SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

ŠKODA FABIA stanovuje nové kritériá vo svojej triede

Tlačové správy
0

V duchu hesla "Všetko, čo potrebujete - a ešte niečo navyše" pokračuje štvrtá generácia vozidla ŠKODA FABIA vo svojom veľmi úspešnom príbehu. Dvadsaťdva rokov od svojej premiéry má tento model dynamickejší a emotívnejší vzhľad než kedykoľvek predtým. Nová FABIA je prvýkrát postavená na modulárnej platforme MQB A0 koncernu Volkswagen a ponúka najštedrejší priestor vo svojej triede, vyšší komfort a množstvo nových asistenčných systémov. Vďaka tomu je skvelým základom ponuky značky ŠKODA. Vozidlo sa môže pochváliť tradičnými prednosťami modelov ŠKODA, medzi ktoré patria presvedčivý pomer ceny a úžitkovej hodnoty, vysoká funkčnosť a množstvo Simply Clever prvkov.

Thomas Schäfer, predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO, hovorí: „Nová FABIA je skvelým základom ponuky značky ŠKODA. Spája známe prednosti vozidiel ŠKODA, medzi ktoré patria veľkorysý priestor, vysoká úroveň kvality a bezpečnosti a tiež vynikajúci pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Okrem toho má emocionálny vzhľad a najnižší súčiniteľ odporu vzduchu cx vo svojej triede. Som presvedčený, že vďaka mixu týchto vlastností ďalej posilníme pozíciu značky ŠKODA v triede malých vozidiel a získame nových zákazníkov.“

Martin Jahn, člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO zodpovedný za oblasť predaja a marketingu, hovorí: „Uvedenie štvrtej generácie vozidla FABIA má pre našu značku veľký význam. Načúvali sme potrebám našich zákazníkov a nový model FABIA cielene vylepšili. Dynamickým vzhľadom a modernými infotainmentami chceme osloviť najmä mladších zákazníkov. Štvrtá generácia má všetky predpoklady na to, aby pokračovala v úspešnom príbehu.“

Od uvedenia na trh bolo predaných viac ako 4,5 miliónov vozidiel FABIA. Najčastejším dôvodom pre kúpu boli presvedčivý pomer ceny a úžitkovej hodnoty, nízke prevádzkové náklady a veľkorysý vnútorný priestor. Nová FABIA k tomu ponúka tiež veľmi emocionálny vzhľad, vylepšené dynamické jazdné vlastnosti a veľa nových asistenčných systémov. ŠKODA FABIA, ktorá narástla a dĺžkou 4 108 mm prekonáva hranicu štyroch metrov, je prvýkrát postavená na modulárnej platforme MQB A0. Objem batožinového priestoru, ktorý bol aj doteraz najväčší vo svojej triede, sa zväčšil o ďalších 50 l na 380 l.

Vozidlo zaujme sebavedomými proporciami, ostro rezanými prednými svetlometmi a zadnými svetlami s modernou LED technikou. V interiéri upútajú pozornosť prístrojová doska so samostatne stojacou centrálnou obrazovkou a virtuálny kokpit dostupný na želanie. Automobil tiež ponúka moderný infotainment a konektivitu. Pri uvedení na trh budú k dispozícii stupne výbavy Ambition a Style. Neskôr ich doplní športová verzia MONTE CARLO a verzia Active. Päť benzínových motorov aktuálnej generácie Evo koncernu Volkswagen pokrýva výkonové spektrum od 48 kW (65 k) do 110 kW (150 k). Vďaka najlepšej aerodynamike vo svojej triede dosahuje FABIA súčiniteľ odporu vzduchu cx 0,28. V kombinácii s 50 litrovou nádržou dostupnou na želanie tak dojazd v režime WLTP predstavuje viac ako 900 km. Premiéru vo vozidle ŠKODA má rovnako päť nových Simply Clever prvkov.

Exteriér: Najväčší batožinový priestor, najlepšia aerodynamika

> Nová FABIA narástla do dĺžky o 11 cm na takmer 4,11 m

> Objem batožinového priestoru sa oproti predchodcovi zväčšil o 50 l na 380 l

> Najnižší súčiniteľ odporu vzduchu vo svojej triede cx 0,28

> Aktívne žalúzie chladiča ušetria pri rýchlosti 120 km/h až 0,2 l/100 km

 Vďaka emocionálnemu vzhľadu, novým proporciám a veľkorysejšiemu vnútornému priestoru predstavuje štvrtá generácia modelu FABIA, ktorá prvýkrát prekonáva hranicu štyroch metrov, ďalší krok vo vývoji dizajnu. Vozidlo tiež ďalej rozvíja dizajnový jazyk značky ŠKODA. Skulpturálne tvary, dynamické proporcie a ostro rezané predné svetlomety a zadné svetlá vybavené LED technológiou dodávajú vozidlu veľmi dynamický vzhľad. Vďaka premysleným prvkom, medzi ktoré patria aerodynamické kolesá a aktívne žalúzie chladiča umiestnené v spodnom otvore pre prívod vzduchu na prednom nárazníku, dosahuje nová FABIA najnižší súčiniteľ odporu vzduchu vo svojej triede cx 0,28.

Oliver Stefani, šéfdizajnér spoločnosti ŠKODA AUTO, hovorí: „Štvrtá generácia vozidla FABIA zostáva ideálnym rodinným vozidlom a partnerom pre každodenné cesty. Zároveň má emotívnejší vzhľad než kedykoľvek predtým. Ide o moderný kompaktný automobil s elegantnou karosériou a veľmi dynamickým vzhľadom. Chcel by som poďakovať všetkým dizajnérom z môjho tímu, ktorí vytvorili toto skvelé auto.“

Skulpturálne tvary, napríklad na kapote, dynamické proporcie a kryštalické prvky typické pre vozidlá ŠKODA na ostro rezaných predných svetlometoch a zadných svetlách - to všetko dodáva novej generácii výrazný, emocionálny vzhľad. Na predných dverách sa okrem toho nachádza aj malá dizajnová novinka: línie karosérie tu naznačujú charakteristický trojuholníkový tvar českej vlajky.

Nárast všetkých rozmerov: Oveľa viac miesta v interiéri

Nová ŠKODA FABIA je prvýkrát postavená na modulárnej platforme MQB A0 koncernu Volkswagen. V porovnaní s predchádzajúcimi generáciami došlo pri modeli ŠKODA FABIA k nárastu všetkých rozmerov a s dĺžkou 4 108 mm FABIA prvýkrát prekonáva hranicu štyroch metrov. Pritom sa takmer podarilo udržať hmotnosť tretej generácie. V porovnaní s predchodcom sa dĺžka zväčšila o 111 mm a rázvor o 94 mm na 2 564 mm. Vozidlo je teraz tiež o 48 mm širšie - celková šírka je 1 780 mm. Zväčšené rozmery takisto znamenajú, že je vo vnútri viac priestoru. Objem najväčšieho batožinového priestoru vo svojej triede, ktorý ponúkala už predchádzajúcej generácia, znova narástol o 50 l na 380 l. Po sklopení zadných sedadiel je potom objem 1 190 l. Nová FABIA ponúka deväť farieb karosérie, medzi ktoré patria aj nové metalické odtiene oranžová Phoenix a sivá Graphite. Odtiene sivá Graphite a čierna Magic sú tiež použité v rámci Color Conceptu ako kontrastné farby pre strechu, kryty vonkajších spätných zrkadiel a kolesá z ľahkej zliatiny. Sivá Graphite je navyše použitá pre rámček masky chladiča. Panoramatická strecha je dostupná na želanie.

Predné svetlomety a zadné svetlá s LED technológiou

Predok zdobí výrazná šesťhranná maska chladiča a úzke ostro rezané predné svetlomety, ktoré dosahujú až k maske chladiča a štandardne využívajú LED technológiu pre stretávacie, diaľkové i smerové svetlo a svetlo pre denné svietenie. FULL LED variant, ktorý je dostupný na želanie, ponúka intenzívnejšie stretávacie a diaľkové svetlo a tiež prisvecovanie v zákrutách a pri odbočovaní. Na želanie je tiež ponúkaný LED variant ostro rezaných zadných svetiel s kryštalickými prvkami.

Najlepšia aerodynamika vo svojej triede vďaka koeficientu odporu vzduchu cx 0,28

V prípade nového vozidla ŠKODA FABIA sa podarilo znížiť hodnotu súčiniteľa odporu vzduchu z cx 0,32 predchádzajúcej generácie na cx 0,28. FABIA sa tak pýši najlepšou hodnotou vo svojej triede. Vývoj aerodynamiky vozidla FABIA prebiehal z veľkej časti pomocou simulácií metódou výpočtovej dynamiky tekutín (CFD - Computational Fluid Dynamics). Počas tri a pol roka vykonali konštruktéri spoločnosti ŠKODA AUTO viac ako 3 000 výpočtov simulácií prúdenia.

Aktívne žalúzie chladiča ušetria pri rýchlosti 120 km/h až 0,2 l/100 km

ŠKODA FABIA je prvým modelom vo svojej triede, ktorý používa žalúzie chladiča umiestnené v spodnom otvore pre prívod chladiaceho vzduchu na prednom nárazníku. Ak systém vyhodnotí, že chladenie nie je nutné, lamely sa samy privrú, čím sa zlepší aerodynamika. Pri konštantnej rýchlosti 120 km/h vďaka tomu dochádza k úspore paliva až o 0,2 l/100 km. FABIA tak s privretými lamelami vypúšťa až o 5 g menej CO2/km. Pre maximálne chladenie alebo počas krátkych zastavení systém lamely plne otvorí, aby mohlo dovnútra prúdiť maximálne množstvo vzduchu. Nová ŠKODA FABIA má väčší spojler piatych dverí a bočné finlety, ktoré zlepšujú prúdenie vzduchu v zadnej časti. Vpredu usmerňujú otvory v prednom nárazníku, tzv. vzduchové clony Air Curtain, aerodynamický tok vzduchu okolo vozidla a kolies. Veľkú časť podvozku teraz zapĺňa dvanásť krytov namiesto doterajších troch, a to najmä v oblasti motorového priestoru a náprav, ktoré sú pre aerodynamiku dôležité.

Aerodynamické vonkajšie spätné zrkadlá a kolesá

Kryty elektricky nastaviteľných, vyhrievaných a na želanie elektricky sklopných vonkajších spätných zrkadiel s funkciou automatického stmievania na strane vodiča, ktoré FABIA ponúka prvýkrát, sú menšie než u predchádzajúcej generácie. To zlepšuje aerodynamické vlastnosti vozidla rovnako ako disky z ľahkej zliatiny Proxima a Procyon so špeciálnymi aerodynamickými plastovými krytmi dostupnými pre model FABIA vôbec po prvýkrát. Ponuka kolies zahŕňa 15" oceľové kolesá a deväť kolies z ľahkej zliatiny s priemerom od 15" do 18 ". Vrcholným variantom sú na želanie dostupné čierne leštené 18" kolesá Libra z ľahkej zliatiny.

Vysoká torzná tuhosť karosérie vďaka použitiu vysokopevnostnej ocele

Nový automobil ŠKODA FABIA postavený na modulárnej platforme MQB A0 ponúka veľmi vysokú torznú tuhosť karosérie, ktorá zvyšuje bezpečnosť, zlepšuje jazdné vlastnosti vozidla a tiež zaisťuje veľmi dlhú životnosť. Pritom sa takmer podarilo udržať hmotnosť tretej generácie, a to vďaka navrhnutiu karosérie podľa najnovších štandardov a použitím oveľa väčšieho podielu vysokopevnostnej a za tepla tvarovanej vysokopevnostnej ocele v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Tieto prvky boli použité predovšetkým v oblasti A a B stĺpikov, na priečke oddeľujúcej motorový priestor od priestoru pre cestujúcich a tunela prevodovky. Podiel troch najpevnejších druhov ocele - pokročilej vysokopevnostnej ocele, ultra vysokopevnostnej ocele a za tepla tvarovanej vysokopevnostnej ocele - sa zvýšil z 15 na 40%. Karoséria nového vozidla ŠKODA FABIA sa tak skladá z takmer 80% z vysokopevnostnej ocele.

Interiér: Intuitívne ovládanie, svieži dizajn

›   Interiér štvrtej generácie modelu FABIA ponúka ešte viac priestoru, veľkú centrálnu obrazovku a svieže farby

›   Nápis FABIA na bokoch obloženia prístrojovej dosky a okrúhle bočné výduchy ventilácie

›   Komfortné funkcie známe z vozidiel vyššej triedy, ako napríklad vyhrievané čelné sklo a vyhrievaný volant

Interiér nového modelu FABIA kombinuje emocionálny vzhľad s ergonomickými prvkami. Zároveň ponúka viac priestoru a vyššiu úroveň komfortu. V súlade s koncepciou súčasných vozidiel ŠKODA zdobí interiér samostatná obrazovka infotainmentu s veľkosťou až 9,2" a sviežimi farbami. Medzi nové prvky patria veľké okrúhle bočné výduchy ventilácie a veľký nápis FABIA na bokoch obloženia prístrojovej dosky. Svoju premiéru majú aj komfortné prvky známe skôr z automobilov vyšších tried, ako napríklad vyhrievané čelné sklo a vyhrievaný volant. Pri uvedení na trh bude ŠKODA FABIA k dispozícii v dvoch stupňoch výbavy.

Kateřina Vránová, vedúca oddelenia Colour & Trim v ŠKODA Design, hovorí: „Nová generácia modelu FABIA využíva aktuálny koncept interiéru vozidiel ŠKODA so samostatnou stredovou obrazovkou a symetrickou palubnou doskou. Spodná časť prístrojovej dosky je čalúnená látkou a zdobená kontrastným prešívaním, čo vytvára príjemnú domácu atmosféru. Kvalitný a svieži vzhľad interiéru podčiarkujú farebné dekoratívne prvky, ambientné osvetlenie a chrómové prvky. Šírku interiéru umocňujú horizontálne ozdobné lišty, ktoré ešte viac zvyšujú pocit priestrannosti.“

Štvrtá generácia modelu FABIA, ktorá bude pri uvedení na trh k dispozícii vo výbavových stupňoch Ambition a Style, dopĺňa interiér súčasných vozidiel ŠKODA o nové prvky. Pozornosť upúta symetrická prístrojová doska, ktorej spodná časť kopíruje tvar masky chladiča, ako aj veľké okrúhle bočné výduchy ventilácie s chrómovým rámom a nové chrómové vnútorné kľučky dverí. Predná časť palubnej dosky je čalúnená látkou s kontrastným prešívaním. Novinkou je veľký nápis FABIA po stranách obloženia prístrojovej dosky.

FABIA po prvýkrát ponúka komfortné prvky, ktoré sú známe skôr z automobilov vyššej triedy

FABIA po prvýkrát ponúka niekoľko komfortných prvkov, ktoré boli doteraz vyhradené predovšetkým pre vyššie triedy. Patrí medzi ne napríklad vyhrievané čelné sklo, ktoré zaručuje dobrú viditeľnosť a vysokú úroveň bezpečnosti v zimných mesiacoch, a vyhrievaný dvojramenný kožený volant. Trojramenný športový multifunkčný volant s pádlami pre vozidlá vybavené prevodovkou DSG je k dispozícii ako voliteľná výbava. Štvrtá generácia modelu FABIA po prvýkrát ponúka dvojzónovú klimatizáciu Climatronic a výduchy ventilácie na zadnej strane stredovej konzoly pre klimatizáciu zadných sedadiel. Dvojzónová klimatizácia Climatronic, ktorá je k dispozícii na želanie, umožňuje nastaviť teplotu zvlášť pre pravú a ľavú stranu interiéru pomocou dvoch otočných ovládačov na stredovej konzole. Všetky funkcie možno jednoducho ovládať iba ôsmimi tlačidlami.

Nové farby, ambientné osvetlenie LED

Kontrastné prešívanie a ozdobné prvky v medenej a sivej farbe prinášajú do interiéru modelu FABIA nové farby. Nové ambientné LED osvetlenie, ktoré je štandardom pre výbavu Style, osvetľuje obloženie palubnej dosky červenou a bielou farbou. Súčasťou ambientného osvetlenia sú aj LED svetlá na stredovej konzole vpredu, vnútorných kľučkách predných dverí a LED lampičkách na čítanie vpredu a vzadu. Sedadlá, ktoré sú prvýkrát v ponuke s nastaviteľnou bedrovou opierkou, sú vo výbave Ambition čalúnené sivou látkou so sivým kontrastným prešívaním. Verzia Style má sedadlá čalúnené sivou a čiernou látkou.

Veľkorysý priestor pre cestujúcich a úložný priestor s celkovým objemom viac ako 100 litrov

Nová ŠKODA FABIA ponúka ešte viac priestoru, najmä pre cestujúcich na zadných sedadlách, a to vďaka rázvoru náprav, ktorý sa v porovnaní s predchádzajúcim modelom zväčšil o 94 mm. S rázvorom 2,564 m FABIA dokonca prekonáva prvú generáciu modelu OCTAVIA z roku 1996. Vo vnútri vozidla FABIA sa nachádza 16 odkladacích priestorov s celkovým objemom 108 litrov. Jednou z nich je sklopná zadná lakťová opierka s dvojitým držiakom na poháre.

Motory: Široké výkonové spektrum, nižšia spotreba

›   Vďaka nízkej spotrebe a až 50 litrovej nádrži dosiahne dojazd viac ako 900 km

›   Päť benzínových motorov MPI a TSI pokrýva výkonnostné spektrum od 48 kW (65 k) do 110 kW (150 k)

›   Voliteľný znížený športový podvozok alebo balík pre zlé cesty so zvýšenou svetlou výškou

Štvrtá generácia modelu FABIA ponúka päť moderných a úsporných motorov generácie Evo. ŠKODA AUTO tak v porovnaní s predchádzajúcim modelom rozširuje ponuku pohonných jednotiek. Výkonnostné spektrum je tiež širšie ako predtým, od 48 kW (65 k) do 110 kW (150 k). V kombinácii s voliteľnou 50-litrovou palivovou nádržou, ktorú FABIA ponúka po prvýkrát, je dojazd trojvalcových motorov v režime WLTP viac ako 900 km. Na želanie môže byť FABIA vybavená paketom pre zlé cesty so svetlou výškou zvýšenou o 15 mm. Neskôr bude k dispozícii aj športový podvozok s tuhším naladením a o 15 mm nižšou svetlou výškou.

Všetky pohonné jednotky generácie Evo sú ešte úspornejšie ako predchádzajúca generácia a spĺňajú emisnú normu Euro 6d. Novou vrcholnou motorizáciou, ktorá bude k dispozícii neskôr, je 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a štandardne dodávanou sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Výkonnostné verzie do 70 kW (95 k) sú vybavené päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pre motor 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) je na výber šesťstupňová manuálna prevodovka a sedemstupňová automatická prevodovka DSG. Všetky pohonné jednotky sa štandardne ponúkajú so 40-litrovou palivovou nádržou. S voliteľnou 50-litrovou nádržou ponúka FABIA vybavená trojvalcovými motormi dojazd viac ako 900 km.

Motor MPI vyvinutý spoločnosťou ŠKODA AUTO má vyšší výkon a nižšiu spotrebu

ŠKODA AUTO je v rámci koncernu Volkswagen zodpovedná za vývoj motorov MPI pre celý koncern. Trojvalcový motor 1,0 MPI má objem 1,0 litra a je k dispozícii s výkonom 48 kW (65 k) alebo 59 kW (80 k) a má v porovnaní s predchádzajúcim modelom nižšiu spotrebu a emisie. Jeho výkon sa však zvýšil o 4 kW. Kľukový mechanizmus vrátane piestov a piestnych krúžkov bol optimalizovaný tak, aby sa znížili trecie straty. Chladiaci okruh bol upravený v oblasti hlavy a bloku motora s cieľom dosiahnuť vyššiu účinnosť chladenia valcov, spaľovacích komôr a integrovaného výfukového potrubia. Motor využíva Atkinsonov spaľovací cyklus, pri ktorom sa sacie ventily zatvárajú len počas kompresného zdvihu piesta, čím sa časť nasávanej zmesi vracia späť z valca do sacieho potrubia. Tým sa zníži účinný kompresný pomer, ale vysoký expanzný pomer 12:1 zostáva nezmenený. Výsledkom týchto opatrení je vyššia účinnosť motora a nižšia spotreba paliva.

Motory 1,0 TSI s inovatívnym plazmovým povlakom

V oboch motoroch 1,0 TSI s priamym vstrekovaním paliva sú liatinové vložky valcov nahradené inovatívnou vložkou valcov s plazmovým povlakom s celkovou hrúbkou 150 mikrometrov (0,15 milimetra). Tento proces znižuje vnútorné trenie, a tým optimalizuje spotrebu paliva a emisie. Optimalizuje tiež tepelné zaťaženie motora vďaka lepšiemu rozloženiu a rozptylu tepla v spaľovacej komore. Motory pracujú so vstrekovacím tlakom do 350 barov a využívajú Millerov spaľovací cyklus, ktorý znižuje spotrebu. Pri Millerovom spaľovacom cykle zostávajú sacie ventily počas kompresnej fázy dlhšie otvorené, čo znižuje hydraulické straty a zvyšuje tepelnú účinnosť. Turbodúchadlo má variabilnú geometriu lopatiek, ktorá zabezpečuje vysoký krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok motora a nižšie emisie.

Nová vrcholná motorizácia 1,5 TSI s aktívnym riadením valcov

Novú vrcholnú motorizáciu ponúkne štvrtá generácia modelu ŠKODA FABIA o niečo neskôr. Ide o štvorvalcový motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k), ktorý je vybavený systémom Active Cylinder Control (ACT). Systém automaticky vypína dva stredné valce v prípade malého zaťaženia - čo vodič takmer nepostrehne - a znižuje tak spotrebu a emisie CO2. Motor je potiahnutý plazmou a pracuje s vysokým vstrekovacím tlakom až 350 barov.

Motory a prevodovky vyvíja a vyrába ŠKODA AUTO v Českej republike

Väčšina motorov a všetky prevodovky nového modelu ŠKODA FABIA sa vyrábajú v Českej republike. Motory 1,0 MPI a 1,0 TSI sa vyrábajú v hlavnom závode spoločnosti ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi, rovnako ako manuálne prevodovky. Sedemstupňové automatické prevodovky sa vyrábajú v závode vo Vrchlabí. Všetky motory TSI majú filter pevných častíc.

Športový podvozok a paket pre zlé cesty na požiadanie

Okrem štandardného podvozku ponúka nová ŠKODA FABIA aj dve voliteľné verzie. Športový podvozok má o 15 mm zníženú svetlú výšku. Vďaka odlišnej charakteristike odpruženia ponúka viac možností dynamickej jazdy. Paket pre zlé cesty zahŕňa špecifické pružiny či tlmiče a dodatočnú ochranu podvozku. Svetlá výška sa zvýšila o 15 mm.

Prehľad motorov nového modelu ŠKODA FABIA:

Motor

Počet valcov

Max. výkon

Max. krútiaci moment

[Nm]

Prevodovka

Max. rýchlosť* [km/h]

Zrýchlenie

0-100 km/h*

[s]

Kombinovaná spotreba* [l/100 km]

Emisie CO2*

[g/km]

[kW]

[k]

1.0 MPI EVO

3

48

65

93

5- M

172

15.5

5.1

116–131

1,0 MPI EVO

3

59

80

93

5-M

179

15,1

5,1

116-131

1,0 TSI EVO

3

70

95

175

5-M

195

10,6

5,1

113-128

1,0 TSI EVO

3

81

110

200

6‑M

7-DSG

205

205

9,7

9,5

5,0

5,5

114-128

125-139

1,5 TSI EVO

4

110

150

250

7-DSG

225

7,9

5,6

128-142

                             

*ide o predbežné údaje

Bezpečnosť: Nové asistenčné systémy a až deväť airbagov

›   Nová FABIA s až deviatimi airbagmi je jedným z najbezpečnejších vozidiel vo svojej triede

›   V modeli FABIA sa po prvýkrát ponúka sedem asistenčných systémov

›   Optimálne upevnenie detských autosedačiek zabezpečuje systém ISOFIX a TopTether

Nová ŠKODA FABIA je s až deviatimi airbagmi jedným z najbezpečnejších vozidiel vo svojej triede. Použitie modulárnej platformy MQB A0 prinieslo ešte vyššiu úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti, ktorá sa zvýšila aj o asistenčné systémy, ktoré boli predtým dostupné len vo vozidlách vyššej triedy. FABIA po prvýkrát ponúka Travel Assist, Park Assist, Asistenta udržiavania v jazdnom pruhu (Lane Assist), Rozpoznávanie dopravných značiek, Asistenta zmeny jazdných pruhov (Side Assist), Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov a Asistenta manévrovania. Štvrtá generácia modelu FABIA môže byť vybavená až deviatimi airbagmi.

ŠKODA AUTO naplno využila všetky možnosti, ktoré ponúka modulárna platforma MQB A0 koncernu Volkswagen. Táto platforma umožňuje využívať pokročilé asistenčné systémy, ktoré sú vyhradené skôr pre vozidlá vyššej triedy. Vďaka tomu má FABIA premiéru siedmich asistenčných systémov, ktoré zvyšujú bezpečnosť a prinášajú vyššiu úroveň komfortu.

Travel Assist spája niekoľko asistenčných systémov

S Travel assistom ponúka ŠKODA FABIA automatickú podporu pozdĺžneho a priečneho riadenia. Tento voliteľný systém možno aktivovať jediným tlačidlom. Pomocou funkcie detekcie rúk vozidlo kontroluje, či má vodič ruky neustále na volante. Travel Assist v sebe okrem iného spája adaptívny tempomat (ACC), ako aj Asistenta pre jazdu v jazdnom pruhu (Lane Assist) a Rozpoznávanie dopravných značiek, ktoré má FABIA po prvýkrát. V modeli FABIA debutujú aj Asistent zmeny jazdného pruhu (Side Assist), Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov, Park Assist – parkovací asistent a Asistent manévrovania.

Nová FABIA po prvýkrát ponúka až deväť airbagov

Airbagy vodiča a spolujazdca, hlavové airbagy a predné bočné airbagy sú súčasťou štandardnej výbavy. Kolenný airbag vodiča, zadné bočné airbagy sú k dispozícii na želanie. Spolu s úchytmi na krajných zadných sedadlách možno bezpečne upevniť až tri autosedačky, pričom úchyty ISOFIX a TopTether pre krajné zadné sedadlá, ako aj na sedadle spolujazdca sú súčasťou štandardnej výbavy.

Konektivita: Vždy online s najnovšou generáciou infotainmentu

›   Dotykové obrazovky s uhlopriečkou až 9,2", ovládanie gestami a digitálny hlasový asistent

›   Virtuálny kokpit vo vozidle FABIA po prvýkrát

›   Vždy online, široká ponuka mobilných online služieb ŠKODA Connect

›   Bezdrôtové pripojenie smartfónov

Nová ŠKODA FABIA prináša moderné možnosti konektivity. Prvýkrát je na želanie k dispozícii virtuálny kokpit. Pomocou zabudovanej karty eSIM je FABIA vždy online a umožňuje prijímať internetové rádio alebo využívať rozsiahle mobilné online služby ŠKODA Connect či nové aplikácie infotainmentu. Infotainment môže mať uhlopriečku až 9,2" a virtuálny kokpit s 10,25" displejom ponúka päť režimov zobrazenia. Špičkový infotainment Amundsen sa dá ovládať aj gestami alebo pomocou digitálnej asistentky Laury.

Prvýkrát je vo vozidle FABIA na želanie k dispozícii virtuálny kokpit. Vodič môže individuálne nastaviť 10,25" displej a vybrať si z rôznych režimov zobrazenia. Na výber je klasické usporiadanie, ktoré vychádza zo štandardných analógových kruhových ukazovateľov, moderné usporiadanie, zmenšený alebo naopak rozšírený displej a športový režim s otáčkomerom uprostred, ktorý je súčasťou voliteľného športového balíka. Virtuálny kokpit zobrazuje aj logá rozhlasových staníc, obaly hudobných albumov a uložené fotografie volajúcich. Okrem toho sa môže zobraziť navigačná mapa s lištou priblíženia. FABIA je štandardne vybavená analógovým kokpitom s displejom palubného počítača Maxi DOT.

Tri typy infotainmentu

Nová FABIA ponúka najnovšiu generáciu infotainmentu. V ponuke sú tri systémy. Základný systém Swing má farebný displej vo veľkosti 6,5" a ponúka pripojenie Bluetooth a SmartLink. Informačno-zábavný systém Bolero prináša 8" displej, špičkový systém Amundsen má zas konfigurovateľný 9,2" displej a navigáciu s online podporou. Mapové údaje možno aktualizovať online a súčasťou je aj ovládanie gestami. Voliteľne si môžete objednať aj hlasové ovládanie pomocou digitálnej asistentky Laury s online podporou. Laura rozumie pokynom v 15 jazykoch vrátane češtiny.

Bezdrôtové pripojenie smartfónov a mobilná online služba ŠKODA Connect

Bezdrôtová technológia SmartLink umožňuje pripojiť smartfóny cez Android Auto a Apple CarPlay. Voliteľný nabíjací box pre smartfón umožňuje bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, zatiaľ čo na nabíjanie ďalších mobilných zariadení možno použiť až päť konektorov USB-C vo vozidle FABIA. Jeden z nich sa nachádza pri vnútornom spätnom zrkadle a možno ho použiť napríklad na napájanie palubnej kamery. Všetky infotainment zariadenia umožňujú využívanie mnohých mobilných online služieb ŠKODA Connect. Patrí medzi ne eCall, ktorý automaticky spustí tiesňové volanie v prípade nehody, Proactive Service, ktorý uľahčuje komunikáciu so servisom, a rozsiahle služby vzdialeného prístupu prostredníctvom aplikácie MyŠKODA a webového portálu ŠKODA Connect. Vodič si môže vytvoriť účet ŠKODA Connect priamo cez displej infotainmentu Amundsen alebo preniesť existujúci účet do vozidla FABIA. Ľahko si tiež môžete stiahnuť nové aplikácie infotainmentu, ktoré zobrazujú správy a počasie, poskytujú prístup k osobnému kalendáru Google alebo upozorňujú na nebezpečné situácie.

Simply Clever: FABIA prináša päť úplne nových prvkov

›   Nové prvky Simply Clever zaisťujú poriadok v interiéri a batožinovom priestore

›   Pre model FABIA je k dispozícii celkom 43 Simply Clever prvkov - viac ako kedykoľvek predtým

ŠKODA AUTO už mnoho rokov uľahčuje svojim zákazníkom každodenné cestovanie vďaka inovatívnym Simply Clever prvkom. Štvrtá generácia modelu FABIA pokračuje v tejto tradícii a ponúka päť úplne nových Simply Clever prvkov a osem prvkov, ktoré po prvýkrát preberá od svojich väčších súrodencov. V závislosti od výbavy má nová FABIA až 43 praktických prvkov, ktoré uľahčujú každodenné používanie vozidla ako nikdy predtým. Ponuka siaha od klasických prvkov značky ŠKODA, ako je škrabka na ľad s ukazovateľom na kontrolu výšky dezénu pneumatík umiestnená vo viečku palivovej nádrže alebo dáždnik vo dverách vodiča, až po úplne nové prvky, ktoré udržiavajú interiér a batožinový priestor uprataný s minimálnou námahou.

Nová FABIA ponúka päť Simply Clever prvkov, ktoré sa vo vozidlách ŠKODA objavujú po prvýkrát. O poriadok v interiéri sa v odkladacej schránke v stredovej konzole starajú nový upevňovací klip na kreditnú kartu alebo parkovací lístok a gumička slúžiaca ako držiak na perá. Odnímateľný držiak na poháre medzi prednými sedadlami zvyšuje flexibilitu. Podobne aj odkladacia schránka v blízkosti stredového tunela poskytne cestujúcim vzadu priestor na odkladanie drobných predmetov. Schránka sa umiestni medzi stredovú konzolu a zadné sedadlá a sama sa prichytí. Na želanie je k dispozícii aj flexibilná odkladacia schránka, ktorá je umiestnená na boku batožinového priestoru a v prípade potreby sa dá roztiahnuť, aby sa do nej dali uložiť predmety v batožinovom priestore. Ďalším prvkom je slnečná clona, ktorá je k dispozícii ako príslušenstvo pre panoramatickú strechu dostupnú na želanie. Ak ju nepotrebujete, môžete ju zložiť na tretiny a uložiť pod kryt batožinového priestoru.

Konektor USB-C vo vnútornom spätnom zrkadle, multifunkčné vrecko na odkladanie kabátov alebo búnd

Nová FABIA po prvýkrát prináša aj niekoľko Simply Clever prvkov známych z iných modelov značky ŠKODA. Jedným z prvkov je voliteľný konektor USB-C vo vnútornom spätnom zrkadle, ktorý možno použiť napríklad na napájanie palubnej kamery bez toho, aby kábel bránil vodičovi vo výhľade. Ďalšou novinkou vo vozidle FABIA je sklopné operadlo sedadla spolujazdca. Multifunkčné vrecko, ktoré je zavesené pod vekom batožinového priestoru, premení inak nevyužitý priestor na miesto na uloženie kabátov alebo búnd. Maximálna nosnosť vrecka je 3,5 kg. Jedným z prvkov, známych z modelov OCTAVIA a ENYAQ iV, sú ľahko prístupné odkladacie vrecká na mobilný telefón na zadnej strane operadiel predných sedadiel.

Prehľad nových Simply Clever funkcií vozidla FABIA:

Sklopné operadlo sedadla spolujazdca

Dve úložné vrecká na mobilný telefón na zadnej strane operadiel predných sedadiel

Multifunkčné vrecko

Konektor USB-C vo vnútornom spätnom zrkadle

Skladací flexibilný úložný box v batožinovom priestore*

Zadné svetlo na čítanie ovládané z predných sedadiel

Odnímateľný držiak na poháre so systémom Easy Open*

Box na telefón s bezdrôtovým nabíjaním

Držiak na karty a perá v odkladacom priestore pred radiacou pákou*

Držiak na karty a mince vo veku odkladacieho priestoru pred spolujazdcom

Odkladacia schránka v tuneli pred zadnými sedadlami vrátane držiaka na poháre*

Odnímateľná slnečná clona pre panoramatickú strechu*

Ochranný kryt nakladacej hrany

* úplne nový prvok v aute ŠKODA

 

ŠKODA

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať