SAMSUNG_092022 Advertisement SAMSUNG_092022 Advertisement SAMSUNG_092022 Advertisement

Autá už čoskoro nebudú používať tradičné brzdy

Technológie
1

Automobilky už predstavili vozidlá bez volantu alebo pedálov v snahe vyrábať autá s väčšími autonómnymi schopnosťami. Teraz však francúzska spoločnosť DS Automobiles, luxusná odnož Citroënu, ukázala prototyp vozidla DS E-TENSE, ktoré využíva len elektrické rekuperačné brzdy. Pri tradičnom brzdení šliapnutie na brzdový pedál vozidla spôsobuje, že kotúče a brzdové doštičky trením zabrzdia koleso. Pri elektromobiloch môžete znížiť rýchlosť zložením nohy z akceleračného pedála, čo umožní vozidlu úplne zastaviť bez toho, aby ste sa dotkli brzdového pedála.

Počas tejto činnosti sa zastaví tok elektrickej energie z batérie do motora. Rotor sa však stále otáča spolu s kolesami. Motor tak môže fungovať ako generátor a vyrábať elektrickú energiu na dobíjanie batérie vozidla.  V súčasnosti sú všetky brzdové systémy hybridných a elektrických vozidiel vybavené záložnými trecími kotúčovými brzdami. Tie sú pripravené fungovať, keď rekuperačné brzdy neposkytujú dostatok energie na zastavenie vozidla, napríklad pri núdzovom zastavení. DS E-TENSE PERFORMANCE je však skonštruovaný bez kotúčových bŕzd. Namiesto toho využíva dva vstavané elektromotory na úplné spomalenie vozidla prostredníctvom rekuperačného brzdenia s výkonom až 600 kW.

Automobilka totiž skúma, či by „samotné rekuperačné brzdenie mohlo byť nakoniec jedinou metódou spomaľovania vozidiel, ktorá by pomohla lepšie dobíjať batériu a zbavila by auto bežných brzdových kotúčov a doštičiek“.  Aké sú výhody automobilu vybaveného výlučne rekuperačným brzdením? Rekuperačné brzdenie aj vo svojej kombinovanej podobe zvyšuje účinnosť vozidla tým, že pri každom brzdení produkuje energiu. Auto bez zadných trecích bŕzd by bolo obrovským prínosom pre ekologické snahy o zníženie znečistenia ovzdušia.

Hoci väčšina ľudí si pri pomyslení na znečisťovanie životného prostredia automobilmi predstaví emisie výfukových plynov, podľa výskumníkov až 55 % znečistenia z cestnej premávky pochádza z iných zdrojov než výfukových častíc. Z toho približne 20 % pochádza z brzdového prachu. Brzdový prach sa skladá z častíc železa. Vzniká trením železného brzdového rotora o brzdové doštičky, keď vozidlo spomaľuje. Tento brzdový prach sa potom dostáva do ovzdušia a významne ovplyvňuje zdravie dýchacích ciest ľudí žijúcich v oblastiach s hustou premávkou. 

Zdroj: thenextweb.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

1 komentár

clickbait reakcia na: Autá už čoskoro nebudú používať tradičné brzdy

11.5.2022 20:05
prosim, neuchylujte sa k clickbait nadpisom...
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať