Inovatívne hybridné lietadlo potrebuje na vzlet iba 46 metrov
Aviation startup Electra vstúpil do histórie, keď jeho lietadlo EL2 úspešne dokončilo vzlety a pristátia na medzinárodnom letisku Watertown. EL2 je prvý hybridno-elektrický model s ultra krátkym vzletom a pristátím (uSTOL), ktorého cieľom je ponúknuť cenovo dostupné letecké cestovanie bez emisií a hluku.
Spoločnosť sa zamerala na vytvorenie lietadla, ktoré dokáže splniť prísľuby vertikálne vzlietajúcich eVTOL strojov, ale za výrazne nižšie prevádzkové náklady a s vyššou spoľahlivosťou. Kľúčom k extrémnym schopnostiam je inovatívny dizajn nazývaný „fúkaný vztlak“ (blown lift), ktorý využíva aerodynamiku pevného krídla.
Tento systém integruje osem elektrických motorov strategicky umiestnených na krídlach, ktoré nasmerujú prúd vzduchu cez predĺžené klapky. Dramatické zvýšenie vztlaku, ktoré tento mechanizmus vytvára, umožňuje lietadlu vzlietnuť a pristáť na dráhach s dĺžkou iba 46 metrov.
Komerčná verzia lietadla Electra bude schopná prevádzky z plôch s rozmermi len 91 metrov, čo je približne desatina štandardnej dĺžky letiskovej dráhy. Hoci eVTOL lietadlá sľubujú operácie kdekoľvek, uSTOL Electra ponúka takmer identickú flexibilitu pri podstatne vyššej energetickej účinnosti.
To sa premieta do sľubovaných až o 70 % nižších prevádzkových nákladov a sedemnásobne väčšieho doletu v porovnaní s helikoptérami. Lietadlo je navrhnuté ako hybridné, s generátorom pre predĺženie doletu, čo mu zabezpečuje udržať si prevádzkovú flexibilitu bez závislosti na pozemnej nabíjacej infraštruktúre.
Komerčný model bude prepravovať až deväť pasažierov alebo maximálne užitočné zaťaženie 1 225 kilogramov. S doletom až 926 kilometrov (500 námorných míľ) je model predurčený pre regionálne spoje a logistiku.
Predvádzanie technológie na komerčnom letisku Watertown a záujem amerických vzdušných síl o využitie týchto schopností pre rýchlu lekársku evakuáciu potvrdzuje robustnosť a praktickú aplikovateľnosť lietadla.
Schopnosť pristávať na rampách a rolovacích dráhach namiesto hlavných dráh by mohla uSTOL lietadlám umožniť odľahčiť preťaženie na veľkých letiskách. Tieto kroky sú kľúčové pre urýchlenie procesu certifikácie FAA, pričom komerčný štart deväťmiestneho modelu sa očakáva do roku 2028.
PREČO JE TO DÔLEŽITÉ: Electra uSTOL ponúka cenovo dostupnú, flexibilnú a energeticky efektívnu leteckú dopravu, ktorá môže transformovať regionálnu mobilitu bez rozsiahlej letiskovej infraštruktúry.
Zdroj: electrek.co foto: Electra