Najtransparentnejšie zdravotníctvo má Dánsko
Podľa štúdie KPMG International majú najtransparentnejšie systémy zdravotnej starostlivosti štyri severské krajiny - Dánsko, Fínsko, Švédsko a Nórsko. Naši susedia Poľsko a Rakúsko sa umiestnili podpriemerne, autori štúdie u oboch slabo hodnotili najmä kvalitu zdravotnej starostlivosti. Rebríček bol zostavený expertmi KPMG na základe dostupných údajov v šiestich kategóriách, vrátane finančnej výkonnosti a dohľadu nad systémom zdravotníctva.
Prieskum sa uskutočnil na vzorke 32 krajín, ktoré sú zväčša členskými štátmi OECD. Slovensko ani Česká republika sa štúdie nezúčastnili. Zo zistení vyplynulo, že v transparentnosti zdravotnej starostlivosti existuje medzi jednotlivými krajinami vysoká miera rozdielov. Celkové dosiahnuté skóre sa pohybovalo od 32 % (Čína) až po 74 % (Dánsko). Priemerné skóre zúčastnených krajín dosiahlo 55 %.
Pri porovnaní jednotlivých sledovaných kategórií boli v priemere najvyššie hodnotené "dohľad nad systémom zdravotníctva", ktorý zahŕňa ukazovatele ako práva pacientov a procesy obstarávania, a "financie", ktoré brali do úvahy napríklad poplatky pre pacientov alebo ceny, ktoré si účtujú poskytovatelia zdravotnej starostlivosti. Tieto kategórie dosiahli priemerné skóre 67 %, resp. 66 %. Najnižšie celkové priemerné skóre, iba 44 %, dosiahla kategória "kvalita zdravotnej starostlivosti".
Jediný zástupca krajín V4 v štúdii bolo Poľsko, ktoré sa s celkovým skóre 50 % umiestnilo v spodnej polovici rebríčka. Za najsilnejšiu stránku poľského zdravotníctva považujú autori štúdie na základe dostupných dát financovanie - získalo 67 % možných bodov. Najslabšie, na úrovni 29 %, skórovali Poliaci v kvalite zdravotnej starostlivosti.
Naši rakúski susedia skončili v rebríčku prekvapivo až za Poliakmi. Za najväčšie pozitívum ich súčasného zdravotného systému pokladajú autori štúdie systém práce s osobnými zdravotnými záznamami. Naopak nízko skórovali v ukazovateli kvalita zdravotnej starostlivosti, ktorý berie do úvahy faktory ako úmrtnosť, čakacie doby na oddelení urgentného príjmu alebo miera návratnosti pacientov do zdravotníckych zariadení s potrebou ďalšieho lekárskeho ošetrenia.
"Aktuálne neexistuje ani medzi expertami konsenzus, ako má vyzerať transparentnosť v oblasti zdravotnej starostlivosti. Je však načase, aby sa táto téma stala menej politickou a viac nástrojom na zlepšenie zdravotnej starostlivosti," hovorí Ľuboš Vančo, predseda Rady partnerov, KPMG na Slovensku.
Vynikajúcim príkladom, ako úspešne vytvoriť pozitívne politické a legislatívne prostredie podporované modelom riadenia, ktorý sa zameriava na kvalitu starostlivosti, je Dánsko, ktoré vedie aktuálny rebríček. Príkladom je verejné poskytovanie výkazov o kvalite starostlivosti vrátane informácií o skúsenostiach pacientov, čakacích dobách a hodnotení nemocníc. Všetky tieto dáta sú verejne dostupné na oficiálnom dánskom portáli e-zdravotníctva Sundhed.dk a denne sa aktualizujú.
" Ak majú zdravotné systémy priniesť zlepšenie kvality starostlivosti, potrebujú disciplinovaný a dlhodobý prístup. Je potrebné zvážiť, čo je naozaj dôležité, zaviesť selektívny prístup k zverejňovaniu údajov, učiť sa od inovatívnych poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a podporiť kultúru dôvery," uzatvára Mark Britnell, predseda predstavenstva globálnej KPMG praxe pre oblasť zdravotníctva, KPMG vo Veľkej Británii.