Humanoidný robot „Iron“ má niečo, o čom môže Elon Musk zatiaľ snívať
Kľúčové zistenia
-
XPeng odhalil robota Iron s bionickým dizajnom a 82 stupňami voľnosti.
-
Ako prvý na svete integruje revolučnú batériu s pevným elektrolytom.
-
Súboj s Teslou Optimus sa stáva šprintom o dominanciu.
Preteky o vytvorenie prvého skutočne funkčného humanoidného robota sa dramaticky zintenzívnili. Elon Musk a jeho dlho očakávaný robot Optimus od Tesly už nie sú v centre pozornosti sami. Čínsky technologický startup XPeng práve odhalil svoju druhú generáciu robota s názvom „Iron“, ktorá je technologicky mimoriadne vyspelá.
Reakcia Elona Muska na odhalenie čínskeho konkurenta bola stručná, no výstižná: "Not bad" (Nie zlé). XPeng Iron je postavený na filozofii, ktorá sa výrazne líši od čisto mechanického vzhľadu mnohých konkurentov.
Namiesto odhalených káblov a servomotorov sa Iron môže pochváliť bionickým dizajnom, ktorý zahŕňa humanoidnú chrbticu, bionické svaly a plne flexibilnú „kožu“. Výsledkom je taká úroveň pohybu, že robot dokázal na technologickej konferencii predviesť ladnú chôdzu pripomínajúcu pohyb modelky na prehliadkovom móle.
Po technickej stránke sú špecifikácie rovnako pôsobivé. Robot má 82 stupňov voľnosti, čo mu udeľuje mimoriadnu flexibilitu a prirodzenosť pohybu. Jeho ruky disponujú 22 stupňami voľnosti a využívajú najmenší harmonický kĺb na svete, čo umožňuje presnú a jemnú manipuláciu.
Iron využíva tri vlastné čipy Turing AI, ktoré spoločne poskytujú masívny výpočtový výkon 3000 TOPS. Tento výkon je nevyhnutný na koordináciu pokročilého videnia, spracovania reči a plynulého pohybu v reálnom čase. Najväčší technologický skok sa však skrýva vo vnútri.
XPeng Iron je prvý humanoidný robot na svete, ktorý je napájaný batériou s pevným elektrolytom (all-solid-state battery). Táto technológia je v priemysle považovaná za „svätý grál“ skladovania energie, pretože ponúka bezkonkurenčnú bezpečnosť a energetickú hustotu.
Podľa dostupných informácií môžu tieto batérie dosiahnuť energetickú hustotu viac ako 500 watt hodín na kilogram. To je potenciálne až dvojnásobná kapacita v porovnaní s batériami, ktoré používa Tesla Optimus, a to všetko v rovnako veľkom alebo dokonca menšom balení.
V svete humanoidných robotov, kde je každý gram kriticky dôležitý, je to zásadná výhoda, ktorá umožňuje dlhšiu výdrž, nižšiu hmotnosť a kompaktnejší dizajn. Stratégia XPengu navyše presne kopíruje prístup Tesly v oblasti softvéru.
Robot Iron nevyužíva generickú umelú inteligenciu, ale beží na tej istej platforme (Tianji AIOS) a využíva rovnaké neurónové siete ako autonómne vozidlá XPeng a ich flotila robotaxíkov. Obaja giganti chápu, že humanoidný robot nie je samostatný produkt, ale ultimátna hardvérová platforma pre ich už existujúce modely AI trénované na dátach z reálneho sveta.
XPeng dokonca sebavedomo vyhlásil, že jeho demonštrácie, ako napríklad navigácia robota v úlohe sprievodcu po showroome, neboli vopred naprogramované ani diaľkovo ovládané, čo naznačuje pokročilú autonómiu.
Obe spoločnosti, Tesla aj XPeng, sa teraz zhodne zameriavajú na rok 2026 ako na cieľový dátum spustenia masovej výroby. XPeng už teraz hovorí o konkrétnom komerčnom nasadení v nákupných centrách, továrňach a nemocniciach.
Prečo je to dôležité: Súboj o humanoidných robotov už nie je len o mechanike, ale aj o energetickej hustote a AI ekosystémoch. XPeng práve ukázal, že v kľúčovej oblasti (batérie) možno vedie, čím sa preteky o biliónový trh stávajú napínavejšie.
Zdroj: cleantechnica.com foto: Xpeng