S_Flip6_10 Advertisement S_Flip6_10 Advertisement S_Flip6_10 Advertisement

Gamebox

0

Firewatch

Simulátor turistiky a napínavý psychotriler v jednom

Aj takýto neuveriteľne znejúci mix žánrov môže dovedna dávať výbornú hru, keď sa jej chopia správni tvorcovia. Campo Santo, maličká nová spoločnosť z Kalifornie, je presne takéto združenie autorov nezávislých hier, ktorí majú aj zopár skúseností z niekoľkých veľkých titulov. Spoločne našli inšpiráciu v divokej prírode Skalnatých hôr a vysnívali si hru, ktorá ponúkne nielen vizuálny zážitok, ale aj netradičným spôsobom ukáže vzťah dvoch hlavných hrdinov a ich komorný, no mimoriadne napínavý príbeh.

Hlavná postava je Henry, ktorý sa v lete 1989 rozhodol utiecť od svojho utrápeného života aspoň na pár mesiacov do služby horského strážcu. Pridelia mu rozhľadňu a dostane rozkaz hlásiť každý podozrivý dym na obzore a občas aj dohovoriť nezbedným turistom. Jediná komunikačná linka je preňho vysielačka, ktorou je spojený s najbližšou podobnou rozhľadňou, odkiaľ sa s ním rozpráva jeho vedúca Delila.

Zo začiatku hry je jedinou interakciou spoznávanie sveta a rozhovory po vysielačke. Stačí načúvať (prípadne čítať anglické titulky) a občas zvoliť odpoveď. To, či preskúmate každý predmet v rozhľadni a jej okolí, je pre výsledok hry nepodstatné, pokojne sa môžete s Delilou rozprávať len tak bez pohybu a výsledok hry to neovplyvní. Je dosť možné, že podobne ako my budete uhranutí kvalitou ich dialógov, a to nielen z hľadiska profesionálneho hereckého dabingu, ale aj zo scenára. Obe postavy sú napísané výborne, sú vtipné, správne cynické a veľmi uveriteľné. V neskorších fázach hry vstúpia do ich debát výraznejšie emócie a počuť to na každej vete. Realizmus či akási uveriteľná „živosť“ oboch postáv sa naozaj nedá dostatočne vynachváliť. Autori si proste museli dať záležať, pretože na interakcii Henryho a Delily stojí celý príbeh hry.

A na príbehu stojí hra. Pretože okrem prechádzania po svojom rajóne a občasného plnenia niekoľkých jednoduchých úloh vás vlastne nečaká nič zložité, žiadna výzva, netreba riešiť nijaké hlavolamy ani nebezpečné situácie. Môžete skúmať predmety, hlásiť ich vysielačkou kolegyni či jednoducho sledovať svoj postup krajinou v mape. Všetko v hre pripomína skôr film, v ktorom si hráč môže voliť pohyb hlavného hrdinu a repliky, ktoré povie druhej postave.

Firewatch však nie je len simulácia letnej idylky v kopcoch, príbeh hry s bežiacim časom potemnieva a získava istý konšpiračný nádych. Zrazu neviete, kto je tam vonku a prečo robí to, čo robí. Neviete, či za rohom nebude medveď, a už vôbec nechcete liezť do jaskyne, kam vás posiela kolegyňa z bezpečia jej ďalekej rozhľadne. Atmosféra zhustne parádnym spôsobom, aký by sme od nenásilnej debatnej hry naozaj nečakali. A to, že príbeh je lineárny a hra vás ním prevedie za ručičku, nám vôbec neprekážalo. Toto nie je ten druh hry, kde by sme chceli viac voľnosti a rôzne príbehové zakončenia, tu chceme prejsť skvele dizajnovaným zážitkom, ktorý v takejto podobe nemá obdobu.

Grafické stvárnenie hry je štylizované niekam medzi realistické a komiksové, medzi maľovaný obraz a kreslené postavy. Je to presne ten druh vizuálu, pri ktorom nebudete riešiť počet polygónov, ostrosť textúr a realistickosť tieňov. Miesto toho budete s otvorenými ústami pozerať na každý ďalší výhľad, pretože bude krásny nezávisle od technického vyhotovenia. Ale keby vás to predsa zaujímalo, technicky je hra pomerne pokročilá a veľmi náročná na výkon grafickej karty, maximálne nastavenie detailov odporúčame len pre najsilnejšie stroje.

Za obrazom nezaostáva ani zvuk – o kvalite dabingu sme už hovorili, no hra má aj naozaj podarenú hudobnú stránku. Ak pohľadáte, môžete ju nájsť na internete zadarmo, prípadne si kúpte hru aj so soundtrackom. Pracoval na ňom Chris Remo, známy predovšetkým výborným soundtrackom k hre Gone Home.

Škoda len, že Firewatch je pomerne krátky zážitok. Podľa toho, ako veľmi sa budete zdržovať bádaním po svete, ho dohráte za 4 až 5 hodín. Vždy sme zvykli hovorievať, že hry sa vyplatia viac ako napríklad lístky do kina, pretože ponúkajú lepší pomer v hodinách zábavy za svoju cenu. Pre Firewatch ten pomer nie je až taký výhodný, ale aj tak za tých 20 eur stojí. Pokojne ho dohrajte za jeden večer – uvidíte, že po dohratí a vypnutí hry vypnete aj počítač a pôjdete svoj zážitok na chvíľku vstrebávať na nejaké pokojné miesto. Vnútri, ďaleko od horiacich lesov a otvorenej oblohy.

Hodnotenie: 90 %

Far Cry Primal

Ako vyzeralo Slovensko v dobe kamennej?

Asi najzaujímavejšia informácia, ktorú sme vopred dostali o najnovšom pokračovaní úspešnej série Far Cry, bola tá, že tvorcovia hru umiestnili kamsi do oblasti strednej Európy, kde sa nachádza dnešné Slovensko. Fakt, že mapu hry si požičali z Far Cry 4, potešil menej, no priamo sa to neprejavuje. Lokalizovaný dabing v Primal vôbec netreba, keďže v celej hre sa hovorí akousi prehistorickou rečou a všetok text je plne lokalizovaný do češtiny. Aby titulky posilnili atmosféru, vetná skladba vyzerá asi takto: „Ja byť Takkar, ja loviť zviera.“

Príbeh sa odohráva 10 000 rokov pred Kristom, hlavný hrdina sa volá Takkar a je to lovec. O príbehu a zápletke sa dá povedať, že sú veľmi jednoduché a v porovnaní s predchádzajúcimi hrami je to o inom. Váš kmeň Wenja je ohrozovaný nepriateľským kmeňom Udam, ktorého členovia majú kanibalské chúťky, a kmeňom Izila, orientovaným na oheň. Takkar sa po neúspešnom love šablozubého tigra v úvode hry pokúša prežiť v divočine a stretne tam Saylu, ženu, ktorá z tiel nepriateľov amputuje uši. Náš protagonista čoskoro zistí, že je obdarený zvláštnym talentom – dokáže ovládnuť myseľ zvierat, ktoré môžu následne bojovať po jeho boku a plniť jeho rozkazy. Biely vlk, medveď či šablozubý tiger po vašom boku aj jazda na mladom mamutovi môžu byť v boji veľké výhody. Ako sme už naznačili, hra nešetrí násilnými scénami. Ich pomocou zobrazuje dávny ľudský život bez príkras.

Grafika je veľmi pekná a atmosféru, ktorú vytvára, považujeme za najväčší prínos celej hry. Tráva, stromy, hory, zvieratá, hmyz poletujúci okolo ... To všetko spolu tvorí pocit, že ste sa premiestnili v čase a pri každom nádychu môžete očakávať vlhký horúci vzduch pravekých lesov a lúk. Príroda tu žije vlastným životom a prechádzka okolo pokojných mamutov je vcelku zaujímavý zážitok. Druhová rozmanitosť zvierat je dosť slušná. Rýchlo ich však spoznáte a budete vedieť posúdiť, na ktoré zviera si trúfnuť a kedy z boja ustúpiť. Pri love možno využívať režim loveckého pohľadu, v ktorom budete vidieť zvýraznenú faunu, ľudí, stopy krvi aj pach unikajúceho zvieraťa, ktoré ste zranili.

Krajina, v ktorej sa pohybujete, má názov Oros a skladá sa, ako sme v tejto sérii zvyknutí, z menších celkov, ktoré možno postupne obsadiť dobytím kľúčových bodov. Sú to napríklad veľké tábory nepriateľov, ale aj menšie body, sústredené spravidla okolo táborákov. Oheň je oproti minulosti dôležitejší prvok hry, čo je vzhľadom na dobu, v ktorej sa odohráva dej, logické. Všetky zbrane možno zapáliť pomocou tuku z ulovených zvierat. Využiť sa dajú nielen v boji s nepriateľom, ale aj na podpálenie okolitého porastu, prípadne zaháňaním sa horiacou fakľou môžete odplašiť prisilné šelmy. Zlá správa je, že medveď, ktorý je veľmi silný protivník a rýchly bežec, sa ohňa nebojí a mačkovité šelmy sa pohybujú tak rýchlo, že kým by ste stihli spôsobiť ochranný požiar, pravdepodobne sa stanete hlavným chodom ich obeda. V noci je nebezpečenstvo väčšie, šelmy vtedy lovia.

Boj je zvládnutý dobre. Zbrane sú primerané obdobiu a možno si ich skladať z materiálov dostupných všade naokolo. Hneď na začiatku si vytvoríte luk, ktorý sa dá využiť na boj z diaľky, a neskôr budete vytvárať rôzne druhy palíc, oštepov a sekier. Budete hádzať, mlátiť, bodať, strieľať šípy a s pribúdajúcimi skúsenosťami zlepšovať svoje schopnosti nielen v boji.

Zaujímavé je krotenie zvierat. Vaša schopnosť skrotiť stále silnejšie a silnejšie zvieratá vám dáva v boji veľké výhody a sova, ktorú si osvojíte ako prvú, môže byť dokonca vašimi očami. Pomocou nej možno preskúmať okolie, označiť si nepriateľov a so zlepšenými schopnosťami možno pomocou sovy aj priamo útočiť či hádzať bomby.

Inak sú všetky princípy rovnaké ako v predošlých hrách. Podľa nás až priveľmi rovnaké. Ak ste zarytými fanúšikmi série, asi budete sklamaní. Stále je to všetko o dobývaní územia, lovení zveri, zlepšovaní arzenálu a inventára, zbieraní materiálov a medzitým sa odvíja neveľmi prepracovaný príbeh. Rovnako stále je hra okorenená akýmisi psychedelickými hrateľnými scénami, do ktorých sa dostanete po vypití elixírov na báze krvi a častí tiel nepriateľov od vášho šamana. Pre niekoho oživujúce momenty hry posilňujúce atmosféru, niekto bude iba krútiť hlavou nad ich zbytočnosťou. Nechýba ani prvok s budovaním a zlepšovaním vlastnej dediny, situovanej okolo jaskyne, ktorá sa stane základňou vášho kmeňa. Do svojej dediny budete privádzať nových členov ich zachraňovaním z rúk nepriateľa alebo pátraním po konkrétnych významných jednotlivcoch, ako je napríklad šaman. Tí vám budú neskôr zadávať vedľajšie úlohy.

Far Cry Primal ponúkne novému hráčovi úžasné zážitky z dávnej minulosti ľudstva, keď tridsiatnici boli v kmeňoch vzácni starešinovia. Fanúšik série bude v rozpakoch z absencie inovácií. Nemá sa čo učiť, čo objavovať, pretože všetky princípy, ktoré už dobre pozná, zostávajú bez zmeny. Istým spôsobom je preto Far Cry Primal sklamanie, no nie veľké. Podľa nás už nastal čas prísť s niečím úplne novým. Zmena prostredia a absencia moderných projektilových zbraní nezaručí maximum zábavy, no rozhodne prináša unikátne a originálne herné prostredie.

Hodnotenie: 70 %

Zobrazit Galériu

Peter Hucík, Peter Vnuk

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať