NICEBOY_112021 NICEBOY_112021 NICEBOY_112021

Dali by ste si dopamínový pôst alebo digitálny detox?

2

Hoci myšlienka dopamínového pôstu vznikla už pred niekoľkými rokmi, vplyvom pandémie COVID-19 sa teraz vrátila s novou silou. V tomto období je totiž takmer nemožné žiť odpojene, s elektronickými zariadeniami sme neustále spojení už viac ako rok. Počítače a dobré internetové pripojenie sú pre ľudí nevyhnutné, aby mohli pracovať, vzdelávať sa, virtuálne sa stretávať a zabávať, nakupovať online. A ľudia z „technologického sveta“, ako je Silicon Valley, zrejme trávia najviac času obklopení rozličnými zariadeniami a pripojení k rôznym sieťam.

Preto sa mnohí rozhodli implementovať určitý druh pravidelného technologického detoxu, ktorý nazývajú dopamínovým pôstom. Cieľom je zbaviť mozog mnohých podnetov, ktoré ho nútia produkovať neustále výboje dopamínu, a znovu získať schopnosť preciťovať jemnejšie veci a obnoviť spojenie s naším bytím. Ľudia oddávajúci sa tejto praxi tvrdia, že podnety produkované mobilným telefónom, tabletom, počítačom, televíziou, videohrami a akýmikoľvek zariadeniami tohto druhu spôsobujú príboj dopamínu. Ten je spojený s príjemnými a relaxačnými pocitmi a s uvoľnením „odmien“ v mozgu vždy, keď vykonáme nejakú úlohu.

Tým, že sme celý deň pripojení a používame tieto zariadenia, naše telo si zvyká na pocit neustáleho uspokojenia, ktoré vytvára druh závislosti. To znamená, že už potrebujeme istú hladinu dopamínu, aby sme sa cítili dobre a stabilne, ale podnety musia byť čoraz silnejšie, aby sme dosiahli rovnaký pocit slasti. Absencia týchto podnetov môže u niektorých ľudí spôsobiť stuhnutosť tela, triašku, slabosť a neschopnosť koncentrácie, zlú náladu a nedostatok motivácie vo všeobecnosti. Dopamínový pôst by teda slúžil na určité potlačenie tohto účinku. Výsledkom by bolo opätovné precitlivenie a užívanie si drobných radostí.

Táto prax však presahuje digitálny detox, v ktorom sa vyhýbate iba technológiám, pretože spočíva v odpojení od VŠETKÝCH podnetov, ktoré by mohli spôsobiť príboj dopamínu. Dopamínový pôst teda zahŕňa vypnutie všetkých zariadení, ako je mobil, počítač, tablet, televízor a pod. (toto je jediný povinný bod, ostatné sú voliteľné, ale dôrazne sa odporúčajú), príjem čo najmenšieho množstva jedla (vyhýbať sa predovšetkým potravinám bohatým na sodík alebo sacharidy), vylúčenie konzumácie alkoholu, tabaku a omamných látok a zotrvanie v tichu (niektorí integrujú aj jogu a ľahké cvičenie).

Existujú dokonca jednotlivci, ktorí sa radšej vyhýbajú interakcii s inými ľuďmi, hudbe a umelému osvetleniu. Tí, čo praktizujú tento pôst, takisto uvádzajú, že takto môžu nerušene premýšľať o veciach, ktoré bežne prehliadajú, pretože životné tempo je také rýchle, že takmer nikdy nie je čas urobiť si prestávku a meditovať. Ako dlho by mal trvať dopamínový pôst? Možno ho vykonávať celý deň, aj keď niektorí špecialisti odporúčajú na dosiahnutie najlepšieho výsledku 3 až 7 dní.

Doktor Cameron Sepah, jeden z popredných zástancov dopamínového pôstu, odporúča implementovať túto stratégiu denne počas jednej až štyroch hodín, raz za víkend, jeden víkend každé štyri mesiace alebo jeden týždeň v roku – v závislosti od „tolerancie“ a schopnosti sebakontroly. Odstránenie všetkých týchto podnetov by nám nespôsobilo deficit neurotransmiterov, ale ich hladiny by sa vrátili na štandardné hodnoty, ktoré naše telo potrebuje.

Pôst sa teda snaží pomôcť nášmu telu vrátiť sa do prirodzenej rovnováhy, deaktivovať neustále vypúšťanie dopamínu mozgom. Niektorí vedci však upozorňujú, že toto obdobie odvykania má podobné účinky ako iné poruchy, napríklad bulímia. Praktizujúcim hrozí, že po prerušení pôstu upadnú do extrémneho a impulzívneho správania: strávia celé hodiny kontrolovaním upozornení na všetko, čo zmeškali na sociálnych sieťach, alebo odpovedaním na správy, budú celú noc hrať videohry a pod.

Aby sa zabránilo tomuto kompenzačnému účinku, odporúča sa, aby sa tí, ktorí sa chystajú na dopamínový pôst, vopred naň pripravili – odporúča sa v predchádzajúcich dňoch meditovať či praktizovať „minipôsty“ v trvaní jednej alebo dvoch hodín a naplánovať si deň odpojenia uprostred iných bežných aktivít, aby sa predišlo extremom po ukončení pôstu.

Zdroj: entrepreneur.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

2 komentáre

fakt dobrý článok :) reakcia na: Dali by ste si dopamínový pôst alebo digitálny detox?

4.11.2021 10:11
fakt dobrý článok :)
Reagovať

Sluboslav Macko reakcia na: Dali by ste si dopamínový pôst alebo digitálny detox?

4.11.2021 09:11
Digitalny detox nie je nikdy na skodu.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať