Starship: Super úsporné nákladné auto so spotrebou len 1,46 litra paliva na 100 km

Technológie
2

Spoločnosti Shell a AirFlow Truck Company predstavili prototyp super úsporného nákladného automobilu. Nákladiak s názvom Starship je dôkazom toho, že významne znižovať významne spotrebu sa dá aj v oblasti nákladnej dopravy. Táto iniciatíva nadväzuje na predstavenie konceptu úsporného osobného automobilu so spotrebou 2,2 l/100 km z roku 2016.

Prototyp nákladného auta Starship dosiahne nízku spotrebu paliva aj vďaka svojmu aerodynamickému tvaru, karosérii z karbónových vlákien, 6-valcovému motoru so 400 koňmi či prevodovke, ktorá umožní kamiónu chod aj pri nízkych otáčkach až na hranici 800 otáčok. Hybridný elektrický nápravový systém s elektromotorom nahradí štandardne nepoháňanú zadnú nápravu, a poskytne jej viac sily pri jazde do kopca. Pri tej totiž auto spotrebúva najviac paliva.

Pri ceste z kopca zase vozidlo dokáže vďaka elektromotoru získavať energiu späť a energiu z nabitej batérie potom používať pre brzdenie či akceleráciu automobilu. Navyše, 5 000-wattové solárne články na prívese vozidla nabíjajú 48 voltovú batériu, ktorá udržuje chod svetiel, stieračov, ventilátorov, klimatizácie či Wi-Fi.

Prototyp nákladného automobilu budúcnosti dosiahol v prvom reálnom teste v Spojených štátoch 2,5-násobnú efektivitu v preprave nákladu v porovnaní so severoamerickým priemerom: až 68,9 tonkilometrov na liter paliva v porovnaní s 27,8 ton-kilometrami. Prototyp s nákladom 18 ton tovaru dokázal prejsť v priemere na liter paliva 3,8 kilometra, pričom najlepším výsledkom počas celej 3 700-kilometrovej cesty bolo 4,2 kilometra na liter.

Inak povedané, kamión dokázal prepraviť 1 tonu tovaru na 100 kilometrov s použitím len 1,46 litra paliva. Na svojom prvom teste smeroval super úsporný nákladiak z východamerického San Diega do západoamerického Jacksonville po trase dlhej 3 700 kilometrov.

Doprava predstavuje viac ako štvrtinu celosvetového využitia energie a jednu pätinu celosvetových emisií oxidu uhličitého, ktoré súvisia s energiou. Až 72% z toho možno pripísať cestnej doprave, v ktorej predstavujú významnú časť práve nákladné vozidlá. Zvyšovanie efektívnosti a úspora paliva v odvetví komerčnej dopravy by preto mohli pomôcť emisie znižovať.

Zobrazit Galériu

Seesame, s.r.o.

Všetky autorove články
Shell auto doprava energia peniaze hybrid elektro nabijanie Wi-Fi

2 komentáre

:D reakcia na: Nákladné auto Starship prepravilo 1 tonu tovaru na 100 kilometrov s použitím smiešneho objemu paliva

1.8.2018 20:08
A co ked nesvieti dostatocne slnko a elektropanely nenabijaju bateriu? A nemate video? Chcel by som to vidiet otacat sa. Podla obrazka je to kamion na dialnice.
Reagovať

opravte si nadpis reakcia na: Nákladné auto Starship prepravilo 1 tonu tovaru na 100 kilometrov s použitím smiešneho objemu paliva

1.8.2018 13:08
nie "Super úsporné nákladné auto so spotrebou len 1,46 litra paliva na 100 km"
ale "Super úsporné nákladné auto prepraví tonu nákladu na 100km so spotrebou len 1,46 litra paliva"

tiez tam mate "energiu z nabitej batérie potom používať pre brzdenie" co asi nebude uplne pravda.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať