali možnosť streamovania z exteriéru, existujú streamovacie enkodéry, ktoré umožňujú priame použitie LTE SIM karty a prenosu cez mobilnú sieť. Takéto riešenie je však pomerne komplikované a závislé od kvality dostupného signálu. Jednoduchšie je v tomto prípade nakrútenie materiálu vopred.

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár