SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement

Divadlá prinesú novú formu spolupráce: reklama ako tvorivá súčasť javiska

Tlačové správy
0

Viaceré slovenské divadlá čelia existenčnému ohrozeniu. Kvôli nedostatočnej podpore zo strany verejných inštitúcií sa ocitli v situácii, kedy doslova bojujú o prežitie. Aby dokázali pokračovať v činnosti a neuzatvárať svoje scény, hľadajú nové a inovatívne cesty, ako rozvíjať svoju tvorbu a zároveň otvárať priestor pre spoluprácu s komerčným sektorom. Výsledkom je jedinečný projekt „Reklamná výpomoc“, ktorý prinesie do divadiel nový formát – reklamu ako súčasť umeleckého prejavu. Prvou spoločnosťou, ktorá tento projekt pomôže rozbehnúť, je 365.bank.

SAMSUNG_10 S25 Advertisement

Päť divadiel z rôznych regiónov Slovenska sa spojí a vstúpi do inovatívneho a nekonvenčného projektu, ktorý reaguje na súčasnú realitu v kultúrnej obci – uvedú reklamu ako súčasť divadelného predstavenia. Herci budú v rámci svojich inscenácií na javisku priamo hrať reklamy, nie ako rušivý prvok, ale ako prirodzenú súčasť predstavenia.

Projekt s názvom „Reklamná výpomoc“, ktorý zastrešuje združenie Anténa – sieť pre nezávislú kultúru, má za cieľ nielen nájsť nové zdroje financovania, ale najmä otvoriť verejnú diskusiu o tom, ako sa dnes pristupuje k podpore kultúry a umenia na Slovensku. Zároveň je cieľom ukázať, že spojenie kultúry a biznisu môže byť tvorivé, zmysluplné a obojstranne prínosné.

Pred 1989 nemali divadlá slobodu, dnes nemajú peniaze.

„Reklamná výpomoc“ nie je o predaji priestoru, ale o prepájaní hodnôt, tvorivosti, odvahy a spolupráce. Namiesto odmietania reklamy sa divadlá slobodne rozhodli s ňou kreatívne pracovať, pretože ju vnímajú ako spôsob, ako obohatiť divadelné predstavenia o nový rozmer a zároveň posilniť svoju finančnú stabilitu.

„Pre nezávislé divadlá na Slovensku bol Fond na podporu umenia takmer jediným zdrojom financovania. Neudelenie podpory znamenalo pre nás ukončenie našej činnosti,” vyjadril sa za Divadlo Kontra v Spišskej Novej Vsi jeho riaditeľ, Peter Čižmár.

„Nezávislé divadlo je našou misiou, ktorú robíme najmä z presvedčenia a s víziou budovania silnej, decentralizovanej kultúrnej infraštruktúry na Slovensku. Vďaka dotáciám z Fondu na podporu umenia sme viac ako päť rokov vytvárali a reprízovali divadelné inscenácie, ktoré sa venujú minoritným témam a prehliadaným spoločenským problémom pre široké publikum. Momentálne však čelíme neodborným zásahom moci, ktoré ohrozujú kultúru po celom Slovensku,” uviedla Linda Durkáčová, manažérka divadelného zoskupenia Slzy Janka Borodáča z Prešova.

Projekt „Reklamná výpomoc“ prepája kultúrny a komerčný svet

Ako prvý komerčný partner sa do projektu „Reklamnej výpomoci“ zapája 365.bank, ktorá sa rozhodla nielen poukázať na vážnosť situácie, ale aj konkrétne pomôcť. Divadlám poskytne finančný príspevok vo výške 50 000 eur a podporí tak ich snahu upozorniť na potrebu udržateľného financovania kultúry.

Je mojím bytostným presvedčením, že kultúra je pre spoločnosť veľmi dôležitá. Otvára náročné témy, je zrkadlom spoločnosti, pomáha formovať naše postoje, prináša inšpiráciu, dáva priestor zamyslieť sa, alebo sa len zabaviť. Vytvára hodnoty, ktoré presahujú bežný život,“ vysvetľuje Andrej Zaťko, CEO 365.bank. „Mnohí z nás vnímajú divadlá ako jedny z posledných bášt bez komercie, a ani my nechceme, aby padli. Verím, že práve tento projekt dokáže citlivo prepojiť tvorivosť s odvahou, aby sme ukázali, že aj reklama môže byť súčasťou umeleckého posolstva, ak ju vložíme do správneho kontextu,“ dodáva.

Naša podpora pre divadlá by prišla aj bez tohto projektu. No oslovil nás svojou tvorivosťou a jemným humorom, ako trúfalý experiment, ktorý nesie hlboký odkaz. Verím, že jeho skutočný úspech budeme môcť hodnotiť vtedy, keď stratí dôvod pokračovať. Keď bude dostatok divákov, porozumenia, aj verejnej podpory, aby divadlá mohli dýchať slobodne, bez tlaku komercie. Sú totiž v náročnom období a potrebujú nielen pomoc, ale aj vieru v silu ich tvorivosti a odvahu hľadať nové cesty,“ uzatvára Andrej Zaťko.

Divadlá, ktoré sa do projektu zapoja, pochádzajú z rôznych regiónov Slovenska – nie sú to len bratislavské scény, ale aj menšie divadlá, ktoré zohrávajú kľúčovú kultúrnu úlohu vo svojich komunitách, v Prešove, Spišskej Novej Vsi, Bátovciach, či Pôtoni. Prvé predstavenia s reklamnými prvkami sa na javiskách objavia už v novembri 2025.

„Tento rok sme o finančnú podporu prišli, a preto ďakujeme 365.bank, ktorá sa rozhodla svojou reklamnou kampaňou upriamiť pozornosť práve na nezriaďované divadlá na Slovensku. Aj vďaka ich finančnej pomoci sa nám podarí zachovať kontinuitu repríz našich inscenácií. Toto gesto je citlivým signálom, ktorý prináša nádej a víziu občianskej spoločnosti, ktorej záleží na kultúre,“ dodáva Linda Durkáčová.

V podobnom duchu reagoval aj Peter Čižmár: „Vďaka iniciatíve „Reklamná výpomoc” a 365.bank Divadlo Kontra pretrvá. Budeme môcť naďalej hrať naše predstavenia a tvoriť nové, prinášajúc divákom v našom regióne aj na celom Slovensku najlepšie a najkvalitnejšie svetové tituly, ktoré u nás doposiaľ realizované neboli. Ďakujeme.”

www.dnesnedivadla.sk

365.bank

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať