ACER_05 ACER_05 ACER_05 Advertisement

Bosch otvoril v Drážďanoch modernú továreň na polovodiče

1

Spoločnosť Bosch 7. júna 2021 otvorila v Drážďanoch jednu z najmodernejších tovární na čipy na svete. Plne prepojená, riadená dátami, samočinne sa optimalizujúca – to sú len niektoré z prívlastkov, ktorými sa táto továreň môže pýšiť. Vysoko automatizované, plne prepojené stroje a integrované procesy v kombinácii s metódami umelej inteligencie robia z drážďanského závodu na wafery inteligentnú továreň a priekopníka v oblasti Industry 4.0

Polovodiče v podobe mikročipov sa nachádzajú takmer v každom technickom zariadení – v smartfónoch, televízoroch, fitness náramkoch. A bez polovodičov dnes nejazdí a ani v budúcnosti nebude jazdiť žiadne auto. V roku 2016 malo každé nové vozidlo na celom svete v priemere viac než deväť čipov Bosch, napríklad v riadiacej jednotke airbagov, brzdovom systéme alebo parkovacom asistentovi. V roku 2019 ich bolo už viac než 17. To znamená takmer zdvojnásobenie v priebehu niekoľkých rokov. Najväčší rast v nadchádzajúcich rokoch odborníci vidia v asistenčných systémoch pre vodičov, informačných a zábavných systémoch a elektrifikácii pohonného systému. V roku 1998 bola hodnota mikroelektroniky v novom automobile 120 eur. V roku 2018 to bolo už 500 eur a v roku 2023 sa očakáva, že prekročí 600 eur. Spoločnosť Bosch reaguje na tento zvýšený dopyt po polovodičoch svojou továrňou na výrobu čipov v Drážďanoch.

Polovodiče prispejú k rozvoju priemyselných odvetví, kde Európa vyniká, ako je doprava, výroba, čistá energia a zdravotníctvo. Pomôže v tejto oblasti posilniť európsku konkurencieschopnosť. Bosch investuje do tejto high-tech lokality približne jednu miliardu eur. Ide o najväčšiu jednorazovú investíciu vo viac než 130-ročnej histórii spoločnosti. Výroba v Drážďanoch bude zahájená v júli a  polovodiče vyrobené v novom závode budú používať v elektrickom náradí Bosch. Výroba čipov pre potreby automobilového priemyslu bude zahájená v septembri. Momentálne pracuje v závode na výrobu polovodičov v saskom hlavnom meste na ploche 72 000 metrov štvorcových už približne 250 ľudí. Po rozšírení závodu sa očakáva nárast počtu zamestnancov na 700.

Všetky dáta z výroby polovodičov – zo zariadení, senzorov a výrobkov – sa zhromažďujú v centrálnom úložisku dát. Následne sa vyhodnocujú pomocou metód umelej inteligencie. Algoritmus umelej inteligencie napríklad odhalí aj tie najmenšie abnormality vo výrobkoch, ktoré sa prejavia špecifickými obrazmi chýb, tzv. signatúrami, na waferoch. Príčiny sú analyzované okamžite a odchýlky procesu sú bleskovo opravené, ešte skôr, než môžu ovplyvniť spoľahlivosť výrobku. Pomocou umelej inteligencie je možné tiež optimalizovať údržbu. Algoritmy môžu presne predpovedať, či a kedy výrobný stroj alebo robot potrebuje údržbu alebo nastavenie. To znamená, že práce neprebiehajú podľa pevného plánu, ale presne vtedy, keď je to potrebné – a včas, než nastanú problémy.

Ďalšou zvláštnosťou závodu na výrobu polovodičov je, že existuje dvakrát – raz v reálnom a raz v digitálnom svete. Hovorí sa tomu „digitálne dvojča“. Všetky časti továrne a všetky relevantné konštrukčné údaje celého polovodičového závodu boli v priebehu fázy výstavby digitálne zaznamenané a vizualizované vo forme trojrozmerného modelu. Dvojča sa skladá z približne pol milióna 3D objektov – od budov a infraštruktúry cez zásobovacie a likvidačné zariadenia, káblové trasy a ventilačné systémy až po stroje a výrobné zariadenia. To umožňuje simulovať optimalizácie procesov aj prestavby bez narušenia prebiehajúcej výroby. High-tech sa v drážďanskom závode používa aj pri údržbe: Stroje je možné dokonca udržiavať na diaľku pomocou dátových okuliarov a rozšírenej reality (Augmented Reality). Údržbu v Drážďanoch tak môže vykonávať špecialista výrobcu zariadenia v Ázii bez toho, aby musel byť prítomný na mieste. Kamera dátových okuliarov prenáša obraz cez pol sveta a odborník potom v reálnom čase na diaľku prevádza pracovníka v Drážďanoch procesom údržby. Táto technológia bola tiež kľúčová pre to, aby bolo možné uviesť stroje do prevádzky navzdory cestovným obmedzeniam súvisiacim s koronavírusom.

Čipy pre vozidlá sú vrcholnou disciplínou polovodičovej technológie. Pretože v automobile musia byť tieto komponenty obzvlášť odolné. Napríklad čipy sú po celý čas životnosti vozidla vystavené silným vibráciám a teplotným výkyvom – niekedy hlboko pod bodom mrazu, inokedy vysoko nad bodom varu vody. To znamená vyššie nároky na spoľahlivosť čipov. Vývoj polovodičov pre automobilový priemysel je preto zložitejší než pri iných aplikáciách. Vývojári a inžinieri musia rozumieť fyzikálnym princípom mikroelektronických komponentov vo vozidle.

Spoločnosť Bosch si pre svoj závod na výrobu polovodičov vybrala Drážďany po porovnaní miest po celom svete. „Silicon Saxony“ („Kremíkové Sasko“) je najväčšou európskou a piatou najväčšou svetovou lokalitou pre mikroelektroniku. Každý tretí čip vyrobený v Európe sa vyrába tu. Región na to ponúka ideálne podmienky.

Zobrazit Galériu

Luboslav Lacko

Všetky autorove články
Bosch výroba polovodičov

1 komentár

bulvar reakcia na: Bosch otvoril v Drážďanoch modernú továreň na polovodiče

8.6.2021 14:06
Co je na nej moderne? Platia tam uz robotnikom 5-10 tisic mesacne ako inde? Ktora polovodicova tovaren je nemoderna?
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať