Bude dosť práce pre všetkých? Ako sa pripraviť na éru robotov a AI?
Je to ekonomická nevyhnutnosť. Stroje sú lacnejšie, rýchlejšie, presnejšie, dokážu pracovať 24/7, nepotrebujú dovolenku a nepýtajú si ani home office, sick days či OČR.
Ak hovoríme o „konci práce“, presnejšie hovoríme o konci určitej podoby práce, tej, ktorá sa dá zadefinovať, algoritmizovať a automatizovať. Na druhej strane rastie dopyt po remeselnej kvalite, koordinácii, rozhodovaní v neštandardných situáciách a najmä po schopnosti spájať svety – technológie, biznis, právo, etiketu a ľudí.
Budúcnosť už negarantuje stabilnú výplatu až do dôchodku, nevyhnutná je schopnosť učiť sa po celý život a prispôsobovať sa meniacim sa podmienkam.
Pre stredoškolákov je pri výbere budúceho zamestnania dobré zamerať sa na jednu hlavnú „hĺbkovú“ oblasť plus doplniť si k tomu širšie porozumenie súvislostiam. Hĺbková oblasť môže byť napr. matematika, dizajn, elektrotechnika či kuchárske remeslo. Šírku predstavuje digitálna gramotnosť, cudzí jazyk, základy ekonomiky a práva, kritické myslenie, mediálna hygiena či etický rozmer technológií. Nie preto, aby z každého bol programátor alebo právnik, ale preto, aby sa vedel dohovoriť, zorientovať, overiť si fakty a nenechať sa oklamať AI.
Na aké predmety by sa mali dnes mladí orientovať? Ideálne na matematiku so štatistikou, aby rozumeli dátam a pravdepodobnosti. Informatiku s programovaním, nie pre „kariéru v IT“, ale pre spôsob myslenia a schopnosť algoritmizácie menších úloh. K tomu fyziku alebo kybernetiku, prípadne biológiu alebo chémiu, ak ich láka medicína a biotechnológie.
Nemala by chýbať ani ekonomika a základy podnikania, pretože živnosť, mikrofirma či projektové granty sú čoraz bežnejší spôsob, ako vstupovať na trh práce. A popri tom všetkom aspoň jeden cudzí jazyk na slušnej úrovni, ktorá dovoľuje študovať zdrojové texty, nie iba scrollovať zhrnutia vygenerované AI.
Kde a čo študovať „nad rámec“ povinných školských hodín? Na to sú skvelé free online kurzy, hobby makerské dielne, robotické krúžky, hackathony, predmetové olympiády a dobrovoľnícke projekty v meste či obci. Tam sa naživo učí tímová spolupráca, vedenie tímu a schopnosť dotiahnuť projekty do finále.
Stredoškolákom pomôže, keď si každý polrok do portfólia doplnia malý cieľ: jeden technický projekt (napríklad jednoduchá webová aplikácia, mikrokontrolér so senzormi, analýza dát zo školského projektu), jeden tvorivý výstup (prezentácia, text, video, podcast) a jednu skúsenosť v teréne (stáž, brigáda, pomoc v komunite). Ich CV bude portfólio ich reálnych zručností a skúseností.
Nezabúdajme na rétoriku, diskusiu, argumentáciu, dejiny a občiansku náuku. AI zvládne návrh e-mailu, ale nezvládne niesť následky nesprávneho rozhodnutia alebo upokojiť rozvadených ľudí na porade, keď nastane problém.
Kľúčové sú aj ďalšie zručnosti, ako je komunikácia v tíme, schopnosť formulovať problém a rozbiť ho na postupnosť krokov, schopnosť vizualizovať dáta, robiť si poznámky a odovzdávať prácu tak, aby ju vedel prevziať niekto iný. Toto je hodnota, za ktorú sa platí v každom odvetví.
Pre učňov a budúcich remeselníkov je to podobné, kľúčové je ovládať na 100 % svoje remeslo a k tomu si pridať digitálne zručnosti – od súpisu materiálu v tabuľke až po 3D modelovanie.
A čo ostatní? Dôležité je prestať sa spoliehať na jednu profesiu a zručnosti, ktoré doteraz stačili, a začať orientovať sa na schopnosť byť užitočný a zodpovedný na nových pozíciách. Typy pracovných pozícií sa asi zmenia, ale potreba ľudí, ktorí dokážu robiť veci poriadne, nezmizne.
AI a roboty odoberú to nudné a opakovateľné. Na nás ostane to, čo dáva zmysel – kreatívne úlohy, rozhodovanie a koordinácia. A radosť z dobre urobenej práce. ☺
Zaujímavé čítanie septembrového vydania vám praje