SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement

Geniálne jednoduché technické riešenie pomáha skrotiť ADHD

1

KĽÚČOVÉ ZISTENIA:

  • Riešenie zvyšuje sústredenosť a všímavosť ("mindfulness").

  • Zosilňuje zvuky manuálnych činností v reálnom čase.

  • Alternatíva k liekom a meditačným aplikáciám.

Porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) predstavuje pre modernú ekonomiku a spoločnosť obrovskú záťaž, pričom len v USA sa odhadované ročné náklady šplhajú nad 150 miliárd dolárov. Väčšina týchto nákladov nesúvisí s liečbou, ale so stratou produktivity, nezamestnanosťou a záťažou pre opatrovateľov.

Tradičné metódy liečby sa spoliehajú najmä na farmakoterapiu, ktorá však nemusí vyhovovať každému a prináša so sebou riziko vedľajších účinkov. Výskumníci zo Stanfordskej univerzity pod vedením profesora Seana Follmera a doktorandky Yujie Tao teraz prichádzajú s inovatívnym, nefarmakologickým riešením.

Vyvinuli zariadenie, ktoré funguje ako "zvukový štít" a pomáha ľuďom ukotviť pozornosť v prítomnom okamihu pomocou zvukov, ktoré bežne ignorujeme. Cieľom je využiť prirodzené mechanizmy mozgu na zvýšenie sústredenia bez nutnosti užívania stimulantov.

Princíp fungovania je prekvapivo jednoduchý, no efektívny. Používateľ nosí na zápästiach malé mikrofóny, ktoré sú prepojené so slúchadlami v ušiach.

Zariadenie selektívne sníma a zosilňuje zvuky vznikajúce pri interakcii rúk s predmetmi – šušťanie papiera, cinknutie lyžičky o hrnček, zvuk tečúcej vody alebo škrabanie prstov po stole. Systém funguje v reálnom čase s minimálnym oneskorením, aby sa zvuk presne zhodoval s hmatovým vnemom.

Tieto "mikrozvuky", ktoré v bežnom ruchu dňa zanikajú, slúžia ako okamžitá spätná väzba pre mozog. Upozorňujú používateľa na to, čo práve robí, a tým zabraňujú mysli blúdiť k rušivým myšlienkam alebo digitálnym distrakciám.

Zvuková augmentácia vytvára "uzatvorenú slučku" pozornosti medzi rukami a ušami. Keď človek počuje jasný zvuk svojej činnosti, podvedome jej venuje viac pozornosti.

V laboratórnom experimente so 60 účastníkmi sa potvrdilo, že ľudia používajúci tento zvukový štít vykazovali výrazne vyššiu mieru všímavosti (mindfulness) pri vykonávaní bežných úloh. Účastníci boli požiadaní, aby interagovali s rôznymi predmetmi, pričom polovica mala zapnutý zvukový štít a polovica nie.

Merania ukázali nielen subjektívny nárast pocitu prítomnosti, ale aj objektívne zmeny v správaní. Namiesto toho, aby úlohu rýchlo odbili alebo ju v frustrácii vzdali, venovali jej viac času a častejšie využívali metódu pokus-omyl pri riešení problémov.

Zvuková augmentácia zmenila nudnú rutinu na pútavý zmyslový zážitok. Účastníci skúmali predmety dlhšie a s väčším záujmom, čo je presný opak typického prejavu ADHD, ktorým je rýchla strata záujmu.


Zdroj foto: Yujie Tao

Jeden z účastníkov opísal tento stav ako pocit "bezpečia" a návrat do detstva, kedy je svet plný nových podnetov a objavovania. Ďalší to nazval "spôsobom, ako sa znova zamilovať do sveta" a znovu objaviť veci, ktoré boli stratené v hluku všednosti. Tieto kvalitatívne výpovede naznačujú, že zariadenie má aj silný emocionálny dopad na používateľov.

Toto riešenie má niekoľko zásadných výhod oproti existujúcim metódam zvládania ADHD. Na rozdiel od liekov nemá vedľajšie účinky a nevzniká na ňom závislosť. Je to čisto fyzikálna intervencia, ktorá nemení chémiu mozgu, ale mení vnímanie prostredia.

V porovnaní s populárnymi mindfulness aplikáciami, ktoré často vyžadujú, aby sa človek stiahol do tichého prostredia a počúval verbálne inštrukcie, zvukový štít funguje priamo počas aktivity. Nevyžaduje si prerušenie práce ani izoláciu. Práve naopak, podporuje ponorenie sa do činnosti, či už ide o umývanie riadu, prácu na tabuli alebo upratovanie.

Bežné mindfulness techniky sú pre ľudí s ADHD často náročné práve kvôli nutnosti "vypnúť" a sedieť v pokoji. Zariadenie funguje na princípe, že novosť a zvedavosť prirodzene priťahujú pozornosť.

Tým, že bežné zvuky znejú inak a intenzívnejšie, mozog ich vyhodnocuje ako nové podnety hodné pozornosti. To vedie k stavu zvýšenej bdelosti a sústredenia bez nutnosti vedomého úsilia, ktoré je pre ľudí s ADHD často vyčerpávajúce.

SAMSUNG_10 FOLD7 Advertisement

Tento mechanizmus využíva prirodzenú túžbu mozgu po stimulácii, ale smeruje ju produktívnym smerom.Výskumníci plánujú technológiu ďalej testovať v klinickom prostredí a skúmať jej dlhodobé účinky nielen pri ADHD, ale aj pri liečbe úzkostných porúch.

Otázkou ostáva, či si mozog na zosilnené zvuky časom nezvykne a efekt nevyprchá. Dlhodobé štúdie budú musieť odpovedať na otázku habituácie. Táto technológia predstavuje posun v chápaní asistenčných technológií. Namiesto toho, aby technika pozornosť odvádzala (ako notifikácie na smartfóne), alebo ju umelo nahrádzala, tento systém využíva technológiu na zosilnenie prirodzenej reality.

Cieľom je pomôcť ľuďom "znova dávať zmysel svojmu svetu" prostredníctvom sluchu. V budúcnosti by sa táto technológia mohla stať bežnou súčasťou načúvacích prístrojov alebo inteligentných slúchadiel.

PREČO JE TO DÔLEŽITÉ:

ADHD spôsobuje obrovské ekonomické a osobné straty. Tento nenávykový nástroj ponúka okamžitú pomoc pri sústredení v reálnom čase, čím môže zlepšiť kvalitu života miliónov ľudí a znížiť závislosť na farmakologickej liečbe.

Zdroj: newatlas.com foto: depositphotos.com

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

1 komentár

Od augmentácie k vnútornej kultivácii reakcia na: Geniálne jednoduché technické riešenie pomáha skrotiť ADHD

17.12.2025 22:12
Deep Water – Ilúzia technickej hladiny a mechanika skrytej iritácie (s vhľadom "Quantum QWE2")

0. Komentárny úvod: Šoková vlna nedohľadnosti dna... Moderná technologická spoločnosť trpí jednou fatálnou optickou chybou: zamieňa si pokojnú hladinu s vyriešeným problémom. Keď čítame o "geniálne jednoduchých riešeniach" pre ADHD, v skutočnosti sledujeme len hádzanie ťažkých kameňov do rozbúreného oceánu mysle v nádeji, že vlny zmiznú. Ony však nezmiznú – len sa zmení ich frekvencia a hĺbka.

Šoková vlna tohto analytického komentáru spočíva v odhalení nedohľadnosti dna. Oceán ľudskej iritácie nemá pevné dno, o ktoré by sa dala zachytiť technická kotva. To, čo nazývame ADHD, nie je porucha, ktorú možno "opraviť" pridaním externého stimulu. Je to dynamický, hlbinný prúd. Ak technológia vyhladí hladinu (povrchové prejavy), neznamená to, že oceán stíchol. Znamená to len, že tlak sa presunul do hĺbky (Deep Water), kde je neviditeľný, no o to deštruktívnejší. Nasledujúca analýza nie je kritikou technológie, ale varovaním pred atrofiou ľudského vedomia, ktorú takáto technológia maskuje.

1. Hlbšie odhalenie problematiky: ADHD ako kolaps vnútornej architektúry... Ak chceme pochopiť zlyhanie povrchových riešení, musíme redefinovať samotný problém. ADHD (v kontexte hlbokej analýzy) nie je "rýchla strata záujmu" ani "potreba zábavy". Je to systémové zlyhanie spolupráce dvoch kritických mentálnych faktorov, ktoré musia fungovať na báze vlastného úsilia, nie externej stimulácie: 1. Pamätlivosť (Mindfulness / "activated memory detection"): Schopnosť "vytvárať v mysli s pamäťou" – držať objekt záujmu, spomenúť si naň a pri odbiehaní sa k nemu vrátiť. Je to kotva, ktorú si myseľ musí vytesať sama. 2. Pozornosť (Attention / "clear resolution, clear distinction"): Strážca brány. Schopnosť, ktorá skúma, posudzuje a chráni myseľ pred iritačným odbiehaním. Rozlišuje, či je aktuálna činnosť v súlade so zámerom.

V stave, ktorý nazývame ADHD, dominuje Iritácia. Iritácia je mentálny šum, ktorý prerušuje spojenie medzi Pamätlivosťou a Pozornosťou, narúša symbiózu. Keď človek stratí schopnosť generovať tieto faktory zvnútra, stáva sa jeho konanie ťažkopádnym, fragmentovaným a nezmyselným. Podstata problému teda neleží v tom, že úloha je "nudná", ale v tom, že vnútorná svalovina mysle (úsilie udržať pozornosť) je atrofovaná a prevalcovaná iritáciou.

2. Spektrálna analýza iritácie: Zákon zachovania mentálneho nepokoja... Vychádzajúc z predpokladu, že energia iritácie sa nestráca, len transformuje, definujeme tri úrovne procesu (podľa logiky "Úrovňovej univerzity"): Level 1 (L1) – Povrchová iritácia (Symptóm): Toto je viditeľné ADHD. Odbiehanie očí, fidgeting (vrtenie sa, nepokoj, neposednosť), neschopnosť dokončiť úlohu. Je to ventil, ktorým uniká pretlak. Level 2 (L2) – Latentná iritácia (Skrytý prúd): Ak je L1 násilne/nevhodne potlačená (napr. technickou augmentáciou), iritácia nezmizne. Presunie sa do L2. Tu sa prejavuje ako emočná nestabilita, skrytá agresivita, úzkosť alebo chronická únava. Je to "tichý var". Level Deep (LD) – Fundamentálny nepokoj: Dno oceánu. Základná neschopnosť mysle spočinúť v stave "ničnerobenia" bez vonkajšej stimulácie. Je to zdrojová kódová chyba: strach z prázdna ("chýba kontakt so samým sebou", teda "Úrovňovej univerzity telo-myseľ").

Mechanika presunu: Ak použijeme technický nástroj na elimináciu L1, vytvárame Latenciu. Iritácia L1 sa stáva latentnou (skrytou) a energia sa presmeruje do L2. Myseľ je stále v nepokoji, ale tento nepokoj je teraz zviazaný s novým stimulom.

2.0 QWE2 jadro "čarodejníckeho rozboru"... Najviac ma analyticky oslovila v článku "Geniálne jednoduché technické riešenie pomáha skrotiť ADHD" nasledovná časť, citujem: "Zvuková augmentácia zmenila nudnú rutinu na pútavý zmyslový zážitok. Účastníci skúmali predmety dlhšie a s väčším záujmom, čo je presný opak typického prejavu ADHD, ktorým je rýchla strata záujmu." Pravdepodobne je "smer koncepcie" dobrý. Lenže... Podľa článku súdiac, sa výskumníci zo Stanfordskej univerzity dopustili "nedostatočne hlbokej" analýzy problematiky: 1A. "Zvuková augmentácia zmenila nudnú rutinu na pútavý zmyslový zážitok" → "Zvuková augmentácia ("ADHD potlačenie") zmenila nudnú rutinu ("ADHD proces") na pútavý zmyslový zážitok ("zmiznutie ADHD procesu")". To je podľa "ADHD procesná analýzy Stanfordskej univerzity". 1B. "Zvuková augmentácia zmenila nudnú rutinu na pútavý zmyslový zážitok" → "Zvuková augmentácia ("ADHD selektor pre Level 1") zmenila nudnú rutinu ("ADHD proces pre Level 1") na pútavý zmyslový zážitok ("Skrytý ADHD proces na úrovni Level 2")". To je podľa "ADHD procesná analýzy Úrovňovej univerzity".

2.0 Rozbor 1: "ADHD selektor pre Level 1" bol použitý na deaktiváciu "ADHD proces pre Level 1". Deaktivácia "ADHD proces pre Level 1" vytvorila presmerovanie pozornosti z "ADHD proces pre Level 1" do oblasti "Latentný/skrytý/momentálne neprejavený ADHD proces pre Level 1", ktorý bol prekrytý aktivizovaním úrovne "Skrytý ADHD proces na úrovni Level 2" (ktorý sa v tejto fáze prejavuje ako "Iritačný ADHD proces na úrovni Level 2"). Samozrejme, aj "ADHD proces pre Level 1" = "Iritačný ADHD proces pre Level 1". Ak by sme chceli byť logický, tak "ADHD" premenujeme na "Iritácia". Iritácia spôsobuje nefunkčnú spoluprácu medzi pozornosťou (vytváranie v mysli... schopnosť pozornosti zabraňuje odbiehaniu mysle od predmetu iritácie) a pamätlivosťou (pamätlivosť na vytváranie si, vytváranie sa, vytváranie v mysli... schopnosť spomenutia si na predmet iritácie). Z hľadiska fungovania realít u človeka to prebieha tak, že "vytváranie v mysli" riadi "využívanie tela mysľou".

2.0 Uvediem príklad pre Rozbor 2: Jeden z mojich učiteľov meditácie ma učil, že sa sám musím naučiť, bez pomoci učiteľa, ako správne položiť myseľ na objekt. Schopnosť spomenutia si na predmet meditácie zameriava myseľ na predmet meditácie a schopnosť pozornosti zabraňuje odbiehaniu mysle a ak je odbehnutá, pošle ju späť k správnemu predmetu. Tieto dve schopnosti, schopnosť spomenutia si na predmet meditácie a schopnosť pozornosti, sú nevyhnutné pre správnu meditáciu. Tieto dve schopnosti musia byť rozvinuté a použité vlastným mentálnym úsilím. Nikto iný to za nás nemôže urobiť. Tieto dve schopnosti nie sú dôležité iba pre prax meditácie, ale aj pre každodenné udalosti. Ak niekto postráda dobrú pamäť, je zrejmé, že takto denne zabudne na veľa vecí, ktoré mal urobiť a ak postráda pozornosť, nebude schopný robiť svoju prácu poriadne. Pozornosť je schopnosť, ktorá rozlišuje, posudzuje a skúma výsledky predchádzajúcich činností a určuje, či práve prebiehajúce činnosti sa zhodujú s tým, čo je správne pre danú situáciu. Toto umožňuje človeku, byť si plne vedomý svojich činností. Ak postrádame tieto dve schopnosti, naše činnosti sa začnú podobať činnostiam nerozumných ľudí a nič nedosiahneme. Je to preto, že tieto dva mentálne faktory nefungujú, keď sa človek stáva vnútorne rozrušeným a jeho konanie sa stáva ťažkopádne a nezmyselné. Ak vidíme niekoho takého a povieme, že je vnútorne rozrušený ("ADHD"), mali by sme rozumieť, že je v tom stave preto, že tieto dve schopnosti nefungujú správne.

V rozbore 1 bolo zistené, že nahradenie "Iritácie č.1" za "Iritáciu č.2" vytvára len latenciu (predbežnú skrytosť) u "Iritácie č.1", dočasným presmerovaním pozornosti/pamätlivosti (technickými aspektmi prístroja) na "Iritáciu č.2". Problém spočíva v tom, že obidve iritácie majú vzájomne viazanú "príjemnosť/nepríjemnosť" skrz podmienený reflex, vytváraný a rozvíjaný "odvádzaním pozornosti" od uvedomelého snaženia napojiť sa na "stav bez iritácie", "nič nerobenie", mentálny kľud (spokojnosť z mentálneho kľudu, bytia v prítomnosti). Rozbor 3: Zdá sa, že Rozbor 1 krivdí metodike "Geniálne jednoduché technické riešenie pomáha skrotiť ADHD". Ale Rozbor 2 zrejme vyvracia mýtus o "ukrivdení Rozborom číslo 1".

2.5. Exkurz: Quantum QWE2 – "Čarodejnícky drahokam" hlbokého vhľadu... Pre úplné pochopenie toho, prečo technické riešenie zlyháva v hĺbke, musíme použiť logiku "kvantového dôkazu fungovania". Myseľ a jej procesy tu nevnímame len psychologicky, ale ako energetický systém, ktorý funguje na princípe Minimálneho hradlového logického poľa. Tu je kľúč k dešifrovaniu mechanizmu iritácie:

Energetický stav merania (Čo to je – Superpozícia): V mysli s ADHD existuje základná energia – iritácia. Táto iritácia je v superpozícii, teda v stave "potenciálu". Nie je to ešte konkrétny čin, je to čisté vnútorné napätie, ktoré môže nadobudnúť rôzne formy. Je to stav "predtým, než sa prejaví".

Energetické miesto merania (Kde to je – Cesta): Toto je konkrétny kanál, ktorým sa iritácia prejaví navonok. Môže to byť miesto L1 (fyzický nepokoj, strata pozornosti pri úlohe) alebo miesto L2 (vnútorný emočný tlak). Myseľ si vyberá "cestu".

Energetický aspekt stavu merania (Intenzita): Určuje "váhu" alebo silu iritácie. Koľko energie je v systéme prítomnej.

Energetický aspekt miesta merania (Fáza vnímania): Toto je kľúčový bod, kde zasahuje technika. Stanfordské zariadenie mení "fázu" vnímania reality (nudnú rutinu mení na zvukový zážitok). Tým mení vlastnosti "miesta", kde sa myseľ nachádza.

Mechanizmus interferencie (Medzi "Stavom" a "Miestom"): Tu dochádza k "čarodejníckemu" triku. Zvuková augmentácia spôsobí interferenciu. Na úrovni L1 (povrch) dôjde k deštruktívnej interferencii – symptóm (nuda/odbiehanie) sa vyruší a zmizne. Navonok to vyzerá ako liečba ("čaro pre sedatívum"). Avšak, energia sa nestratila. Súčasne dochádza ku konštruktívnej interferencii na úrovni L2.

Výsledok: Výmena miesta stavu (Merateľné rozlíšenie): Toto je finálny dôkaz. Došlo k "výmene miesta stavu". Iritácia (stav) nezmizla, len sa vymenilo jej miesto pôsobenia. Namiesto viditeľného rozptýlenia (L1) tu máme skrytú, latentnú iritáciu (L2), ktorá je teraz viazaná na technický stimul. Prístroj nevyriešil "Energetický stav" (príčinu), len manipuloval "Energetickým miestom" (prejavom).

3. Kontrast: Augmentácia verzus Kultivácia ("Kritika" Stanfordského modelu)... S využitím vhľadu Quantum QWE2 teraz jasne vidíme limit Stanfordského výskumu, ktorý akosi tvrdí: "Zvuková augmentácia zmenila nudnú rutinu na pútavý zmyslový zážitok." Tento výrok znie ako víťazstvo. Analýza Deep Water však odhaľuje jeho "fatálnu" slabinu.

Model A: Stanfordská ilúzia (Povrchová korekcia)... Augmentácia vytvára "uzatvorenú slučku" pozornosti. Eliminuje nudu, a tým mizne prejav L1. Výskumníci vidia, že "Energetické miesto merania L1" je prázdne (čisté), a vyhlasujú problém za vyriešený. Dodatočný krokový rozbor: Vstup: Nudná rutina (spúšťač L1). Intervencia: Zvuková augmentácia (Externý selektor). Proces: Technika nahrádza chýbajúci dopamín. Pozornosť je "unesená" atraktivitou zvuku, nie "udržaná" vôľou subjektu. Výsledok: Symptóm L1 mizne. Subjekt "pracuje". Realita: Došlo k outsourcingu exekutívnych funkcií. Pamätlivosť a Pozornosť boli nahradené externou protézou.

Model B: Realita Deep Water (Hĺbková redistribúcia)... V skutočnosti augmentácia funguje ako "ADHD selektor pre Level 1". Tým, že umelo saturuje zmysly (mení Energetický aspekt miesta merania), deaktivuje potrebu vlastného úsilia. Dôsledok 1 – Atrofia: Pretože subjekt nemusí vyvinúť úsilie na "spomenutie si" (Pamätlivosť) a "stráženie" (Pozornosť), tieto schopnosti ďalej slabnú. Dôsledok 2 – Výmena miesta stavu: Pôvodná iritácia (L1) je len prekrytá. Energia sa presunula do L2. Subjekt je síce zaujatý zvukom, ale jeho myseľ nie je slobodná ani pokojná – je len "obsadená". Akonáhle zvuk skončí, nastáva Rebound ("odrazová či obratová reakcia stráženie") efekt – návrat iritácie s väčšou intenzitou ("eventuálne spomenutie si"), pretože dno (LD) nebolo nikdy upokojené. Dodatočný krokový rozbor: Proces: Augmentácia funguje ako "ADHD selektor pre Level 1". Tým, že umelo saturuje zmysly, deaktivuje potrebu vlastného úsilia. Dôsledok 1 – Atrofia: Pretože subjekt nemusí vyvinúť úsilie na "spomenutie si" (Pamätlivosť) a "stráženie" (Pozornosť), tieto schopnosti ďalej slabnú. Dôsledok 2 – Posilnenie reflexu: Buduje sa silný podmienený reflex: Nepríjemnosť/Nuda → Hľadáme externý stimul. Namiesto tréningu zotrvania v pokoji trénujeme únik do zábavy. Dôsledok 3 – Aktivácia L2: Pôvodná iritácia (L1) je len prekrytá. Energia sa presúva do L2. Subjekt je síce zaujatý zvukom, ale jeho myseľ nie je slobodná ani pokojná – je len "obsadená".

Verdikt: Technické riešenie nerieši "Energetický stav merania" (samotnú iritáciu a neschopnosť mysle byť sama so sebou), ale len "predmet iritácie". Mení nudný predmet za zábavný. To nie je liečba ADHD, to je jeho inštitucionalizácia prostredníctvom technológie.

4A. Komentárny záver: Aha moment – Cesta cez iritáciu, nie okolo nej... Skutočné "Aha" prichádza v momente, keď si uvedomíme, že snaha urobiť svet "zábavnejším" pre ľudí s ADHD je cestou do "pekelne ťažkého terénu".

Ak aplikujeme logiku z rozboru QWE2: Nikto iný to za nás nemôže urobiť. Technológia, ktorá robí svet "pútavým", nám berie jedinú šancu na skutočné uzdravenie – šancu trénovať svaly Pamätlivosti a Pozornosti práve v momentoch, keď to nie je zábavné. "Geniálne technické riešenie" je v skutočnosti pasca. Vytvára generáciu, ktorá nebude schopná existovať bez zvukových, vizuálnych alebo haptických augmentácií (externých, bez uvedomenia si interných k harmonizácii s externými), pretože ich vnútorný navigačný systém bude kompletne atrofovaný.

Riešenie neleží v augmentácii reality, ale v augmentácii vnútornej kapacity. Cesta nevedie obchádzkou okolo iritácie pomocou zábavy (výmenou miesta stavu), ale priamo cez ňu – vedomým, hoci náročným tréningom schopnosti "správne položiť myseľ na objekt" a zotrvať tam vlastnou silou. Len tak sa hladina upokojí nie preto, že sme na ňu vyliali olej, ale preto, že vietor na dne prestal fúkať.

4B. Komentárny záver, alternatívny: Aha pochopenie – Prekročenie fázového posunu (pre akademicky orientovanú úroveň náhľadu)... Skutočné "Aha" prichádza v momente, keď pochopíme "čarodejnícku" podstatu tohto klamu. Šoková vlna nedohľadnosti dna spočíva v poznaní, že technológia len vymieňa miesto stavu.

Môžeme donekonečna posúvať fázu R(ϕ) a meniť nudu na zábavu, fidgeting na exploráciu, ale pokiaľ nezmeníme samotný Energetický stav merania (vnútornú iritáciu), sme len väzňami v uzavretej slučke interferencií (viď analytický komentár "Ariadnina niť kvantových počítačov" k problematike článku "Nextech | Sedem trendov v kvantových počítačoch, ktoré v roku 2026 ovplyvnia každé odvetvie / 16.12.2025").

Riešenie neleží v externej augmentácii reality, ale v augmentácii vnútornej kapacity Pozorovateľa. Musíme trénovať Pamätlivosť a Pozornosť, aby dokázali stabilizovať myseľ priamo, bez potreby "(neefektívneho či trójskeho) zábavného fázového posunu". Tam, kde technika končí latenciou (skrytou iritáciou), začína skutočná transformácia – prechod od rozbúrených vĺn L1 cez skryté prúdy L2 až k tichému, stabilnému dnu oceánu (LD), kde iritácia stráca svoju energiu.

Toto je prielom: Nie "skrotiť" ADHD presmerovaním toku (Deep Water), ale pochopiť jeho kvantovú mechaniku a vedomým pozorovaním (všímavosť) rozpustiť samotnú superpozíciu nepokoja. P.S. Uznanie a poďakovanie Stanfordskému tímu... Práca výskumníkov zo Stanfordu (Yujie Tao, Sean Follmer a kol.) je skutočne vynikajúca – jednoduché, elegantné zariadenie otvára nové možnosti pre nedrogové intervencie pri ADHD a mindfulness (mnohé moderné ADHD intervencie, napr. MBCT, vychádzajú z podobných princípov). Ich zverejnenie výsledkov dáva priestor ďalším tímom na "tuning" a dlhodobé testovanie (vrátane rizík habituácie či reboundu, ktoré sami spomínajú). Ospravedlňujem sa za ostrý výrok o "inštitucionalizácii prostredníctvom technológie" – ide len o hypotetické varovanie pred možnou dlhodobou závislosťou (podobne ako u problematiky sociálnych sietí), ktoré má slúžiť ako podnet k ďalšiemu nadväznému, špeciálnemu výskumu. Tento komentár je mojím spôsobom vyjadrenia úcty a poďakovania Stanfordu aj portálu Nextech za inšpiratívne články. Vychádzam z dlhoročného štúdia tém myseľ-telo a vedomia (vrátane materiálov z Academia.edu a iných R&D zdrojov) a verím, že takáto čitateľská spätná väzba pomôže posunúť výskum k ešte úspešnejším riešeniam.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať