SAMSUNG_10 FOLD Advertisement SAMSUNG_10 FOLD Advertisement SAMSUNG_10 FOLD Advertisement

Osobné darčeky tento rok víťazia nad tými drahými. Predvianočné výdavky v Európe však napriek tomu porastú

Tlačové správy
0

Európania sa tento rok vracajú k vianočným darčekom, ktoré majú osobnú hodnotu. Častejšie volia menšie radosti, zážitky a chvíle strávené s blízkymi. Podľa najnovšej predikcie Inštitútu pre ekonomiku spoločnosti Mastercard však napriek tomu minú počas sviatkov viac než vlani – celkové predvianočné výdavky by mali v Európe vzrásť o 3,1 percenta. Najrýchlejšie majú rásť trhy v strednej a východnej Európe a v Španielsku.

SAMSUNG_10 FLIP7 Advertisement

Európski spotrebitelia prišli na chuť „dostupnému luxusu“. Vo veľkom sa tento rok bude darovať kozmetika alebo oblečenie. Naopak, dopyt po drahšom tovare, ako je elektronika alebo nábytok, zostáva v mnohých krajinách utlmený. Čoraz častejšie sa medzi ozdobami skrýva aj obálka so zážitkom, vstupenkami na najrôznejšie živé akcie a poukazmi na nevšedné spoločné trávenie času.

Chudobné Vianoce však Starý kontinent určite nečakajú, práve naopak. Nakupovať sa bude viac než minulý rok. Najvyšší medziročný nárast maloobchodných tržieb v období medzi 1. novembrom a Štedrým dňom predikuje Inštitút pre ekonomiku spoločnosti Mastercard v Maďarsku (5,2 percenta), Poľsku (5 percent), Španielsku (4,8 percenta) a v susednej Českej republike (4,6 percenta).

„Pred nadchádzajúcimi sviatkami dávajú európski spotrebitelia jasne najavo svoju odolnosť a prispôsobivosť. Aj keď sa očakáva skôr mierny rast celkových maloobchodných tržieb, pozorujeme silný dopyt po dostupnom luxuse, drobnejších nákupoch a zážitkoch z ciest. Záujem o prémiové potraviny a tradičné sezónne lákadlá či pobyty vo vzdialených destináciách ukazuje, že vzorce utrácania odrážajú starostlivo vyváženú kombináciu rozvážnosti a pôžitku,” hovorí Natalia Lechmanova, hlavná ekonómka spoločnosti Mastercard pre Európu.

Luxusný tovar si aj napriek opatrnejšej spotrebiteľskej nálade drží pevnú pozíciu. V západnej Európe, najmä vo Francúzsku, Nemecku a Veľkej Británii, rastie podiel online predajov luxusného tovaru. V krajinách strednej a východnej Európy, kde online nákupy luxusného tovaru nie sú tak rozšírené, zase posilňujú kamenné predajne.

So stúpajúcim vplyvom generácií Z a Alfa na dopyt sa výrazným trendom stáva aj second-hand móda. Najväčší boom zaznamenáva Španielsko, kde mladí ľudia aktívne vyhľadávajú kvalitné kúsky z druhej ruky ako alternatívu k rýchlej móde. Obľúbili si ju nielen pre jej udržateľnosť, ale aj pre jej cenovú dostupnosť a jedinečnosť „úlovkov“.

Tradične sa v predvianočnom období počíta aj s vyšším dopytom po prémiových potravinách. V tomto smere vedie Francúzsko v útratách za pečivo a Poľsko v cukrovinkách a sladkostiach. Za potraviny počas sviatkov najviac zaplatia Taliani – ich jednotlivý nákup vyjde v priemere na 39 eur. V tesnom závese sú Briti a Nemci s nákupmi v hodnote takmer 37 eur. Oproti zvyšku roka míňajú za potraviny počas sviatkov výrazne viac Česi a Briti, a to v priemere o 73 a 69 percent.

Medzi ďalšie európske trendy tohto roka patrí cestovanie za teplom. Kým vlani mali cestovatelia v obľube len jednu mimoeurópsku destináciu, tento rok ich vyhľadávajú hneď šesť. Najčastejšie sa európski turisti chodia v zime ohriať do Thajska a Egypta. Japonské Tokio, ktoré dominovalo letným trendom, sa aj v zime drží v prvej desiatke.

Celú správu Europe holiday spending outlook 2025 nájdete tu.

O Inštitúte pre ekonomiku spoločnosti Mastercard

Inštitút pre ekonomiku spoločnosti Mastercard (Mastercard Economics Institute) bol založený v roku 2020. Jeho poslaním je analyzovať makroekonomické trendy z pohľadu spotrebiteľa. Tím ekonómov, analytikov a dátových vedcov čerpá z poznatkov spoločnosti Mastercard, vrátane služby Mastercard SpendingPulse™, a z údajov tretích strán. Na ich základe inštitút pravidelne poskytuje výstupy k aktuálnym ekonomickým témam určené kľúčovým klientom, partnerom a tvorcom politík.

O spoločnosti Mastercard

Mastercard pomáha rozvíjať ekonomiky a zlepšovať životy ľudí vo viac ako 200 krajinách a regiónoch po celom svete. Spoločne so svojimi zákazníkmi budujeme udržateľnú ekonomiku, v ktorej môže prosperovať každý. Podporujeme širokú škálu digitálnych platobných možností, ktoré zabezpečujú bezpečné, jednoduché a inteligentné transakcie. Prepojenie technológií, inovácií, partnerstiev a sietí spoločnosti Mastercard vytvára jedinečný súbor produktov a služieb, ktoré umožňujú ľuďom, firmám aj inštitúciám napĺňať ich potenciál.

www.mastercard.com

 

Pre ďalšie informácie kontaktujte: Silvia Čakajdová, mobil: +421 947 922 122, email: silvia.cakajdova@bisonrose.sk

Mastercard

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať