SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Predstavujeme slovenské IT firmy: ELCOM

0

» Spoločnosť ELCOM, s. r. o., vznikla v roku 1991, takže práve oslavuje 25 rokov existencie. Počas nich sa z distribútora značky Sharp stala rešpektovanou značkou v oblasti vývoja a výroby ­elektronických zariadení.

Prešovská firma ELCOM je na Slovensku známa predovšetkým ako výrobca registračných pokladníc. Jej trhový podiel v tomto segmente je v súčasnosti približne 80 % a má takmer 450-člennú obchodno-servisnú sieť. V spolupráci so spoločnosťou Sharp vyvinuli a začali implementovať pokladničné systémy na riadenie maloobchodných prevádzok a reštaurácií. Jeden z najväčších zákazníkov v tomto období bola spoločnosť Tesco. Prvú vlastnú registračnú pokladnicu začali pod značkou Euro-2000M predávať v roku 1996. Počas štvrťstoročia svojej existencie firma zanechala väčšiu alebo menšiu obchodnú stopu v takmer 60 krajinách a jej produkty využíva viac než pol milióna zákazníkov. Medzi „exotické“ trhy patria africká Keňa a najnovšie Dominikánska republika  v Južnej Amerike. „Naším hnacím motorom sú inovácie a dizajn,“ zdôrazňuje šéf marketingu František Pastirčák.

Ako takmer neuspeli

Veľkú výzvu pre firmu predstavovalo jej dosiaľ najsofistikovanejšie riešenie – vývoj maďarskej on-line pokladnice v roku 2013 podľa podmienok maďarskej legislatívy. Od jari do jesene bez nároku na letné dovolenky pracoval celý tím na vývoji softvéru. Zdalo sa, že to nestihnú. Konkurencia získavala postupne certifikáty a zbierala objednávky na trhu. Vývojári ELCOMu sa stále trápili s bezpečnosťou srdca novej pokladnice – nezávislou jednotkou AEE, ktorej úlohou je prenášať dáta on-line na finančnú správu a do ktorej nemožno neoprávnene zasahovať. Medzi úspechom a nezdarom v podobe neúspešných prototypov zapadnutých prachom vo vitrínach a veľkých strát v umŕtvených skladových zásobách materiálu bola len tenká čiara. Nakoniec veľký rébus pomohol vyriešiť jednoduchý nápad a ELCOM získal potrebný certifikát. Potom už veci nabrali rýchly spád a nakoniec pokladnice na maďarský trh uvádzali ako prví. Z veľkého problému bol napokon veľký úspech a z plánovaných 20-tisíc predaných kusov bol dvojnásobok, čo im vynieslo pozíciu trojky na maďarskom trhu.

Kľúčový je dizajn

Približne sedem rokov sa ELCOM zaoberá aj vývojom a výrobou odolných dotykových all-in-one počítačov. Tieto uzavreté systémy sú odolné proti vode, prachu a otrasom, preto nachádzajú využitie v náročných a špinavých prostrediach priemyselných hál. Na druhej strane ich moderný dizajn umožňuje aj oveľa exkluzívnejšie využitie – napríklad v reklame. Dôkazom toho je spoločnosť AUDI, ktorá využíva ich Uniq ako informačný kiosk na autosalónoch už niekoľko rokov. Dizajn v ELCOMe je doménou riaditeľa Miloslava Karaffu, ktorý s obľubou používa výrok: „Kilo škaredého plastu stojí rovnako ako kilo pekného. Tak prečo nemať pekný?“ V poslednom období sa firma sústreďuje na vývoj riešení pre klientske pracoviská poskytujúce elektronickú správu dokumentov, biometrický podpis a podobne. Využívajú ich aj klienti významného bankového domu Intesa Sanpaolo.  O kvalitách dizajnu produktov ELCOM svedčí aj skutočnosť, že pokladnica EURO 150 Flexy zaujala dizajnéra talianskej spoločnosti Emotiq Giorgetta Giugiara. Je vám to meno povedomé? Áno, v minulosti pracoval pre Ferrari. Giugiaro zaradil dizajn pokladne s novými farbami a názvom Nota do exkluzívneho portfólia Giugiaro design.

Riaditeľ vlastnoručne postavil prototyp

Jedna z posledných noviniek je Infokiosk, ktorý  prináša nový rozmer klientskeho servisu ­formou „samoobsluhy“ klienta v bezpečnom prostredí na multimediálnom zariadení s možnosťou  okamžitého vytlačenia dokumentov či adresných propagačných materiálov. Jeho dizajn si však vyžadoval niektoré nové technologické postupy, ktoré vo firme zatiaľ nevyužívali a nemali s nimi skúsenosti. Preto sa na zhotovenie prototypu podujal sám šéf Miloslav Karaffa. Tri týždne pobehoval po firme s rôznymi inštrumentmi, aby nakoniec uzrel svetlo sveta neúnavný a spoľahlivý klientsky „pracovník“.

V súčasnosti vývojári firmy intenzívne pracujú na dvoch nových pokladniciach. Opäť inovujú dizajn a technológie, aby prišli na trh s dotykovou pokladnicou, ktorá poskytne používateľom veľa užitočných funkcií.

MINIVIZITKÁR

  • CEO: Miloslav Karaffa
  • Rok založenia: 1991
  • Počet zamestnancov: 130
  • Tržby (2014): 10 696 442 Eur
  • Zisk (2014): 730 586 Eur
  • Ocenenia:

     – Produkt Uniq Tablet zvíťazil v kategórii  IT produkt roka 2013 v súťaži IT produkt, IT firma, IT projekt a IT osobnosť roka 2013
     – Cena za prínos k ekonomickému rozvoju a obchodu v Slovenskej republike - Slovenská obchodná a priemyselná komora 2012
     – Odolný all-in-one Uniq PC získal najvyššiu cenu za ­kvalitu produktu v Slovenskej republike Slovak Gold Grand Prix

  a mnoho ďalších...

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články

Pridať komentár