SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Na Slovensko prichádza známa značka BYD a my sme mali možnosť odviezť sa v nových nákladných elektromobiloch

Elektromobilita
0

BYD je nadnárodná high-tech spoločnosť založená v roku 1995 ako výrobca nabíjateľných batérií. V súvislosti s elektromobilitou je známa ako výrobca zaujímavých elektromobilov vrátane batérií a ďalších konštrukčných celkov. Spoločnosť sa však môže pochváliť širokým rozsahom podnikania v oblasti automobilov, železničnej dopravy, novej energie a elektroniky s viac ako 30 priemyselnými parkmi v Číne, Spojených štátoch, Kanade, Japonsku, Brazílii, Maďarsku a Indii. Spoločnosť BYD sa venuje poskytovaniu energetických riešení s nulovými emisiami, ktoré znižujú globálnu závislosť od fosílnych palív, a to od výroby a skladovania energie až po jej aplikácie.

Zatiaľ čo vo viacerých krajinách Európy je už BYD známa značka v osobných elektromobiloch, na Slovensko prichádza teraz prostredníctvom spoločnosti Delta-Truck, s. r. o., s kategóriou nákladných a úžitkových elektromobilov. Delta-Truck, s. r. o., bola vymenovaná za národného partnera spoločnosti BYD eTrucks na Slovensku a prináša do slovenského sektora komerčnej dopravy nové a inovatívne čisto elektrické nákladné vozidlá s vyspelými technológiami v oblasti elektromobility. Delta Truck, ktorá je súčasťou skupiny Delta s rozsiahlymi skúsenosťami s distribúciou úžitkových vozidiel, bude poskytovať zákazníkom podporu predaja a servisu prostredníctvom siete predajcov v rôznych regiónoch Slovenska.

V rámci podpisu zmluvy medzi spoločnosťami BYD a Delta Truck sme mali možnosť vyskúšať si v priestoroch Slovakiaringu novinky, ktoré budú dostupné na našom trhu na predaj alebo prenájom. Predstavené boli spolu tri modely úžitkových a nákladných elektromobilov BYD ETM6, ETH8 a ETP3, pričom zajazdiť sme si mohli v úžitkovom ETP3 a malom nákladnom vozidle ETM6. Zaujímavosťou všetkých troch modelov je špecializovaná platforma pre elektrické vozidlá, vysoko integrované komponenty pohonu a využitie inovatívnych čepeľových batériových článkov s technológiou LFP, ktorá je aj v rámci koncernu BYD novinkou. Batérie typu LFP síce majú nižšiu hustotu energie ako častejšie využívané články NCM, sú však pri poškodení oveľa bezpečnejšie a aj pri narušení obalu iba zadymia, ale nespôsobujú nekontrolovateľný požiar. Navyše vydržia viac nabíjacích cyklov. Tieto vlastnosti ich robia vhodnejšími práve na profesionálne využitie. Čepeľová konštrukcia článkov využíva podlhovasté úzke články, ktoré sú na celú šírku batérie. Táto konštrukcia umožňuje lepší manažment batérie a kontrolu teploty.   

Najmenším predstaveným vozidlom je elektrická dodávka BYD ETP3, ktorá využíva pokročilú platformu e-Platform spoločnosti BYD pre osobné vozidlá, poskytuje vysokú úroveň bezpečnosti spolu s vysokým komfortom jazdy. Vďaka svojim kompaktným rozmerom je ideálna na doručovanie menších nákladov alebo na manévrovanie v mestskom prostredí. BYD ETP3 sa dá pohodlne nabiť len za 30 minút. Jeho výhodou je aj odolná protišmyková podlaha z hliníkovej zliatiny so sťahovacími prackami, ktoré chránia a ukotvujú tovar počas prepravy. Vozidlo využíva batériu LiFePO4 s kapacitou 44,9 kWh, ktorú možno nabíjať DC nabíjaním s výkonom maximálne 50 kW alebo vstavanou AC nabíjačkou s výkonom 6,6 kW. Prednú nápravu poháňa integrovaná pohonná jednotka s menovitým výkonom 35 kW, v maxime 100 kW, a krútiacim momentom 180 Nm. Udávaný dojazd podľa WLTP je 275 km v meste alebo 233 km kombinovaný. Vozidlo má maximálnu rýchlosť obmedzenú na 100 km/h. Batéria má vstavaný teplotný manažment s vodným okruhom. Napriek relatívne malému výkonu je vozidlo dostatočne svižné a jazdilo sa ním vcelku dobre. Veľkosťou je podobné modelu Nissan NV200.   

Jazdili sme aj v modeli BYD ETM6, ktorý je v strede ponuky pre náš trh. S hmotnosťou 7,5 t a dojazdom 200 km je inteligentný, všestranný a prispôsobiteľný. Vozidlo je tiché a obratné a je určené predovšetkým na  mestskú logistiku. Kabína, ktorú navrhol Wolfgang Egger, ponúka komfort a slušnú technologickú výbavu, v ktorej nájdete aj adaptívny tempomat. Dodáva sa v dvoch dĺžkach - 5940 a 7635 mm s rázvorom 3360,  respektíve 4200 mm. O pohon zadnej nápravy sa stará integrovaná jednotka s elektromotorom s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 550 Nm. Vozidlo využíva batériu LiFePO4 s kapacitou 126 kWh, ktorú možno nabíjať DC nabíjaním s výkonom maximálne 115 kW. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 90 km/h. V BYD ETM6 sme jazdili ešte bez zadnej nadstavby, takže hodnotiť jazdné vlastnosti by bolo kontraproduktívne. Kabína ponúka dostatok priestoru pre vodiča aj dvoch spolujazdcov a vcelku solídne vybavenie.

Najväčší z predstavených modelov je BYD ETH8, tým sme však nejazdili. S hmotnosťou 19 t predstavuje eTruck vhodný najmä pre logistické služby, s univerzálnosťou viacúčelovej platformy a dvoma možnosťami dĺžky a rázvoru. Kratšia verzia má dĺžku 7850 mm a rázvor 4500 mm, dlhšia 10190 mm s rázvorom 5700 mm. Pohon zadnej nápravy zabezpečuje integrovaná jednotka s elektromotorom s výkonom 180 kW a krútiacim momentom 450 Nm. Vozidlo využíva batériu LiFePO4 s kapacitou 255 kWh, ktorú možno nabíjať DC nabíjaním s výkonom maximálne 120 kW. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 90 km/h. Vozidlo má dojazd 250 km. Ponúka výborné palubné vybavenie a priestrannú ergonomicky navrhnutú kabínu pre pohodlie vodiča.

„Je pre nás veľkým potešením, že môžeme slovenskému sektoru komerčnej dopravy predstaviť tri bezemisné vozidlá eTrucks, ktoré využívajú najnovšie technológie spoločnosti BYD na bezpečnú, efektívnu a spoľahlivú elektromobilitu. Ako ukazuje tento sortiment, spoločnosť BYD sa zameriava na prispôsobovanie produktov miestnym trhom a špecifickým potrebám našich zákazníkov, čím poskytuje komplexné riešenie na podporu prechodu na nový vozidlový park aj na Slovensku. Vozidlá dopĺňame vysokou úrovňou lokálnej podpory predaja zákazníkom a popredajného servisu. Takto podporujeme silné vzťahy s miestnymi partnermi z radov predajcov a dopravcov. Naša vízia sa opiera o masívne rozšírenie elektromobility vo všetkých sférach dopravy. Toto je kľúčová príležitosť aj pre dopravu a priemysel na Slovensku," hovorí Isbrand Ho, generálny riaditeľ pre úžitkové vozidlá spoločnosti BYD Europe.

„Rozhodnutie začať spoluprácu so spoločnosťou BYD, popredným svetovým výrobcom elektrických vozidiel, vychádza z našej dlhodobej stratégie. Tá predpokladá spoločensky zodpovedný a udržateľný rozvoj, zameraný na rozvíjajúce sa potreby našich zákazníkov, podporený starostlivosťou o životné prostredie. Z obchodnej stránky sa zameriavame na získavanie výhod na trhu, ktoré sme si vybudovali. Vďaka skúsenostiam spoločnosti Delta-Truck v oblasti predaja a prenájmu úžitkových vozidiel prostredníctvom spoločnosti VIARENT sme ako popredný hráč na trhu vytvorili efektívny obchodný model. Ten je založený na rozsiahlom portfóliu zákazníkov úžitkových vozidiel, čo nám ďalej umožňuje rýchlo uviesť na trh novú značku vozidiel a zabezpečiť kvalitnú podporu predaja. Dopyt po elektrických vozidlách bude výrazne rásť a našou odpoveďou na to sú spoľahlivé a inovatívne úžitkové vozidlá BYD. Veríme v rozvoj segmentu elektrických vozidiel a sami budeme vo svojej vlastnej flotile vozidiel VIARENT používať vozidlo BYD," pripomína Zsombor Páll, konateľ spoločnosti VIARENT a manažér obchodnej jednotky BYD Truck.

Spoločnosť BYD sa spolu s Delta-Truck venuje rozvoju elektrickej flotily prostredníctvom inovácií v oblasti udržateľných riešení eMobility pre ekologickejšiu budúcnosť, čím obaja partneri zdôrazňujú svoj záväzok k udržateľnej bezemisnej doprave v Európe.

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať